ده کارآفرین اجتماعی موفق دنیا

کارآفرینی اجتماعی

در گذشته، بسیاری از کارآفرینان تصمیم می‌گرفتند که ثروت خود را در بخش خصوصی سرمایه گذاری کنند و بعدتر، با اختصاص بخشی از سود خود به منافع عمومی به عنوان شخص بشردوست و فرد خیر مطرح می شدند. اما این روزها ، کارآفرینان می ‌توانند از طریق کسب و کار خود برای بهبود مسائل اجتماعی تلاش کنند. در سطح جهانی، مدل تجاری جدیدی ظهور کرده است که کسب و کار اقتصادی را با سازمان های عمومی و اجتماعی در هم آمیخته است. سازمان‌های غیرانتفاعی و کسب و کارهای سودآور می‌توانند برای تشکیل یک مدل تجاری ترکیبی با رهبری نسل جدیدی از کارآفرینان اجتماعی متحد شوند. این رهبران در عین ایجاد سود برای سهامداران، با موفقیت به حل مسائل اجتماعی می‌پردازند.

استفاده گسترده از شیوه‌های اخلاقی مانند سرمایه‌گذاری تأثیرگذار، مصرف گرایی آگاهانه و برنامه‌های مسئولیت اجتماعی شرکت، موفقیت 10 کارآفرین اجتماعی زیر را آسان کرد.

در ادامه با این ده کارآفرین اجتماعی آشنا شویم:

1. بیل درایتون

بیل درایتون به عنوان یکی از کارآفرینان پیشگام اجتماعی عصر ما شناخته می‌شود. درایتون Ashoka را در سال 1981 تأسیس کرد، که رویکردی چند جانبه برای یافتن و حمایت از کارآفرینان اجتماعی در سطح جهانی دارد. Drayton همچنین به عنوان رئیس هیئت مدیره Get America Working فعالیت می‌کند!

2. ریچل براتن

“دختر یوگا” نام کتاب پرفروش راشل براتن در نیویورک تایمز و اکانت حساب اینستاگرام اوست که 2.1 میلیون دنبال کننده دارد. راشل امیدوار است علاوه بر نشان دادن حرکات و نکات تازه یوگا به مخاطبانش، معلمان و مربیان یوگا را با افرادی در فضای مجازی که به درمان نیاز دارند پیوند دهد.

“چطور رسانه های اجتماعی می توانند به یک مأموریت اجتماعی تبدیل شوند ؟” سوالی است که براتن می‌پرسد. کانال آنلاین او oneoeight.tv یک “استودیوی آنلاین” است که خدمات سلامتی ، یوگا و مدیتیشن را ارائه می دهد.

3. شیزا شهید

شیزا شهید به عنوان بنیانگذار و سفیر صندوق جهانی ملاله ، برنامه تجاری ملاله یوسف زی، نوجوانی برنده جایزه صلح نوبل در سال 2014 را مدیریت می‌کند. شیزا شهید مثل ملاله در پاکستان متولد شد. او ابتدا در سال 2009 با ملاله تماس گرفت و برای سازماندهی اردوگاهی برای او و دیگر دختران پاکستانی کار کرد. در سال 2012 ، شیزا پس از آنکه به دلیل ارتقاء آموزش دختران توسط طالبان هدف حمله و تیرباران قرار گرفت، به بالین ملاله رفت. شهید با الهام از علاقه ملاله برای ادامه مبارزات برای برابری جنسیتی و تحصیل، تصمیم گرفت تا به ملاله برای رسیدن به اهدافش کمک کند. شیزا شهید صندوق ملاله را ایجاد کرد که با حمایت و گسترش دسترسی به آموزش به زنان و دختران کمک می‌کند.

4. بلیک مایکوسکی

پس از سفر به آرژانتین در سال 2006 ، مایکوسکی به عنوان اصلی ترین اهدا کننده کفش و بنیانگذار کفش TOMS شناخته شد و 300000 دلار از پول خود را در این شرکت سرمایه گذاری کرد. TOMS متعهد شد که به ازای فروش هر جفت کفش یک جفت کفش اهدا کند و اکنون کمپین “یک به یک” را برای حمایت از طرح‌های آب، بینایی، تولد و مبارزه با قلدری گسترش می‌دهد. مایکوسکی از طریق نام تجاری TOMS آگاهی خود را در مورد مسائلی مانند فقر و سلامت جهانی افزایش داده است. از سال 2019 ، این سازمان 95 میلیون جفت کفش و برای بیش از 722000 هفته، آب سالم به مردم کشورهای در حال توسعه ارائه کرده بود. علاوه بر این، برنامه TOMS Eyewear با تجویز عینک یا جراحی به بینایی بیش از 780،000 نفر کمک کرده است.

5. اسکات هریسون

اسکات هریسون زندگی لوکس خود را در شهر نیویورک ترک کرد و راهی سواحل غرب آفریقا شد تا در کشتی بیمارستانی به نام Mercy Ships داوطلب شود. این سفر یک اتفاق مهم برای او بود. اسکات در سال 2006 موسسه خیریه ای به نان “آب” را تأسیس کرد. آب ، یک سازمان غیرانتفاعی که در 28 کشور جهان آب آشامیدنی سالم و آشامیدنی را تأمین می‌کند . تا سال 2020 ، این سازمان 51،438 پروژه را در کشورهای در حال توسعه انجام داده بود. تنها در سال 2018 ، بنیاد آب 69.3 میلیون دلار جمع آوری کرد.

6. محمد یونس

پروفسور محمد یونس به دلیل ایجاد صندوق اعتبارات خرد و رواج و گسترش آن در بنگلادش، که سنگ بنای بانک گرامین شد، مشهور است.

یونس جایزه اقتصاد نوبل را برای ایجاد بانک گرامین دریافت کرد، که بر اساس اصول اعتماد و همبستگی برای توانمندسازی روستاییان با کمک مالی برای بیرون کشیدن خود از فقر است.

7. جفری هولندر

جفری هولندر به عنوان مدیر اجرایی سابق (مدیرعامل) و بنیانگذار نسل هفتم، یک برند محبوب محصولات طبیعی شناخته شده است. او اکنون مشاور، سخنران و فعال در زمینه مسئولیت اجتماعی شرکتها است. او هفت کتاب از جمله “چگونه جهان را به مکان بهتری تبدیل کنیم” نوشته است. هولندر بنیانگذار و مدیرعامل برندهای پایدار هولندر است که محصولات پایداری را برای سلامت جنسی و شخصی مانند کاندوم، تامپون، روان کننده ، پد و موارد مشابه می‌فروشد. هولندر استاد کمکی در دانشگاه نیویورک و بنیانگذار و رئیس هیئت مدیره شورای تجارت پایدار آمریکا است.

8.خاویر هلگزن،کریستوفر فوکس و جف کورتزمن

این سه بنیانگذار کتابفروشی آنلاین کتابهای جهان بهتر، شایسته عنوان کارآفرینان اجتماعی موفق هستند.

موسسان در دانشگاه نوتردام همدیگر راملاقات کردند، جایی که تیم فوتبال را آموزش دادند و شروع به جمع‌آوری کتابهایی برای فروش در اینترنت کردند که مورد نیاز کسی نبود.

9. مارک کوسکا

مارک کوسکا با طراحی مجدد ابزارهای پزشکی، یک سرنگ ارزان قیمت و قابل استفاده مجدد برای استفاده در کلینیک هایی با بودجه کم ارائه داد. این نوآوری در برابر انتقال بیماری هایی که با خون منتقل می شود از خون محافظت می‌کند. کوسکا، SafePoint Trust را در سال 2006 تأسیس کرد، که 4 میلیارد تزریق ایمن را در 40 کشور از طریق سرنگهای “غیرفعال خودکار” انجام داد. بنیاد شوآب در سال 2015 ، کوسکا را کارآفرین اجتماعی سال با توجه به ارائه راه حل پیشروانه‌اش برای حل یک مسئله بهداشت جهانی انتخاب کرد. سازمان بهداشت جهانی (WHO) در فوریه 2015 سیاست جهانی در مورد تزریق ایمن را اعلام کرد.

10. سانجیت روی

سانجیت روی، برخلاف بسیاری از بومی ها که با درآمد کمتر از 1 دلار در روز زندگی می‌کنند از تربیت ممتاز و زندگی خوبی در هند برخوردار بود. هنگامی که روی از برخی از مناطق روستایی کشورش دیدن کرد ، زندگی اش دگرگون شد و تصمیم گرفت راهی برای بهبود نابرابری های اجتماعی-اقتصادی در کشور خود بیابد. او کالج Barefoot را در سال 1972 تاسیس کرد. روی کالج Barefoot را چنین توصیف می کند: “تنها دانشکده ای که در آن معلم زبان آموز است و زبان آموز معلم”

این 10 کارآفرین اجتماعی الهام بخش، از سود کسب و کار برای حل برخی از دلهره آورترین مشکلات اجتماعی جهان استفاده می‌کنند. نوآوری اشکال گوناگونی دارد و وقتی ایده‌های بصیرت آمیزی بتواند برای حل مسائل اجتماعی جهانی کار کند ، فوق العاده است.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محصولات روستایی ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی