طرز تهیه کشک زرد سیستانی به همراه فوت و فن

طرز تهیه کشک زرد

طرز تهیه کشک زرد، یکی از خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین غذاهای ایرانی را در این مطلب توضیح خواهیم داد تا در روزهای سرد پاییز و زمستان با یک غذای لذیذ و ساده بدن خود را تقویت کنید. این غذا از کشک زرد، نوعی کشک مخصوص همین منطقه تهیه می‌شود و یکی از غذاهایی است که برای یک بار هم که شده باید آن را امتحان کرد. با روستاتیش همراه ما باشید. 

کشک زرد مخلوطی تخمیری و خشک شده از موادی مانند سیر، بلغور گندم، دانه‌های شوید، زیره، گشنیز، پودر زردچوبه، دوغ و اندکی نمک است. برای تهیه کشک زرد تمام این مواد را مخلوط کرده و به مدت چند هفته در ظرفی بدون منفذ می‌گذارند تا به ماده‌ای تخمیری تبدیل شود. سپس مخلوط آماده را روی کیسه‌ای نخی پهن می‌کنند که کاملا خشک شود. پس از خشک شدن گلوله‌های خمیر را با دست می‌مالند تا مانند آرد نرم شود. این ماده را می‌توان ماه‌ها نگهداری و برای پخت غذای لذیذ کشک زرد استفاده کرد.

مواد لازم

آماده‌سازی مواد اولیه، نخستین گام تهیه کشک زرد است. این غذای لذیذ را می‌توان با کمترین مواد اولیه و موادی که در خانه موجود است، آماده کرد اما به شرط داشتن راز خوشمزگی این غذا، یعنی کشک زرد. لیست مواد اولیه برای تهیه کشک زرد سیستانی یا زابلی به شرح زیر است: 

  • پیاز یک عدد بزرگ
  • روغن دنبه یا کره یک قاشق غذاخوری
  • سیر یک حبه
  • کشک زرد سه قاشق غذاخوری
  • آب جوش دو تا دو و نیم پیمانه
  • ادویه جات (نمک، فلفل، سیاه، زردچوبه) به میزان لازم 

مقدار مواد اولیه در طرز تهیه کشک زرد به میزان آماده‌سازی آن هم بستگی دارد و بسته به تعداد نفرات می‌توان مقادیر گفته شده را کم و زیاد کرد.

طرز تهیه کشک زرد

با توجه به مواد اولیه‌ای که گفتیم، تقریبا مشخص است که تهیه کشک زرد هم چندان سخت نیست و طی چند مرحله ساده می‌توان آن را آماده کرد.

طبق دستور پخت کشک زرد که مخصوص رستوران‌های سیستان و بلوچستان است، برای پخت این غذا ابتدا باید پیاز‌ها را نگینی و ریز کرد و با کمی روغن یا کره تفت داد. حین تفت دادن پیاز باید ادویه‌جات شامل زردچوبه و فلفل را نیز اضافه کنید تا پیاز خوشرنگ‌تر شود. در بعضی دستورها برای تهیه این غذا از سیب‌زمینی ریز و نگینی هم استفاده می‌کنند. 

پس از اینکه پیازها طلایی شده و تغییر رنگ دادند باید یک حبه سیر موجود در دستور را له و به ترکیب اضافه کرد. پس از اینکه عطر سیر از آن خارج شد باید کشک زرد را اضافه کنید. اگر کشک زرد تازه در دسترس ندارید، می‌توانید از ماده را از عطاری‌ها هم خریداری کنید. 

بعد از اضافه کردن سه قاشق کشک زرد باید آن را تفت دهید تا عطر ادویه‌ها بلند شده، مواد یکدست شوند و کشک زرد از خامی خارج شود. 

مرحله بعدی در طرز تهیه کشک زرد، اضافه کردن دو لیوان آب جوش به ترکیب است. پس از افزودن آب باید مواد را مدام هم بزنید تا کشک زرد کاملا باز شده و با آب ترکیب شود. سپس درب قابلمه را بگذارید تا 10 دقیقه روی شعله متوسط قوام بیاید. 

پس از 10 دقیقه و زمانی که غذا غلیظ شد، نوبت اضافه کردن نمک و سرو غذا است. این غذای لذیذ را می‌توانید با نان خشک محلی مخصوص سیستان سرو کنید و از طعم جادویی آن لذت ببرید. 

چرا پخت کشک زرد را توصیه می‌کنیم؟

به منظور تهیه یک کشک زرد خوشمزه باید برخی نکات را رعایت کرد که در اصطلاح فوت و فن‌های کوزه‌گری این غذا هستند. این نکات عبارتند از:

  • برای تقویت این غذا می‌توان از آب قلم یا مرغ در ترکیب آن استفاده کرد. 
  • با اضافه کردن گوشت قلقلی، کشک زرد به غذایی مجلسی تبدیل می‌شود. 
  • برای تغییر رنگ غذا می‌توانید از مقداری پودر گوجه یا فلفل قرمز استفاده کنید.
  • این غذا مناسب وعده صبحانه است اما در وعده ناهار هم می‌توان از آن استفاده کرد. 
  • پودر یا آرد کشک زرد را می‌توانید در غذاهای دیگری مانند سوپ هم استفاده کنید تا غلیظ و خوشمزه‌تر شوند.

کشک زرد از موادی ساده اما مقوی تهیه می‌شود. به همین دلیل از این غذا می‌توان به عنوان یک غذای پرخاصیت هم یاد کرد. ماده اصلی تهیه این غذا یعنی کشک زرد مخصوص که نوعی کشک پودری شبیه به آرد است، در تابستان آماده می‌شود اما پخت این غذای خوش عطر و طعم را بیشتر در فصل‌های سرد سال یعنی پاییز و زمستان انجام می‌دهند. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی