راه حل‌های ساده برای مدیریت پسماند در زندگی روزمره

این که ما در زندگی‌های امروزی با مشکل جدی به نام “پسماند” رو به رو هستیم بر کسی پوشیده نیست. کیسه‌های خرید، ظروف یک بار مصرف، بطری‌های آب معدنی و بسته بندی‌های پلاستیکی بیش از اندازه، همگی در یک چشم به هم زدن راهی به خانه ما میابند و لحظاتی بعد بیرون ریخته می‌شوند.

انرژی عظیم و حجم زیاد منابع طبیعی مورد نیاز برای تولید کیسه‌های پلاستیکی و محصولات کاغذی منجر به تشدید تغییرات اقلیمی می‌شوند و از طرفی پسماند به جا مانده از آنها باعث مسدود شدن راه های آبی می‌شود و یا تا ابد در زمین باقی خواهد ماند.

در روستاتیش، تمام تلاشمان این است که بتوانیم راهکارهای زندگی پایدارتری در تمام بخش های سازمانمان جاری کنیم. از کارگاه های صنایع دستی در روستاها و مواد اولیه مورد استفاده در محصولاتمان گرفته تا بسته بندی و ارسال محصولات برای مشتریان و یا حتی زندگی روزانه‌مان در دفتر کار. ما با کمک هم به دنبال راه هایی برای کاهش تولید پسماند هستیم.

البته همچنان دانشمان درباره این موضوع کافی نیست و راه درازی برای پیشرفت در این حوزه پیش رو داریم، اما تا به این جای تلاشهایمان به دو نکته مهم برخوردیم:

1.اجازه ندهید عالی بودن شما را از پیشرفت بازدارد

بهتر است از زبان خانم ان ماری، یکی از متخصصان صاحب نام در حوزه پسماند صفر بگوییم: چیزی که به آن نیاز داریم این نیست که تعداد کمی از افراد با روش پسماند صفر زندگی کنند. برای ما بهتر است تا میلیون‌ها نفر سبک زندگی با پسماند کمتر را حتی به صورت ناقص انجام دهند.

افراد زیادی ممکن است پس از دیدن عکس‌های آشپزخانه های شیک مینیمال با شیشه های مرتب چیده شده بدون اینکه حتی مدیریت پسماند را شروع کنند پا پس بکشند. پس اجازه ندهید نوع ایده آلی از زندگی پایدار تعریف شده و نسخه‌های سخت پیچیده شده برای مدیریت پسماند شما را از پیشرفت فردی بازدارد.

2.کاهش پسماند روزانه بسیار ساده تر از آنچه تصور می‌کنید است

لازم نیست تمام زندگیتان را برای کاهش تولید پسماند تغییر دهید. در حقیقت، با کمی خلاقیت و برنامه ریزی می‌توانید انتخاب‌های بهتری در این راستا داشته باشید. برداشتن قدم‌های کوچک بهترین راه برای موفقیت است.

در ادامه این مطلب سعی کردیم بهترین روش‌های جایگزینی که می‌توانید در زندگی روزمره به کار گیرید تا فقط به پسماندهای غیر ضروری “نه” بگویید به شما معرفی کنیم.

اول از همه، چای و قهوه:

بیشتر ما اولین کاری که بعد از بیرون آمدن از تخت خواب انجام می‌دهیم، آماده کردن چای یا قهوه برای صبحانه است. یکی از آسان ترین راه حل‌ها برای کم کردن پسماند تغییر دادن نحوه درست کردن و یا خریدن چای یا قهوه است.

  • از دمنوش ساز و یا فرنچ پرس به جای تی بگ یا قهوه فوری استفاده کنید.

قهوه‌های فوری و تی بگ‌ها نه تنها طعم درست و خوبی از چای و قهوه ارائه نمی‌دهند بلکه بقایای بسته بندی آنها مخرب بی‌برو برگرد محیط زیست هستند. شاید فکر کنید چای دم کردن یا استفاده از فرنچ پرس خیلی وقت گیر باشد اما در نهایت تفاوت زمانی که از شما می‌گیرد کمتر از سه دقیقه خواهد بود. اگر بتوانید این جایگزینی را به عادت روزانه خود تبدیل کنید می‌توانید نقش موثری در کاهش پسماند داشته باشید.

اگر هم عادت دارید هر روز از کافه محل قهوه یا دمنوش دلخواهتان را بگیرید، بهترین کار این است که یک لیوان مناسب و قابل حمل همراهتان داشته باشید و بخواهید قهوه تان را در آن درست کنند چون لیوان‌های بیرون بر که کافه ها از آنها استفاده می‌کنند هزاران سال برای تجزیه شدن به زمان احتیاج دارند.

عادت‌هایتان را بشویید:

میخواهیم نکات آسانی برای کاهش پسماند در هنگام حمام کردن برایتان بگوییم.

  • صابون قالبی استفاده کنید

وقتی در حمام هستید به اطرافتان نگاه کنید، چه تعداد قوطی پلاستیکی می‌بینید؟ زیاد، درسته؟

اگر هنوز آمادگی این را ندارید که از محصولات شستشوی بدون بسته بندی استفاده کنید، مشکلی نیست. استفاده از صابون قالبی برای شروع کافیست.

  • از لیف لوفا استفاده کنید

این لیف‌ها نه تنها از مواد طبیعی ساخته شدند و برای پوست شما ضرری نخواهند داشت، بلکه به راحتی تجزیه می‌شوند و به طبیعت برمی‌گردند.

  • از تیغ اصلاح چندبار مصرف استفاده کنید

دفعه بعدی که در فروشگاه هستید و میخواهید تیغ اصلاح بخرید به جای یک بار مصرف، چندبار مصرف را انتخاب کنید. این مدل از تیغ های اصلاح چون برای مصرف طولانی ساخته شده کیفیت بالاتری دارد و در عین حال باعث می‌شود شما پسماند کمتری تولید کنید.

  • پد آرایش پاک کن قابل شستشو استفاده کنید

اگر هر روز باید آرایشتان را پاک کنید، یکی از راه‌هایی که بتوانید با طبیعت مهربان تر باشید این است که از پدهای آرایش پاک کنی که قابل استفاده مجدد هستند استفاده کنید. صورتتان را بشویید، پد آرایش پاک کن را هم بشویید، و تمام!

تغذیه فکر:

یکی از فضاهایی که بیشترین پسماند را در آن تولید می‌کنیم آشپزخانه است. فقط با چند تغییر آگاهانه درعادت های روزانه‌مان می‌توانیم تاثیر مخربی که در محیط زیست به جا می‌گذاریم را کاهش دهیم.

  • به دستمال های کاغذی نه بگویید

اگر هر خانواده در سال فقط یک رول دستمال کاغذی کمتر مصرف کند، 554 هزار درخت کمتر قطع می‌شود. تصور کنید چه تاثیر بزرگی می‌توانید بر حفظ محیط زیست بگذارید وقتی دستمال پارچه‌ای را جایگزین انواع دستمال‌های کاغذی کنید. با این کار نه تنها درخت های کمتری قطع می‌شود بلکه راه‌های آبی کمتری آلوده می‌شود و پسماند کمتری به خاک وارد خواهد شد.

معمولا دستمال‌های پارچه ای را برای سفره آرایی مهمانی‌های مجلل از کمدها بیرون میاوریم. اما به این فکر کنید که با داشتن چند دستمال پارچه‌ای در طول روز دیگر نیازی به استفاده از دستمال‌های کاغذی نخواهید داشت. برای شستن آنها هم می‌توانید خیلی راحت آنهایی که کثیف شدند را لا به لای لباسهایتان در ماشین لباسشویی بیاندازید چون اصلا جای زیادی نمی‌گیرند و می‌توانید آنهایی که تمیزند را استفاده کنید. به این ترتیب همیشه دستمال پارچه‌ای تمیز همراهتان هست.

  • از کاغذهای بازیافتی استفاده کنید

در بعضی مواقع گزینه بهتری به جز کاغذ برای استفاده نداریم. در این مواقع از کاغذها یا دستمال کاغذی هایی استفاده کنید که از کاغذهای بازیافتی تهیه شده اند.

  • پسماند غذایی کمتری تولید کنید

روزانه مقدار فوق العاده زیادی پسماند غذایی دور ریخته می‌شود. بهترین کار این است که از قبل برای وعده‌های غذاییتان برنامه بریزید و به اندازه غذا درست کنید. بهتر است از سبزیجات و محصولات همان فصل و محل استفاده کنید و باقیمانده غذاها به جای اینکه دور بریزید برای استفاده دوباره در ظرف های دردار تمیز و در یخچال نگهداری کنید.

کیسه های پلاستیکی لعنتی:

کیسه‌های پلاستیکی تولیدشان با مصرف سوخت های فسیلی همراه است و بعد از مصرف هم با ورودشان به جریان های آبی و طبیعت نه تنها باعث آلودگی زمین می‌شوند بلکه حیوانات را هم در معرض بیماری و مرگ قرار می‌دهند.

مصرف کیسه‌های پلاستیکی به حدی برای محیط زیست مضر است که حتی کشورهایی مثل کنیا و رواندا مصرف و حتی تولید کیسه‌های پلاستیکی را ممنوع کردند. درست است که در کشور ما استفاده از کیسه‌های پلاستیکی متداول است اما شما با کمی دقت می‌توانید آنها را از چرخه مصرف روزانه خود حذف کنید. با استفاده از کیسه های پارچه‌ای و توری تره باری کمک بزرگی به حفظ محیط زیست می‌کنید.

  • کیسه خودتان را ببرید

مهم نیست کیسه پارچه ای باشد یا سبد خرید، هرچه هست یادتان باشد هنگام بیرون رفتن آن را با خود ببرید. یکی از موثرترین راه های کاهش مصرف پلاستیک داشتن یه کیسه خرید غیرپلاستیکی است. برای اینکه مجبور نشوید کیسه پلاستیکی بگیرید بهتر است همیشه در ماشین و یا کیفتان یک کیسه پارچه ای تا شده بگذارید تا موقع خرید از آن استفاده کنید.

  • فله خرید کنید

اگر به فروشگاه‌هایی دسترسی دارید که مواد غذایی مثل برنج و حبوبات را فله میفروشند، بهترین کار این است که با خودتان کیسه توری ببرید و به میزان نیازتان فله خرید کنید.

  • همین راه حل را می‌توانید برای خرید سبزیجات هم استفاده کنید. اصلا نیازی نیست که هر دفعه که به میوه فروشی میروید هرکدام از سبزی ها یا میوه ها را داخل یک کیسه پلاستیکی بریزید و به خانه بیاورید. میتوانید خیلی راحت از کیسه توری‌های قابل شستشو استفاده کنید.
  • فکر میکنم با ما موافقید که گاهی اوقات در کل نیازی به داشتن کیسه نداریم. وقتی خریداهایتان خیلی کم است و به راحتی در کیف یا کوله‌تان جا می‌شود، آماده باشید قبل از اینکه فروشنده آنها را در کیسه بزرگی بیاندازد بگویید “ممنون، کیسه لازم ندارم”

موارد دیگر:

بیشتر ما زمان زیادی از عمرمان را در ماشین، سر کار و بیرون از منزل می‌گذرانیم. با داشتن این نوع سبک زندگی شاید استفاده نکردن از بسته بندی تا حدودی غیرممکن به نظر برسد. اما در بیشتر مواقع راه حل‌های ساده ای وجود دارد که باعث تولید کمتر پسماند خواهد شد.

  • بطری خودتان را همراه داشته باشید

بطری‌های آب معدنی همیشه ساده ترین راه رفع تشنگی نیستند. آنها باعث می‌شوند زمین پر از پسماند پلاستیکی شود، در عین حال برای شما هزینه بیشتری هم دارد چون وقتی شما آب معدنی می‌خرید، نود درصد پولی که پرداخت میکنید برای بسته بندی است. اما وقتی بطری خودتان را همراه دارید نه تنها باعث کمتر مصرف شدن پلاستیک میشوید بلکه پول کمتری هم خرج می‌کنید. چی از این بهتر؟

  • در محل کار مجهز باشید

بشقاب، کاسه و لیوان مخصوص خودتان را در محل کار استفاده کنید. این یکی از آسان‌ترین راه ها برای کاهش تولید پسماند است.

  • از خانه ناهار ببرید

اگر ناهارتان را از خانه و در ظرف های استیل یا شیشه‌ای به سر کار ببرید نه تنها به سلامتی خود کمک کردید بلکه محیط زیست را هم از شر بسته بندی‌های پر زرق و برق رستوران ها و فست فودها در امان نگه داشتید.

  • آگاهانه خرید کنید

حالا که می‌دانید بسته بندی‌ها و پسماند مواد مصرفی کالاها چقدر می‌تواند به محیط زیست آسیب بزند میتوانید دفعه بعدی که به فروشگاه میروید انتخاب‌های بهتری داشته باشید و محصولاتی بخرید که بسته بندی کمتر و محیط زیستی تری دارند یا مواد مصرفی آنها تجزیه پذیر است. مثلا به جای مسواک پلاستیکی مسواک بامبو بخرید یا به جای حوله هایی که از مواد صنعتی درست میشود آنهایی که از الیاف طبیعی ساخته شده را انتخاب کنید.

در آخر باید به این فکر کنیم که بهترین راه کنترل آلودگی های زیست محیطی کاهش مصرف و به تبع کاهش تولید پسماند است و تنها موجوی که در کره زمین پسماند مضر تولید میکند ما انسان ها هستیم.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی