طرز تهیه دوغ پا غذای محلی زاهدان به همراه فوت و فن

طرز تهیه دوغ پا

خورش دوغ پای یا همان قیمه سیستانی یکی از بهترین غذاهای اصیل و بسیار خوشمزه شهر زاهدان است. می‌توان این خورش را با گوشت یا مرغ تهیه کرد. برای آشنایی با طرز تهیه دوغ پا در این مطلب با ما همراه باشید تا آموزش کامل و مرحله به مرحله آن را بررسی کنیم.

مواد لازم 

  • گوشت گوساله یا گوسفندی: 300 گرم معادل 500 کیلوکالری
  • لپه: یک لیوان معادل با 240 کیلوکالری
  • پیاز خرد شده: یک لیوان معادل با 25 کیلوکالری
  • رب گوجه فرنگی: 3 قاشق غذاخوری، 0 کیلوکالری
  • دوغ محلی: 6 لیوان معادل با 150 کیلوکالری
  • روغن آفتابگردان: 2 قاشق‌ غذاخوری معادل 180 کیلوکالری
  • نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زعفران: به مقدار دلخواه، 0 کیلوکالری

طرز تهیه دوغ پا

در ادامه به بررسی مرحله به مرحله مراحل پخت دوغ پا می‌پردازیم.

برای تهیه خورشت دوغ پا خوشمزه در ابتدای کار باید لپه‌ها را شست وشو دهیم. سپس آنها را درون یک کاسه پر از آب قرار می‌دهیم و بعد سپس می‌گذاریم تا چند ساعت یا یک شب درون آب باقی مانده تا به خوبی خیس شده و نفخ آن‌ها گرفته شود.

در مرحله دوم، پیازها را نگینی خرد کرده و همراه با کمی روغن مایع در داخل یک قابلمه مناسب قرار می‌دهیم. سپس قابلمه را بر روی حرارت ملایم قرار داده و پیازها را چندین دقیقه تفت می‌دهیم تا به طور کامل سبک و شیشه‌ای شوند.

گوشت گوسفندی را می‌شوییم و سپس آن را خورد می‌کنیم؛ گوشت‌ها باید کمی درشت‌تر از گوشت خورشتی، خورد شوند. سپس در حین اینکه پیازها سبک شدند، به همراه مقدار کافی از زردچوبه و فلفل سیاه، آن را به قابلمه اضافه می‌کنیم. مواد را تفت می‌دهیم تا گوشت آن نیز کمی سرخ شود. 

در مرحله چهارم از طرز تهیه دوغ پا بعد از اینکه گوشت تغییر رنگ داد و کمی سرخ شد، لپه‌های خیس شده را آبکشی کرده و به قابلمه حاوی مواد اضافه می‌کنیم، سپس یک دقیقه دیگر مواد را با یکدیگر تفت می‌دهیم. در ادامه نیز مواد را در یک سمت از قابلمه جمع کرده و رب گوجه فرنگی را به آن اضافه می‌کنیم.

رب گوجه فرنگی را که به سمت دیگر قابلمه اضافه کردیم، به خوبی در روغن سرخ می‌کنیم و سپس آن را با بقیه مواد درون قابلمه، ترکیب خواهیم کرد. در ادامه دوغ ترش را به مواد اضافه می‌کنیم و درب قابلمه را می‌بندیم و می‌گذاریم تا گوشت‌ها و لپه‌ها به مدت یک تا دو ساعت به طور کامل پخته شوند. البته برای اضافه کردن دوغ به مواد بهتر است زمانی که گوشت‌ها به صورت نیمه پخته بودند، دوغ را به مواد اضافه کنیم.

هر چقدر که دوغ مورد استفاده ترش‌تر باشد،  پخت گوشت به زمان طولانی‌تری نیاز دارد. بعد از اینکه گوشت به طور کامل پخته شد، به مواد درون قابلمه زعفران دم کرده را اضافه می‌کنیم و طعم خورش را می‌چشیم تا کم و کاستی‌های آن را چک کنیم؛ در صورت نیاز می‌توانیم مقداری نمک یا ادویه به مواد اضافه می کنیم.

بعد از اینکه دوغ موجود در مواد قابلمه غلیظ شد، خورش آماده خواهد بود. در نهایت نیز خورش دوغ پا را درون ظرف مورد نظر ریخته و همراه با برنج سرو می‌کنیم. اگر تمایل داشتید نیز می‌توانید مقداری سیب زمینی سرخ شده هم به مواد خورش اضافه کنید تا نکات طرز تهیه دوغ پا را به خوبی رعایت کرده باشید و البته علاوه بر زیبا شدن ظاهر غذا، طعم بهتری هم خواهد داشت.

نکات مهم در پخت دوغ پا

  • همراه این غذا برنج سرو می‌شود و بهتر است که این برنج به صورت کته پخته شود.
  • خوردن سالاد سبزیجات یا حتی سبزی خوردن با این غذا، در کنار گوشت خورش و برنج نیز به تکمیل شدن وعده شما کمک بسیاری خواهد کرد.

مطالب مرتبط: 

 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی