روستاتیش logo 2

پروژه توان افزایی زنان در روستاهای طبس مسینا خراسان

 

  • قصه‌ی پروژه‌ روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ، رزه

پروین توی یه خونه روستایی از استان خراسان زندگی می کنه. روستای پروین آب و خاک مناسبی نداره. پروین و خواهرش و دوستاش دوست دارن درس بخونن تا بتونن برای روستاشون کاری بکنن.

اما مدرسه با روستای پروین فاصله زیادی داره و اون و دوستاش مجبور به ترک تحصیل شدن.

این قصه اما اینطوری تموم نمی شه. همه قصه هارو میشه یه جور دیگه نوشت. پروین و اهالی روستا شروع به یاد گرفتن موتیف بافی و قلاب بافی کردن و از فروش محصولاتشون هزینه سرویس مدرسه رو تامین کردن.

حالا پروین از دسترنج خودش برای خودش تبلت خریده و با عشق و علاقه درس می خونه تا روزهای بهتری برای خودش و روستاش بسازه.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه‌های روستاهای ذکری، مورتیغ و رزه ادامه متن را بخوانید.

 

  • چرا روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ، رزه را انتخاب کرده‌ایم؟

روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ و رزه در شهرستان طبس مسینا در استان خراسان جنوبی قرار دارند.

آشنایی ما با روستای کلاته ذکری به پروژه‌ی ساخت مدرسه ابتدایی توسط کمپین”ایران من” باز می‌گردد.

پس از افتتاح مدرسه و اطلاع رسانی بیماری پوستی کودکان روستا به دکتر ناصر عمادی؛ از پزشکان سرشناس پوست، تیم ایشان به همراه هلال احمر پیگیری درمان بیماری کودکان را انجام داده است.

با رسانه‌ای شدن بیماری پوستی کودکان روستا، افراد و گروه‌ها و نهادهای مختلفی در روستا حضور پیدا کرده و به ارائه خدمات مشغول شدند. ساخت اتاق، حمام و سرویس بهداشتی برای خانواده‌ها، ساخت حمام عمومی برای روستا و توزیع مواد غذایی از جمله این خدمات است.

ارائه بعضی از این خدمات بدون پشتوانه‌ی نیازسنجی و مسئله‌یابی، تاثیرات جانبی منفی داشته است که در نهایت به ترویج فرهنگ فقر منجر شده است. برای مثال استفاده نکردن از حمام عمومی روستا و تبدیل آن به محل نگهداری دام، استفاده نکردن از مواد غذایی اهدا شده توسط خیرین به خصوص برای تغذیه کودکان، از جمله این تاثیرات است.

مسئله‌ی بهداشت نیز علیرغم ارائه خدمات بهداشتی در روستا، همچنان مسئله‌ی قابل توجه روستا است. ابعاد این مسئله شامل وضعیت نامطلوب بهداشت زنان، بهداشت عمومی، و مشکل در استفاده‌ی خانواده‌ها از داروهای پوست برای کودکان و ایجاد محیط بهداشتی برای تسریع روند درمان کودکان و همچنین وجود بیماری‌های ژنتیکی حاص از ازدواج‌های فامیلی در روستا است.

در پاییز 1398 علیرغم وجود فضای خدمات دهی صرف در روستا، یکی از تسهیلگران حوزه‌ی بهداشت، فعالیت‌های تسهیلگری را در روستا آغاز کرده است. برگزاری کارگاه مهارت آموزی قلاب بافی (موتیف‌بافی) برای زنان، یکی از اقدامات تسهیلگرانه در این روستا بوده است.

کسب مهارت موتیف‌بافی، تنها هدف برگزاری این کارگاه نبوده است. درواقع آموزش‌های بهداشتی و مهارت‌های زندگی در حین برگزاری کارگاه موتیف‌بافی، هدف مورد انتظار بوده است. فعالیت روستاتیش در این سه روستا نیز در همین زمان آغاز شده است.

با حضور تیم روستاتیش در روستای کلاته ذکری و انجام نیازسنجی مشارکتی در روستا، علاوه بر توانمندسازی زنان، مسئله‌ی مسئله‌ی ترک تحصیل دختران پس از مقطع ابتدایی، در اولویت قرار گرفت.

 

  • در مورد پروژه‌ی آموزش دختران (ادامه تحصیل)

در روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ و رزه، مدرسه متوسطه برای دختران وجود ندارد و دانش آموزان برای تحصیل به مدرسه شبانه‌روزی شهرستان درمیان مراجعه می‌کنند.

پیگیری ثبت نام و تحصیل 22 نفر از دختران این سه روستا در  سال تحصیلی 99-1400 توسط روستاتیش انجام شده است. کسب تجربه‌ی جدید برای دختران به واسطه‌ی حضور در خوابگاه و ارتقای سطح مهارت‌های اجتماعی و بهداشت دختران از جمله اهداف مورد نظر روستاتیش بوده است.

 تاثیرات مثبت حضور دختران در خوابگاه از نظر بهبود وضعیت بهداشت و مهارت‌های ارتباطی، در همان زمان کوتاه سه ماهه تا پیش از همه‌گیری کرونا،  قابل توجه است.

پرداخت هزینه سرویس رفت و آمد دانش آموزان به خوابگاه از سود حاصل از فروش محصولات موتیف بافی صورت گرفت.

با شیوع همه‌گیری کرونا و تعطیلی خوابگاه مدرسه، دختران به روستا بازگشتند و به تحصیل غیرحضوری مشغول شدند و اقدامات روستاتیش در ارتباط با حمایت تحصیلی دختران ادامه یافت.

توزیع پکیج و کتاب کمک آموزشی و برگزاری جلسات مشاوره تحصیلی به صورت تلفنی برای دانش آموزان دختر این سه روستا، از جمله این اقدامات است.

از طرف دیگر، با تامین مالی بنیاد یارا، برای کلیه دانش آموزان دختر روستایی مدرسه شبانه روزی متوسطه درمیان  تبلت خریداری و توزیع شد که دختران سه روستای هدف روستاتیش نیز جز آنها بودند.

در پایان سال تحصیلی 99-1400 دانش آموزان ثبت نام شده در امتحانات شرکت کردند و کانامه دریافت کردند.

در حال حاضر سال دوم این پروژه آغاز شده است.

 

  • پیوستگی و ارتباط بین پروژه‌ی آموزش (ادامه تحصیل) دختران و پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ، رزه

لازم به ذکر است در حال حاضر از  10 نفر موتیف‌باف که محصولات آن‌ها، از طریق پلتفرم روستاتیش به فروش می‌رسد، خودشان یا فرزندشان به واسطه‌ی همین پروژه به چرخه تحصیل بازگشتند.

در طی دو سال گذشته، تیم روستاتیش به صورت مداوم، با اهالی روستا به صورت حضوری و غیرحضوری در ارتباط بوده است. هر دو پروژه یعنی فروش محصولات موتیف بافی و ادامه تحصیل دختران، همچنان باز و در حال اجرا است.

  • برنامه‌ی بعدی روستاتیش در روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ، زره چیست؟

اولویت روستاتیش در روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ، رزه در حال حاضر، آموزش دختران است. در حال حاضر پس از دو سال شروع فعالیت روستاتیش در این سه روستا، دخترانی که ترک تحصیل کرده بودند، به چرخه تحصیل بازگشته‌اند. هر کدام از این دخترها خواهران کوچکتری دارند که دیر یا زود، مقطع ابتدایی را به پایان می‌رسانند و در خطر ترک تحصیل قرار می‌گیرند.

برنامه‌ی روستاتیش در طی سه سال آینده، تمرکز بر آموزش دختران و تلاش برای ورود آن‌ها به فرایند تحصیل در مدرسه شبانه‌روزی شهرستان درمیان و ادامه تحصیل بدون وابستگی به روستاتیش است.

همچنین فروش محصولات موتیف‌بافی دختران و زنان روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ و رزه و حمایت معیشتی از بافنده‌ها جزو برنامه‌های روستاتیش است.

  • اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ، رزه چیست؟

اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ و رزه، ایجاد تغییرات پیوسته و تدریجی در ارتباط با نگرش جامعه محلی به آموزش، بهبود دسترسی دختران به آموزش، ارتقای سطح بهداشت و بهبود وضعیت زندگی اهالی روستا است.

ما معتقدیم آموزش و ادامه تحصیل، بستری برای کسب تجربه‌های جدید و توسعه فردی برای دختران ایجاد می‌کند و این توسعه فردی در نهایت می‌تواند به توسعه روستا منجر شود.

  • راه‌های حمایت از پروژه‌های روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ و رزه

خرید محصولات موتیف‌بافی تولید شده توسط دختران و زنان روستاهای کلاته ذکری، مورتیغ و رزه یکی از راه‌های موثر برای حمایت از پروژه آموزش و ادامه تحصیل دختران روستا است. چراکه با این روش، علاوه بر حمایت از تحصیل دختران، باعث بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی زنان این سه روستا  نیز می‌شود.

 در صورتی که تمایل دارید به شیوه‌های دیگری برای مثال تامین مستقیم کتاب کمک آموزشی و … از پروژه حمایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

روستای کلاته ذکری به روایت تصویر

پروژه توان افزایی زنان در روستاهای طبس مسینا خراسان جنوبی
مورتیف بافی و قلاب بافی
پروژه توان افزایی زنان در روستاهای طبس مسینا خراسان جنوبی
پروژه توان افزایی زنان در روستاهای طبس مسینا خراسان جنوبی
پروژه توان افزایی زنان در روستاهای طبس مسینا خراسان جنوبی
عنوان اسلایدپروژه توان افزایی زنان در روستاهای طبس مسینا خراسان جنوبی
قبل
بعدی

منو اصلی