7 نکته برای اینکه یک سازمان محیط زیستی شوید

محصول سبز

شرکت‌ها و سازمان‌ها و مراقبت از محیط زیست

سازمان‌ها یکی از مهم‌ترین عاملی هستند که می‌توانند به محیط زیست آسیب بزنند و یا بالعکس؛ دست آن را بگیرند و از نابودی نجات دهند. یعنی سازمان‌ها می‌توانند بهترین گزینه برای کمک به زمینی باشند که روی آن زندگی می‌کنند.

به نوعی آنها می توانند بهترین مدیر محیط زیست باشند و در ایجاد فرهنگ زیست محیطی و حفظ زمین در جامعه ای که فعالیت می کنند موثر واقع شوند. زیرا شرکت‌های تجاری و سازمان‌های دولتی به عنوان تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان بزرگ می‌توانند در به کارگیری مواد سازگار با محیط زیست نقش مهمی داشته باشند.

علاوه‌براین می‌توانند با حس مسئولیت اجتماعی بر محیط و کارکنان و افراد مرتبط اثر خوبی بگذارند. البته دلایلی دیگر هم دارد که در ادامه مطلب اشاره شده است.

ارگانا و شرکت و محیط زیست

1- سرمایه انسانی و کارمندان حافظ محیط زیست

 

چندین نظرسنجی در شرکت‌های گوناگون نشان داده که کارکنان به استفاده درست از محیط زیست تمایل دارند و از هر اقدامی در حمایت از آن استقبال می‌کنند. این موضوع فرصت مناسبی برای مدیران سازمان‌ها ایجاد می‌کند تا رفتار تازه‌ای جایگزین عملکرد همیشگی داشته باشند.

حتما شما هم دیده و یا شنیده‌اید که هر فرد وقتی وارد یک محیط می‌شود حتی اگر از اجبار و قانون هم خبری نباشد اما بازهم ناخودآگاه طبق گروه و جمع رفتار می‌کند. هر قدر هم عمل کردن به آن رفتار به نظر سخت و متفاوت آید اما بالاخره او انجام می‌دهد و این رفتار به مرور عادتش می‌شود و در ذهن شکل پیدا می‌کند. عادت‌های روزانه کوچک در محیط کار بهانه خوبی هستند که وارد سبک زندگی شخصی و ذهن افراد ‌شوند. این عادت‌ها روز به روز نیز گسترش پیدا می‌کند و به مرور در همه بخش‌های زندگی تکرار می‌شود. بعد از مدتی گروهی از افراد آنقدر تغییر می‌کنند که زندگی‌شان تنها با پاکیزگی و تمیزی آب‌ها و خیابان‌ها، استفاده از محصولات پارچه‌ای و طبیعی به جای پلاستیک و چرم حیوانی، پر کردن درختان در همه جا و در نهایت توجه به محیط زیست معنا پیدا می‌کند.

تکرار رفتارها هر روزه در سازمان دلیلی است تا نه یک شخص بلکه طیفی از جامعه عادت‌های زیست محیطی داشته باشند.

منابع انسانی و محیط زیست

2- انتخاب محیط زیست با بالا بردن دانش

دانش و محیط زیست

وقتی تمایل و حمایت کارکنان سازمان برای مراقبت از محیط زیست وجود داشته باشد، دلگرمی برای بالا بردن دانش هم به وجود می‌آید.

به نوعی یک فرصتی برای شناخت و آشنایی با ارزش‌ها و تهدیدات محیط زیست ایجاد می‌شود. آشنایی به مسائل محیط زیست باعث می‌شود تا افراد انتخاب‌های آگاهانه داشته باشند. چراکه هر انسانی از کودک خردسال گرفته تا فرد بالغ هرگاه نسبت به موضوعی ناآگاه باشد، به مسائل پیرامون آن هم بی‌توجه است. آنقدر که اتفاق خوب و بد درباره آن را هم تشخیص نمی‌دهد. اگر افراد اطلاعاتی درستی دربار محیط زیست نداشت باشند و آن را به خوبی نشناسند دیگر غیر از گزینه‌های معمول گزینه دیگری برای انتخاب ندارند. زیرا آنها هیچ‌گاه از گزینه مناسب اطلاعی ندارند که آن را انتخاب ‌کنند.

به طور مثال اگر همه افراد بدانند گاز گلخانه‌ای به چه صورت تشکیل می‌شود، حتما درصد استفاده از خودروهایی که مونواکسید کربن ایجاد می‌کنند کمتر خواهد شد. آگاهی و دانش دلیلی برای یک رفتار متفاوت است که جایگزین عادت‌های روزانه شود.

3- باز شدن جایی برای محصولات سبز

محصول سبز

شاید شما هم نامی از کالای سبز یا اکولوژیک شنیده باشید. البته ورود این نام به بازار آنقدر تازه است که شاید بسیاری از ما هنگام خرید اصلا مطلع نشویم که کالایی که می‌خریم جزو دسته محصول سبز قرار می‌گیرد و ما گاهی ناخواسته به نگهداری محیط زیست کمک کردیم. محصولات سبز به کالاهایی گفته می‌شود که برای حمایت از محیط زیست شکل گرفته و با هدف توجه و مراقبت از محیط زیست طراحی و تولید می‌شود. کالاهایی مانند پنل خورشیدی، خودروهای الکتریکی، لامپ‌های فشرده، محصولاتی که از گیاه بامبو تهیه می‌شود، محصولات کشاورزی ارگانیک،  از جمله محصولات سبز به شمار می‌آید. البته هر روز تعداد محصولات سبزی که وارد بازار می‌شود، بالا می‌رود تا مصرف‌کنندگان بیشتری به آنها دسترسی داشته باشند.

از آنجایی که سازمان‌ها الگوی رفتاری  مناسبی هستند، باید به عنوان شروع کننده استفاده از محصولات سبز، کالاهای مرتبط را در مجموعه و محیط کاری افزایش دهند. در کنار محصولات سبز یا استفاده کالاهایی که مطابق با سازگاری با محیط زیست بسته‌بندی دارند و یا از مواد بازیافتی استفاده کرده‌اند، می‌تواند شروعی برای رونق بازار سبز باشد.

برای مثال استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیک، یا لباس الیاف طبیعی می‌تواند قدم اول شما برای حفاظت از محیط زیست باشد. 

4- حامی واقعی باشیم

حامی محیط زیست

نه تنها به کالاهایی که در راستای حفظ محیط زیست تولید می‌شوند، کالای سبز گفته می‌شود بلکه به مصرف‌کنندگانی که خریدار این کالاها هستند عنوان مصرف کننده سبز می‌گیرند. البته مصرف کننده سبز در کنار خرید محصولات سبز رفتارهای محیط زیستی هم دارد. به نوعی اعتقادات این افراد نسبت به مراقبت از محیط زیست آنقدر بالاست که با یک تعهد درونی هر رفتاری و عملکردی که با محیط زیست سازگار نیست را از سبک زندگی خود حذف می‌کنند. البته موضوع اینجاست که تعداد این افراد بسیار محدود هستند.

یعنی شاید بیشتر  مصرف‌کنندگان دوستدار محیط زیست فقط به خرید کیسه‌های پارچه‌ای به جای پلاستیک محدود شود. زیرا  با توجه به اینکه حس مسئولیت اجتماعی در حال گسترش است، افراد برای نشان دادن اینکه حامی محیط زیست هستند، خود را مصرف کننده ظاهرا سبز نشان می‌دهند. در صورتی که شکاف عظیمی بین یک مصرف کننده واقعی و مصرف کننده به ظاهر سبز وجود دارد. این موضوع بین سازمان‌ها تا چندین برابر افزایش پیدا می‌کند. زیرا بالا بودن هزینه مصرف کننده سبز بالاتر از مصرف‌کننده معمولی است. همین موضوع باعث می‌شود تا استراتژی بسیاری از سازمان‌ها در حد نمایش مسئولیت اجتماعی زیست محیطی  باقی بماند. هنوز اکثر شرکت‌های تولیدی و سازمانی هیچ تعهد درونی و الزام برای حفاظت و بازسازی محیط زیست احساس نمی‌کنند. با این اتفاق نیز نه تنها رشدی برای بالا بردن کیفیت محیط زیست رخ نمی‌دهد بلکه روز به روز بیشتر شاهد از بین رفتن طبیعت و زمین خواهیم بود.  

5- مسئولیت اجتماعی داشته باشیم

مسوولیت اجتماعی و محیط زیست

همان‌طور که گفتیم امروزه نگاه ویژه‌ای به مسئولیت اجتماعی می‌شود. به نوعی شرکت‌های مدرن نه تنها مسئولیت اجتماعی را پذیرفته‌اند، بلکه به عنوان یک ابزار ابتکاری در  مدیریت استفاده می‌کنند. اکنون مسئولیت اجتماعی در شرکت‌ها یک مد زودگذر به حساب نمی‌آید و فعالیت اضافی در انتخاب‌ها و فعالیت‌ها نیست. البته همان‌طور که ابتدا گفته شد این موضوع برای شرکت‌های مدرن است و هنوز بسیاری از شرکت‌هایی که استراتژی توسعه یافته ندارند، مسئولیت اجتماعی را بار اضافی و تزیینات است. در صورتی که مسئولیت اجتماعی برای همه شرکت‌ها باید یک تعهد مدیریتی باشد. چراکه محققان نشان دادند که مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، عامل ضروری برای یک کسب و کار شناخته می‌شود. مسئولیت اجتماعی علاوه براینکه یک مزیت رقابتی است، می‌تواند کمک کند با خرید از تامین‌کنندگان سبز به انتشار مدیریت زنجیره تامین سبز گام بزرگی بردارد.

نکته مهم  دیگر که معمولا سازمان‌ها با مسئولیت اجتماعی آن را انجام می‌دهند این است که با سازمان‌های غیردولتی و مردم نهاد که حامی محیط زیست هستند تعامل دارند. مشارکت شرکت‌ها با مجموعه‌هایی که کسب و کار اجتماعی دارند و هدف اصلی آنها برطرف کردن مشکلات است و خودگردان هستند دلیلی برای رونق و موفقیت‌شان به شمار می‌آید. البته این موضوع برای شرکت‌ها و سازمان‌ها نیز برد خوبی دارد. چراکه از طریق افزایش وفاداری کارکنان و مشتریان باعث می‌شود تا سرمایه برند و شهرت‌شان بالا رود.

6- خرید هدایای سازمانی محیط زیستی

 

هدایای سازمانی و شرکتی

هدایای سازمانی یکی از استراتژی های مهم سازمانها و شرکتها برای حفظ ارتباط با مشتریان و همکاران تجاری است از این رو یکی از مهم ترین وجود عینی پرستیژ برند نیز به شما می آید. یک سازمان با ارسال هدیه نشان می دهد که به چه موضوعاتی برایش اهمیت دارد و به آن پایبند است.

یکی از مواردی که در خرید و ارسال هدیه سازمانی خوب است که به آن توجه شود سازگاز بودن با محیط زیست است و اینکه کمترین تخریب را به زمین، هوا و دریا زند.

همچنین شرکتهای مسئولیت پذیر در تهیه هدیه‌های سازمانی به این نکته باید توجه داشته باشند که در بسته‌بندی هدیه بیش از اندازه از پلاستیک و کاغذ استفاده نشده باشد. مثلا می توان به جای کاغذ از کادوپیچ‌های پارچه‌ای برای بسته بندی استفاده نمود. کادوپیچ هایی که ماندگار هستند و از بین نمی روند و تا مدتها از آن می توان استفاده نمود. یا از کیسه‌های پارچه‌ای دوستدار محیط زیست.

از دیگر اقدامات در این راستا خرید و هدیه دادن پک‌های محیط زیستی است که به مناسبت های مختلف می توان با هدیه دادن آن به کارمندان و مشتریان و شرکای تجاری در این راستا فرهنگ سازی کرد و از آنها بخواهیم با اقدامات کوچک و ساده دوستی با زمین و طبیعت را از سر بگیرند.

7- استفاده از محصولات بازیافتی در محیط شرکت

محصولات بازیافتی

یکی از رفتارهای مصرف کننده سبز این است که محصولاتی را خریداری کند که از مواد بازیافتی تولید شدند. مثلا کالاهایی که بسته‌بندی آنها با کاغذ بازیافتی است. البته شرکت شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌توانند در این حوزه بسیار گسترده عمل کنند. مانند اینکه مجموعه خود را با کف‌پوش‌های بازیافتی بپوشانند. همچنین فرهنگ استفاده از دستمال توالت بازیافتی یا کاغذ بازیافتی را ایجاد کنند. چراکه تاکنون استفاده از این اقلام شاید کمتر دیده شده باشد. به همین دلیل مجموعه‌های اداری می‌توانند مهم‌ترین گزینه برای شروع این اتفاق باشند.

البته غیر از استفاده از کالاهای بازیافتی، رفتار سازمانی هم اهمیت دوچندان دارد. اینکه زباله بازیافتی از زباله غیربازیافتی در همان مبدا تفکیک شود. مسئله این است در حال حاضر باتوجه به فرهنگ‌سازی چند ساله اخیر اکنون زباله خشک و تر در مصارف خانگی تا حدودی جدی گرفته شده است. اما این مسئله در شرکت‌ها و اداره‌های سازمانی بسیار کمتر به چشم می‌آید. این موضوع در حالی است که تولید زباله بازیافتی در شرکت‌ها بسیار بالاتر از منازل است ولی کمتر به آن توجه می‌شود. تفکیک مستقیم و غیرمستقیم مواد قابل بازیافت در فرایند شرکت و تمرین آن توسط کارکنان می‌تواند کمک چشم‌گیری در مراقبت از محیط زیست داشته باشد. همچنین ایجاد حس مسئولیت در برابر این رفتار کوچک می‌تواند احساس مسئولیت نسبت به موارد دیگر را هم بالا ببرد.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

اهمیت حوله بافی سنتی و مراحل آن

هنر صنعت پارچه‌بافی از گذشته‌های دور در استان خراسان جنوبی از رواج نسبتاً خوبی برخوردار است که ابریشم بافی، حوله بافی، اِحرامی بافی، بَرَک بافی، کرباس بافی، چادر شب‌بافی، سیاه‌چادر بافی، جاجیم بافی جزء رشته‌های بومی و اصیل منطقه در گروه نساجی سنتی به شمار می‌آید.

ادامه مطلب »

10 روش بازیافت پارچه

بازیافت جنبه مهمی از پایداری است و این چیزی است که همه ما باید در زندگی روزمره خود برای انجام آن تلاش کنیم. یکی از راه هایی که می توانیم بازیافت کنیم استفاده از پارچه و مواد بازیافتی است. کارهای زیادی وجود دارد که می توانید با پارچه و مواد بازیافتی انجام دهید، و در این پست وبلاگ، برخی از احتمالات را بررسی خواهیم کرد.

ادامه مطلب »

اهمیت کسب‌ و کارهای کوچک و محلی

کسب‌وکارهای کوچک از این جهت مهم هستند که فرصت‌هایی را برای کارآفرینان فراهم می‌کنند و شغل‌های معناداری با رضایت شغلی بیشتری ایجاد می‌کنند. درباره اهمیت این نوع کسب و کار بیشتر بخوانید:

ادامه مطلب »

5 نوع کیسه‌ پارچه‌ای به عنوان هدیه شرکتی

کیسه‌های پارچه‌ای در زمان قدیم نقش بزرگی در خانه‌های ایرانی داشته‌اند. اما متاسفانه طی یکی، دو دهه اخیر، کیسه‌های پارچه‌ای به سرعت جای خود را به انواع پلاستیک‌ها داده‌اند و دیگر خبری از آن کیسه‌های دوستدار محیط زیست نیست.

ادامه مطلب »

20 بسته‌ خاص هدیه سازمانی نوروز

همانطور که همه احتمالا متوجه شدیم، بسته‌های هدیه معمولا تکراری شده‌اند. 
ما در روستاتیش سعی داریم تا بهترین بسته‌های خاص هدیه را به شما ارائه دهیم که حس محبت و گرما را به شما منتقل می‌کند.

ادامه مطلب »

روستاتیش پلتفرم توسعه و عرضه محصولات روستایی است

بخشی از سود فروش محصولات در روستاتیش به یک پروژه توسعه روستایی تخصیص داده می شود.

2 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی