روستاتیش logo 2

پروژه تامین هزینه کلاس زبان نشتیفان

در شهرهای کوچک و روستاها، اگرچه امکانات مختلفی وجود دارد، اما امکانات آموزشی و کمک آموزشی اصولا مورد توجه قرار نمی‌گیرد. ما هم در شهر خودمان، نشتیفان در جست‌وجوی کلاس آموزش زبان انگلیسی بودیم اما هیچ آمورشگاه زبانی در شهر ما وجود ندارد. حالا ما تصمیم گرفته‌ایم با بخشی از سود فروش محصولاتی که به دست زنان نشتیفان گلدوزی می‌شود، 50 درصد از هزینه‌های برگزاری کلاس زبان برای 10 دانش‌آموز را تامین کنیم.
این کلاس‌ها از تابستان شروع می‌شود و امیدواریم در آینده بتوانیم دانش‌آموزان بیشتری را در این پروژه سهیم کنیم.

معرفی نشتیفان

نشتیفان در جنوب شرقی خواف در استان خراسان رضوی قرار دارد. نام شهر از دو بخش نش به معنی نیش و تیفان به معنی توفان تشکیل شده است. و به دلیل آس بادها (آسیاب‌های بادی) معروف است. این آسبادها که پیشینه ساخت آن به قبل از اسلام می‌رسد با حرکت باد کار می‌کنند. آسبادهای نشتیفان مربوط به دوران صفویه است. اصلی‌ترین منبع انرژی آسبادهای نشتیفان، باد ۱۲۰ روزه سیستان است که از سمت ارتفاعات پربرف «کوه بابا» در هندوکش می‌آید و در دوره گرم سال یعنی از ماه‌های اردیبهشت تا پاییز می‌وزد. اما اثر این بادها نه فقط در همان ۱۲۰ روز، بلکه در تمام مدت وجود دارد. ناگفته نماند که بادهای دیگری مانند باد نیشابور نیز از محرک‌های اصلی آسبادهاست.
نتشتیفان دارای آب و هوایی گرم و خشک است. اوایل پاییز تا اوایل بهار بهترین فصل سفر به این شهر است. از مناطق دیدنی نشتیفان علاوه بر آسبادها می‌توان به میل کرات، مدرسه غیاثیه خرگرد، مقبره عارف جامی، مسجد زوزن و…اشاره کرد.

نشتیفان به روایت تصویر

آسبادهای نشتیفان
آسباد رو به آسمان
قبل
بعدی

منو اصلی