چرا کارآفرینی اجتماعی هم برای مردم و هم برای کسب و کار خوب است

چرا کار کارآفرینی اجتماعی

نویسنده : Rob Dude
مترجم : احسان مهتدی
منبع: Forbes

وقتی می خواهیم حرفه ای را تصور کنیم که قصدش خدمات خیرخواهانه است، بیشتر خیریه ها یا سازمان های غیرانتفاعی به ذهنمان می رسد. اما طی چند دهه گذشته ، الگوی جدیدی تحت عنوان بنگاه های اجتماعی انتفاعی ظهور کرده است.

در ابتدا ، ممکن است ضد و نقیض به نظر برسد. بسیاری فکر می کنند تمرکز بر سودآوری می تواند باعث انحراف از مأموریت اصلی سازمان شود. اما هنگامی که کارآفرینان اجتماعی فعالیت هایی را شروع می کنند که درآمدزاست و باعث بهبود زندگی میلیون ها نفر می شود، مردم متوجه مزایای شگفت انگیز می شوند.

آنانت کومار یکی از این کارآفرینان موفق اجتماعی است که از جمله افتخارات او شامل جایزه جهانی تجارت و توسعه سازمان ملل ، جایزه فراست و سالیوان به عنوان ارائه دهنده مراقبت های بهداشتی مادر و کودک در سال و کارآفرین سال توسط تلویزیون اقتصادی Times NOW است. او در سال 2010 ،در میزگردی با باراک اوباما شرکت کرد تا ایده های نوآورانه تجاری خود را با رئیس جمهور وقت در میان بگذارد.

در سال 2005 ، آنانت LifeSpring که یک بیمارستان زنان و زایمان برای ارایه خدمات بهداشتی با کیفیت و مقرون به صرفه به فقیرترین زنان هند است را  تاسیس کرد و با این کار سفر خود را به سمت کارآفرینی اجتماعی آغاز نمود. اکنون ، او LifeCircle را اداره می کند که تمرکز آن بر مراقبت از جمعیت در حال رشد سالمندان است.

آنانت از شرکت های اجتماعی سودآور حمایت می کند زیرا معتقد است که کسب و کار می تواند باعث برابر شود. و هرگاه همه برابر باشند ، تغییر واقعی می تواند شکوفا شود.

کسب و کار اجتماعی، موسسه خیریه یا موسسه غیرانتفاعی

چرا کار کارآفرینی اجتماعی

این مفاهیم ممکن است به نظر مشابه برسند ، اما بین کسب و کار اجتماعی ، موسسات خیریه یا موسسات غیرانتفاعی تفاوتهای چشمگیری وجود دارد.

آنانت می گوید: “در یک کسب و کار اجتماعی ، هدف اصلی بازگشت سرمایه نیست. بلکه برابری اجتماعی و منافع اجتماعی است که دارای اولویت است. اما برخلاف خیریه ها، کسب و کار اجتماعی بر اساس اصول کسب و کار سنتی بنا شده و سودآوری همیشه یک هدف حیاتی است. همه افرادی که توسط این سازمان خدمتی دریافت می کنند، مشتریانی هستند که پول پرداخت می کنند.

کارآفرینان اجتماعی می گویند که مشتریان با پرداخت حتی یک هزینه اسمی، جایگاه برابرتری پیدا می کنند، چیزی که معمولاً در یک مدل خیریه سنتی وجود ندارد. آنانت می گوید: “به یک موسسه خیریه فکر کنید. شما در واقع به دریافت کننده لطف می کنید. شما اهدا کننده هستید در حالی که آنها دریافت کننده هستند. بنابراین ، شما در یک سطح نیستید. وقتی در یک سطح نباشید، یک فاصله مسوولیتی بین شما وجود دارد. “

وقتی سرویس یا محصول رایگان است ، از دریافت کنندگان انتظار می رود که آنرا به عنوان کمکی شایسته بپذیرند که خود می تواند باعث شود دریافت کنندگان احساس خوبی از اینکه نیازهای واقعیشان شنیده نشده و یا به آنها بها داده نشده، داشته باشند. آنها مانند مشتریانی هستند که چیزی پرداخت نمی کنند، توان کمی برای درخواست تغییر دارند.

اگر هزینه ای از آنها دریافت شود ، استانداردها و انتظاراتی وجود دارد. حتی برای کالاهای نسبتاً ارزان، مانند یک فنجان قهوه ، براآن کسب کار بسیار بد است اگر آن قهوه قابل نوشیدن نباشد و در نتیجه مشتریان به جای دیگری خواهند رفت. بنابراین ، سازمان های خصوصی باید محصولات با کیفیت ارائه دهند. آنانت می گوید: “اگر مراقبت یا خدمات خوبی ارائه ندهید ، مشتری شما را پس می زند.”

تبدیل شدن از یک دریافت کننده خیریه به مشتریی که هزینه پرداخت می کند، باعث ایجاد تفاوت است. حال آنها می توانند درخواست های خود را مطرح کنند و سرانجام خدمات اجتماعی و شان و منزلتی را که به دنبال آن بوده اند، دریافت خواهند کرد.

چگونه می توان یک کسب و کار اجتماعی ایجاد کرد

اولین بار سفر به بیمارستان های دولتی سراسر هند به منظور بازاریابی داروهای پیشگیری از بارداری ،الهام بخش آنانت برای تاسیس مراکز زایمان زنجیره ای شد. در آنجا ، او شاهد شرایط ناگوار و شلوغی بسیار بود که زنان کم درآمد هنگام زایمان با آن روبرو بودند. بسیاری از آنها روزانه با کمتر از یک دلار آمریکا زندگی می کردند.

او مصمم شد که راهی بهتر برای ارائه خدمات بهداشتی با کیفیت و آبرومند به همه بدون در نظر گرفتن سطح درآمد پیدا کند. او به عنوان یک بازاریاب آموزش دیده ، نه یک متخصص بهداشت و درمان، می دانست که این یک چالش است. از سویی هیچ نمونه مشابهی در کشور او، برای مشابه سازی وجود نداشت. آنانت می گوید: “ایده من تنها این بود كه ما باید بتوانیم به طور مقرون به صرفه ای از فقیرانی كه مشغول به كار هستند مراقبت کنیم و  همچنان سودآور باشیم.”

خوشبختانه ، او حمایت و خرید دیگران را پیدا کرد. او که به دنبال الهام گرفتن از دیگران  بود، بخش بزرگی از کسب و کار خود را از مدل تخفیف خطوط هوایی موفق و ارزان قیمت مدل سازی کرد. این شرکت ها خدمات خالص غیر لوکس را ارائه می دهند که هنوز استانداردهای سختگیرانه ایمنی صنعت را داشته و یا از آن فراتر می روند. آنها همچنین مدیریت را ساده کرده و تعداد مشتریان را برای افزایش سود به طور قابل توجهی افزایش می دهند.

با اعمال این مفاهیم در نظام مراقبت های بهداشتی، مدل کسب و کار جدیدی ظهور کرد. آنانت می گوید: “ما [خدمات خود] را قیمت گذاری کردیم تا افراد بیشتری بتوانند وارد شوند.” “ما مشتریان خود را شش تا هفت برابر بیشتر از یک بیمارستان خصوصی دیدیم. در زمانی که ما اینکار را انجام دادیم، قیمت ارائه خدمات به شدت پایین آمد. “

به طرز باورنکردنی ، LifeSpring ضمن حفظ دقیق تمام پروتکل های سلامتی و حفظ احترام و آبروی بیماران خود ، نوزادان را با هزینه ای کمتر از 20 دلار به دنیا آورد. اولین بیمارستان LifeSpring چنان موفق بود که خیلی زود گسترش یافت. امروز ، در سراسر هند دوازده مرکز وجود دارد.

گسترش کارآفرینی اجتماعی

پس از آنکه موفقیت LifeSpring برای بیماران و شرکای تجاری آنانت مشخص شد، او شروع به طراحی یک مدل مشابه برای جمعیتی متفاوت کرد. آنانت با الهام از چالش خانواده خود در یافتن مراقبت های كافی از مادر پیر خود، یك شركت اجتماعی جدید را راه اندازی كرد. مراقبت از افراد کهنسال LifeCircle.

 

امید به زندگی در هند طی چند دهه گذشته به طرز چشمگیری بهبود یافته است و خانواده آنانت در جستجوی های خود تنها نبودند. آنانت می گوید: “ما اولین نسل از هندی ها هستیم که از [والدین خود] مراقبت می کنیم.” “ما هرگز ندیده ایم که پدر و مادر و مادربزرگ و مادربزرگمان از بزرگترها در خانه مراقبت کنند زیرا آنها آنقدر عمر نکرده اند.”

همچنین نیاز به مراقبت از سالمندان به دلیل تغییر در ساختارهای سنتی خانواده هندی، سر به فلک کشید. امروزه افراد بیشتری به دنبال فرصت های شغلی بهتر از شهر یا روستاهای خود مهاجرت می کنند. اگرچه این کار به نفع وضعیت مالی خانواده است، اما باعث می شود که والدین مسن که بستگان محلی ندارند، بدون مراقبت در آنجا رها شوند.

بنابراین ،آنانت، کارآفرین اجتماعی همیشگی، شغلی ایجاد کرد که در آن افراد می توانستند خدمات مراقبت حرفه ای، برای سالمندان خود دریافت کنند. او به عنوان یک صنعت نوظهور با پرسنل محدود ، برنامه ای نیز ایجاد کرد که کسانی که از مناطق کم درآمد هستند را آموزش دهد تا به پرستاران و دستیاران LifeCircle تبدیل شوند. آنانت می گوید: “این تنها مراقبت از سالمندان نبود. ما همچنین در تلاش هستیم تا به مردم کمک کنیم تا کار معناداری در زندگی خود انجام دهند.”

امروز LifeCircle به دومین داستان موفقیت مهم آنانت در زمینه کارآفرینی اجتماعی تبدیل شده است. وی گفت: “هفتاد درصد آنچه ما می سازیم به [پرستاران و دستیاران] و روستاهای آنها برمی گردد.” “این یک تأثیر دوگانه برای سالمندان و کسانی است که از آنها مراقبت می کنند.”

کارآفرینان اجتماعی مانند آنانت ثابت می کنند که اهداف سودآوری صرفاً درخدمت به افراد بالادست خلاصه نمی شود. در عوض ، بزرگترین داستانهای موفقیت کسب و کار ، داستانهایی هستند که دنیای بهتری را برای همه ایجاد می کنند.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی