کیسه پارچه‌ای خرید متقال خیام

جای حیوانات در خانه نیست

نگهداری حیوانات وحشی در خانه

در این مطلب به این موضوع پرداخته می شود که نگهداری حیوانات وحشی در خانه به عنوان پت یا حیوان خانگی چه عواقب و تاثیراتی به همراه خواهد داشت.


تب نگهداری حیوانات وحشی به عنوان حیوان خانگی در دنیا و کشورمان به طور چشمگیری رو به افزایش است.

صدها میلیون پرنده، پستاندار، ماهی و خزنده به عنوان حیوانات اهلی غیر متعارف در سراسر جهان نگهداری می شوند و مردم با ادعا بر اینکه دوست دار حیوانات هستند آنها را از قاچاقچیان و فروشندگان حیوانات خریداری میکنند. اما از آنجایی که حیوانات وحشی متعلق به طبیعت هستند و رفتارهای طبیعی آنها با حیوان خانگی و اهلی فرق دارد، نیازهایشان درون خانههای ما برآورده نمی شود. مارها ، طوطی ها ، ایگواناها ، لاک پشت ها، پرندگان و حتی سمورها، اینها فقط برخی از گونه هایی هستند که به عنوان حیوانات خانگی در سراسر جهان رنج می برند و متاسفانه به دلیل تقاظای روزافزون، خریداران این حیوانات به سرعت در حال رشد هستند.


شاید این سوال مطرح شود که چه اشکالی دارد حیوان وحشی را از زیست بوم خود جدا کنیم و در خانه خود آن را اهلی کرده و بزرگ کنیم؟ برای جواب به این سوال ابتدا باید به تفات میان حیاط وحش و حیوان خانگی بپردازیم و چند تعریف را مرور کنیم.

جای حیوانات وحشی در خانه نیست

در تعریف حیات وحش یا Wildlife  به کلیه جانداران از قبیل پستانداران، پرندگان، خزندگان و دوزیستان حتی گیاهانی گفته می‌شود که به صورت وحشی و طبیعی بدون دخالت یا کمک انسان بر روی کره زمین زندگی کرده و آب و خوراک خود را تأمین می‌کنند و در واقع جاندارانی هستند که بدون دخالت انسان زندگی می‌کنند.

در مقابل آن طبق تعریف، اهلی کردن یا Domestication فرایندی است که در آن گروهی از جانوران یا گیاهان به زندگی زیر نظر و تحت حمایت انسانها خو می‌گیرند.
اهلی سازی یک فرآیند پرورش انتخابی و یک رابطه چند نسلی پایدار است که طی هزاران سال انجام می شود و در این روند کند بین جمعیت های اهلی و وحشی تفاوت ژنتیکی به وجود میآید. صفات اهلی سازی به طور کلی در ژن های آن گونه ثبت میشود، به طوری که حیوانات (یا حتی گیاهان) برای زندگی با انسان سازگار می‌شوند. انسان‌ها به دلایل مختلف بسیاری از حیوانات را در طول تاریخ اهلی کرده‌اند.

مهمترین این دلایل شامل:

  • تهیه مواد غذایی و کالاهای ارزشمند دیگر (مانند پشم، پنبه و ابریشم)
  • کمک در انجام برخی فعالیت‌ها (مانند حمل و نقل، شخم زدن زمین و شکار)
  • محافظت از خود و دام
  • لذت و تفریح به عنوان حیوان
  • مونس یا گیاه تزئینی
  • برای تحقیقات علمی مانند
  • یافتن درمان بیماری‌ها

    تاکنون حیوانات زیادی به دست انسان اهلی شده‌اند. سگ اولین جانور اهلی شده در حدود بیش از ۱۵ هزار سال قبل است. برخی از جانوران اهلی دیگر و زمان تقریبی اهلی شدن آنها به تریت زیر است:

  • بز حدود ۱۰۰۰۰ سال پیش
  • خوک حدود ۹۰۰۰ سال پیش
  • مرغ حدود 8000 سال پیش
  • گربه حدود ۷۵۰۰ سال پیش
  • خر حدود ۵۰۰۰ سال پیش
  • شتر حدود ۴۰۰۰ سال پیش

اغلب حیواناتی که انسان اهلی کرده برای سهولت در زندگی و برداشتن باری از دوش آنها بوده است و از میان این حیوانات اهلی برخی به عنوان همدم و مونس انسان در خانه نگهداری می شوند، که به آنها حیوان خانگی گفته می شود.

پس با توجه تعاریف بالا از جانوران می توان گفت که حیوان خانگی، حيواني است كه قابليت رام شدن داشته باشد و بتواند با انسان ها در داخل خانه زندگي كند. همه حیوانات اهلی شده، همه حیوانات خانگی و همه حیوانات درون باغ وحش جز حیات وحش محسوب نمیشوند و در همه جای دنیا محافظت از حیات وحش به محافظت از سایر گونه ها اولویت دارد.

عموم حیوانات اهلی و خانگی قادر به زندگی به شکل طبیعی در کنار حیات وحش نمی باشند و شما نمی توانید حیوان وحشی را به دام بیاندازید به خانه بیاورید و آن را مانند سگ و گربه خود اهلی کنید، چون همزیستی نوع حيوان، با انسان ها در يك شب پديد نمي آيد و حاصل هزاران سال ارتباط است. اهلی سازی فرآیندی است که قرنها در درون یک گونه حیوان طول می کشد. حیوانات وحشی حیوانات خانگی نیستند و نمیتوان با آنها رویکرد یکسانی داشته باشیم.

حيواني كه متعلق به طبيعت است را بايد در طبيعت آزاد گذاشت.

جای حیوانات وحشی در خانه نیست
جای حیوانات وحشی در خانه نیست

بعد از بررسی مفاهیم بالا حال بیایید به بررسی دلایلی که چرا نباید سعی کنیم یک حیوان وحشی را به تنهایی پرورش و نگهداری کنیم بپردازیم.

یک حیوان وحشی که در طبیعت به دام قاچاقچیان می‌افتد سفری مخاطره آمیز را طی میکند تا معمولا به صورت قاچاق و غیر قانونی در بازار خرید و فروش شود و به خانه شما راه پیدا کند. اغلب قبل از رسیدن به مقصد نهایی ، مسافت زیادی را تحمل می کنند و متأسفانه، از هر 5 حیوان که در تجارت غیرقانونی حیات وحش گرفتار شده اند، چهار نفر در حمل و نقل یا در طی یک سال در اسارت می میرند. اگر هم زنده بمانند رفتار طبیعیشان مختل میشود. آنها معمولا به صورتي خشن و دردناك شکار می شوند. نوزاد را به بدترين وضع در حيات وحش، از مادرش جدا میکنند و یا در یک مزرعه پرورش میدهند و چون تا دیروز در طبیعت رها بودهاند، و سلامت روحی و جسمی آنها را در معرض خطر قرار میگیرد. آنها غالباً بعد از زندهگیری از پناهگاه ،غذا ، اتاق مناسب و فضای کافی برای پرسه زدن و کنترل محیط برای نگه داشتن دمای بدن خود برخوردار نیستند و معمولا ويژگي هاي جسماني حيوان به آب و هواي محل جدید نگهداري تطبیق ندارد.

حيواني كه زاده محيط سردسير است را نمي توان به منطقه گرمسیر برد و برعکس پرندگانی که از مناطق استوایی ومرطوب شکار میشوند را نباید به نقاط خشک برد. برخي حيوانات خانگي پر طرفدار بومي مناطق سردسير سيبري هستند.نگهداري از اين حيوانات در ايران، باعث ايجاد مشكل و بيماري در اين حيوانات خواهد شد همینها میتواند موجب انقراض برخي گونه ها شود.

واقعیت این است که زندگی در اسارت دنیایی دور از زندگی در طبیعت است و خرید و تقاضای شما به این بازار دامن میزند و شبكه انتقال غيرقانوني حيوانات در سراسر جهان را تقویت میکند. ما معتقدیم که حیوانات وحشی متعلق به طبیعت هستند نه اینکه به دلیل خودخواهی گونه انسان حیوانات خانگی بشوند.
در نهایت اگر با تمام مخاطراتی که از سر میگذرانند به خاطر علاقه و حیوان دوستی و لذتی که به شما و یا فرزندانتان میدهند به خانه شما راه پیدا کنند. شما نمی توانید نیازهای آنها را برآورده کنید.

حتی در بهترین شرایط، انسانها قادر به تأمین خانه هایی که این موجودات وحشی برای گذراندن زندگی خود به آنها احتیاج دارند نیستند. که این برای هر حیوان وحشی صادق است اما به ویژه برای گونه های در معرض خطر بسیار مهم است. آنها برای زندگی در زیستگاه های طبیعی و وحشی تکامل یافته اند و با نگهداری از آنها به عنوان حیوانات اهلی خانگی، آنها را در یک محیط ناآشنا و کاملاً استرس زا قرار می دهید که در آنجا نمی توانند رفتاری را داشته باشند که به طور غریزی در طبیعت دارند.

علیرغم تمام تلاشهایمان، ما توانایی تأمین مراقبتهای لازم برای احتیاجات ذاتی حیوانات وحشی را نداریم اما هیچ حیوان وحشی نمی تواند نیازهای خود را کاملاً در اسارت برآورده کند. اما برخلاف آنها نیازهای حیوانات اهلی مانند گربه و سگ در خانه های ما به راحتی برآورده می شود.

حیوانات وحشی رژیم های غذایی خاصی دارند آنها غذای متعارف مارا نمیخورند در صورت خوردن ، ممکن است بیمار شوند یا دچار سوتغذیه شوند. بسیاری از حیوانات وحشی رژیم های غذایی بسیار ویژه ای دارند که ممکن است خرید آنها گران باشد و یا یافتن آنها دشوار باشد و همچنین نباید از غذاهای انسانی برای خوارک آنها استفاده کرد.

پس هر کسی قادر به نگهداری هر حیوانی نیست. اگر سعی کنیم دور از تعصب و احساسات به این قضیه نگاه کنیم ، در کل نگهداری حیوانات وحشی آسان و بدون هزینه و بی خطر نمیباشد. ما به دلیل نوع زندگی شهری و دور از طبیعت شناخت کافی از دنیای پیچیده و متفاوت حیاط وحش نداریم و حیوان وحشی دارای شعور و غریزه عروسک یا اسباب بازی مناسبی برای فرزندان ما نیستد .

یکی از دلایلی که افراد به خرید و نگهداری از حیوانات وحشی روی میآورند، با نیتی خیرخواهانه و برای جلوگیری از انقراض گونههای در حال انقراض است. ممکن است فکر کنید داشتن حیوانات در خطر انقراض به آنها کمک می کند، اما در واقع نگهداری از حیوانات در معرض خطر، جمعیت آنها را کاهش می دهد. به بیانی ساده، نگه داشتن این حیوانات این ایده را که می توانند حیوانات اهلی باشند، ترویج میدهد. تقاضا ایجاد می کند و به تجارت حیوانات خانگی دامن میزند. که در نهایت آنها را از طبیعت و زیست گاهشان دور میکند. علاوه بر این بر اساس قانون شکار و صید وقتی حیوانی از طبیعت جدا شود به عنوان حیوان مُرده تلقی می‌شود و دیگر در آمار حیات وحش نمی‌گنجد. پس خرید یک حیوان وحشی در معرض خطر به عنوان حیوان خانگی ممکن است با کاهش تعداد زنده ماندن این حیوانات در طبیعت، گونه را در معرض خطر بیشتری قرار دهد. تجارت ناپایدار حیوانات وحشی به عنوان حیوانات خانگی به سرعت باعث کاهش جمعیت بسیاری از گونه های جانوری در سراسر جهان شده و آنها را به سمت نابودی سوق می دهد.
شبکه های اجتماعی به عنوان جایی برای ترویج این فرهنگ نادرست بخشی از این مشکل است.

جذابیت حیوانات خانگی عجیب و غریب از طریق فرهنگ عامه و شبکه های اجتماعی ، ظلم پشت آن کلیپهای بامزه را پوشانده و به دروغ، تجارت آنها را موجه جلوه میدهد. حتی با یک نگاه سریع به اینستاگرام،یوتیوب و فیس بوک صدها عکس و فیلم از ببرها و پرندگان زینتی گرفته تا مار پیتون ها و لاک پشت ها پیدا خواهید کرد که با هزاران لایک در هر پست به نمایش گذاشته میشوند. در نظر ما این فیلم و عکسها زیبا به نظر میرسند ، اما در واقع بازیگران آن که حیواناتی متعلق به طبیعت هستند به یک عمر رنج محکوم شده اند. تحقیقات نشان می دهد که فیلم های جذابی که از این حیوانات در رسانه های اجتماعی به اشتراک گذاشته می شوند ، بر تصمیم سایر مردم برای خرید یک حیوان وحشی تأثیر می گذارد.د این بررسی نشان میدهد 15٪ از صاحبان حیوانات خانگی عجیب و با دیدن تصاوریر از همین شبکه ها ترقیب به خرید شده اند.

جای حیوانات وحشی در خانه نیست
جای حیوانات وحشی در خانه نیست

حیوانات وحشی که به عنوان حیوان خانگی نگه داشته میشوند می توانند به شما صدمه بزنند.

به طور کلی ، گول این را نخورید که می توانید یک حیوان در معرض خطر را “رام” کنید. قرار دادن آنها در یک محیط ناآشنا و نامناسب مانند خانه شما نه فقط برای آنها بلکه برای شما نیز خطرناک است. حیوانات برای محافظت از خود به طور غریزی عمل میکنند ، به عنوان مثال با گاز گرفتن یا نیش زدن. یک شامپانزه در پنج سالگی ، نسبت به بزرگسالان انسان قوی تر است. بطور مثال شيرها اين امكان را دارند كه با شكار خود ساعت ها بازي كرده و رابطه دوستانه برقرار كنند؛ اما در نهايت شكار خود را از هم بدرند. در مورد حيواناتي همچون تمساح هم بايد گفت افراد زيادي در سراسر جهان وجود دارند كه سال ها از يك تمساح مراقبت مي كردند؛ اما يك روز همان تمساح به آن ها حمله كرده و باعث قطع عضو يا مرگ آن افراد شده است. در حيواناتي چون مار حجم مغز كوچك و بخش حافظه بسيار ضعيف است. حافظه باعث علاقه مندي و اطاعت پذيري مي شود. مار نمي تواند فرد صاحب خود را به يادآورد؛ بنابراين بسيار طبيعي است كه در صورت گرسنگي به صاحب خود حمله كند.

آنها احساسات انسانی را که فکر می کنید ندارند. چنین حملات وحشیانه ای حتی اگر فکر کنید حیوان خانگی در معرض خطرتان شما را دوست دارد می تواند رخ دهد. برخلاف حیوانات اهلی ، مانند گربه ها و سگ ها ، حیوانات وحشی برای همراهی انسان تربیت نمی شوند و تا وقتی کوچک هستند مانند نوزاد زیبا هستند ، اما وقتی بزرگ میشوند، نگهداری یا کنترل آنها دشوار میشود و با شروع به آسیب رساندن جذابیت خود را از برای صاحبش از دست میدهند.

حیوانات وحشی به شکل بالقوه  می توانند ناقل بیماری هایی باشد که برخی از آن ها مهلک و مرگبار هستند و آوردن یک حیوان وحشی به خانه شما ، تمام خانواده شما ، بچه ها و حیوانات اهلی خانگی شما را در معرض تعداد زیادی از بیماری های مهلک قرار می دهد. متاسفانه شناخت چنداني نسبت به اين بيماري هاي مشترك وجود ندارد؛ زيرا در مورد حيوانات خانگي مرسوم و اهلي اطلاعات و پژوهش هاي خوبي وجود دارد؛ اما در مورد حيوانات وحشي مطالعات بسيار اندك است.

حیوانات وحشی دارای بیماری هایی هستند که ممکن است به خوبی از پس آن برآیند ، اما این بیماری ها می توانند به انسان و سایر حیواناتی منتقل شوند که از تجهیزات کافی برای مبارزه با ویروس ها و باکتری های جدید برخوردار نیستند. این بیماری های “مشترک انسان و حیوان” می توانند از حیوانات در معرض خطر به انسان منتقل شوند. به عنوان مثال ، “خرید پرندگان آواز از بازارهای حیوانات و فروشگاه های حیوانات خانگی ، جایی که حیوانات وحشی در کنار حیوانات خانگی نگهداری می شوند. از طریق انتقال بیماری مشترک انسان و دام خطراتی برای سلامتی به همراه دارد.

در اتحادیه اروپا ممنوعیت واردات پرندگان صید شده وحشی ، اقدامی بود که در نتیجه آنفولانزای مرغی انجام شد.
تجارت بین المللی حیات وحش منبع اصلی حملات بیولوژیکی فعلی است. با این حال، قدرت مقررات تجاری برای کاهش خطرات حمله در مقیاس های بزرگ و قاره ای هنوز به طور تجربی ارزیابی نشده است.
همه موارد ذکر شده دلایلی است که باعث می شود افراد پس از مدتی” حیوانات خانگی وحشی” خود را رها کنند.

پیشنهاد ما به شما: خواندن مقاله گرم شدن زمین می‌باشد.

اگر دیگر قادر به مراقبت از حیوان خانگی عجیب و غریب خود نیستید ، بهترین راه این است که حیوان را به یک گروه نجات محلی یا مرکزی مناسب مانند باغ وحش تسلیم کنید. اطمینان حاصل کنید که صلاحیت آنها را به طور کامل بررسی کرده اید و بررسی کنید که آیا مرکز نجات با مسئولیت پذیری و به روشی شفاف مدیریت می شود یا خیر. این امر برای اطمینان از این است که هیچ یک از حیوانات وحشی تحت مراقبت آنها دوباره وارد چرخه حیوانات خانگی یا تجارت فروش حیوانات وحشی نمی شوند. بسیار مهم است که هر اتفاقی بیفتد ، تحت هیچ شرایطی حیوان خانگی خود را در طبیعت رها نکنید.

نمي توان حيواني را تحت مراقبت گرفت و چند روز بعد آن را رها كرد. در اين صورت صدمات شديد رواني و جسماني به اين حيوان وارد مي شود. گاهی موسسات معتبر جایی برای قبول همه حیوانات خانگی عجیب و غریب ندارند و صاحبان به دلیل خرید و فروش غیر قانونی کمتر مایل به اهدای حیوان به مراکز دولتی هستند متاسفانه این خود بدان معناست که بسیاری از حیوانات خانگی در معرض انقراض قرار می گیرند.
همچنین این خطر وجود دارد که حیوان فرار کند و این امر خطر آنها را برای سایر انسانها و حیوانات افزایش می دهد. بسیاری از این حیوانات بومی اکوسیستم های ما نیستند.

یعنی از هزاران سال قبل بدون دخالت انسان در آن منطقه معین به وجود نیامده اند. به هین دلیل گونه غیر بومی به حساب میآیند و میتوانند باعث اختلال در تنوع زیستی و به احتمال زیاد مرگ بسیاری از حیوانات دیگر می شوند.حیوانات فراری یا رهاسازی شده در طبیعت اگر تغییر شرایط را تاب بیاورند و نمیرند می توانند مهاجم شوند چون مقاومت و انعطاف پذیری بالایی پیدا میکنند و همه چیز خوار میشوند و غذای محدود گونه های بومی را میخوردند و در تنازع بقا برای گونه های بومی تهدیدی جدی به حساب می آیند.

در حال حاضر ایالات متحده آمریکا به همراه انگلستان بیشترین وارد کننده حیوانات وحشی را به کشورشان دارند و بازار این تجارت در آنها داغ است. البته در مورد بیشتر نقاط دیگر جهان آمار و ارغام درستی در دسترس نیست. آمار نشان میدهد بین سالهای 2000-2003 بیش از 11 بیلیون حیوان وحشی چیزی در حدود 977 میلیون کیلوگرم “حیات وحش” به ایالات متحده آمریکا وارد شد. یک سوم این تعداد در تجارت حیوانات وحشی از بین رفتند و آمار شفافی از باقی موجود نیست.

داده ها مبنی بر آن است که بعد از سگ و گربه، به ترتیب ماهیهای آبهای آزاد و پرندگان مختلف و خزندگان به عنوان حیوان خانگی بیشترین آمار خرید و فروش به خود اختصاص داده است.
در انگستان دادهها نشان میدهد که حدود 12 میلیون از صاحبان حیوانات خانگی 54 میلیون حیوان اهلی و وحشی را در خانه نگه میدارند. که شامل 30 تا 40 میلیون ماهی، 8.5میلیون سگ های اهلی و وحشی، 8میلیون گربه سان اهلی و وحشی، 900000 خرگوش، 800000 خوکچه و همستر، 700000 خزنده میباشد.
در ایالات متحده آمریکا اما رغم از این هم بالاتر است، که شامل 393 میلیون حیوان خانگی و اهلی میباشد و از این رغم، 154 میلیون ماهی، 89.7 میلیون سگسان، 94.2 میلیون گربهسان،20 میلیون پرنده، 14 میلیون حیوانات کوچک و 9.4 میلیون خزنده است.

در مورد سایر حیوانات وحشی آمار درستی در دسترس نیست و طبق دادهایبین 5000 تا7000 ببر به عنوان حیوان خانگی نگهداری میشود. که تعداد آن در طبیعت کمتر از 3200 است.
نظرسنجی در سال 2020 در مورد خرید حیوانات وحشی بزرگ جسه انجام شد که طبق آن نشان مردم تمایل به خرید حیوانات به ترتیب زیر دارند:
26% ببر، 20%زرافه، 18% سوسمارها،16% فیل، 14% خرس و 6% از آنها تمایل به خرید و نگهداری از تمساح داشتند.

 

جای حیوانات وحشی در خانه نیست

مشکلات جهانی به راه حل های جهانی نیاز دارد.

 در حال حاضر دولت ها در سراسر جهان باید وارد عمل شوند و تجارت جهانی حیات وحش را ممنوع کنند .همانطور که اشاره شد این تجارت تهدیدی برای سلامتی انسان و حیوانات و محیط زیست است و تنوع زیستی را تحت فشار عظیم و ناپایداری قرار می دهد. شما می توانید با افزایش آگاهی در این زمینه از خریداری حیوانات وحشی به عنوان حیوان خانگی پرهیز کیند و آنها را در طبیعت نگه دارید. یا اگر تا الان حیوان وحشی را خریداری کرده اید ما همچنین از شما می خواهیم که متعهد شوید که در آینده حیوان وحشی دیگری خریداری نکنید یا حیوان وحشی خانگی خود عقیم سازی کنید آن را برای زادآوری بیشتر پرورش ندهید. در نهایت اینبار که عکس و فیلم جالبی از حرکات حیوانی وحشی در خانه شخصی دیدید قبل از لایک کردن به همه اینها خوب فکر کنید.

پیشنهاد می‌کنیم مقاله عروسک‌های حیوانی را در سایت روستاتیش بخوانید.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به مسائل اجتماعی و محلی ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو دسته بندی

    Cart

    سبد خرید خالی است.