طرز تهیه و معرفی انواع ادویه‌های ایرانی و بلوچی

اهمیت ادویه در غذاهای کشورمان

قرن‌ها پیش، ادویه‌ها گنجینه پادشاهان بودند و به اندازه طلا مورد توجه و علاقه بودند. امروز، برای پیدا کردن آنها مجبور نیستید جای دوری بروید. آنها در سوپرمارکت شما در دسترس هستند. ادویه دقیقا چیست؟ بیشتر شامل دانه‌ها، پوسته‌ها، جوانه‌ها، قسمت‌های میوه یا گل، پوست یا ریشه گیاهانی است که در مناطق گرمسیری جهان رشد می‌کنند. ادویه‌های ایرانی با رایحه‌ها و رنگ‌های متنوع و خواص دارویی متفاوت برای چاشنی و طعم دادن به غذاهای ایرانی مورد استفاده قرار گرفته‌اند. این چاشنی ها علاوه بر طعم بی نظیری که به غذا می‌دادند، بیماری‌ها و بسیاری از مشکلات سلامتی مصرف کنندگان را نیز درمان می‌کرد.

در این متن با انواع ادویه‌هاب ایرانب و بلوچی و خواص آن آشنا می‌شوید: 

ادویه آچار سیستانی، ادویه آبگوشت

آچار به معنای چاشنی و ترشی است. این ادویه به شکل استوانه‌های کوتاه فرم دهی شده و از ترکیب موادی مثل گندم، پیاز، تخم گشنیز و زیره درست می‌شود. آچار در بسیاری از غذاهای محلی استان سیستان و بلوچستان، مانند آبگوشت و انواع خورش‌ها استفاده می‌شود. این ادویه علاوه بر طعم منحصر به فردی که غذا می‌دهد خاصیت آنتی اکسیدانی دارد که برای سلامت و جلوگیری از بروز سرطان بسیار مهم است. در فصول سرد سال که پیاز برداشت نمی‌شود، این ادویه جایگزین آن می‌شود.

طرز تهیه:

 

      1. ابتدا یک کیلو گندم را خوب بشورید و همراه با کمی آب بپزید. بعداز پخت گندم‌ها اجازه دهید تا کاملا خشک شوند و سپس آن‌ها را آسیاب و به صورت آرد گندم دربیاورید.

  1. تخم گشنیز، تخم شوید، زیره‌ی سیاه و سبز، زردچوبه، نمک و فلفل را باهم مخلوط و آسیاب کنید. در این مرحله می‌توانید از پودر گوجه هم استفاده کنید.
  2. پیازها را پوست گرفته و رنده کنید. بهتر است از پیاز زابلی برای این‌کار استفاده کنید اما اگر دسترسی ندارید از هر نوع پیازی می‌توانید استفاده کنید.
  3. پیاز رنده شده را به ترکیب آرد گندم و مخلوط سایر مواد اضافه کنید.

5.در این مرحله مواد را حسابی ورز دهید تا به شکل خمیری منسجم دربیاید.

  1. می‌توانید آچار خود را به شکل دلخواه خود در بیاورید و مدت ده روز به دور از آفتاب قرار دهید تا خشک شوند.

مصالح، یکی از ادویه های ایرانی و بلوچی

لغت مصالح از زبان هندی به معنای مخلوطی از ادویه‌ها گرفته شده است. این ادویه در آشپزخانه‌های بلوچستان، هند و پاکستان از محبوبیت بالایی برخوردار است به طوری که با اکثر گوشت‌ها ترکیب می‌شود. مصالح از ترکیب ادویه‌های خشک و بو داده درست می‌شود و در نهایت به صورت خمیری در معرض استفاده قرار می‌گیرد.

طرز تهیه:

1.زیره، تخم گشنیز، هل، فلفل سیاه، میخک، دارچین و جوز هندی را آسیاب کرده و باهم مخلوط کنید.

2.بعد از ترکیب مواد، آن را در ظرفی در بسته، به دور از نور خورشید و رطوبت قرار دهید. از این ادویه می‌توانید برای طعم دار کردن گوشت، مرغ‌، ماهی و انواع خورش‌ها استفاده کنید.

 ادویه مرغ بلوچی

مواد اولیه برای تهیه این ادویه از هند وارد ایران  و در استان سیستان و بلوچستان ترکیب می‌شود. این ادویه برای هر غذایی که در آن از مرغ استفاده شود کاربرد دارد و بوی ضخم مرغ را کاملا از بین می‌برد. این ادویه به نوعی ادویه کاری است اکا به سبک بلوچی آن

طرز تهیه:

1.ابتدا زیره، دارچین، زنجیبل، زردچوبه، گل میخک، لیمو خشک، برگ بو، هل سیاه و سبز، فلفل سیاه، گلرنگ، پودر سیر و ستاره انیس (یا همان گل بادیان) را آسیاب و مخلوط کنید.

2.مواد ادویه را در جای خشک، خنک قرار دهید. فراموش نکیند برای حفظ تازگی این ادویه باید آن را در ظروف در بسته نگه داری کنید. از این ادویه می‌توانید در تهیه  کباب، خورش، خوراک و انواع سرخ کردنی‌هایی که شامل مرغ می‌شوند استفاده کنید.

ادویه گوشتی بلوچی

استفاده از ادویه گوشتی بلوچی در طبخ گوشت باعث متعادل شدت طبع غذا می‌شود. (این ادویه با طبع گرم خود، طبع سرد گوشت را متعادل می‌کند.) علاوه بر این، به غذا طعم، رنگ و بوی خوبی می‌دهد و برای سلامتی بسیار مفید است.

طرز تهیه:

      1. گشنیز، زیره، فلفل سیاه، دارچین، هل سیاه و سبز، گلرنگ، برگ بو، لیمو خشک، فلفل قرمز، ستاره انیس گل میخک و سیر را آسیاب و ترکیب کنید.

  1. مواد ترکیب شده را در ظرف در بسته و در جای خشک و خنک نگه‌داری کنید تا تازگی و طعم آن حفظ شود. از این ادویه می‌توانید در انواع غذاهایی که در آن از گوشت استفاده می‌شود به کار ببرید.

ادویه کاری، از ادویه های ایرانی و بلوچی

اگرچه کاری توسط انگلیسی‌ها برای شبیه‌سازی غذاهای هندی درست شده است اما در ایران بسیار محبوب است. این ادویه با مواد اولیه وارد شده از هند تولید می‌شود. کاری از ترکیب چند ادویه مختلف درست می‌شود و رنگ آن زرد مایل به نارنجی است. این ادویه خواص درمانی زیادی از قبیل، پیشگیری از سرطان، کنترل قند خون، درمان بیماری‌های گوارشی و حفظ سلامت قلب دارد.

طرز تهیه:

1.مواد اولیه کاری یعنی زردچوبه، شنبلیله، زیره، فلفل سیاه، گشنیز، زنجبیل و پودر چیلی را آسیاب و ترکیب کنید.به غیر از مواد اصلی این ادویه می‌توانید از عصاره دارچین، خردل، هل، برگ بو، میخک و خردل هم در تهیه این ادویه استفاده کنید.

  1. ادویه کاری را در ظرف فلزی در بسته و در جای خنک نگه دارید تا تازگی خود را حفظ کند.

از این ادویه می‌توانید در درست کردن انواع غذاهای ایرانی به خصوص خورش قیمه، قورمه سبزی، ماکارونی، سوپ و… استفاده کنید. همچنین برای تند کردن و طعم دادن به ترشی‌ها، پیشنهاد می‌کنیم از این ادویه فوق العاده استفاده کنید.

زرد چوبه، از مهم‌ترین ادویه‌ های ایرانی و بلوچی

زردچوبه نامی آشنا در غذاهای ایرانی است به طوری که در اکثر غذاهای ما استفاده می‌شود. این ادویه علاوه بر طعم دهندگی، در رنگ و بوی غذا هم تاثیر به سزایی دارد. تهیه این ادویه بسیار راحت است و برای درست کردن آن فقط به روغن مایع و چوب زرد چوبه نیاز دارید.

طرز تهیه:

1.ابتدا چوب زردچوبه را تمیزکنید. مقداری روغن مایع در یک ماهی‌تابه بریزید و اجازه دهید تا حسابی داغ شود.

2.در این مرحله چوب زرد چوبه را به ماهی‌تابه اضافه کنید و هم بزنید. تا زمانی که روی چوب زرد چوبه‌ها حباب نزده هم بزنید. هنگامی که چوب‌ها حالت پفکی شدند زیر ماهی‌تابه را خاموش کنید و اجازه دهید تا خنک شوند.

3.در مرحله نهایی، ابتدا چوب زرد چوبه‌ها را داخل هاونگ بکوبید تا کمی خرد شوند و سپس آسیاب کنید.

پودر سیر

از دیگر انواع ادویه ‌های ایرانی و بلوچی می‌توان به پودر سیر اشاره کرد. این ادویه در بسیاری از غذاهای سنتی و محلی ایرانی کاربرد دارد. از این ادویه می‌توانید در انواع کتلت‌ها، بورانی‌ها، خورش‌ها، چلو‌ها و خوراک‌ها استفاده کنید.

طرز تهیه:

1.ابتدا سیرها را در یک ظرف شیشه‌ای در بسته قرار دهید و حسابی تکان دهید. این‌کار باعث جدا شدن آسان پوسته‌های سیر می‌شود.

2.در این مرحله سیرها را بشویید و داخل یک صافی قرار دهید تا آب آنها کاملا گرفته شود.

3.در این مرحله با استفاد از دستگاه خرد کن سیرها را خرد کنید یا با استفاده از چاقو سیرها را به صورت حلقه‌های نازک برش دهید.

  1. با استفاده از بخاری، شوفاژ، اجاق گاز یا سماور سیر‌ها را خشک کنید. اگر ترجیح می‌دهید از این وسایل استفاده نکنید، می‌توانید سیرهای حلقه حلقه شده را روی یک پارچه تمیز جلوی آفتاب پهن کنید و اجازه دهید ظرف چند روز کاملا خشک شوند.
  2. بعد از اینکه از خشک شدن سیر‌ها اطمینان حاصل کردید آنها را آسیاب کنید و در ظرف در بسته نگه دارید. برای جذب رطوبت پودر سیر بهتر است آن را با کمی نمک مخلوط کنید تا بتوانید مدت زیادی از این پودر استفاده کنید.

پودر زنجبیل

زنجبیل از ادویه‌های پرکاربرد در تهیه غذاهای ایرانی است. اغلب افراد ترجیح می‌دهند که به صورت تازه از زنجبیل استفاده کنند اما از آنجا که زنجبیل تازه همیشه در دسترس نیست بهتر است پودر آن را تهیه کنیم و از خواص بی نظیر و طعم دل‌چسب آن بهره ببریم.

طرز تهیه:

1.ابتدا زنجبیل‌های تازه را خوب بشویید تا از هرگونه آلودگی‌های خاک محل رشد کاملا پاک شود. سپس با استفاده از یک پوست‌کن یا چاقو سطح آن را جدا کنید.

  1. در این مرحله زنجبیل‌ها را به صورت ورقه‌‌های نازک برش دهید. این کار باعث می‌شود که زنجبیل‌ها سریع تر خشک شوند.

3.در مرحله بعد زنجبیل ها را روی سینیبریزید و حدود دو ساعت در دمای صد و پنجاه درجه، داخل فر یا تستر قرار دهید. فراموش نکنید که هر پانزده دقیقه یک‌بار باید ورقه‌های زنجبیل را زیر و رو کنید.

4.بعد از اینکه ورقه‌های زنجبیل کاملا خشک شد آن ها را بیرون بیاورید و اجازه دهید تا خنک شوند.

5.وقتی ورقه‌های زنجبیل به دمای محیط رسیدند، آنها را آسیاب کنید.

از زنجبیل می‌توانید در غذاهایی که طبع سرد دارد استفاده کنید و یا به عنوان طعم دهنده به چای و دمنوش‌های خود اضافه کنید.

نحوه خرید انواع ادویه‌ های ایرانی و بلوچی

در این مقاله سعی کردیم تا شما با انواع ادویه‌های استان سیستان و بلوچستان آشنا کنیم. مواد اولیه بیشتر ادویه های ذکر شده از مرز پاکستان وارد ایران شده و اصالتا هندی یا پاکستانی هستند. به جز آنها ادویه‌های کاملا ایرانی هم در استان سیستان و بلوچستان تهیه و تولید می‌شود. شما می‌توانید بسته‌های ادویه‌ را از سایت روستایش با قیمتی مقرون به صرفه تهیه کنید. روستایش کیفیت و تازگی تمامی ادویه‌ها را تضمین می‌کند. علاوه بر این موضوع تمام ادویه‌ها در بسته بندی‌های مناسب تهیه می‌شود تا شما بتوانید مدت زیادی از ادویه‌ها استفاده کنید بدون آنکه تازگی خود را از دست داده باشند. ما در روستاتیش علاوه بر ادویه‌های مختلف، انواع خوراکی‌های مختلف و محلی را داریم! 

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

منو دسته بندی

Cart

سبد خرید خالی است.