قبل
بعدی
  • قصه‌ی پروژه روستای کهنانی کش

در روستای کهنانی کش مقطع متوسطه وجود ندارد و بچه ها باید با پای پیاده به روستای درگس بروند و در طول مسیر از میان رودخانه سرباز عبور کنند که پلی ندارد و گاهی به دلیل پر آب شدن غیر قابل عبور میشود. پسرها می توانستند این مسیر را طی کنند اما خانواده دخترها اجازه رفتن دخترها به مدرسه را نمی دادند و در نتیجه هیچ دختری در کهنانی کش بیشتر از کلاس ششم درس نمی خواند.

روستاتیش با اختصاص بخشی از سود فروش محصولاتش، هزینه سرویس بچه ها را متقبل شد. یک زمین بازی زیبا و یک کتابخانه پر از کتاب هم به روستا اضافه شد. این کار با تلاش اسماعیل معلم روستا، آقای شنبه و دست به کار شدن اهالی روستا به انجام رسید.

برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه روستای کهنانی کش ادامه متن را بخوانید.

  • چرا روستای کهنانی کش را انتخاب کرده‌ایم؟

روستای کهنانی کش در منطقه‌ی دشتیاری در جنوب استان سیستان و بلوچستان قرار دارد.

آشنایی ما با روستای کهنانی‌کش به آبان 1398 و فعالیت‌های گروه بانوک برمی‌گردد. دوخت کوسن سوزن‌دوزی برای فروش در نمایشگاه بانوک شروع ارتباط ما با روستای کهنانی‌کش است.

با حضور تیم روستاتیش در روستای کهنانی‌کش و انجام نیازسنجی مشارکتی در روستا، مسئله‌ی ترک تحصیل دختران پس از مقطع ابتدایی به دلیل عدم دسترسی به مدرسه متوسطه، در اولویت قرار گرفت.

درواقع اجبار کودکان به عبور از رودخانه برای رسیدن به مدرسه، هم از نظر مسافت و هم از نظر وجود خطر گاندو در رودخانه، مهم‌ترین دلیل ترک تحصیل دختران، عنوان شد. علاوه بر روستاهای کهنانی کش بالا و پایین، روستاهای گرم بیت بالا و پایین، و جغر بیت بالا و پایین نیز در همین وضعیت قرار داشتند و اکثر دختران این روستاها پس از مقطع ابتدایی، ترک تحصیل می‌کردند.

در ادامه جزئیات بیشتری در ارتباط با پروژه‌های روستای کهنانی کش آمده است.

 در مورد پروژه‌ی آموزش (ادامه تحصیل دانش آموزان متوسطه اول)

 اکثر دختران  6 روستای نام برده شده، به دلیل عدم دسترسی به مدرسه متوسطه، پس از پایان مقطع دبستان، ترک تحصیل می‌کردند. اولین اقدام صورت گرفته در این زمینه توسط روستاتیش، گفت‌وگو با آموزش و پرورش و رایزنی برای اختصاص دادن کد آموزشی متوسطه اول در یکی از این 6 روستا بوده است. این فرایند، با مشارکت معلم مدرسه‌ی کهنانی‌کش پایین و سایر اهالی، انجام شده است.

درنهایت روستای گرم بیت بالا کد آموزشی مقطع متوسطه اول دریافت کرد و ساختمان مدرسه نیز با پیگیری روستاتیش و تامین مالی توسط «انجمن پلاستیک» ساخته شد.

امسال دومین سالی است که دختران این روستاها مجبور نیستند به دلیل مسیر دور و خطر گاندو در هنگام عبور از رودخانه، ترک تحصیل کنند.

درحال حاضر بیش از 50  نفر از دختران این شش روستا، در این مدرسه تحصیل می‌کنند. بیش از 93% از آن‌ها پیش از تاسیس مدرسه متوسطه در روستای گرم بیت، ترک تحصیل کرده بودند و حالا به چرخه تحصیل بازگشته‌اند.

هماهنگی و پرداخت هزینه سرویس رفت و آمد دانش آموزان این روستاها به مدرسه متوسطه‌ی روستای گرم بیت، به صورت مشترک توسط آموزش و پرورش و روستاتیش صورت می‌گیرد.

توزیع کتاب کمک آموزشی به دانش آموزان مدرسه متوسطه گرم بیت نیز از جمله فعالیت‌های صورت گرفته است.

  • در مورد پروژه‌ی توانمند سازی اقتصادی زنان روستای کهنانی کش

زنان روستای کهنانی‌کش نیز همانند بسیاری از  دیگر زنان بلوچ، هنر و مهارت سوزن‌دوزی را از کودکی آموخته و تمرین کرده‌اند. دوخت کوسن سوزی‌دوزی و فروش آن همراه با محصولات گروه بانوک، از جمله فعالیت‌هایی بوده است که با هدف کسب درآمد برای زنان انجام شده است. هماهنگی تولید محصولات روستای کهنانی‌کش، توسط اعضای گروه بانوک صورت گرفته است.

  • در مورد پروژه‌ی کتابخانه‌ی روستای کهنانی کش

در نیازسنجی انجام شده در روستای کهنانی‌کش، عدم دسترسی اهالی روستا و به خصوص جوانان روستا به کتاب، به عنوان یکی از مسائل روستا عنوان شده بود. بیشتر از یک سال ونیم بعد، ایده‌ی ساخت کتابخانه به صورت مشارکتی، توسط یکی از فعالین روستا مطرح شد. پس از برگزاری چند جلسه‌ی حضوری و برنامه‌ریزی فرایند ساخت و تجهیز کتابخانه، این پروژه آغاز شد.

تامین مالی پروژه به وسیله‌ی فراخوان در شبکه‌های اجتماعی، توسط خیرین صورت گرفت. و طراحی و معماری ساختمان کتابخانه به صورت داوطلبانه انجام شد. و تمام فرایند ساخت ساختمان کتابخانه در روستا توسط جامعه محلی صورت گرفت. هماهنگی و مدیریت منابع و کارها نیز توسط همان فعال محلی که ابتدا ایده‌ی کتابخانه را مطرح کرده بود، انجام شد.

ساختمان کتابخانه تکمیل و تجهیزات و کتاب‌های کتابخانه تهیه شده است  و کتابخانه در حال بهره برداری است.

باتوجه به استقبال اهالی روستا نسبت به کارهای مشارکتی و همچنین فضای کتابخانه، این کتابخانه ظرفیت تبدیل شدن به مرکز فرهنگی روستا را دارد.

  • در مورد پروژه ساخت پارک روستای کهنانی کش بالا

کمبود فضای تفریحی در روستای کهنانی کش نیز یکی دیگر از نتایج حاصل از نیازسنجی بوده است.

بودجه‌ی این پروژه از مبلغ جمع‌آوری شده توسط دوستداران زنده یاد «مایا شریفی» تامین شد. این پارک در روستای کهنانی کش، هم‌اکنون به نام ایشان نام گذاری شده است.

ساخت پارک نیز با مشارکت اهالی روستا انجام شد. در حال حاضر ساخت و تجهیز پارک تکمیل شده است.

اجرای برنامه‌ی بازی برای کودکان، از جمله برنامه‌هایی است که در ادامه‌ی ساخت پارک صورت گرفت است.

  • در مورد پروژه تجهیز و راه‌اندازی اقامت‌گاه روستای کهنانی کش پایین

درحال حاضر یک اتاق کپری برای اقامت مهمانان در روستا وجود دارد. تجهیز و تبدیل این اتاق کپری به محل مناسب اقامت‌گاه یکی از برنامه‌های مشارکتی پیش رو در این روستا است.

  • پیوستگی و ارتباط بین پروژه‌های روستای کهنانی کش

  • برنامه‌ی بعدی روستاتیش در روستای کهنانی کش چیست؟

اولویت روستاتیش در روستای کهنانی‌کش، آموزش و ادامه تحصیل دختران مقطع متوسطه اول روستا، تقویت برنامه‌های کتابخانه‌ی روستا، توانمندسازی اقتصادی زنان با تولید محصولات سوزن‌دوزی و در بلند مدت راه اندازی اقامت‌گاه روستا است. درحال حاضر، پرداخت هزینه سرویس دختران مدرسه متوسطه و پیگیری وضعیت تحصیلی آن‌ها و تجهیز و راه اندازی کتابخانه و همچنین اجرای باز ی در پارک ساخته شده، از جمله برنامه‌های در حال اجرا در روستای کهنانی‌کش است.

اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستای کهنانی کش چیست؟

تبدیل کتابخانه به مرکز فرهنگی روستا یکی از اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستای کهنانی کش است. همچنین دسترسی به آموزش و ادامه تحصیل دختران و توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی آن‌ها از دیگر اهداف ما در این روستا است.

  • راه‌های حمایت از پروژه‌های روستای کهنانی کش

خرید محصولات سوزن‌دوزی بانوک یکی از راه‌های موثر برای حمایت از پروژه‌های روستای کهنانی‌کش است. چراکه با این روش، علاوه‌بر حمایت از پروژه‌های توسعه‌ای روستا، باعث بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی زنان روستا نیز می‌شود.

 در صورتی که تمایل دارید به شیوه‌های دیگری برای مثال تجهیز کتابخانه، پرداخت هزینه سرویس دختران و … از پروژه حمایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

روستای کهنانی کش به روایت تصویر

سواری با دوچرخه....................!
سبز شدن شاخهای جوان بزغاله
کهنانی کش
قبل
بعدی

منو اصلی