بایدها و نبایدهای کار داوطلبانه

    هدف از داوطلبی، سرمایه‌گذاری در زمان و انرژی خود برای کمک به پروژه‌ای است که افراد را برای دستیابی به دستاوردهای بیشترتوانمند می‌کند و تأثیر مثبت بلندمدتی می‌گذارد.

    مشارکت در پروژه‌ای که افراد زیادی (از جمله داوطلبان و جوامع میزبان) در آن نقش دارند، باید با دقت و توجه بالا انجام شود تا نتیجه مثبتی داشته باشد.

    اگر این کار مسئولانه انجام نشود، احتمال آسیب به وجود می‌آید و اثرات منفی آن ممکن است بر نیت خوب و اشتیاق شما غالب شود. اولویت دادن به نیازهای جامعه، احترام گذاشتن به فرهنگ بیگانه و آماده بودن برای کار، کمک کافی و ثابت قدم ماندن، تنها چند نکتهکلیدی است که باید در نظر داشته باشید.

    باید های کار داوطلبانه:

    • قبل از انتخاب یک برنامه، تحقیقات دقیق را انجام دهید

    متاسفانه، فرصت‌های شما برای انتخاب کار داوطلبانه می‌تواند هم گیج کننده و هم خسته کننده باشد. زیرا بسیاری از سازمان‌ها داوطلبان رادر اولویت قرار نمی‌دهند. در نتیجه، آن‌ها را دنبال انجام کارهای جزئی و بی‌تفاوت می‌فرستند تا احساس رضایت یا اعتماد به نفس درآنها ایجاد کنند.

    تعداد آسیب‌های این کار خیلی بیشتر از اثرات مثبت آن است.

    کار با کودکان بی سرپرست یکی دیگر از زمینه‌های حساسی است که به شدت تحت تأثیر سازمان‌هایی با ارزش‌ها و استانداردهای نامشخص است. بچه‌هایی که در چنین شرایط آسیب‌پذیری قرار دارند، نیازی به افراد غریبه ندارند تا به آنها «عشق و محبت» بورزند وسپس آن‌ها را به سرعت تنها بگذارند.

    شما باید در انتخاب سازمان بسیار مراقب باشید و مطمئن شوید که ارزش‌های آن‌ مشخص و شفاف است.

    • در مورد دلایل خود شفاف باشید

    نیت خوب کافی نیست و اعمال شما در قبال آن مهم است.

    تفاوت واقعی و دستیابی به پیشرفت مثبت نمی‌تواند در چند روز یا چند هفته اتفاق بیفتد و نیازمند آمادگی و سخت کوشی است. اگر شما صرفا به آشنایی با یک فرهنگ جدید و سفر تمایل دارید، به یاد داشته باشید که می توانید این کار ها را بدون داوطلب شدن  در یک سازمان انجام دهید.

    • اطمینان حاصل کنید که برنامه شامل دوره‌های آموزشی باشد

    برنامه‌ای که شامل دوره‌های آموزشی می شود به این معنی است که آن سازمان کار داوطلبانه را جدی می‌گیرد و مطمئن می‌شود افرادی که به پروژه‌ها فرستاده میشوند از همه جانب آمادگی دارند. معمولاً هر چه مدت آموزش طولانی‌تر باشد، آمادگی بیشتری برای آنچه در پروژه در انتظار است خواهید داشت.

    مطالب زیادی وجود دارد که باید آموزش داده شود، از جمله فرهنگ کشوری که از آن بازدید خواهید کرد، آشنایی با نوع کاری که انجام خواهید داد (و دریافت آموزش لازم برای انجام آن به روش صحیح)، درک رویکردهای پایدار،اهداف پروژه، سیاست جهانی و بسیاری ازجزئیات مهم دیگر که روی این فرآیند تأثیر می‌گذارد.

    • همراه با مردم کار کنید و نه برای آن‌ها

    داوطلب شدن به معنای “نجات مردم” نیست. به جای اینکه کارها را بابت احساس ترحم برای افراد انجام دهید و احتمال هدر رفتن تلاش خود را افزایش دهید، ایده بهتری وجود دارد:

      یک فرآیند مشارکتی به این معنی است که نتیجه طولانی مدت و پایداری خواهد داشت.

    • به یاد داشته باشید که هنگام داوطلب شدن همه چیز در مورد شما نیست

     بدون شک کار داوطلبانه از نظر شخصی و حرفه‌ای به نفع شما خواهد بود. با این حال، شما قهرمان داستان نیستید. هدف یک پروژه داوطلبانه این نیست که احساس بهتری نسبت به خودتان داشته باشید و قرار نیست شما تبدیل به ستاره‌ای در شبکه‌های اجتماعی بشوید.

    کار داوطلبانه اخلاقی به این معنی است که شما قصد دارید در توسعه پروژه ای که نیاز به کمک دارد مشارکت کنید.

    کار داوطلبانه

    نبایدها:

    • برای اهداف توریستی داوطلب نشوید

    بسیاری از گزینه‌های توریستی صرفا برای رفع عطش شما برای گشت و گذار در جهان و اکتشاف وجود دارد.

    اگر به فکر ثبت نام در یک برنامه داوطلبانه هستید فقط چون شامل سفرهایی به مقاصد جالب می‌شود، بهتر است در انگیزه‌های خود تجدید نظرکنید و گزینه بهتری پیدا کنید که خطری برای کسی نداشته باشد.

    • بدون مشورت با افرادی که در کار وارد هستند، تصمیم نگیرید

    گشت‌و‌گذار بین سازمان‌ها میتواند خسته کننده باشد. صحبت با افرادی که قبلاً پروژه مورد نظر شما را انجام داده‌اند، زمان تصمیم‌گیری را آسان‌تر و موجه‌تر می‌کند.

    داوطلبان سابقی که قبلاً در این راه بوده‌اند، می‌توانند تجربیات و برداشت‌هایی را به اشتراک بگذارند که برای شما مفید و شاید غیرمنتظره باشد.

    • در کیفیت مصالحه کنید

    با وجود امکانات و گزینه‌های بسیار، ایده خوبی است که شما کیفیت را در اولویت قرار دهید و نسبت به شفافیت و ارزش‌های سازمان‌ها وپروژه‌ها انتقادگر باشید.

    کار داوطلبانه ثمره زمان، انرژی و تلاش شماست و نباید اجازه دهید این سرمایه هدر برود.

    • بی‌احترامی به مردم کشور

    این مورد ممکن است خواسته یا ناخواسته اتفاق بیفتد. رسانه‌ها ما را شستشوی مغزی داده‌اند و ما را وادار کرده‌اند که کلیشه‌سازی راطبیعی فرض کنیم، این چیزئ است که باید حتما مورد توجه شما قرار گیرد. بهتر است در مورد کشور مورد نظر تحقیق کنید و از حدس وگمان‌های ناسالم دوری کنید.

    (مثلا رایج‌ترین اشتباهی که مردم مرتکب می شوند این است که به هر کشوری که در قاره آفریقا قرار دارد، به عنوان “آفریقا” اشاره می‌کنند.)

    • ذهنی مغرضانه داشته باشید

    “حقایقی” که می‌دانید همیشه درست نیستند. ذهن خود را باز نگه دارید و هرگونه تعصب را کنار بگذارید تا از تجربیات داوطلبانه خود بهترین استفاده را ببرید (و به بهترین نتیجه برسید). هنگامی که آگاهی لازم را پیدا میکنید، از اینکه چقدر چیزهایی که فرض می‌کردید با واقعیت فاصله دارند شگفت‌زده خواهید شد.

    هرگز بدون مشورت با کارشناسان محلی – رهبران پروژه و جامعه – وارد عمل نشوید. آنچه از نظر شما یک ایده خارق العاده است ممکن است نتیجه معکوس داشته باشد. جست‌وجوی نظر و بازخورد از افرادی که برایشان کار می‌کنید بسیار مهم است

    یکی از مثال‌ها، این است که اگر شما مشغول کار داوطلبانه در استان سیستان و بلوچستان هستید، خوب است که  پوشیدن لباس بلوچی را امتحان کنید ولی بهتر است برای درک تفاوتها از جانب جامعه بلوچ لباسهای خودتان را موقع کار و استراحت بپوشید. و موارد دیگر که باید به آن احترام بگذاریم تا بهترن تجربه را هم برای خودمان و هم افراد محلی آن منطقه رقم بزنیم.

    اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به مسائل اجتماعی و محلی ما بازدید کنید!

      دیدگاهتان را بنویسید

      نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

      منو اصلی