• قصه‌ی پروژه روستای دهکهان

کتابخانه فاطمه ها کلی کتاب داشت اما به اندازه کافی قفسه کتاب نداشت.

قصه از اینجا شروع شد. بی بی های روستا سبدهایی درست می کردند که اسمشان سبدهای بی بی بود. سبدهایی که هم جایی خوب برای کتابهای گوشه تخت می توانست باشد و هم جایی دنج برای گربه های خانگی . این شد که سهمی از فروش سبدهای بی بی اختصاص داده شد به خرید قفسه برای کتابخانه روستای زیبای دهکهان.

حالا شما بگویید در روستایی که در قلبش کتابخانه ای با بچه های کتابخوان داشته باشه، چه آرزوهایی شکل می گیرد.

برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه روستای دهکهان ادامه متن را بخوانید.

  • چرا روستای دهکهان را انتخاب کرده‌ایم؟

روستای دهکهان در جنوب شهرستان کهنوج در 380 کیلومتری مرکز استان کرمان قرار دارد.

این روستا دارای آب و خاک مساعد برای کشاورزی است.

وجود ظرفیت کوهنوردی و آب و هوای مناسب از جمله ویژگی‌هایی است که این روستا را تبدیل به منطقه‌ای مناسب برای گردشگری کرده است.

آشنایی ما با روستای دهکهان، به خرداد 1399 و محصولات حصیربافی این روستا برمی‌گردد.

فعالیت‌های معلم روستا در ارتباط با راه‌اندازی «کتابخانه‌‌ی فاطمه‌ها» یکی از ظرفیت‌های شاخص این روستا است. کتابخانه‌ی فاطمه‌ها در سال 1393 تاسیس شده است. نام این کتابخانه برگرفته از نام سه نفر دانش آموزی است که در زمان تاسیس کتابخانه، در مدرسه تحصیل می‌کردند. روستای دهکهان از طرف یونیسف به عنوان «روستای دوستدار کتاب» انتخاب شده است.

راه‌های کسب معیشت اهالی روستا، کشاورزی و تولید فراورده‌های محصولات کشاورزی از جمله خرما، انبه و ترشی انبه است. حصیربافی و  پخت نان نیز از دیگر راه‌های امرارومعاش اهالی روستا است.

پخت نان توسط زنان، از جمله فعالیت‌هایی است که با پیگیری معلم روستا، راه‌اندازی شده است. در حال حاضر نان‌های پخت شده توسط زنان، در شهر کهنوج به فروش می‌رسد.

در مراجعه حضوری تیم روستاتیش به روستای دهکهان و ارزیابی وضعیت روستا، دو مسئله‌ی توسعه‌ی کتابخانه‌ی روستا و فروش محصولات روستا، در اولویت قرار گرفته است.

در ادامه جزئیات بیشتری در ارتباط با پروژه‌های روستای دهکهان آمده است.

 در مورد پروژه‌ی تجهیز کتابخانه فاطمه‌ها در روستای دهکهان

کتابخانه‌ی فاطمه‌ها با همت معلم روستا در سال 1393 تاسیس شده است. کودکانی که در زمان تاسیس کتابخانه، دانش آموز مدرسه‌ی روستا بوده‌اند، تاکنون نیز عضو کتابخانه باقی مانده‌اند و مهارت‌های اجتماعی آن‌ها تحت تاثیر مطالعه و برنامه‌های کتابخوانی، توسعه پیدا کرده است.

کتابخانه‌ی فاطمه‌ها در حال حاضر بیشتر از 500 عضو دارد.

این کتابخانه در زمان ورود ما به روستا، برای جای دادن کتاب‌های تازه، به قفسه‌‌های جدید نیاز داشت. بنابراین روستاتیش بخش قابل توجهی از اولین سود حاصل از فروش محصولات حصیربافی روستا را به خرید قفسه‌ی کتاب برای کتابخانه‌ی روستا اختصاص داد.

اعضای کتابخانه‌ی فاطمه‌ها در جشنواره‌ی قصه‌ی روستاتیش نیز شرکت کردند. معلم روستا نیز عضو تیم داوری این جشنواره بوده‌ است.

  • در مورد پروژه‌ی توانمندسازی اقتصادی زنان و کشاورزان

حصیربافی، یکی از مهارت‌های اهالی روستای دهکهان است. در حال حاضر کمتر از ده نفر در این روستا، محصولات حصیربافی تولید می‌کنند و بیش از نیمی از این تعداد را زنان سالمند تشکیل می‌دهند. درواقع این هنر قدیمی در خطر فراموشی قرار دارد.

فروش محصولات حصیربافی روستای دهکهان از طریق پلتفرم روستاتیش، یکی از فعالیت‌های روستاتیش در ارتباط با تشویق اهالی روستا به زنده نگه داشتن این هنر و کسب درآمد از طریق آن، بوده است.

محصولات کشاورزی و فراورده‌های آن نیز یکی دیگر از  راه‌های کسب معیشت اهالی روستا است. فروش فراورده‌های محصولات از جمله ترشی انبه، از دیگر فعالیت‌های روستاتیش در این روستا بوده است.

پخت و فروش نان نیز یکی دیگر از راه‌های کسب معیشت اهالی روستا و به خصوص زنان روستا است. بنابراین تسهیل تامین مالی خرید تنور برای دو نفر از زنان روستا با هدف اشتغال‌زایی برای آن‌ها از جمله فعالیت‌های روستاتیش در ارتباط با بهبود وضعیت اقتصادی زنان بوده است.

  • پیوستگی و ارتباط بین پروژه‌های روستای دهکهان

تامین مالی پروژه‌ی تجهیز کتابخانه‌ی فاطمه‌ها (خرید قفسه برای کتابخانه) از طریق فروش محصولات حصیربافی، از جمله فعالیت‌های صورت گرفته در این روستا است.

  • برنامه‌ی بعدی روستاتیش در روستای دهکهان چیست؟

اولویت روستاتیش در روستای دهکهان، حمایت از تولیدات محصولات حصیربافی این روستا است. همچنین اضافه شدن محصولات کشاورزی این روستا برای فروش از طریق پلتفرم توسعه روستایی روستاتیش، از جمله برنامه‌های بعدی در ارتباط با این روستا است.

  • راه‌های حمایت از پروژه‌های روستای دهکهان

خرید محصولات حصیربافی و ترشی انبه روستای دهکهان یکی از راه‌های موثر برای حمایت از پروژه‌های روستای دهکهان است. چراکه با این روش، علاوه‌بر حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای روستا، باعث بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی زنان روستا نیز می‌شود.

 در صورتی که تمایل دارید به شیوه‌های دیگری از پروژه حمایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

دهکهان در تصویر

روستای دهکهان به روایت تصویر

کتابها و بچه ها و رویاها
کتاب می برند انگار که رویا جابه جا می کنند
پروازشان را ببینید . بالهایشان را
کتابها : آی آی آی دردم گرفت
حصیر می بافند
اهالی دهکهان کرمان هستند
قبل
بعدی

منو اصلی