12 هدیه شب یلدا برای تازه عروس، مادران و کودکان

شب یلدا یکی از مهمترین شب‌های ما ایرانی هاست و هر کجای دنیا هم باشیم دور هم جمع می‌شویم و سفره شب یلدا می‌اندازیم ، خوراکی‌ها و تنقلات جور و واجور می‌گذاریم و بلندترین شب سال رو به خوبی و خوشی می‌گذارنیم.این شب دارای سنت‌ها و مراسم مخصوص به خود است. از جمله این سنت‌ها خوردن بعضی خوراکی‌ها مانند آجیل و انار و هندوانه، حافظ خوانی و فال حافظ شیرازی، و …

رسم کادو دادن هم یکی از رسومی است که در این شب رایج است مخصوصا بزرگترها به کوچکترها یا برعکس که بیشتر جنبه یادگاری دارد و نشان دهنده مهر و محبت است تا بهم یاداور شویم که بیشتر قدر یکدیگر را بدانیم و همدیگر را دوست داشته باشیم.

و البته خیلی وقتها هم نمی‌دانیم که چه می‌توانیم به یکدیگر هدیه دهیم که هم مورد استفاده افراد باشد هم زیبا و متناسب با این شب باشد.

در این متن با همدیگر هدیه‌های مناسب شب یلدا را با هم مرور می‌کنیم.

هدیه مناسب شب یلدا برای مادران:

بیشتر افراد در این مناسبت سعی می‌کنند به دیدن بزرگترهای فامیل بروند و با آن ها این شب را بگذرانند. جمع شدن کنار مادر و پدر و خانواده یکی از لذت بخش ترین قسمت شب یلدا است. ولی وقتی خانه کسی در این شب می رویم خصوصا مادر و پدر دلمان می خواهد دست خالی نباشیم و هدیه‌ای مناسب این شب برایشان ببریم.

بسته هدیه شب چره یکی از هدیه‌هایی است که جذابیت زیادی دارد. هم زمانی که می‌خواهید منزل کسی یلدا بروید و دست خالی نباشید هم هم برای زمانی که از عزیزی دورید و می‌خواهید با ارسال هدیه‌ای مناسب محبت و عشق‌تان را یادآوری کنید.

این بسته ترکیبی از خوراکی‌های سنتی مناسب یلدا و پاییز است که در کیسه‌های پارچه‌ای و جعبه حصیری قرار دارد. خوراکی‌ها و تنقلات سالم از گوشه کنار ایران جمع شده است عطر و مزه تازه و بی نظیری دارند.

رومیزی‌های پته دوزی قرمز نیز هدیه خوبی برای مادرانتان است چرا که می‌توانند برای تزیین سفره یلدایشان از رومیزی پته که چشم انداز خوبی هم دارد استفاده نمایند.

همچنین کیسه‌های پته یا مفشو پته دوزی شده نیز پیشنهاد خوبی است چرا که می توانید به تعداد اعضای خانواده آن را سفارش دهید و همچنین داخل آن را از آجیل و تنقلات و شکلات پر نمایید و به دیگران هدیه دهید.

کیسه مفشو به همراه آجیل گزینه خوبی نیز برای بزرگترهاست زمانی که می خواهند به بچه‌ها و نوه هایشان برای یلدا هدیه دهند.

کوسن های دستبافت طرح انار نیز هدیه خوبی برای یلدای مادران مهربانتان است و در عکس دورهمی تان یادگاری نیکویی است.

ظروف سرامیکی طرح انار مثل جای آجیل و شکلات خوری طرح انار هم گزینه مناسبی است چرا که هم می توانید در آن انواع آجیل و شکلات را پر نمایید و هم در چیدمان سفره یلدایی تان از آن استفاده کنید.

هدیه مناسب شب یلدا برای عروس:

شب یلدا برای دخترانی که به تازگی ازدواج کرده اند یا در مراحل نامزدی و عقد به سر می‌برند، حال و هوای دیگری دارد چرا که برای سال اول خانواده داماد با کلی هدیه و خوردنی های ویژه شب یلدا میهمان خانواده عروس می‌شود.

در این شب خانواده عروس خودشان را برای پذیرایی از خانواده داماد آماده می‌کنند چون بر طبق سنت های ایرانی، رسم بر این است که در بلندترین شب سال خانواده‌هایی که تازه وصلت کرده‌اند، دور هم جمع شوند و خوشحالی و شادی را به شیوه دیگری جشن بگیرند.

مراسم شب چله‌ای نوعی خوشامدگویی به خانواده عروس برای حضور در خانواده داماد بوده است. خرید کادو و هدیه برای شب یلدا هم راه ابراز علاقه خانواده داماد به نوعروس به حساب می‌آمده‌ است. علاوه بر این، دورهمی‌های شب یلدا، بهانه‌ای برای شناخت بیشتر هر دو خانواده نسبت به هم بوده است.

در گذشته خانواده داماد هدایای ویژه شب یلدا عروس را بر روی سینی بزرگی قرار می‌دادند که به این سینی طبق می‌گفتند. این روزها نیز به جای طبق می‌توان از سینی های خاصی یا بسته بندی‌های خاصی نیز استفاده کرد که هم زیبا و چشم نواز باشد هم کاربردی تا بتوان بعدا نیز از آن استفاده کرد.

مثلا می‌توان میوه و شیرینی یلدا را در سینی‌های بزرگ ترکه بافی یا کپوبافی جای داد. یا سبدهای حصیری گزینه خوبی برای چیدمان میوه و هدیه‌های یلدایی هستند.

همچنین از سبدهای کپوبافی و حصیربافی و استندهای گل کپو می‌توانید برای گل آرایی و میوه آرایی یلدا استفاده کنید.

اگر می‌خواهید یک یادگاری خوب برای تازه عروستان از اولین یلدای پس از ازدواج داشته باشید رومیزی‌های پته‌دوزی هدیه گرانبها و ارزشمندی است خصوصا رومیزی پته درخت زندگی که نشانی است از مادر زمین و همراه آن ارزوی بهورزی و خوش یمنی برای زندگی جدید را دارد.

از کیسه‌های پته و پانکه‌های سرامیکی طرح انار هم می‌توانید برای بسته‌بندی آجیل شب چله استفاده کنید. مفشوهای پته‌دوزی سبز و قرمز بسیاز چشم نواز است و زیبایی خاصی به تزیینات یلدایی شما می‌دهد.

همچنین خشکبارهای مثل انجیر و توت را می‌توانید داحل کیسه قندهای سبز و قرمز قرار دهید و در سبدهای ترکه‌بافی کنار گل و میوه تزیین نمایید.

هدیه مناسب شب یلدا برای کودکان:

در این شب افراد با دادن هدیه به یکدیگر آیین مهرورزی و صمیمیت را به فرزندان خود یادآوری می‌کند و به آنها یاد می‌دهند، از دورهمی لذت ببرند. این رسم از زمان بچگی به بچه ها آموخته می‌شود و آنها نسل به نسل آن را به آیندگان منتقل می‌شود.

بزرگترها با توجه به علایق فرزندان خود به آنها کادوهای متنوعی می دهند که آنها را به کارهای خوب و ایجاد روحیه جمعی تشویق کنند.

عروسکهای بومی ایرانی هدیه های خوبی برای کودکان هستند چرا که علاوه بر آشنایی با فرهنگ و پوشاک اقوام مختلف اسباب سرگرمی‌شان نیز در این شب فراهم می شود. بزرگترها می توانند با هدیه دادن عروسکهای سنتی که بیشترشان قصه دارند برای کودکان قصه این عروسکها را نیز در شب یلدا بگویند.

عروسک گلنار و خدیجه، عروسک رقصنده لیلی بازبازک،عروسک کرخرک و عروسکهای نمایشی تاجمیر از عروسکهای است که می‌توانید به کودکانتان هدیه دهید و یک یادگاری خوب برایشان از شب یلدا بگذارید.

همچنین جعبه عروسک نیز پک هدیه خوبی است چرا که با آن کودکان می توانند با مجموعه ای از عروسکهای بومی و قصه‌هایش آشنا شوند و همچنین نمایش عروسکی اجرا کنند.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به هدایای ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی