مزایا و معایب اعتصابات علیه یک فرد یا سازمان

تحریم یا اعتصاب، نوعی اعتراض به دلایل اخلاقی، اجتماعی یا سیاسی علیه یک فرد یا سازمان است. این یک امتناع دسته جمعی از خرید محصولات، خدمات یا حتی ارتباط با آنهاست.

 هدف از تحریم، ایجاد ضرر اقتصادی است و با این روش فرد یا سازمان را متقاعد می‌کند که رویه مورد اعتراض مردم را تغییر دهد.

 

اولین بایکوت مهم در تاریخ ثبت شده، انجمن قاره‌ای نام داشت و در سال 1774 به اجرا درآمد (اگرچه اصطلاح “بایکوت” تا سال 1880 ابداع نشد، زمانی که مستاجران ایرلندی، مدیر املاک بریتانیا، چارلز کانینگهام بایکوت را طرد کردند). انجمن قاره ای تحریم تجارت استعماری آمریکا با بریتانیای کبیر بود. 

گرچه موفقیت آمیز نبود. 

یکی از موثرترین اعتصابات تاریخ، تحریم اتوبوس‌ها بود.

در دهه 1950، سیاه‌پوستان جنوب آمریکا از تحریم‌هایی علیه شرکت‌های اتوبوسرانی که تبعیض نژادی انجام می‌دادند، استفاده کردند. یکی از این تبعیض‌ها مجبور کردن سواران سیاه‌پوست برای رفتن به پشت اتوبوس بود و یا بلند شدن از صندلی برای جا دادن به سواران سفید‌پوست. این جنبش با مخالفت رزا پارکس برای نشستن در پشت اتوبوس شروع شد و ادامه پیدا کرد و همه گیر شد.

اعتصاب طولانی مدت (که طی آن بسیاری از اعتصاب‌کنندگان در عوض استفاده از اتوبوس پیاده راه می‌رفتند) شرکت‌های اتوبوسرانی را به زانو درآورد و به پیشبرد جنبش حقوق مدنی در آن زمان کمک کرد.

در مقیاس جهانی، تحریم‌ها معمولاً به شکل تحریم علیه کشورهایی است که متهم به نقض قوانین تجاری، حقوق بشر یا معاهدات صلح هستند.

 

مزایای اعتصاب علیه یک سازمان یا فرد یا خرید کردن چیست؟

  • یکی از بزرگترین مزایای تحریم موفقیتی است که می‌تواند در وادار کردن یک فرد یا کسب و کار به تغییر سیاست‌هایش داشته باشد. مثلا برخورد نامناسب با کارکنان، حمایت از عقایدی که به یک گروه یا فرد ضربه می‌زند، پرداخت حقوق نامناسب و شرایط بد کاری، دلایل زیست محیطی و… می‌تواند از دلایل اعتصاب باشد.

 

  • چرا تحریم‌ها می‌توانند تا این حد موثر باشد؟ 

اساساً، زیرا اعتصاب و بایکوت کردن، یک ابزار اقتصادی است.

  • یکی دیگر از مزایای اعتصاب یا تحریم این است که اولین گام در یک اعتراض مسالمت آمیز است. می‌تواند نارضایتی خود را بدون آسیب واقعی ابراز کند، اما روشن می‌کند که اگر سیاست‌ها یا اقداماتی که انگیزه اعتصاب را برانگیخته است، توجه نشود، می‌تواند پیامدهای اقتصادی واقعی داشته باشد.
  • اعتصابات توجه زیادی را به شما و هدفتان جلب می‌کند. وقتی مردم شروع به اعتصاب می‎کنند، دیگران متوجه می‌شوند. تحریم رویدادی است که معمولاً آن را شایسته گزارش رسانه‌های محلی یا شاید حتی جهانی می‌دانند. وقتی تمام توجه و تمرکز رسانه‌ها روی یک چیز است، این فرصت خوبی را به افراد تحریم کننده می‌دهد تا صدایشان را به اطراف برسانند و در جای محکم‌تری بایستند. همچنین گروه خود و موقعیت آن را برای همه افراد جامعه توضیح می‌دهند.
  • در نهایت، سایر مشاغل یاد خواهند گرفت که مذاکره با شما به خطر اعتصاب یا ضرر مالی ترجیح داده می‌شود.

اینها چند مزیتی است که تحریمی که به خوبی سازماندهی شده است، دارد. حالا بیایید به برخی از معایب نگاه کنیم تا ببینیم آیا تحریم مورد نظر جواب می‌دهد یا خیر.

 

  • آیا سازمان شما زمان و منابع لازم برای تحریم را دارد؟ تحریم زمان و انرژی زیادی می‌طلبد – منابعی که می‌توانند صرف تلاش‌های دیگر یا اهداف دیگر شوند. و تحریم‌ها یک شبه موفق نمی‌شوند – اکثر آنها سال‌ها طول می‌کشد تا موفق شوند.  و حتی بعضی‌ها هرگز به سرانجام نمی‌رسند. آیا حاضرید این همه تلاش را برای آن به کار ببندید؟
  • تحریم ممکن است به مشاغل کوچک یا افراد خاص آسیب برساند

کسب‌وکارهای محلی کوچک که در دسته‌بندی‌هایی که شما با آن مخالف هستید، قرار نمی‌گیرند، گاهی اوقات در مسیر هدف شما آسیب می‌بینند. برنامه ریزی برای تحریم دشوار است و مردم باید از افراد یا مشاغلی که ممکن است در این راه آسیب ببینند آگاه باشند و از آن عواقب به بهترین شکل ممکن اجتناب کنند. همچنین کارگران و کارمندان ممکن است در این مسیر شغل خود را از دست بدهند. افرادی که اعتصابات را سازماندهی می‌کنند باید ببینند که آیا این پیامدها ارزش هدف نهایی را دارند یا خیر.

 

  • تحریم یک محصول یا خدمات به این معنی است که محصول یا خدمات تا زمانی که اعتصابات ادامه دارد در دسترس نیست.

 

در هر صورت، مانند هر چیزی، اعتصابات مزایا و معایب خود را دارند. بهتر است هرکدام از ما تحقیقات و مطالعه لازم را انجام دهیم تا در مورد هر تصمیمی که به صورت جمعی یا فردی می‌گیریم آگاهی بیشتری داشته باشیم و همه امکانات آن را ارزیابی کرده باشیم تا به بهترین شکل از ارزش‌هایمان محافظت کنیم. 

 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به مسائل اجتماعی و محلی ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی