ده نمونه برتر از نوآوری‌های حوزه مسئولیت اجتماعی شرکتی

مسئولیت اجتماعی شرکتی وظایفی است که شرکت‌ها برای مراقبت از جامعه انجام می‌دهند. چه از طریق تمرین‌های مختلف، خرید هدایای شرکتی و… 

در این متن چند نمونه از شرکت‌هایی که در حوزه مسئولیت اجتماعی نواوری‌هایی انجام داده اند را ذکر کردیم: 

 

1-  زروکس (Xerox’s) – مشارکت در جامعه

در سال 2018 شرکت زروکس توانست برای دوازدهمین سال پیاپی در لیست 100 شرکت برتر جامعه شهروندی که توسط مجله “مسئولیت شرکتی” منتشر می‌شود قرار بگیرد. این در حالی است که شرکت زروکس در ابتکارات دیگری از جمله پیوستن به اتحادیه شهروند صنعت الکترونیک هم شرکت داشته ولی چیزی که اینجا به آن توجه خواهیم کرد فعالیت زروکس در مشارکت اجتماعی‌است.

این برنامه مشارکت اجتماعی از طولانی‌ترین برنامه‌های جامعه محور این شرکت است که با استفاده از برنامه‌ریزی‌های مسئولیت اجتماعی شرکتی در راستای بومی-جهانی شدن پیش می‌رود. نوآوری آنها این بود که به کارمندانی که از جامعه محلی خودشان بودند سرمایه‌ای اعطا کنند و با اینکار به آنها فرصت دادند تا در پروژه‌هایی با انتخاب خودشان تمایز و تحول ایجاد کنند و در نتیجه زروکس از سال 2012 موفق به سرمایه گذاری روی 18.000 پروژه شد که بیش از 400.000 کارمند در آنها مشارکت کردند.

زروکس یک شرکت معتبر جهانی است. فرصت دادن به کارکنان برای کنترل داشتن روی پروژه‌ها در چنین شرکتی بسیار پر اهمیت است. آنها نشان دادند که می‌توانند نیازهای اساسی و واقعی جامعه را شناسایی کنند چون با آن زندگی می‌کنند.

از پروژه‌های اجتماعی آنها می‌توان به ساختن پناهگاه در مائویی، کمک به بازماندگان فاجعه طوفان آلباما و اسپانسر شدن در پروژه آگاه سازی درباره سرطان سینه در شهرهای کوچک لهستان اشاره کرد. آنها حتی به کارمندانشان مرخصی با حقوق می‌دهند تا بتوانند با ذهن باز بر روی پروژه‌ها تمرکز کنند.

2- چیپوتل (Chipotle and Intermarché) – میوه‌ها و سبزی‌های بیریخت

آمارهای منتشر شده از غذاهای دور ریخته شده واقعا تاسف بار است. به گفته سازمان غذا و داروی آمریکا:

          تقریبا یک سوم غذای تولید شده در جهان دور ریخته می‌شود

–          ارزش مالی این غذاهای دور ریخته شده در کشورهای صنعتی حدود 680 میلیارد دلار و در کشورهای در حال توسعه حدودا 310 میلیارد دلار است.

–          میوه ها و سبزیجات بیشترین میزان دور ریز دارند

خوشبختانه بعضی از شرکت‌های غذایی برای از میان بردن این مشکلات فعالیت هایی را انجام دادند. کمپین مبتکرانه شرکت چیپوتل به نام “میوه ها و سبزی‌های بیریخت” با هدف کاهش پسماند غذایی شکل گرفت.

چگونه؟ با فروش محصولات بدشکل با سی درصد تخفیف و البته با عمومی ساختن این نوآوری در ابعاد گسترده. آنها حتی در اینستاگرام مسابقه عکاسی از میوه و سبزی‌های بدشکل را برگزار کردند.

و چه نتیجه‌ای گرفتند؟ این دقیقا متنی است که توسط روابط عمومی آنها منتشر شد:

” این نوآوری بسیار موفق و این کمپین کاملا به صورت برد-برد برگزار شد. آنها محصولات را با همان کیفیت ولی ارزانتر خریدند و کشاورزان از محصولاتی که معمولا دور ریخته می‌شد هم درآمد کسب کردند و همچنین شرکت چیپوتل توانست لاین جدیدی به محصولات خود اضافه کند.”

 

 

3-  کفش تام (TOMS Shoes) – کمپین یک در برابر یک

احتمالا داستان بنیان گذار شرکت کفش تام تا به حال به گوشتان خورده. او زمانی که کودکان آرژانتینی را میدید که بدون کفش زندگی می‌کنند یک ایده ناب به ذهنش رسید: با فروش هر جفت کفش یک کفش برای کودکان نیازمند تهیه می‌شود.

تعجبی ندارد که همین کارخانه تولید کفش بعدها تبدیل به یک سازمان بسیار موفق در زمینه مسئولیت اجتماعی شد. آنها خود را اینگونه تعریف می‌کنند:

“شرکت تام سعی میکند تا نیازهای کودکان سراسر جهان را تامین کند و شرایط سلامتی، آموزش و اقتصاد آنها و جامعه پیرامونشان را بهبود بخشد. “

از زمانی که آنها پروژه را راه اندازی کردند تا به حال شصت میلیون جفت کفش به کودکان اهدا شده. درحالی که آقای میکوسکی، بنیانگزار شرکت تام به همینجا قانع نشده. او به طور مداوم در حال طراحی نوآوری‌های دیگر برای حل چالش‌های اجتماعی موجود در گوشه های مختلف جهان است.

از دیگر اقدامات او می‌توان موارد زیر را نام برد:

          او و تیمش با استفاده از عینک‌های تولید شده در تام توانستند به درمان بیشتر از 400هزار نابینا کمک کنند.

          تام توانست به مدت 335 هزار هفته در 6 کشور آب آشامیدنی فراهم کند.

          بخش فروش کیف‌های تام توانست خدمات زایمان ایمن را با آموزش به کارآموزهای حرفه ای ماما برای مادران فراهم کند و همچنین با تهیه کیت ها و وسایل مورد نیاز برای زایمان باعث شد زنان بتوانند با خیال راحت بچه‌هایشان را به دنیا بیاورند.

 

4-    خونتوس (Juntos) – کوله پشتی مدرسه و لوازم تحریر در ازای هر کفش فروخته شده

ابتکار خونتوس هم چیزی شبیه به کار شرکت تام است. آنها در ازای هر جفت کفش که به فروش میرسد یک کوله پشتی مدرسه که داخلش لوازم تحریر مثل مداد، خودکار، دفتر و خط کش است به یک دانش آموز در اکوادور اهدا می‌کنند.

اما چرا اکوادور؟ چون شرکت آنها تولید کننده و فروشنده کفش های مدل خیابانی اکوادوری است. آنها معتقدند باید نسبت به جایی که از آن شروع کردند مسئولیت پذیر باشند. آنها می‌گویند:

“چون ما توانستیم مدل خاص کفش های اکوادوری را در آنجا کشف کنیم به ازای هر کفش یک دانش آموز اکوادوری یک کوله پشتی خواهد داشت.”

 

5- پاتاگونیا (Patagonia) – زنجیره تامین

 

پاتاگونیا شرکت تولیدی لباس است که دغدغه‌اش حفاظت از محیط زیست است. آنها می‌گویند “چالش ما این بود که هرچه تولیدمان بیشتر میشد اثرات مخرب ما بر محیط زیست هم بیشتر میشد. اگر قرار بر این بود که ما برای حفاظت از محیط زیست انگیزه بخش باشیم و بقیه را به جلوگیری از فجایع محیط زیستی تشویق کنیم پس باید اثرات محیط زیستی‌مان هم بدون در نظر گرفتن تعداد تولیداتمان کمتر می‌بود.

به همین دلایل سعی کردیم تا حد امکان شفاف عمل کنیم و مشکلات مختلف محیط زیستی و اجتماعی را در تک تک مراحل زنجیره تامین خود به حداقل برسانیم، برای مثال:

          تامین مواد اولیه: شرکت پاتاگونیا از سال 1994 شروع به استفاده از پنبه ارگانیک کرد و با ارتباط خوبی که با پنبه کاران برقرار کرد کیفیت پنبه مورد استفاده‌اش را تضمین کرد.

          پرداخت حقوق کافی به کارمندان: پاتاگونیا با کارخانه‌های بسیاری برای تولید پارچه‌هایش همکاری می‌کند و همیشه برایش مهم بوده که کارمندانش از حقوق کافی برخوردار باشند و بتوانند با حقوق دریافتیشان زندگیشان را به خوبی بگذرانند.

          ابتکارعمل در مقابل تغییرات آب و هوایی: در کنار استفاده از انرژی های تجدید پذیر، اندازه گیری کربن مصرفی و فضای کاری دوستدار محیط زیست، پاتاگونیا همیشه یک درصد از فروشش را برای کارهای حفاظت از محیط زیست اختصاص می‌دهد.

 

 

6- لوی استراس (Levi Strauss) – سلامت کارمندان

منابع انسانی بنیان و سرمایه هر کسب و کار هستند. جسیکا دیویس اینگونه می‌گوید:

“به طور معمول در  برنامه ریزی‌های بخش زنجیره تامین نسبت به اطمینان حاصل کردن از توسعه و پیشرفت فضای کاری کارمندان بی‌توجهی می‌شود. در صورتی که این موضوع به طور مستقیم بر معیشت و زندگی خارج از محیط کار کارمند تاثیرگذار است.”

شرکت لوی برای حل این مشکل به صورت ویژه بر توانمندسازی اقتصادی و بهبود شرایط سلامت کارمند و خانواده‌اش متمرکز شده. مدیر این شرکت می‌گوید:

“ما در نوآوری مسئولیت اجتماعی خود به این نکته توجه کردیم که با ادامه دادن بر روی تمرکز بر بهبود شرایط زندگی و سلامت کارمندانمان از آن به عنوان کاتالیزگری برای تعریف استانداردهای جدید در سرمایه گزاری و ارزش گزاری بر روی زندگی کارمندان استفاده کنیم”

این شرکت با همین شیوه به جای وارد کردن فشار بر کارمندانش برای پیشروی پروژه‌های متداول موفق به برآورده کردن توقعات کارمندانش شده است. آنها با نظرسنجی مداوم از کارمندانشان از آنها می‌خواهند برای سالم‌تر و خوشحال‌تر بودن به چه چیزهایی نیاز دارند.

و با توجه به بازخوردی که می‌گیرند با کمک گرفتن از سازمانهای غیرانتفاعی و NGOها درصدد برآورده کردن نیازهای آنها بر می‌آیند.

 

7-  نو اسکین (Nu Skin) – تغذیه کودکان

در سال 2002 شرکت نو اسکین بازاریاب محصولات ویتامینه و مراقبت از پوست، با ابتکارعمل خارق العاده خود توانست با گرسنگی در مالاوی، یک کشور کوچک فقیر و قحطی زده آفریقایی مبارزه کند. اما برخلاف شرکت های تام و خونتوس او در ازای فروش کالاهایش وعده غذایی اهدا نکرد. در عوض او از مشتریانش خواست که برای بچه های آفریقایی وعده غذایی به به نام ویتامیل را بخرند. آنها می‌توانند با خریدن ویتامین‌ها آنها را از طریق خیریه‌های واسطه به کوکان گرسنه برسانند.

نو اسکین حتی برای تشویق بیشتر خرید ویتامیل ها به ازای هر بسته پنج تایی یک بسته رایگان پنج تایی هم از طرف خودشان اهدا می‌کنند که روی هم رفته 30 وعده غذایی را شامل میشود.

و در نتیجه با درآمد آن چه می‌کند؟ آنها روزانه به غذارسانی به صد هزار کودک کمک می‌کنند. مدیر یکی از خیریه‌ها که با نواسکین همکاری می‌کند می‌گوید:

” ما با همکاری بسیار خوبی که با نواسکین داریم به این راه تاثیرگذار و موفق ادامه خواهیم داد. کودکان شاد و رها شده از گرسنگی دقیقا نتیجه مستقیم تلاش ها و همکاری های ما هستند.”

 

8- توییتر (Twitter) – نوآوری گنجشکی

امروزه همه توییتر را به عنوان یکی از معروفترین شبکه‌های اجتماعی می‌شناسند. اما آیا خبر داشتید که آنها شراب تولید میکنند؟ آن هم با نیت خیر؟

در سال 2012 توییتر ابتکار گنجشکی‌اش را در حمایت از سازمان Room to Read که کارش تشویق کتابخوانی در بین کودکان است رونمایی کرد.

همچنین این شرکت با تولید و فروش شراب تمام درآمد آن را برای حمایت از سازمان های غیردولتی به آنها اهدا کرد.

بنیانگذاران توییتر می‌گویند:

“نوآوری گنجشکی دارای دو ویژگیست که در ماموریت و چشم انداز توییتر آمده است: ایجاد دسترسی به اطلاعات و برجسته کردن اهمیت توانایی ارتباطات آزادانه برای دستیابی به اثرات مثبت در جامعه. این ابتکار در واقع قدم اول برای دستیابی به این اهداف است.”

 

9- استارباکس (StarBucks) –  نوآوری C-A-F-E

نوآوری مسئولیت اجتماعی استارباکس عبارت Coffee and Farmer Equity است که به معنای قهوه و تساوی حقوق کشاورزان است و هماهنگ با محتوای کاری استارباکس مخفف به کلمه CAFÉ  شده. در این نوآوری آنها دستورالعملی برای خرید خود تعریف کردند که به شرح زیر است:

          هر نوع قهوه ای که برای شرکت استارباکس خریده می‌شود باید از نظر کیفیت عالی باشد

          قهوه‌ها باید در زمین های پایدار کشت شده باشند

          حمایت از کشاورزان. استارباکس از تامین کننده‌های قهوه خام خود می‌خواهد که رسیدهای پرداختی به کشاورزان را در اختیارش بگذارند تا بداند چه سهمی از پول پرداختیش به کشاورزان می‌رسد.

          مطمئن بودن از شرایط کاری مناسب کارگران، رعایت حقوق انسانی و فراهم کردن زندگی مناسب برای آنها.

و این فقط قسمتی از دستورالعمل های این شرکت است تا مطمئن شوند:

“قهوه هایشان از روش های پایدار تامین می‌شود و با در نظر گرفتن جنبه‌های محیط زیستی، اجتماعی و اقتصادی تولید قهوه فراوری می‌شود”

 

10- لگو (LEGO) – تغییر را بساز 

شاید به سختی باور کنید که این ابتکار از نامه یک کودک نه ساله در شرکت لگو آغاز شده. سال‌ها پیش شرکت لگو نامه‌ای دریافت کرد که در آن نوشته شده بود:

“وقتی بزرگ شدم دوست دارم بچه هایم در جهان سالمی بزرگ شوند”

و این اولین باری نبود که جوان‌ترها نظرشان را درباره پیشرفت دنیا به اشتراک می‌گذاشتند. در پاسخ به نامه شرکت لگو نوآوری “تغییر را بساز” را شروع کرد. آنها با برگزاری رویدادهای مختلفی در کشورهای گوناگون این فرصت را به بچه ها دادند تا بیایند و درباره مشکلاتشان صحبت کنند. لگو تمایل داشت این رویدادها فرصتی برای بچه ها باشد تا به صورت خلاقانه برای حل مشکلات و کنکاش درباره راه حل برای آنها تلاش کنند به گونه‌ای که هر رویداد یک موضوع داشت مثلا مدرسه یا محله ات را بساز.

در نتیجه همانطور که لگو عنوان میکند:

“مسئولیت شرکتی خوب آن است که با اهداف و ارزشهای شرکت و برند همخوانی داشته باشد.”

 

 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به هدایای شرکتی ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی