پارچه‌های دست ساز در دنیای مدرن

ما در اطرافمان انواع محصولات پارچه‌ای داریم. به عنوان مثال می‌توان به لباس‌های ما، پرده‌های روی پنجره‌ها و پتوهای روی تخت ما اشاره کرد. اما آیا تا به حال به این فکر کرده‌اید که این اقلام چگونه ساخته می‌شوند؟ امروزه بیشتر این اشیاء به صورت ماشینی در کارخانه‌ها ساخته می‌شوند، اما زمانی با دست ساخته می‌شدند.

1- چه زمانی و چگونه تغییر از صنایع دستی به کارخانه ای رخ داد؟

منسوجات یک پارچه انعطاف پذیر هستند که از الیاف طبیعی یا مصنوعی ساخته شده است که توسط فرآیندها و تکنیک‌هایی که نخ‌ها را به هم متصل می کنند، ایجاد می‌شود. بنابراین، منسوجات دست‌ساز، پارچه‌هایی هستند که با دست و با استفاده از ابزارهای ساده و متکی به عمل انسان ساخته و تزئین می‌شود و بیشتر اوقات، از رنگرزی و الیاف طبیعی استفاده می‌شود.

برای هزاران سال، مردم در سراسر جهان این پارچه‌ها را با دست می‌ساختند. این یک فرآیند طولانی بود که با رشد و برداشت الیاف طبیعی مانند کتان، پشم و پنبه شروع شد و سپس با دست به نخ ریسیده شد. سپس نخ از طریق فرآیندهایی مانند بافندگی به منسوجات تبدیل شد. 

مردم همچنین منسوجات را با استفاده از فرآیندهایی مانند گلدوزی و سوزندوزی تزئین می‌کردند که در آن دوخت‌های ظریف تزئینی و رنگارنگ بر روی سطوح پارچه دوخته می‌شد. آنها با استفاده از ابزارهای ساده مانند بلوک‌های چوبی و رنگ‌های طبیعی، طرح‌ها و الگوها را روی سطوح پارچه چاپ می‌کردند. و در کل این فرآیند، هنرمندان ماهر از دستان خود استفاده می‌کنند.

پارچه‌های دست ساز زیبا در سرتاسر جهان از جمله در مناطقی مانند آفریقا، آسیا، آمریکای جنوبی و اروپا درست می‌شنود. برخی از فرهنگ‌ها در انواع خاصی از منسوجات تخصص دارند. سازندگان نساجی چینی ابریشم خوب تولید می‌کردند، در حالی که برخی از فرهنگ‌های ترک قالی می‌بافتند، و انگلیسی‌ها پشم‌های دستباف خوب تولید می‌کردند، و…

 

با گذشت زمان، الگوهای تجارت بین شرق و غرب توسعه یافت و تقاضا برای چنین کالاهایی به این معنی بود که آنها در بسیاری از نقاط جهان فروخته می‌شدند. و در جاهایی مانند انگلستان و فرانسه، صنایع دستی خانگی رونق یافت، جایی که صنعتگران ماهر انواع خاصی از منسوجات را در خانه‌های خود برای فروش به عموم می‌ساختند. به عنوان مثال، لیون در فرانسه، به ابریشم معروف بود، در حالی که اسکاتلند به خاطر تور معروف بود. علاوه بر این، بسیاری از خانواده‌های سلطنتی و اشرافی، از انواع طرح‌ها و هنر‎‌های دستی شرقی بر روی پارچه‌ها و لباس‌هایشان استفاده می‌کردند. در طول بسیاری از تاریخ بشر، منسوجات اینگونه ساخته و فروخته می‌شدند.

2- نساجی چطور صنعتی شد؟

سپس، در اواخر قرن 18 تولید نساجی از یک صنعت پراکنده و خانگی به یک سیستم کارخانه متمرکز تبدیل شد. ریچارد آرک رایت ماشین‌هایی اختراع کرد تا پنبه را قبل از ریسندگی باز کند.

پارچه‌های ابریشم، پشمی و کتان جای خود را به پنبه دادند که به مهمترین ماده در این صنعت تبدیل شد. نوآوری‌ها در کاردکاری و ریسندگی با پیشرفت فناوری چدن منجر به ایجاد قاطرهای چرخان و قاب‌های آبی بزرگ‌تر شد. ماشین آلات در آسیاب‌های آب بر روی نهرها قرار می گرفتند. 

3- اما بهترین انتخاب چیست؟

متاسفانه، امروزه پارچه‌ها و رنگرزی‌های مصنوعی باعث آسیب‌های متعددی به محیط زیست می‌شوند. مثل آلودگی هوا و آب. پس بهتر است بیشتر درمورد این آسیب‌ها بخوانیم تا بتوانیم بهترین و عاقلانه‌ترین تصمیم را نتبت به محیط زیست بگیریم.

 اگر تصمیم بر خرید پارچه‌ها و لباس ها با رنگرزی و الیاف دست ساز و طبیعی دارید، سایت روستاتیش انواع محصولات را بااین ویژگی‌ها  ارائه میدهد. (از جمله لباس‌ها، کیسه‌های پارچه‌ای و کاور کوسن الیاف طبیعی)

الیاف طبیعی به دلیل استفاده از رنگرزی طبیعی برای پوست شما و البته محیط زیست و سلامت شما مفید ‌تر است و استفاده از آنها می‌تواند گام بعدی شما در تلاش برای حفاظت از محیط زیست باشد.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی