پروژه سرخدار روستای سیاه رودبار
با هر خرید خود در توسعه روستاها مشارکت می کنید
خرید از محصولات این روستا

پروژه سرخدار روستای سیاه رودبار

  • قصه‌ی پروژه روستای سیاه رودبار

سمانه، فرهاد و حنیفه عمه در دل روستای زیبای جنگلی به نام سیاه رودبار زندگی می کنند. روستای سیاه رودبار بزرگترین ذخیره گاه درخت سرخدار است. درختی که از دوره یخبندان باقی مانده و در طول میلیون ها سال هنوز زنده و پابرجاست.

درختان سرخدار به راحتی زیاد نمی شوند و به خاطر قطع بی رویه، این درخت زیبا در حال از بین رفتن هستند. اهالی روستا می دانستند درخت سرخدار برای آنها گنج است. گنجی که باید حفظش کرد. آنها تصمیم گرفتند در روستا مشاغل جایگزینی تعریف کنند و محصولات مختلفی تولید کرده و به فروش برسانند تا مردم کمتر این درخت زیبا را قطع کنند. روستاتیش در فروش محصولات با اهالی همکاری می کند.

برای مطالعه بیشتر در مورد پروژه روستای سیاه رودبار ادامه متن را بخوانید.

 

  • چرا روستای سیاه رودبار را انتخاب کرده‌ایم؟

روستای سیاه رودبار در شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان قرار دارد.

آشنایی ما با روستای سیاه رودبار، به زمستان 1398 برمی‌گردد. پیش از ورود ما به روستا، طرح «تنفس جنگل» توسط منابع طبیعی در این روستا اجرا شده است. علاوه بر این، اهالی روستا نیز در حمایت از درختان سرخدار، کمپین «من هم یک سرخدار هستم» را اجرا کردند.

دره پونه آرام سیاه رودبار، یکی از بزرگترین ذخیره‌گاه درخت سرخدار جهان است. ذخیره‌گاهی 100 هکتاری که به ثبت ملی رسیده است.

از جمله پیامدهای طرح تنفس جنگل، تغییر وضعیت معیشتی افرادی است که شغل آن‌ها به چوب وابسته بوده است.

در همین راستا، اهالی روستا به صورت درون‌زا شروع به راه‌اندازی کسب‌وکارهای جایگزین چوب‌بری کرده‌اند. در حال حاضر تولید صنایع دستی مانند عروسک‌های محلی، حوله و دستمال پارچه‌ای، کشاورزی، گیاهان دارویی و زنبورداری از جمله این کسب‌وکارها است.

لازم به ذکر است قرار گیری قلعه باستانی «سیاه چال» و «قلعه موران» در روستای سیاه رودبار، برای این روستا ظرفیت گردشگری ایجاد کرده است و تعدادی از اهالی روستا از طریق ارائه خدمات به گردشگران از جمله اجاره‌ی اقامت‌گاه‌های بوم گردی امرار معاش می‌کنند.

با حضور تیم روستاتیش در روستای سیاه رودبار و انجام نیازسنجی مشارکتی در روستا، دو مسئله‌ی مشکل در فروش محصولات و وجود تعارضات در جامعه محلی در اولویت قرار گرفت.

 

  • در مورد پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان، کشاورزان و زنبورداران و توانمند سازی فعالین محلی

راه اندازی و فعالیت کسب‌وکارهای روستای سیاه رودبار، درونزا و با حمایت اهالی روستا از یکدیگر، آغاز شده است. در این میان بعضی از اهالی، مسئولیت بیشتری برای حمایت از سایرین پذیرفته‌اند. برای مثال سمانه یکی از زنان فعال روستا است که سعی داشته است سایر زنان روستا را نیز برای راه‌اندازی کسب‌وکار با خود همراه کند.

فروش محصولات روستا در نمایشگاه نوروزی روستاتیش و همچنین فروش از طریق فروشگاه اینترنتی روستاتیش، یکی از اقدامات روستاتیش برای رفع مسئله‌ی فروش محصولات بوده است. همچنین انجام آزمایش از محصولات عسل و ارائه مشاوره به زنبورداران برای تولید عسل مرغوب، از جمله فعالیت‌های روستاتیش در این روستا است.

علاوه بر این، ساخت مستند از زندگی سمانه به عنوان یکی از فعالین روستا، برگزاری جلسات گفت‌وگو با سایر فعالین محلی از جمله اقدامات در راستای مهارت‌افزایی فعالین محلی روستا است.

در طی دو سال گذشته، تیم روستاتیش به صورت مداوم، با اهالی روستا و مخصوصا با فعالین محلی به صورت حضوری و غیرحضوری در ارتباط بوده است و در صورت نیاز، به ارائه مشاوره با هدف تقویت مهارت‌های فعالین محلی، پرداخته است.

ارائه مشاوره به فعالین محلی و فروش محصولات روستا از طریق پلتفرم روستاتیش، همچنان برقرار است و ادامه دارد.

 

  • برنامه‌ی بعدی روستاتیش در روستای سیاه رودبار چیست؟

اولویت روستاتیش در روستای سیاه رودبار در حال حاضر، کمک به تقویت نقش زنان در توسعه روستا و همچنین تقویت افراد برای فروش محصولات روستا به طور مستقل از روستاتیش است.

  • اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستای سیاه رودبار چیست؟

اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستای سیاه رودبار، –

 

  • راه‌های حمایت از پروژه‌های روستای سیاه رودبار

خرید محصولات عسل و صنایع دستی (عروسک) تولید شده توسط اهالی روستای سیاه رودبار، باعث بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی اهالی روستا می‌شود.

 در صورتی که تمایل دارید به شیوه‌های دیگری از این پروژه حمایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

روستای سیاه رودبار به روایت تصویر

پرده گلدوزی
دستمال بافته شده در روستا
دستمال بافته روستا
کیسه پارچه ای بافته روستا
دستگاه بافندگی
من هم یک سرخدار هستم
خیابان سرخدار
عروسک سیاه رودبار
جمع عروسکهایش
سرخدال؛عروسک سیاه رودبار
قبل
بعدی

منو اصلی