آیا کارآفرینی اجتماعی موفق میشود؟

کارآفرینی اجتماعی

بخش اول: مدل کارآفرینی اجتماعی

تعداد بنگاههای اجتماعی که راهکار جدیدی برای کسب و کار ارائه می‌دهند رو به افزایش است. با استفاده از ابتکارات اجتماعی و خلاقانه در دهه‌های گذشته، این بنگاهها در حال بازآفرینی کسب و کارها به گونه‌ی جدیدی هستند که قبل از آن غیرممکن به نظر می‌رسید. به همین دلیل می‌توان از آنها بسیار آموخت.

جنبش کارآفرینی اجتماعی فقط یک مفهوم پیش پا افتاده با تمرکز بر ارتقای جهان در حال پیشرفت نیست. برآوردها نشان میدهد که در بریتانیا 62 هزار شرکت  اجتماعی با سرمایه 24 میلیارد پوند وجود دارد. در آمریکا نتایج یک بررسی نشان می‌دهد که کسب و کارهای های اجتماعی قادرند نزدیک به 500 میلیارد دلار درآمد کسب کنند.

این صنعت در حال محو کردن فاصله بین شرکت‌های انتفاعی و بخش غیرانتفاعی است. در یک سو شرکت های غیرانتفاعی و یا به اصطلاح خیریه هستند که این سازمان ها تمام سود خود را صرف حل کردن مشکلات اجتماعی می‌کنند و در سوی دیگر شرکت‌های تجاری هستند که تمام سود کسب و کارشان را بین سهامداران و یا شرکایشان تقسیم می‌کنند.

شرکت‌های انتفاعی همچنان می‌توانند در پروژه‌های اجتماعی هم شرکت داشته باشند اما عمدتا این امر به شکل انجام مسئولیت اجتماعی آن شرکت صورت می‌پذیرد. این کار در واقع در پاسخ به علاقمندی سرمایه گذار و مشتریانش به کارهای اجتماعی در کنار خدمات یا محصولات اصلی آن شرکت انجام می‌شود.

کسب و کارهای اجتماعی جایی در بین این طیف قرار می‌گیرد. آقای جاناتان گرین بلنت، رئیس دفتر کنسول سیاست گذاری نوآوری های اجتماعی و مشارکت مدنی آمریکا، کارآفرین اجتماعی را کسی توصیف می‌کند که با استفاده از هدایت فعالیت‌ها در محیطی مبتنی بر بازار تغییر ایجاد می‌کند. آنها با مدل کسب و کار خود به جای اینکه با زد و بند و دور زدن قوانین محیط بازار را خراب کنند سعی بر چاره جویی می‌کنند.

برای مثال شرکت ویژن اسپرینگ را در نظر بگیرید، آنها کارآفرین های محلی را تربیت کردند تا بینایی سنجی کنند و عینک بفروشند. مدل آنها هم با بیکاری مقابله کرده و هم نیاز خدمات درمانی را پاسخ داده. یا شرکت آب معدنی اتوس که شرکت زیرمجموعه استارباکس است بخشی از سرمایه و سود خود را برای بهبود شبکه آب و فاضلاب اختصاص داده.ب

کارآفرینی اجتماعی

بخش دوم: فواید کارآفرینی اجتماعی

افزایش شهرت و بالا رفتن آگاهی اجتماعی شرکتها در سال های اخیر شکلی جدید به بازارهای جهانی داده است. به خصوص مصرف کنندگان که تقاضایی فرای کالاهایی که می‌خرند دارند. پیچیدگی‌های نسل کنونی و در دسترس بودن اطلاعات، شرکت ها را تحت فشار می‌گذارد تا مصرف کالا را به هدفی متصل کنند.

امروزه شرکت‌های زیادی زنجیره تامین خود که شامل نیروی انسانی، مواد مصرفی، حمل و نقل و تدارکات عملیاتی است را بازنگری می‌کنند و درباره نحوه تخصیص سود خود شفاف سازی می‌کنند. حتی اشخاص ثالث می‌توانند با در نظر گرفتن استانداردهای از پیش تعیین شده درباره میزان تاثیرات اجتماعی شرکت‌ها گواهینامه صادر کنند.

در گذشته، شرکت ها از انتشار اثرات اجتماعی خود اجتناب می‌کردند و این کار را نوعی کار بیهوده و بی نتیجه به حساب می‌اوردند. اما حالا کسب و کارهای اجتماعی ثابت کردند که در اختیار داشتن کسب و کاری مبتنی بر ارزش های اجتماعی مزیت‌های بسیاری دارد‌.

اصلی ترین مزیت می‌تواند برتری برندشان نسبت به بقیه برندها و همچنین مشارکت مشتریان باشد. آنها مشتریان ویژه‌ای را جذب می‌کنند که به کسب و کارهای اجتماع محور علاقمندند و یا مشتریان جدیدی که در مدل کسب و کارهای تجاری به چشم نمیایند و به جذب آنها توجهی نمی‌شود.

این مشتریان معمولا ارتباط نزدیکتر و عمیقتری با شرکت ها دارند. وقتی یک برند برای خود چشم اندازی خلق می‌کند، می‌تواند وارد مرحله جدیدی از ارتباط با مشتریان خود شود.

مزیت بعدی این است که شرکت‌ها می‌توانند در هزینه‌های خود صرفه جویی کنند و پایداری طولانی‌تری داشته باشند. برای مثال کم کردن میزان بسته‌بندی برای ارسال کالا میتواند خیلی سریع هزینه‌ها را پایین بیاورد و همچنین این اطمینان را به شرکت‌ها می‌دهد که نیازی به پیکربندی مجدد زنجیره تامین در آینده نیست.

با سرمایه گذاری درون سازمانی شرکت‌ها حتی می‌توانند مزیت‌های درون سازمانی هم داشته باشند. کارمندان این شرکت‌ها با داشتن هدف بالاتری از صرفا داشتن شغل انگیزه بالاتری دارند و خلاقیت بیشتری را صرف تولید محصولات پایدارتر و اجتماع محور می‌کنند. بعلاوه، از آنجایی که نسل جدید نیروی کار حال حاضر را شکل می‌دهند، فرهنگ سازمانی نیازمند تغییر است. نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد، دو سوم نیروی کار کنونی از کارفرمای خود انتظار دارند تا در یافتن راه حل برای مشکلات اجتماعی پا پیش بگذارند.

در مقیاس بزرگتر، واجب است که شرکت‌ها قسمتی از آگاهی رسانی اجتماعی را به عهده بگیرند. مشکلاتی مثل گرمایش زمین، جنگل زدایی، تامین غذا و دفاع از حقوق بشر فقط با وارد کردن کارآفرینی اجتماعی به بازار حل می‌شود.

خوشبختانه کسب و کارهای اجتماعی امروز پیشگامان نسل بعدی صنایع جدید خواهند بود.

روستاتیش کار آفرینی اجتماعی است که با به کارگیری روش تسهیلگری اجتماع محور به نیازسنجی، تسهیل، راهبری، تولید و فروش محصولات روستایی پرداخته و تلاش می‌کند با همکاری جامعه محلی روستایی به حل مسایل اقتصادی، اجتماعی موجود بپردازد.

روستاتیش برای رسیدن به این هدف مکانیزم هایی را در جهت بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی  روستا به کار می گیرد تا علاوه بر کمک به معیشت خانواده های روستایی به توسعه درون‌زا و پایدار آن‌ها کمک نماید. روستاتیش در این جهت پروژه هایی را پس از طی مراحل نیازسنجی اجرا می کند که در جهت افزایش مشارکت اجتماعی جامعه محلی طراحی شده و هزینه این پروژ ها از محل سود فروش محصولات روستایی (مثلا لوازم خانه، پته، زیورآلات و…) تامین می شود.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به مسائل اجتماعی ما بازدید کنید!

کارآفرینی اجتماعی

روستاتیش پلتفرم توسعه و عرضه محصولات روستایی است

بخشی از سود فروش محصولات در روستاتیش به یک پروژه توسعه روستایی تخصیص داده می شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی