روستای سهیلی
با هر خرید خود در توسعه روستا مشارکت می کنید
روستای سهیلی قشم و بانوان برقع

روستای سهیلی با حدود 1500 نفر جمعیت در دل جزیره قشم قرار دارد. روستایی در کنار جنگل‌های حرا که از بام آن (کوه سموران) هم می‌توان دریا را از دو سمت جنوب و شمال دید و هم جزیره هنگام را.

مردم سهیلی با دریا عجین‌ شده‌اند و روزی‌شان را از دریا می‌گیرند. سال‌هاست که شغل مردان سهیلی همین است. آنها نسل اندر نسل صیاد بوده‌اند. شغلی گرانبها اما کم درآمد.

اما دو سه سالی است که زنان روستا تصمیم گرفته‌اند با فروش هنر دستشان، گلابتون‌دوزی کمک خرج خانواده باشند. گلابتون‌دوزی هنری اصیل و سخت است و تاریخی طولانی در بین زنان جزیره دارد. تاریخی به قدمت سفر مردان صیاد که زنانشان سنگ صبورهایی بهتر از سوزن و نخ و پارچه نداشته‌اند که غم فراق را نقش بدهد. حالا زنان روستای سهیلی و روستاهای اطراف گروهی تشکیل داده‌اند به نام «بانوان برقع». همان برقعی که یکی از نمادهای زنان جنوب است.

آنها کیف، شال، شلوار، بلوز و…را گلابتون‌دوزی می‌کنند و در نمایشگاه‌های مختلف می‌فروشند. هدف این گروه تقویت صنایع دستی برای حفاظت از محیط زیست بر پایه دانش بومی است. این تشکل با همکاری موسسه توسعه پایدار و محیط زیست (سنستا) شکل گرفته است.

پروژه روستای سهیلی

روستای سهیلی به روایت تصویر

گلابتون دوزی
گلابتون دوزی
گلابتون دوزی
گلابتون دوزی
تمیز کردن میگو
گلابتون دوزی
قبل
بعدی

منو اصلی