طرز تهیه تباهگ غذای سنتی سیستان و بلوچستان به همراه فوت و فن

طرز تهیه تباهگ

سیستان و بلوچستان علاوه بر طبیعت زیبا و مردمانی گرم و صمیمی، غذاهای لذیذ و متفاوتی هم دارد. این غذاها که فرهنگ مردم این منطقه را تشکیل می‌دهند با دستور پخت مخصوص همین بخش از ایران، ادویه‌های غالبا محلی و فوت و فن‌های کوزه‌گری مخصوص همین منطقه طبخ می‌شوند. در این مطلب قصد صحبت در مورد تباهگ یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای سیستانی را داریم. در ادامه همچنین به طرز تهیه تباهگ نیز خواهیم پرداخت و نکات مهم آن را عنوان خواهیم کرد. 

تباهگ یکی از غذاهای اصیل سیستان و بلوچستان است که در بیشتر شهرهای این استان پخت می‌گردد. این غذا علاوه بر سیستان در بعضی شهرهای عرب‌نشین جنوب ایران و حوزه خلیج فارس هم طبخ می‌شود و یکی از غذاهای اعیانی و مجلسی این مناطق محسوب می‌شود. تباهگ در روزهای سرد زمستان و پاییز یک وعده غذایی سالم برای تقویت بدن و مقاوم‌سازی آن در برابر ابتلا به بیماری‌ها است و در ماه رمضان غذایی است که در وعده سحر مصرف می‌شود تا شخص بدون ضعف و کم حالی در طول روز، روزه بگیرد.

البته اصطلاح تباهگ دقیقا مربوط به یک غذا نیست. تباهگ یکی از روش‌های آماده‌سازی و نگهداری از گوشت است که توسط مردم این منطقه انجام می‌شود. در این روش ابتدا باید گوشت را به قطعات نازک و یک اندازه برش زد و سپس در مخلوطی از نمک و پودر انار غلتاند تا تمام سطح آن نمک اندود شود. بعد از این کار باید دور گوشت را با توری بپوشانید و آن را در محلی قرار دهید که نور آفتاب در آنجا مستقیم باشد. گوشت نمک اندود و در پارچه پس از یک هفته خشک می‌شود و امکان ذخیره‌سازی غذا وجود دراد. بعد از آماده شدن گوشت تباهگ می‌توانید آن را در غذاهای لذیذی مانند پلو بلوچی با تباهگ و خوراک استفاده کنید.

مواد لازم

برای تهیه تباهگ، غذای لذیذ و مقوی سیستان و بلوچستان نیاز به مواد اولیه مختلفی دارد که چندان زیاد نبوده و عبارتند از:

  •  گوشت گوسفندی ورقه شده 3 عدد
  •  پودر انار به میزان لازم
  • پودر نمک به میزان لازم

طرز تهیه تباهگ

تفاوت چندانی میان آماده‌سازی تباهگ با شیوه سنتی و مدرن و امروزی وجود ندارد و در هر دو حالت گوشت طعم و مزه خوبی پیدا می‌کند. اصلی‌ترین تفاوت در انواع روش‌های تهیه تباهگ مربوط به زمان آماده‌سازی و نحوه آماده‌سازی این غذا است که جزئیات آن را در ادامه مورد
بررسی قرار می‌دهیم.

در نخستین مرحله برای آماده‌سازی تباهگ باید گوشت را آماده کرد. در تهیه تباهگ از گوشت گوسفندی استفاده می‌شود. جهت آماده‌سازی این غذا ابتدا گوشت گوسفندی را به قطعات نازک برش می‌زنند. این کار کمک می‌کند که خشک کردن گوشت، راحت‌تر انجام شده و ادویه‌ها به عمق آن هم نفوذ کرده و لذیذتر شود. پودر نمک و پودر انار یا انار خشک کرده پودر شده دو ماده اصلی برای تهیه این غذا هستند. با استفاده از آن‌ها باید گوشت را طعم‌دار کرد. میزان استفاده از این مواد به قدری است که تمام سطح گوشت به خوبی با ادویه‌ها پوشانده شود و هیچ بخشی از آن بدون ادویه باقی نماند.

در دومین مرحله از طرز تهیه تباهگ به شیوه امروزی و طبخ سریع باید گوشت را در ماکروویو قرار دهید. البته اگر ماکروویو در دسترس شما نیست امکان قرار دادن آن در فر هم وجود دارد. حرارت فر باعث می‌شود که گوشت مغز پخت شود. گوشت را بسته به اندازه و ضخامت باید به میزانی در فر قرار دهید که پخته و خشک شود اما نسوزد.

بعد از اینکه گوشت در فر یا ماکروویو خشک شد باید آن را همراه کمی نمک، فلفل و ادویه‌های دیگر در آب قرار دهید و روی گاز بگذارید تا بجوشد. حین فرآیند جوشیدن آب، گوشت هم پخته و نرم می‌شود و عصاره آن نیز خارج شده و به آب گوشت اضافه می‌شود.

در چهارمین مرحله باید گوشت‌ها را از آب خارج کرد و کناری گذاشت تا آب آن کمی گرفته شود. عصاره گوشت در این حالت برای پخت انواع آش و سوپ مناسب است. گوشت‌هایی که در آب پخته و نرم شده باید در روغن قرار گیرند تا آن‌ها را تفت داد و برای استفاده اماده کرد.

بسته به اینکه قصد سرو این غذا به کدام شیوه را داشته باشید، در این مرحله باید مواد خوراک تباهگ مانند سبزیجات و کمی سیب‌زمینی آماده کنید یا به میزان لازم برنج دم کنید و حین دم کشیدن گوشت را لابلای آن قرار دهید. توصیه می‌شود پلو سیستانی با تباهگ را همراه با آب گوشت تهیه کنید تا لذیذتر شود. 

فوت و فن‌های پخت تباهگ

هر چند آماده‌سازی تباهگ چندان سخت نیست اما در طرز تهیه تباهگ فوت و فن‌هایی وجود دارد که در نهایت طعم این غذا را لذیذتر می‌کنند. این فوت و فن‌ها عبارتند از:

  • برای سالم‌تر شدن این غذا می‌توان آن را بدون تفت دادن هم استفاده کرد.
  • اگر به طعم پلوهای مخلوط علاقه دارید، پخت گوشت را همزمان با برنج انجام دهید تا عصاره گوشت وارد برنج شده و طعم غذا بهتر شود.
  •  اگر پودر انار در دسترس ندارید، کمی دانه خشک شده انار را در آسیاب ریخته و از این طریق پودر انار تهیه کنید. در غیر اینصورت نوع تازه این ماده را از عطاری‌ها خریداری کنید.
  • برای تهیه راحت‌تر این غذا در منزل می‌توانید گوشت را علاوه بر ورقه کردن، به قطعات کوچک‌تر هم تقسیم کنید.
  • هر چقدر نسبت نمک و پودر انار در این غذا برابر باشد، عطر و طعم گوشت پس از آماده شدن بهتر خواهد بود.

برای آشنایی بیشتر با طرز تهیه این غذای لذیذ و تهیه مواد اولیه آن می‌توانید به سایت روستاتیش مراجعه کنید و انواع محصولات محلی سیستان را این صفحه تهیه کنید.

مطالب مرتبط:

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی