خرید کیسه‌های پارچه‌ای و حفاظت از زمین

حفاظت از زندگی با یک انتخاب صحیح

در گذشته های نه چندان دور، پارچه ها نقش مهمی در خانه های ایرانی ایفا می کردند و بانوهای خوش ذوق، با سلیقه هرچه تمام تر از انواع پارچه ها برای مصارف مختلف ازجمله نگه داری برخی موادخوراکی بهره می بردند. بطورمثال استفاده از پارچه جهت نگه داری قندهای شکسته و آماده شده توسط بانوهای ایرانی کاربرد بسیاری داشت. کیسه هایی که اغلب به دست مادران هنرمند خانه دوخته می شد و می توانست قندها را برای مدتی طولانی و بدون تغییر رنگ و بو در خود نگه دارند. گرچه زمان زیادی از آن دوران نمی گذرد اما متاسفانه طی یکی، دو دهه اخیر، کیسه های پارچه ای به سرعت جای خود را به انواع پلاستیک ها داده اند و دیگر خبری از آن کیسه های دوستدار محیط زیست نیست.

عوامل تاثیرگذار در رونق افراطی مواد پلاستیکی

قطعا عوامل مختلفی در ورود گسترده پلاستیک ها به زندگی ما انسان ها نقش داشته اند اما با نگاهی دقیق به این موضوع متوجه می شویم که هیچ یک از این عوامل نمی توانند توجیه مناسبی برای ورود بیش از حد پلاستیک ها به خانه هایمان باشند، زیرا این جایگزینی افراطی، پیامدهای بسیاری به همراه داشته که مهمترین آن، آسیب های ناشی از مضرات پلاستیک برای خانواده و البته محیط زیست بوده است.

اما واقعا چه عواملی در محبوبیت پلاستیک ها نقش داشته اند؟

این سوالی است که پاسخ به آن خیلی هم سخت نیست. به واقع دسترسی راحت به پلاستیک ها یکی از مهمترین عواملی است که موجب شده، مردم به خرید این نوع کالا روی آورند اما قطعا با صرف کمی دقت و زمان، به راحتی می توان جایگزین های مناسبی را برای این نوع کالای ناایمن و مضر پیدا کرد. درحال حاضر فروشگاه های مختلف از جمله فروشگاه های اینترنتی که در راستای سلامت مردم و محیط زیست قدم برمی دارند، کالاهای مناسبی را به عنوان جایگزین پلاستیک ارائه می دهند که کیسه های مخصوص نگه داری قند نیز نمونه ای از همین نوع کالاهاست.

اما از عوامل مهم دیگری که در محبوبیت پلاستیک ها نقش داشته اند، می توان به تنوع در طرح و رنگ، استقامت و عمر طولانی، مقرون به صرفه بودن کالاهای پلاستیکی اشاره کرد. ضمنا در کنار تمام این عوامل، تبلیغات گسترده و همچنین فرهنگ سازی اشتباه در زمینه استفاده از پلاستیک نیز در رونق این صنعت تاثیرگذار بوده اند.

ایران در جمع 5 کشور مصرف کننده پلاستیک

به رغم تمام مزایای ظاهری که به عنوان عوامل تاثیرگذار در استفاده افراطی از پلاستیک عنوان شد، بازهم نمی توان وجود این همه پلاستیک در زندگی بشر را تایید کرد. به واقع موضوع اینجاست که حتی با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که هیچ یک از این عوامل، اصلا مزیت به شمار نمی روند و خیلی از مردم از آن آگاهند، بنابراین مزیت های ظاهری نمی توانند خیلی از مردم دوستدار سلامت را به استفاده از این ماده به ظاهر مفید ترغیب کنند. درحقیقت، مضرات این موادنفتی و سمی صدها برابر بیشتر از مزایای آن است و می تواند حیات بشر و البته سلامت محیط زیست را به خطر انداخته و عواقب جبران ناپذیری را به همه ما تحمیل کند؛ چه بساکه فقط با یک تغییر تفکر و انتخاب درست است که می توانیم از تمام این مخاطرات جلوگیری کرده و سلامت را به خود و خانواده هایمان هدیه دهیم.

به خصوص اینکه متاسفانه طبق تحقیقات صورت گرفته، ایران جزء پنج كشور اول دنیا در مصرف پلاستیک است و این اتفاق بسیارناخوشایند برای کشورمان، نیاز به تجدیدنظری جدی از جانب خود مردم دارد.

مضرات پلاستیک برای انسان ها

انواع بیماری ها در کمین اند

همانطور که می دانید پلاستیک ها از موادی همچون نفت و گاز تشکیل شده اند.

 امروزه پلاستیک ها در صنایع مختلف کاربرد دارند، بطوریکه به یک عضو اجتناب ناپذیر در زندگی بشر تبدیل شده اند و شاید حذف آن منجر به اختلال در بسیاری از امور شود اما از طرفی هم، ورود پلاستیک ها به بخش هایی از زندگی عملا غیرضروری و مضر بوده که قطعا هریک از ما می توانیم با یک غربالگری ساده، این ماده را تا حد امکان از زندگی خود حذف کنیم و سلامتمان را با مصارف غیرضروری از پلاستیک ها به مخاطره نیدازیم؛ زیرا براساس تحقیقات صورت گرفته از سوی دانشمندان، پلاستیک می تواند صدمات جبران ناپذیری را به نسل بشر وارد کرده و کیفیت زندگی را از بین ببرد.

متاسفانه امروزه ما انسان ها به یک وابسته تمام عیار در استفاده از پلاستیک تبدیل شده ایم. از بطری ‌های آب معدنی و انواع نوشیدنی ها گرفته تا ظروف غذاخوری یکبارمصرف، کیسه ها و ظروف نگه داری مواد خوراکی همچون نان و میوه و سبزی و قند و امثال آن و همچنین مواد غیرخوراکی که همه و همه سهم زیادی در گسترش انواع بیماری ها در بین انسان ها داشته و دارند. مواد افزودنی مانند پلاستی سایزرها اغلب به منظور بهبود خواص پلاستیک، به آن اضافه می شوند. بسیاری از این افزودنی ها به زنجیره شیمیایی پلاستیک متصل نمی شوند و در شرایط جوی مختلف می توانند در محیط آزاد شده و به راحتی جذب پوست شده، در هوا تبخیر و یا از طریق مواد غذایی و نوشیدنی ها وارد بدن شوند.

 شاید برایتان عجیب و حتی باورنکردنی باشد اما حقیقت این است که بیماری‌هایی همچون اختلال در هورمون‌ ها، سرطان، دیابت، اوتیسم، آسیب‌ های عصبی، التهاب مزمن و بیماریهای مختلف ایمنی، مشکلات رفتاری، سوزش در چشم، نارسایی بینایی، مشکلات تنفسی، اختلال عملکرد کبد، بیماری های پوستی، مشکلات ریه، سردرد، سرگیجه، تأثیر هنگام تولد، مشکلات دستگاه گوارش، چاقی، ناباروری مردان و اندومتریوز که امروزه بسیار دربین زنان شایع است، تنها بخشی از تاثیرات مخرب پلاستیک بر روی انسان هاست، بنابراین لازم است هریک از ما به خوبی از این مضرات که شاید برای بسیاری از ما ناشناخته است، آگاهی پیدا کنیم تا شاید از تمایل و اصرارمان برای استفاده از ظروف پلاستیکی کاسته شود. و بتوانیم از روش‌های مدیریت پسماند در زندگی روزمره خود استفاده کنیم. 

مضرات پلاستیک برای محیط زیست

*ردپای ابدی بر روی زمین

درکنار تمام چیزهایی که به عنوان مضرات پلاستیک برای انسان ها مطرح شد، بادی بدانیم که این فقط یک بعد قضیه است و پلاستیک ها نه تنها می توانند زندگی انسان را تا حد قابل توجهی به خطر بندازند، بلکه به همان اندازه می توانند برای محیط زیست نیز خطرآفرین باشند. متاسفانه تکنولوژی در اغلب مواقع، تهدیدی جدی برای محیط زیست بوده که صنعت پلاستیک نیز نمونه ای از همین تهدیدها به شمار می رود. شاید باورتان نشود اما میزان تولید و فروش پلاستیک در دنیا از آنچه که تصورش را می‌کنید، بسیار بیشتر است، بطوریکه گفته می شود در هر دقیقه بیش از یک میلیون پلاستیک به فروش می ‌رسد و این عدد نشان می‌دهد که هریک از ما حتی اگر به اندازه یک وسیله یا کیسه‌ی پلاستیکی کمتر خریداری کنیم، چقدر می توانیم در میزان تولید و فروش این ماده‌ی خطرناک و کمک به حفظ محیط زیست تاثیرگذار باشیم. 

امروزه آمار دقیقی از میزان وجود پلاستیک‌ها در دنیا وجود ندارد اما آخرین آمارهای بدست آمده نشان می‌دهد که از تمام پلاستیک‌های موجود در دنیا 9 درصدشان بازیافت و 12 درصدشان سوزانده می شوند و مابقی پلاستیک ها یعنی 79 درصد آن ها در محیط زیست رها می شوند. پلاستیک هایی که براساس تحقیقات صورت گرفته، به طور میانگین از 450 سال به بالا در طبیعت باقی می مانند و حتی ممکن است ردپایشان تا ابد در زمین باقی بماند. متاسفانه این آمارها بیانگر خبرهای بسیار هولناکی از وضعیت پلاستیک در کره زمین هستند و با این شرایط عملا آینده وحشتناکی پیش روی زمین، خاک ها، آب ها، گیاهان و حیوانات قرار دارد!

*تهدیدی جدی برای حیوانات

یکی دیگر از دردناک ترین مضرات پلاستیک، آسیب این ماده دست ساز انسان برای حیواناتی است که قطعا مثل ما حق زندگی دارند. متاسفانه حیوانات بدون آگاهی از آنچه به عنوان زباله های پلاستیکی در محیط زندگیشان رها شده است، هر لحظه در معرض خطراتی جدی قرار می گیرند. پلاستیک ها هم به شکل ماکروپلاستیک ها یعنی پلاستیک های درشت برای جانوران تهدیدی جدی به شمار می روند و هم با ورود به بدن جانوران زندگی آن ها را تهدید می کنند. در بسیاری مناطق می بینیم که جانوران خشکزی یا آبزی در میان انبوه زباله های پلاستیکی درشت به دام افتاده و جان خود را از دست داده اند. علاوه برآن، بسیاری از حیوانات تکه‌های پلاستیک را با غذا اشتباه می‌گیرند و با بلعیدن مواد پلاستیکی دچار خفگی شده و می میرند. همچنین برخی گونه های آبزی، پرندگان و حیوانات بزرگ نیز از این زباله ها تغذیه می کنند که این امر معده آن ها را پر می کند و درنتیجه آن ها به علت نرسیدن مواد غذایی به بدنشان از گرسنگی تلف می شوند. 

متاسفانه این داستان غم انگیز در آینده ای نه چندان دور می تواند انقراض انواع جانوران را به همراه داشته باشد. طبق نظر کارشناسان علوم دریایی، زباله های پلاستیکی در دریاها و اقیانوس ها، حیات بیش از 267 گونه جانوری از جمله مرغ های دریایی، لاک پشت ها، فک ها و انواع ماهی ها را به خطر می اندازد. بدون شک ایران نیز از این آمار و ارقام بی نصیب نیست و حتی نسبت به استاندارد جهانی، سهم بسیار بیشتری را در استفاده از پلاستیک و تولید ضایعات آن، به خود اختصاص داده است. امروزه در دل طبیعت ایران از جمله عمق جنگل ها، دشت ها، کوهستان ها و دریاها، زباله های پلاستیکی به وفور دیده می شود که قطعا می تواند زندگی گونه‌ های بسیاری از جانوران و گیاهان را با خطرهای جدی و نابودی مواجه کند.

کیسه های پارچه ای فرصتی برای نسل آینده

می‌توان زمین را نجات داد!

حالا که بیش از پیش با مضرات پلاستیک و خطرات این مواد شیمیایی برای سلامت انسان و محیط زیست آشنا شدیم، قطعا تجدیدنظر در استفاده از این ماده بسیار آسانتر از قبل خواهد بود و همانطور که گفته شد، هریک از ما می‌توانیم به نوبه‌ی خود، استفاده از پلاستیک را به کمترین حدممکن رسانده و علاوه بر تضمین سلامتی خود و فرزندانمان، سهم ارزشمندی در حفاظت از محیط زیست داشته باشیم. 

همچنین نباید فراموش کنیم که جایگزینی کالاهای حامی محیط زیست به جای کالاهای پلاستیکی به ویژه در آشپزخانه ها که مستقیما با خوراک ما دراتباط هستند، کارچندان سختی نیست و در این زمینه، انواع کیسه‌های پارچه‌ای می توانند به کمک ما بیایند. کیسه هایی که از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردارند و بدون انتقال مواد سمی و فساد موادغذایی می توانند از ما محافظت کنند. طبیعتا این نوع کیسه ها علاوه بر ممانعت از ایجاد انواع بیماری می‌توانند به طبیعت بازگشته و از محیط زیست نیز محافظت کنند. 

البته در انتخاب همین کیسه‌های پارچه ای نیز باید انتخاب را بادقت هرچه تمام تر انجام داد تا کیسه هایی با جنس مناسب وارد آشپزخانه هایمان شده و مضرات پلاستیک را با خود به همراه نداشته باشند. استفاده از کیسه های پارچه ای، نه تنها می تواند ضامن سلامتی فعلی ما و فرزندانمان باشد، بلکه می تواند به عنوان کاری تبلیغی، فرهنگ استفاده از آن را برای نسل های بعد نیز جا انداخته و آن ها را به استفاده از محصولات دوستدار محیط زیست سوق دهد.

 شاید مادران نسل های قبل به علت عدم آگاهی کامل، چندان نتوانسته باشند در این فرهنگسازی موثر واقع شوند اما قطعا مادران امروز با علم نسبت به مضرات پلاستیک و مزایای کیسه های پارچه ای، قادرند نقش قابل توجهی در توجیه فرزندان خود ایفا کرده و فرهنگ صحیح استفاده از محصولات پارچه ای و پلاستیک را برای آن ها جابیندازند. همچنین، ما می‌توانیم این عادت را با دادن هدایای محیط زیستی به عزیزانمان رواج دهیم.

 اتفاقی که خوشبختانه در بسیاری از خانواده ها شاهد آن هستیم و می بینیم که فرهنگ استفاده از کیسه های پارچه ای در میان اقشار زیادی از جامعه جاافتاده و افراد برای داشتن یک سبک زندگی سالم از هیچ تلاشی دریغ نمی کنند. البته تبلیغات سازنده برخی رسانه ها نیز در این موفقیت بی ثمر نبوده و حتی در بسیاری از برنامه های پرطرفدار و برنامه های کودک نیز به آموزش این فرهنگ در سنین مختلف پرداخته می شود؛ به امیداینکه شاید بتوان زندگی بشر و کره زمین را از شر پلاستیک ها نجات داد و آینده ای متفاوت از آنچه در انتظار زمین است را برای آن رقم زد…

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی