5 نمونه از سوزندوزی‌های اطراف جهان

هنر سوزن‌دوزی، فقط ایجاد الگوهای پیچیده و طرح‌های زیبا نیست. سوزن‌دوزی نوعی هنر است که تنها با نگاه کردن به آن از تاریخ و فرهنگ شهر یا کشور مربوط به آن مطلع می‌شوید.

1. چیکان دوزی

چیکان‌دوزی هر دو سبک ظریف و پیچیده گلدوزی از سرزمین تهذیب و نازکوات، لکنو است. این نوع گلدوزی ظاهراً توسط نور جیهان، همسر جهانگیر، امپراتور مغول معرفی شده است.

با این‌که  چیکان‌دوزی در دوران حکومت مغول‌ها رشد کرد، اما اشاراتی به این هنر وجود دارد که قدمت آن به قرن سوم قبل از میلاد باز می‌گردد.

برای ایجاد یک قطعه چیکان، ابتدا الگوهای مورد نظر روی آن چاپ می‌شوند. سپس، صنعتگران به پیروی از الگوی چاپ شده، بخیه دوزی میکنند. پس از اتمام گلدوزی، قطعه تمام شده شسته می‌شود تا اثر چاپ‌ها از بین برود.

چیکان‌دوزی به عنوان یک نوع از گلدوزی سفید شروع شد، اما امروزه از طیف گسترده‌ای از پارچه‌ها و رنگ‌ها استفاده می‌گردد.

    2. گلدوزی برجسته برزیلی

گلدوزی برزیلی نوعی گلدوزی سطحی است که در آن از ابریشم مصنوعی بر خلاف پنبه یا پشم استفاده می‌شود. آن را “برزیلی” می‌نامند زیرا استفاده از نخ ابریشم مصنوعی در گلدوزی برای اولین بار در برزیل رایج شد، جایی که ریون به طور گسترده تولید می شد.

الگوهای گلدوزی برزیلی معمولاً گلهایی را نشان می‌دهند که با استفاده از دوخت شکل گرفته اند. نخ ابریشم مصنوعی به لطف نرمی آن، کشیدن سوزن را از میان کوک‌های پیچیده شده آسان‌تر می‌کند.

مسلماً، بسیاری از این کوک‌ها معمولاً در اشکال دیگر گلدوزی یافت می‌شوند، اما تکنیک مورد استفاده برای ایجاد آنها همان چیزی است که آنها را در گلدوزی برزیلی منحصر به فرد می‌کند. تفاوت در روش ساخت نخ ابریشم مصنوعی نهفته است.

هنگام ایجاد گره‌های سوزن‌دوزی برزیلی، گلدوزی باید نخ را در جهتی بر خلاف جهتی که در سایر سبک‌های گلدوزی استفاده می‌شود، روی سوزن بپیچد. در غیر این صورت، الیاف نخ باز می‌شوند و بخیه‌ها و گره‌های انتهایی ناخوشایند به نظر می‌رسند.

3. کانتا

زیبایی سوزن‌دوزی کانتا را می توان در سادگی آن خلاصه کرد. این سبک گلدوزی از جمله مواردی است که به طور سنتی در بنگال و اودیسا انجام می شود، به ویژه توسط زنان روستایی.

در آن زمان، کانتا روی  ساری‌های نرم، با دوخت ساده در امتداد لبه‌ها انجام می‌شد. جالب اینجاست که نخی که برای ساخت آن دوخت استفاده شده از نخ های حاشیه همان پارچه الهام گرفته شده است.

سوزن‌دوزی کانتا با مضامین پرندگان، حیوانات، گل‌ها و فعالیت‌های روزمره در قالب دوخت با شکاف‌های کوتاه مشخص می‌شود. امروزه می‌توانید کانتا را ببینید که ساری‌ها، لباس‌ها، روتختی‌ها، یا لوازم خانه، آویزهای دیواری و موارد دیگر را تزئین می‌کند.

 

 

4. ساشیکو

ساشیکو که نوعی سوزن‌دوزی ژاپنی است، از دوخت اصلی برای ایجاد پس‌زمینه طرح‌دار استفاده می‌کند. کلمه ژاپنی “Sashiko ” به “خنجرهای کوچک” ترجمه می‌شود که نشانه‌ای از دوخت‌های کوچک استفاده شده در این نوع سوزن‌دوزی است.

ساشیکو در ابتدا به عنوان ترمیم یا افزایش استحکام قسمت‌های پاره یا فرسوده لباس یا تولید کت‌های دولایه عایق عمل می‌کرد. با این حال، این ترکیب زیبا و بادوام باعث شد آن را به شکلی از هنر تبدیل کند، نه فقط یک دوخت کاربردی.

طرح‌های استفاده شده در ساشیکو بیشتر از طبیعت، به‌ویژه شکل‌های ابرها، موج‌های آب یا امواج، گل‌ها و برگ‌ها می‌آید. طرح‌ها همچنین می‌توانند اشکال هندسی باشند و دارای خطوط به هم پیوسته (مستقیم یا منحنی) باشند. اشکالی همچون ستاره، مربع، مثلث و دایره در یک الگو، تکرار شده‌اند.

5. زردوزی

زردوزی که از سرزمین ایران سرچشمه می‌گیرد، هنر باستانی دوختن نخ‌های طلا و نقره بر روی پارچه است. زردوزی نوعی سوزن‌دوزی است که زمانی منحصراً برای تزیین لباس‌های سلطنتی بود، در قرن هفدهم در زمان حکومت امپراتور مغول اکبر مورد توجه قرار گرفت.

در کار سنتی زردوزی از نخ های طلا و نقره و همچنین مروارید و سنگ های قیمتی استفاده می شود. همچنین، انتخاب پارچه‌ها باید سلطنتی باشد، پارچه‌هایی همچون مخمل و ابریشم در این نوع سوزن‌دوزی محبوب بود.

از طرفی دیگر در کار زردوزی امروزی از ترکیبات سیم مسی با جلای نقره یا طلا و نخ‌های ابریشمی استفاده شده است.

 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی