آداب هدیه سال نو در سراسر جهان

آداب هدیه سال نو در سراسر جهان

با نزدیک شدن به پایان سال، بسیاری از مردم در سراسر جهان شروع به فکر کردن به تصمیمات سال نو، جشن ها و البته هدیه دادن می کنند. سنت های هدیه دادن از کشور به کشور بسیار متفاوت است اما ما می توانیم این رسم را در آداب و رسوم تمام کشور ها به شکل های مختلف ببینیم. هدیه دادن به عزیزان و اطرافیانمان یکی از محبوب ترین روش های قدردانی و نشان دادن عشق و دوست داشتن است. هدیه دادن به افراد اجازه می دهد احساسات خود را در قالب یک شئ دوست داشتنی به گیرنده خود نشان دهند. همچنین با آغاز سال جدید در سراسر کره زمین، افراد بیشتر از هر زمانی به هدیه دادن توجه ویژه می کنند. از بسته های هدیه شرکتی گرفته تا اقلام کوچک تر که می تولنیم به همدیگر هدیه بدهیم. کشور های مختلف آداب و رسوم هدیه دادن در سال نو برایشان معنایی متفاوت خواهد داشت. اما می توان مشاهده کرد که هدایای سال نو در بسیاری از فرهنگ ها اهمیت ویژه ای دارد. بیایید یک تور مجازی در سراسر جهان داشته باشیم تا برخی از سنت های منحصر به فرد هدیه سال نو را بررسی کنیم!

چین

در چین، سال نو زمانی برای گردهمایی خانواده، جشن گرفتن و هدیه دادن است. مبادله “پاکت های قرمز” یا “هنگ بائو” یک سنت دیرینه در طول سال نو چینی است. این پاکت های قرمز معمولاً با پول پر می شود و به عنوان نمادی از خوش شانسی و سعادت برای سال آینده به اعضای خانواده به ویژه کودکان و بزرگترها داده می شود.

همچنین هدایایی مانند لباس، خوراکی و حتی چای چینی از رسوم هدیه دادن در این فرهنگ است.

ژاپن

در ژاپن، هدیه سال نو به شکل «اوتوشیداما» است. این سنت به معنی هدیه دادن به کودکان و افراد کوچکتر در خانواده ها است.  

همچنین این سنت به معنای هدیه دادن برای ابراز قدردانی از دیگران است   و معمولاً مقداری پول در یک پاکت نقاشی یا تزیین شده زیبا است. به غیر از اوتوشیداما، در ژاپن هدایایی به شکل غذا و خوراکی های جالب و خوشمزه،  نوشیدنی یا وسایل خانه اشاره دارد.

یکی دیگر از سنت های ژاپن در هنگام سال نو، هدیه دادن کارت های هدیه به عزیزان است. 

روسیه

در روسیه، سنت هدیه دادن فراتر از کریسمس است و شامل شب سال نو می شود. گفته می شود «دِد موروز»،  معادل روسی بابانوئل، در شب سال نو برای کودکان هدیه می آورد. این سنت عمیقاً در فولکلور روسیه ریشه دارد و به بخشی جدایی ناپذیر از جشن های سال نو تبدیل شده است. بزرگسالان همچنین هدایایی را به عنوان راهی برای ابراز حسن نیت و گسترش شادی در طول فصل تعطیلات رد و بدل می کنند.

این هدایا شامل پاکت های پول، لباس های نو و اسباب بازی های مختلف میشود

اسکاتلند

در اسکاتلند، هدایای سال نو به شکل «فرست فوت کردن» است، سنتی که در آن اولین کسی که بعد از نیمه شب شب سال نو وارد خانه می شود، هدایایی نمادین مانند زغال سنگ، نان های سنتی اسکاتلندی یا  نوشیدنی های مختلف می آورد. در روسیه اعتقاد بر این است که اجرا کردن و پایبند بودن به این سنت برای سال آینده برای خانواده خوش شانسی به ارمغان می آورد. اولین پا است

افغانستان

در افغانستان، هدایای یال نو یا همان هدایای نوروزی شامل شیرینی، میوه های خشک، لباس های نو، سکه و پول و وسایل تزئینی و البته، انواع اقلام دست ساز است. این هدایا نماد برکت، سعادت و تجدید خاطرات است. این سنت بر سخاوت، وحدت و جشن گرفتن برکات مشترک تأکید دارد. هدیه دادن به خانواده، دوستان و کسانی که نیاز دارند گسترش می یابد و حس با هم بودن و میراث فرهنگی را تقویت می کند. این یک سنت دیرینه است که گرما، شادی و حس برکت مشترک را در حالی که افغان‌ها فرا رسیدن 

نوروز را جشن می‌گیرند، به ارمغان می‌آورد.

ایران

در ایران، سنت «عیدی» در سال نو یا همان  «نوروز»،  شامل تبادل هدایایی است که نمادی از برکت، سعادت و امید به سال پیش رو است. هدایای رایج شامل سکه یا پول، شیرینی، وسایل تزئینی، گل های بهاری و کالاهای دست ساز است. این سنت با تأکید بر روحیه سخاوت، پیوندهای خانوادگی و اتحاد جامعه، جایگاه مهمی در فرهنگ ایرانی دارد. هدیه دادن به اعضای خانواده، دوستان و افراد نیازمند گسترش می‌یابد و حس با هم بودن و میراث فرهنگی را تقویت می‌کند. مبادله هدایا در نوروز به عنوان یک حرکت صمیمانه از آرزوهای خوب، عشق و تقسیم برکت عمل می کند و روح نوسازی و شادی را در کنار هم جمع شدن ایرانیان برای جشن گرفتن فرا رسیدن سال نو تجسم می بخشد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو دسته بندی

    Cart

    سبد خرید خالی است.