روستای شفیع آباد

 

  • قصه‌ی پروژه روستای شفیع آباد

در دل کویر، در روستای شفیع آباد کرمان، جایی که آب از هر گنجی گران قیمت تر است، دختران و زنان روستا تلاش می کنند که قنات روستایشان را حفظ کنند، چون آنها می دانستند که قنات بهترین راه حفظ آب در یک منطقه کویری است و آب یعنی زندگی.

دختران و زنان هنرمند روستا تصمیم گرفتند کارهای پته دوزی زیبای خود را بفروشند و بخشی از فروششان را به لایروبی قنات اختصاص دهند. حالا روستای شفیع آباد به همت زنان پر تلاشش هنوز آب دارد و تا شفیع آباد زنهای پرتلاشش را دارد زندگی جریان دارد.

 

برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه روستای شفیع آباد ادامه متن را بخوانید.

 

  • چرا روستای شفیع آباد را انتخاب کرده‌ایم؟

روستای شفیع آباد در بخش شهداد استان کرمان واقع شده است.

آشنایی ما با روستای شفیع آباد به بهمن 1400 برمی‌گردد. فرایند گروه‌سازی در روستای شفیع آباد از حدود هفت سال پیش از ورود ما به روستا توسط تسهیلگران آغاز شده است. تعداد  اعضای گروه در ابتدا شش نفر  و درحال حاضر به بیش از 140 نفر رسیده است.

 نام این گروه برگرفته از یک نوع بافت حصیری به نام «گوجینو» است.

تمرکز گروه گوجینو بر تولید صنایع دستی شامل پته‌دوزی و بافت حصیر است.

پس از مدتی از شروع فعالیت گروه، هفت نفر از اعضای گوجینو که در زمینه تسهیلگری آموزش دیده بودند، به سایر روستاها مراجعه کردند و گروه خود را توسعه دادند. در حال حاضر این گروه در پنج روستا از جمله روستاهای زیارتگاه، ملک آباد، ده ده  و یک منطقه شهری در کرمان، عضو دارد.

در سال 1398، صندوق توسعه روستا نیز توسط این گروه، تاسیس شده است. با توجه به اینکه شغل اصلی مردم روستاهای نام برده شده کشاورزی است و معیشت آن‌ها به قنات‌ها وابستگی دارد، اعضای گروه تصمیم گرفتند 15 درصد از کل فروش محصولات را به مرمت و احیای قنات‌های منطقه اختصاص دهند. تاکنون از این مبلغ، برای احیای 3 قنات در روستاها استفاده شده است و همچنین یک دستگاه موتور برق و بالابر برای لایروبی قنات خریداری شده است.

گوجینو در حال حاضر علاوه بر کار صنایع دستی در زمینه مواد غذایی نیز فعالیت دارد. علاوه‌براین اعضای گروه با ساخت مستند از فرایند کار خود و پخش آن در روستا، توانسته‌اند حمایت دیگر اهالی و به‌خصوص مردان روستا را جلب کنند.

مرمت حمام قدیمی روستا و تبدیل آن به فروشگاه محصولات گروه گوجینو یکی از اقدامات دیگر این گروه بوده است.

برگزاری برنامه‌های آموزشی از دیگر فعالیت‌های این گروه است.

آموزش زنان گزچین، با هدف کسب درآمد بیشتر و آسیب کمتر به درختان گز، هنگام چیدن برگ درختان گز برای حصیربافی از جمله این برنامه آموزشی بوده است.

 همچنین می‌توان به آموزش در ارتباط با احیای بذرهای بومی و کم آّب با هدف مدیریت آب اشاره کرد.

در حال حاضر، لایروبی قنات، کشاورزی و آبدهی اصولی، دغدغه‌ی مشترک در روستاهای منطقه است.

 علاوه‌بر حمایت صندوق روستا برای احیای قنات‌ها، کشاورزان نیز به صورت سالانه مبلغی را برای نگهداری از قنات‌ها صرف می‌کنند.

تیم روستاتیش، پس از گفت‌وگو با تسهیلگران روستا و حضور در روستا و  انجام فرایند نیازسنجی، مسئله‌ی فروش محصولات روستا و همچنین احیا و مرمت قنات‌های روستا را به عنوان مسائل مورد اولویت اهالی روستا، مورد توجه قرار دارد.

وجود زیرساخت گردشگری در روستا نیز یکی دیگر از ظرفیت‌های روستا است.

در ادامه جزئیات بیشتری در ارتباط با پروژه‌های روستای شفیع آباد آمده است.

  • در مورد پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان روستای شفیع آباد

تولید محصولات صنایع دستی و صنایع غذایی روستای شفیع آباد، از راه‌های کسب معیشت اهالی روستا است.

فروش این محصولات از طریق فروش حضوری در فروشگاه گوجینو در حمام قدیمی روستا است. حمام قدیمی روستا با پیگیری اعضای گروه گوجینو مرمت و برای استفاده به عنوان فروشگاه، آماده شده است.

فروش مجازی این گروه از طریق صفحه‌ی اینستاگرام آن، انجام می‌شود.

اولین برنامه‌ی روستاتیش در روستای شفیع آباد، فروش محصولات این روستا در نمایشگاه نوروزی روستاتیش بوده است. این نمایشگاه به دلیل شیوع کرونا، برگزار نشده است. با کاهش فروش گروه گوجینو، پس از شیوع همه‌گیری، مسئله‌ی فروش محصولات روستا به صورت آنلاین با ضرورت بیشتری مواجه شده است. بنابراین ایجاد زمینه‌ی فروش محصولات به صورت آنلاین، در اولویت روستاتیش قرار گرفته است.

محصولات گروه گوجینو که تاکنون از طریق پلتفرم روستاتیش به فروش رسیده است، شامل پته‌دوزی، پودر سیر، قهوه‌ی خرما و قوتو بوده است.  

برنامه‌ی بعدی روستاتیش در روستای شفیع آباد چیست؟

اولویت روستاتیش در روستای شفیع آباد، فروش محصولات گروه گوجینو با هدف بهبود وضعیت معیشتی اهالی روستا، و همچنین اختصاص بخشی از سود روستاتیش به صندوق توسعه‌ی روستا برای مرمت و احیای قنات‌های روستا است.

  • راه‌های حمایت از پروژه‌های روستای شفیع آباد

خرید محصولات پته‌دوزی روستای شفیع آباد، علاوه بر بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی زنان، به تسریع فرایند مرمت و احیای قنات‌های روستا نیز کمک می‌کند.

 در صورتی که تمایل دارید به شیوه‌های دیگری از این پروژه حمایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

روستای شفیع آباد به روایت تصویر

بافته دستها

منو اصلی