با انواع آش ها و شورباها در ایران آشنا شوید

همة ما در عمرمان می‌توانیم لحظه‌ای به یاد بیاوریم که بی‌صبرانه منتظر می‌شدیم تا آش مادرمان بپزد تا با نان و پنیر و سبزی نوش جان کنیم. اما اگر فکر می‌کنید که طعم خوشبختی آن روزها فقط در آش رشته خلاصه می‌شود سخت در اشتباهید. در کشور به این پهناوری با تمام تنوع فرهنگی تعداد زیادی از انواع آش ها و شورباها وجود دارد که شاید برای شخص دیگری طعم به یاد ماندنی خاطرات را می‌دهد. اگر به مناطق مختلف سفر کردید، از واجبات است که این طعم را شما هم بچشید. در این مقاله قصد داریم انواع مختلفی از آش را به شما معرفی کنیم تا اگر راهتان به مهد این غذاها خورد، یادتان حتماً آنها را امتحان کنید.

آش گوجه

آش گوجه به دلیل شکل و طعم زیبایی که دارد اغلب در میهمانی‌ها و پذیرایی از مهمان‌ها استفاده می‌شود. همان‌طور که از نامش پیدا است، در این آش از برنج، تره، جعفری، غوره، پیاز، آب گوشت، لوبیا چشم بلبلی و نعناع داغ درست می‌شود. در این آش حتی از کوفته زیره نیز استفاده می‌شود.

 

آش آبادانی | انواع آش ها و شورباها

این آش همان‌طور که از اسمش نیز پیداست متعلق به شهر آبادان است که برای صبحانه سرو می‌شود. مواد استفاده شده در پخت این آش عبارت‌اند از نخود، برنج، عدس، کشک، گوشت گوساله، لوبیا سفید، گوشت چرخ کرده و تره.

آش میوه

آش میوه یکی از انواع آش ها و شورباهای خوش طعم ایرانی است. در پخت این نوع آش از انواع سبزیجات معطر استفاده شده است که شامل تره، جعفری، گشنیز، نعناع، برگ چغندر است. در این آش از انواع حبوبات نیز استفاده شده و میوه‌های بکار رفته در آن شامل آلبالو، گوجه سبز و زرد آلو است. از آنجایی که این میوه‌ها آش را کمی ترش می‌کند این آش با پنج قاشق شکر مصرف می‌شود.

نوع دیگر انواع آش ها و شورباها آش میوه اردبیل است

یکی دیگر از انواع آش ها و شورباها آش میوه مخصوص مناطق آذربایجان به ویژه استان اردبیل است. در این نوع آش از برگه‌های خشک میوه‌های الو، آلبالو قیسی، زرد آلو و آلوی خورشتی استفاده می‌شود که برای سبک کردن و شست‌وشوی معده بسیار مفید است. این آش اغلب بدون سبزی تهیه می‌شود ولی اگر افراد علاقه‌مند باشند می‌توانند در آن سبزی نیز استفاده کنند.

آش ترشک

این نوع آش مخصوص شهرستان اقلید است که در آن از گیاهان دارویی استفاده می‌شود. این گیاه خواص بسیار زیادی دارد که شامل درمان فشارخون، چربی خون و صاف کردن خون است. این آش در بهار و با رسیدن این گیاه پخته می‌شود. در پخت این نوع آش از فلفل لپه و برنج نیز استفاده می‌شود.

ماشاب

آش ماشاب یکی از انواع آش ها و شورباهای ایرانی است که در هر منطقه به شکل محلی و ویژه همان منطقه ساخته می‌شود. اما اصالتاً این آش متعلق به شهر قم است. ماده اصلی ساخت این آش، ماش است که حتی باعث شده اسم این آش نیز تحت تأثیر این اسم باشد. این آش به افرادی که در د وره رژیم خود هستند بسیار پیشنهاد می‌شود. این آش سرشار از فیبر است.

 

آش شله مشهدی

این آش بسیار شبیه به حلیم است و اگر کسی آن را ببیند در نگاه اول آن را با حلیم اشتباه خواهد گرفت. این آش سرشار از انواع حبوبات نظیر نخود، لوبیا سفید، لوبیا چیتی، عدس و گاهی ماش نیز هست. سایر مواد به کار رفته در این آش گوشت، برنج نیم دانه و بلغور گندم است.

آش ماسووا

آش ماوسووا از انواع آش ها و شورباهای محلی شهر دزفول در استان خوزستان و بروجرد است. همچنین این آش در لرستان نیز پخته می‌شود. مواد استفاده شده در این آش عبارت‌اند از نخود، بلغور گندم، کشک ساییده شده، اسفناج و انواع ادویه. این آش شباهت بسیار زیادی به آش رشته دارد. نام این آش گرفته شده از کلمه ماست است چرا که با شباهت زیادی به آش‌های سرو شده با ماست دارد. این آش درواقع همان آش دوغ و ماست است که به جای آن از کشک استفاده شده است. 

آش تمر

تمر هندی یکی از میوه‌های ترش و سرد است که دارای خواص زیاد و مواد معدنی همچون قند، پروتئین، اسید مالیک، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم آهن و مواد فیبری است. این میوه اگر به شکل تازه باشد بسیار شیرین و ملس است. مواد استفاده شده در این آش عبارت‌اند از برنج، گوشت با استخوان، پیاز و انواع سبزی و ادویه. بعضاً اگر تمر هندی ترش باشد به آن شکر اضافه می‌شود تا طعم ملس پیدا کند.

با یکی از انواع آش ها و شورباهای محلی تبریز آشنا شوید: آش کلم

آش کلم از انواع آش ها و شورباهایی است که در تبریز و در نیمه پاییز پخته می‌شود. این آش خوشمزه به خاطر موادی چون کلم برگ، هویج، بلغور گندم و جو برای سیستم ایمنی بسیار مفید است و به همین دلیل است که در فصل سرد و سرما سرو می‌شود.

آش شیر | انواع آش ها و شورباها

آش شیر یکی از انواع آش ها و شورباهای محلی زنجان است که برای تهیه آن از برنج را در شیر می‌جوشانند و با شکر، نمک، مربا یا عسل و یا حتی شیره انگور که در این منطقه بسیار است نیز میل می‌کنند. به این آش در زبان محلی «سوته آشه» نیز می‌گویند که طعمی شیرین دارد و بسیار شبیه شیر برنج است ولی با آن متفاوت است.

 

آش ساک

آش ساک نوعی آش ایرانی است که در پخت آن از اسفناج، لپه، آرد برنج، گوشت چرخ کرده، آب غوره، تخم مرغ و پیاز استفاده می‌شود و با نعنا داغ تزئین می‌شود.

آش شولی

این آش یک غذای لذیذ یزدی است که در یزد و دیگر شهرستان‌های نزدیک آن بسیار پر طرفدار است. مواد به کار رفته در این آش عبارت‌اند از چغندر، سرکه، پیاز، سبزی آش و… .

آش انار از انواع آش ها و شورباهای ملس

از دیگر انواع آش ها و شورباها آش انار است. آش انار، آشی خوشمزه است که طعم ترش و شیرین انار را در خود دارد و معمولاً با گلپر سرو می‌شود. این آش به دلیل داشتن انار بسیار خون ساز و مقوی است. همچنین این آش را در شب یلدا و شب­های زمستانی سرو می‌کنند. مواد استفاده شده در این آش عبارت‌اند از برنج آش، سبزی آش، آب انار، رب انار، گوشت، گلپر، لبوی رنده شده، سیر و ادویه. این آش با نعنا داغ تزئین می‌شود. در ساخت این آش از آب انار استفاده می‌شود که اگر در دسترس نباشد می‌توان از رب انار رقیق شده نیز استفاده کرد.

آش ترخینه

این آش سنتی از انواع آش ها و شورباهایی است که در رشت پخته می‌شود. در این آش از انواع مختلف سبزی‌های معطر مثل تره، گشنیز و اسفناج به کار می‌رود. در ترکیب این آش از بلغور جو و دوغ استفاده شده است. بدین شکل که بلغور را چند ساعت با دوغ می‌پزند و از آن خمیری به دست می‌آید که گلوله شده و زیر آفتاب خشک می‌کنند. این آش در فصل سرد زمستان در روستاهای مرکزی ایرانی همچون لرستان و کرمانشاه نیز تهیه می‌شود.

آش سیرابی | انواع آش ها و شورباها

اگر از طرفداران کله پاچه هستید و سیرابی دوست دارید، حتماً این آش را امتحان کنید. مواد تشکیل دهنده این آش عبارت‌اند از: سیرابی، جو پوست کنده، گندم، برنج، عدس و سیر. با وجود این مواد حتماً تا الان خودتان متوجه شدید که این آش چقدر مقوی است. این گیاه بسیار تند است و توسط زنان روستایی و عشایر شیرین می‌شود. در پخت این آش از دوغ نیز استفاده شده است.

آش کارده

این نوع آش از انواع آش‌های ایرانی مخصوص شهرستان اقلید است که محبوبیتی ملی دارد و در همه جا پخته می‌شود. گیاه استفاده شده در این آش، گیاه مخصوصی به نام کارده است. این گیاه بیشتر در مناطق سرد و ارتفاعات زاگرس روییده و شبیه کاهو است که بسیار تند و برنده است.

آش آبغوره

از دیگر انواع آش ها و شورباها می‌توان آش محلی آبغوره که در شیراز پخته می‌شود را نام برد. یکی از مواد اصلی تشکیل دهنده این آش، همان‌طور که از اسمش نیز پیدا است، غوره یا آب غوره است. ازآنجاکه آب غوره خاصیت عطش زایی دارد از این آش در ماه رمضان و در سفره افطار استفاده می‌شود. مواد استفاده در این آش، برنج، بلغور گندم و عدس است.

شمار انواع آش ها و شورباها در این چند مورد خلاصه نمی‌شود و هر گوشه از ایران ما با تنوع فرهنگی و فرهنگ غذایی غنی که دارد برای خود غذای محلی مخصوصی دارد که شاید از قلم افتاده باشد. اگر دوست داشته باشید می‌توانید این آش‌ها را در خانه نیز تهیه کنید. در تهیه مواد اولیه نیز می‌توانید به راحتی آنها را در بازار پیدا کنید و یا مواد اولیه آن را در همین سایت نیز می‌توانید مواد اولیه محلی و کاملاً ارگانیک این آش‌ها را تهیه کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی