روستاتیش logo 2

پروژه روستای قلعه قافه بالا

  • قصه‌ی پروژه روستای قلعه قافه بالا

تعدادی از دختران و زنان روستای قلعه قافه بالا با احیای پارچه‌بافی و عروسک‌های بومی، گروهی را به نام «ابریشم، گنجینه پنهان»‌  تشکیل دادند.  با تلاش این گروه یک کارگاه صنایع دستی و یک اقامتگاه بومگردی به نام تیلاق ایجاد شد. هدف گروه  ایجاد معیشتی همسو با طبيعت و حفظ و حمایت از جنگل‌های هیرکانی است. صندوقی نیز در روستا جهت حمایت و حفظ جنگل‌های هیرکانی ایجاد شد و بخشی از درآمد گروه به این صندوق تخصیص داده شد. روستاتیش در فروش محصولات با این گروه همکاری می کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه روستای قلعه قافه بالا ادامه متن را بخوانید.

  • چرا روستای قلعه قافه بالا را انتخاب کرده‌ایم؟

روستای قلعه قاف بالا در شهرستان مینودشت استان گلستان واقع شده است.

آشنایی ما با روستای قلعه قاف بالا به زمستان 1398 برمیگردد.

پیش از حضور ما در این روستا، طرح «مدیریت چند منظوره جنگل های هیرکانی یا حمایت و بهبود وضعیت اقتصادی مردم» توسط برنامه عمران ملل متحد UNDP  اجرا شده است.

 این طرح با هدف حفاظت از تنوع زیستی جنگل‌های هیرکانی در منطقه چهل‌چای اجرا شده است.

منطقه چهل‌چای با مساحت ۲۵ هزار و ۶۸۰ هکتار در جنوب شهرستان مینودشت در استان گلستان و شرق جنگل‌های هیرکانی قرار گرفته است.  این منطقه زیستگاه گونه‌های مهم بین‌المللی جانوری شامل گرگ و خرس قهوه‌ای و گیاهانی شامل سفیدپلت، سرخدار، گردوی جنگلی و انجیلی است.

روستای قلعه قافه بالا با جمعیتی بالغ بر ۳۰۰ خانوار یکی از بزرگترین روستاها در این منطقه جنگلی است.

یکی از نتایج حاصل از این طرح، تشکیل گروه‌های تولیدات صنایع دستی و گیاهان دارویی در روستا بوده است.

برای مثال در این طرح، کاشت گندم در روستا متوقف شده است و به جای آن به کشت گیاهانی مانند زعفران، مثل به‌لیمو، گل گاو زبان و… پرداخته شده است.

 محصولات صنایع دستی روستای قلعه قاف نیز شام ابریشم بافی، ریشه بافی، نمدمالی، عروسک بومی و… است.

از دیگر فعالیت‌های انجام شده پیش از ورود روستاتیش به روستا، میتوان به راه‌اندازی صندوق خرد روستا و ذخیره‌ی بخشی از سود حاصل از فروش محصولات روستا، در این صندوق اشاره کرد. ذخیره‌ی صندوق تاکنون برای کاشت و حصارکشی نهال‌‌ها و همچنین به عنوان کمک هزینه برای دامداران خرد برای خرید علوفه‌ی دام در ماه‌های خاصی از سال با هدف حفظ پوشش گیاهی منطقه هزینه شده است.

با انجام فرایند نیازسنجی مشارکتی در روستا قلعه قاف بالا توسط روستاتیش، مسئله‌ی فروش محصولات صنایع دستی و گیاهان دارویی از جمله مسائل در الویت اهالی روستا بوده است. محور اقدامات روستاتیش در این روستا نیز تاکنون توانمندسازی اقتصادی زنان روستا از طریق فروش محصولات روستا بوده است.

در ادامه جزئیات بیشتری در ارتباط با پروژه‌های روستای قلعه قافه بالا  آمده است.

  • در مورد پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان روستای قلعه قافه بالا

تولید محصولات صنایع دستی روستای قلعه قافه بالا، یکی راه‌های کسب معیشت اهالی روستا است.

فروش این محصولات از طریق فروش حضوری در خانه‌های بوم‌گردی روستا و نمایشگاه‌های حضوری بوده است.

پس از شیوع کرونا، مسئله‌ی فروش محصولات روستا با موانع بیشتری مواجه شده است. بنابراین ایجاد زمینه‌ی فروش محصولات به صورت آنلاین، در اولویت روستاتیش قرار گرفته است.

برنامه‌ی بعدی روستاتیش در روستای قلعه قافه بالا چیست؟

اولویت روستاتیش در روستای قلعه قاف بالا، همچنان فروش محصولات روستا در جهت بهبود وضعیت معیشتی اهالی روستا است.

لازمه به ذکر است، فعالیت صندوق توسعه روستا و ذخیره‌ی بخشی از سود حاصل از فروش محصولات روستا در این صندوق برای انجام فعالیت‌های توسعه‌ای توسط اعضای گروه‌ها، همچنان برقرار است.

  • راه‌های حمایت از پروژه‌های روستای قلعه قافه بالا

خرید محصولات صنایع دستی روستای قلعه قافه بالا، علاوه بر حمایت از فعالیت‌های صندوق توسعه روستا، باعث بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی اهالی روستا و به خصوص زنان می‌شود.

 در صورتی که تمایل دارید به شیوه‌های دیگری از این پروژه حمایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

روستای قلعه قافه به روایت تصویر

قلعه قاف در زمستان
الهی صاحب این گل زنده باشد
بازی نور با پرده
تیلاق؛اقامتگاه زنان قلعه قاف
قبل
بعدی

منو اصلی