هنری به نام هدیه دادن

تهیه کردن هدیه مناسب یک هنر است

با 5 قانون طلایی برای هدیه دادن آشنا شویم:

 یک هدیه‌ عالی می‌تواند باعث بهبود حال و هوای گیرنده یا ایجاد روابط متنوع شود. علاوه بر آن، هدیه دادن روش قشنگی برای تشکر و محبت کردن به عزیزانتان است.

روانشناسان مدت‌هاست که مجذوب موضوع هدیه دادن شده‌اند، زیرا دریچه‌ای به بسیاری از ویژگی‌های مهم انسانی دیگر است: این‌که ما چگونه دیگران را ارزیابی می‌کنیم، چه چیز‌هایی را ارزشمند می‌دانیم ، مهارت‌های تصمیم‌گیری و همدلی ما با افراد.

دانیل فارلی، روانشناس دانشگاه ورسستر میگوید: “انسان‌ها، موجوداتی اجتماعی هستند. یکی از چیزهایی که ما را از موجودات دیگر متمایز می کند، ایجاد و حفظ روابط با دیگران است. هدیه دادن در تعطیلات، جشن‌های تولد، مراسم فارغ التحصیلی و عروسی‌، فرصت‌هایی عالی برای تقویت روابط ما است.” 

هدیه دادن نیز به یک تجارت پرمخاطب تبدیل شده است. به عنوان مثال، امسال در آمریکا، مصرف کنندگان تخمین می‌زنند که 942 دلار برای هدایای کریسمس خرج خواهند کرد!

 این رقم در سال 2018، 885 دلار بوده. در کل، انتظار می‌رود هزینه هدیه از 1 تریلیون دلار فراتر رود. پس هدیه اشتباه دادن می‌تواند برایتان گران تمام شود! هدیه دادن یک آیین اجتماعی است که نیاز به تفکر و دقت دارد. 

به نظر شما، قوانین خاصی در این باره وجود دارد؟ 

ما با برخی از کارشناسان صحبت کردیم تا به ما کمک کنند یک راهنمای ساده برای هدیه دادن بنویسیم. ادامه مطلب را بخوانید تا 5 نکته ضروری را برای شما ذکر کنیم.

۱)  هدیه‌ای کوچک به یک هدیه بزرگ اضافه نکنید

آیا می‌خواهید یک کراوات به یک پیراهن گران قیمت اضافه کنید؟ چند شاخه گل همراه با یک بطری شامپاین؟ این کار را نکنید.

 ما وقتی هدایا را به شکل یک مجموعه دریافت می‌کنیم، ناخود‌آگاه ارزش‌هایشان را جمع بندی می‌کنیم. در نتیجه، وقتی یک هدیه ناچیز روی یک هدیه ارزشمند قرار می‌گیرد، ارزش هدیه اصلی را کاهش می‌دهد.

این «پارادوکس تقدیم کننده» نامیده می‌شود، که اولین بار در تحقیقی به همین نام در سال 2012 آشکار شد. 

در آن تحقیق به برخی از شرکت‌کنندگان، یک آی‌پاد به تنهایی و به برخی دیگر یک آی‌پاد با دانلود رایگان یک آهنگ داده شد. هنگامی که از آن‌ها پرسیدند که برای این کالا، چقدر خرج شده، کسانی که آی پاد را با دانلود اهنگ عرضه کردند، 20٪ ارزش کالا را پایین آوردند. 

اما وقتی از شرکت‌کنندگان خواسته شد که یکی از این دو گزینه را برای هدیه دادن انتخاب کنند، اکثراً گزینه‌ای را انتخاب کردند که شامل دانلود آهنگ بود، و این نشان می‌دهد که تعداد هدیه‌های شما به معنای ارزشمند‌تر بودن آن نیست.

فارلی گفت: “تصور کنید به کسی یک بطری گران قیمت شراب بدهید، همراه با چند لیوان پلاستیکی که در آن شراب را بنوشند. 

این بلافاصله ارزش هدیه را کاهش می‌دهد. انسان‌ها به این چیزها اقتصادی و منطقی فکر نمی‌کنند.”

2) به جای کالا، تجربیات را هدیه دهید

یک آیفون کاملاً جدید به سرعت قدیمی میشود. اما یک تعطیلات رویایی یا دیدن هنرمند مورد علاقه خود در کنسرت، خاطراتی را برای شما به ارمغان می‌آورد که همیشه ماندگار خواهند ماند. فارلی توضیح می‌دهد که “تجارب برنامه‌ریزی و فکر بیشتری را به همراه دارند و خاطرات پر رنگی را ایجاد می کنند.

 ممکن است تبلتی را که یکی از عزیزانمان برایمان خریده است یادمان بماند، اما نه به اندازه یک تعطیلات دو هفته‌ای. خاطرات وابستگی عاطفی ما، خیلی مهم‌تر از یک جسم فیزیکی است.”

به طور کلی، به همین دلیل است که شما باید هدیه‌هایی از این قبیل را بیشتر از یک جسم فیزیکی در نظر بگیرید. 

این ایده‌ توسط روانشناس توماس گیلوویچ هم پشتیبانی می شود. تحقیقات او نشان می‌دهد که هزینه‌ای که برای انجام دادن کاری خرج می‌شود، شادی طولانی مدتی را نسبت به یک هدیه فیزیکی، به همراه دارد.

تجربیات همچنین باعث ایجاد هیجان می‌شود و فرد مورد نظر شما، روزها یا هفته‌ها، بی صبرانه منتظر برنامه‌ای خواهد بود که شما برایشان تدارک دیده‌اید.

3) گرفتن کارت هدیه فکر بدی نیست

هدیه دادن می‌تواند بی فایده باشد. جوئل والد فوگل، اقتصاددان و نویسنده تحقیقی به نام «رفاه از دست رفته در کریسمس» می‌گوید: «ما فقط وقتی 10 دلار برای خود خرج می‌کنیم که چیزی را پیدا کنیم که انتظار داریم برای ما بیش از 10 دلار ارزش داشته باش».

او توضیح داد: اما هدیه دادن متفاوت است، زیرا ما برای خودمان خرید نمی‌کنیم. بنابراین می‌توانیم 10 دلار برای چیزی خرج کنیم که برای گیرنده کمتر از 10 دلار ارزش دارد. ارزش آن دیه برای افراد هیچ است”

یکی از هدایای محبوب در بعضی فرهنگ‌ها، پول نقد است. اما خیلی اوقات ایت هدیه می‌تواند باعث نارضایتی فرد شود. 

پس گزینه بعدی چیست؟ کارت هدیه. 

کارت‌های هدیه به مرور زمان محبوب‌تر شده‌اند و معمولا با رضایت گیرنده همراه است.

کارت‌های هدیه بی نقص نیستند، و هنوز هم بسیاری از آن‌ها بلااستفاده به گوشه‌ای می‌افتند. ولی همچنان بهتر از یک هدیه عجله‌ای و نامناسب هستند.

 

 

4)همانند گیرنده فکر کنید

بگذارید خیلی ساده بگوییم: چیزی را بخرید که گیرنده ممکن است برای خودش بخرد. این ممکن است بدیهی به نظر برسد، اما کم‌تر از آن‌چه فکر می‌کنید اتفاق می‌افتد. 

مردم تمایل دارند از هدایا به عنوان شوخی، تشویق برای تغییر روش یا نشان دادن چیزی در مورد خودشان استفاده کنند تا اینکه هدیه‌ای قابل استفاده (یا خوشحال کننده) را برای گیرنده فراهم کنند.

بهترین راه حل این است که به سادگی این سوال را بپرسید: “چه چیزی می‌خواهید؟”

به گفته والدفوگل، “اکنون گفتگوهایی بین اعضای خانواده وجود دارد که به جای کورکورانه خرید کردن، باعث می‌شود بهترین هدیه‌ها خریداری شود .”

5) برای دیگران بیشتر از خودتان خرج کنید

آخرین قانون واضح است: اهمیت بخشش را به خاطر بسپارید. 

یک مطالعه نشان می‌دهد که هزینه کردن برای دیگران باعث شادی می‌شود. حس خوبی که پس از هدیه دادن به کسی که دوستش دارید تجربه می‌کنید، ممکن است بیشتر از خرج کردن پول برای خودمان دوام داشته باشد

بنابراین در حالی که مراقبت از خود مهم است، به یاد داشته باشید که سخاوتمند بودن نسبت به اطرافیانتان فواید بسیاری دارد.

ولی اگر شما در بخشیدن هدیه مناسب شکست خوردید، به خاطر داشته باشید که دلیلی وجود دارد که می گوییم این نیت شماست که اهمیت دارد.

 فارلی می‌گوید: “فراموش نکنید که چرا هدیه می‌دهید… بیشتر افراد نمی‌خواهند پول زیادی برایشان خرج شود. آن‌ها فقط می‌خواهند بدانند شما به یادشان هستید. و شما می‌توانید این را به راحتی به آن‌ها نشان دهید.” 

منبع: 

https://edition.cnn.com/style/article/rules-of-gift-giving-scn/index.html

ترجمه از تیم روستاتیش

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی