انواع نان‌ها و فطیرهای ایرانی

یکی از زیبایی‌های کشور ایران، بزرگی آن است که سبب شده تنوع فرهنگی در ایران بسیار زیاد باشد. این تنوع فرهنگی به نوبه خود باعث تنوع در خیلی چیزهای دیگر شده، از جمله آن تنوع در غذاها و خوراکی‌های مختلف مختص به هر منطقه و فواید منحصر به فرد آن است. نان از زمان‌های بسیار قدیم در ایران جایگاه ویژه‌ای در سفره‌ها داشته و خیلی از غذاهای ایرانی نیز متناسب با خوردن با نان ساخته شده است. اگر قصد دارید که در ایران مسافرت کنید بد نیست که از غذاها و انواع نان­ها و فطیر فوق العاده مناطق مختلف نیز بچشید. در این مقاله قصد داریم انوا  ع نان و فطیر را به شما معرفی کنیم تا در خرید بعدی یا گشت و گذاری که در آینده قصد دارید انجام دهید، این نان‌ها را امتحان کنید.

نان فطیر چیست؟

قبل از اینکه به معرفی این نان بپردازیم، باید بدانیم نان فطیر چیست و آیا مطابق سلیقه شما خواهد بود؟ نان فطیر به نانی گفته می‌شود که در آن برای پخش از خمیر مایه استفاده نشده است. می‌توانید تصور کنید که نانی که در آن از خمیر مایه استفاده نشده چگونه بافتی خواهد داشت. البته بافت نان‌ها با توجه به مواد سازنده آن بسیار متفاوت می‌تواند باشد ولی اغلب نسبت به نان‌هایی که در آن از خمیر مایه استفاده شده، کمی سفت‌تر هستند.

ماده اولیه نان فطیر شکر، تخم مرغ و آرد است ولی بسیاری از مواد دیگر همچون زعفران، گل رنگ و انواع دانه‌ها نیز ممکن است در آن بکار برود. حتی بعضی از نان‌ها خوشمزگی خود را مدیون استفاده از شیر به جای آب در ساختشان هستند. نان شیرمال یکی از انواع نان­ها و فطیر است. این نان‌ها می‌تواند مغزدار و پر شده نیز باشد. توجه کنید که به دلیل استفاده نکردن از خمیر مایه، این نان‌ها اغلب حالت و شکلی نرسیده دارند و حتی در مواردی به آنها نان بیات نیز گفته می‌شود چرا که اغلب حالتی ترد دارند که در نان‌های خشک و بیات شده دیده می‌شود.

نان محلی فطیر آستارا | انواع نان­ها و فطیر

نان محلی آستارا نیز از آرد، تخم مرغ و شکر ساخته شده ولی خوشمزگی آن به خرمای آن است. اگر روزی به آستارا سفر کردید حتماً پیشنهاد می‌کنیم که این نان را بچشید و اگر امکان مسافرت ندارید می‌توانید انواع نان­ها و فطیر و بسیاری از محصولات روستایی دیگر را از همین وب‌سایت خریداری کنید.

نان محلی فطیر اراک

وقتی صحبت از نان فطیر می‌شود، بهترین آنها نان فطیر اراک خواهد بود. این نان سال‌ها است که در سفرة مردمان این شهر وجود دارد. این نوع نان نیز همچون نان شیرمال است که در آن زردچوبه، زعفران یا گل رنگ استفاده شده است.

نان کمشچه | انواع نان­ها و فطیر

نان کمشچه یکی از معروف‌ترین نان‌های محلی است و در واقع نام آن از خود شهر کمشچه گرفته شده است. شهر کمشچه به نام شهر نان و برکت شناخته می‌شود و محبوب‌ترین نان در آن نیز همین نان سنتی کمشچه است. محبوبیتی که این نان دارد، مدیون ماندگاری عطر و طعم بالای آن است. این نان‌ها بسیار بزرگ هستند و طول آنها به حدود یک متر نیز می‌رسد. این نان‌ها همانند اکثر نان‌های سنتی با آرد سبوس‌دار تهیه می‌شوند و ارزش غذایی بالایی دارند.

بیشمه بیشمه ترکمن صحرا

این نان یک نوع نان روغنی است. این نان خوشمزه با ماست شیرین، تخم مرغ و شکر تهیه می‌شود. انواع نان­ها و فطیر که با ماست و شیر تهیه می‌شوند نسبت به نان‌های دیگر مزه شیرین‌تری دارند.

بوروک ترکمن صحرا

یکی دیگر از انواع نان­ها و فطیر محلی در ترکمن صحرا بوروک است که بسیار خوشمزه بوده و شکل و مزه‌اش مثل پیراشکی است. این نان‌ها پر شده هستند و وعده غذایی کاملی محسوب می‌شوند. اغلب این نان‌ها با گوشت پر می‌شوند ولی ممکن است همانند سمبوسه انواع مواد دیگر نیز در پر کردن آنها استفاده شود.

لاگو گیلان

این نان به دلیل استفاده از آرد برنج معروف شده است. البته تعجبی هم ندارد اگر که در بزرگ‌ترین قطب تولید برنج، از آرد برنج برای تهیه نان استفاده شود. ترکیبات این نان عبارت است از آرد برنج، آرد گندم، آب و زعفران یا گل رنگ.

کوکه آذربایجان

کوکه­ها نان‌هایی هستند که مغز دارند و داخلشان با مواد خوراکی پر شده است. یکی از این نان‌های خوشمزه نیست کوکه معروف آذربایجان است که داخلش از انواع مغزها پر شده است و در صبحانه یا عصرانه همراه با چای میل می‌شود. ترکیبات این نان عبارت‌اند از زنجبیل، روغن حیوانی یا کره، زعفران و انواع مغزها.

قاق قزوین | انواع نان­ها و فطیر

قزوین شهر نان‌های لواش است. یکی از معروف‌ترین انواع نان­ها و فطیر این شهر نان قاق است که ترد بوده و ضخامتش فقط سه میلی متر است. مزه این نان شیرین و خشک و ترد است و معمولاً همچون بیسکوییت با چای میل می‌شود.

نان تموشی قشم

نان تمشی از نان‌های معروف قشم است که هروقت به این شهر سفر کنید باید حتماً آن را بچشید! این نان روی آتش و ماهیتابه درست می‌شود و طرز تهیه آن بسیار شبیه تخم مرغ است! مواد تشکیل دهنده آن آرد، آب و تخم مرغ بسیار است. این نان‌ها بسیار نازک و ترد است و با عسل یا خرمای تازه محلی نیز سرو می‌شود. به هیچ عنوان فرصت چشیدن این نان خوشمزه را از دست ندهید.

فطیر ملایر

چیزی که این نان خوشمزه را از انواع نان­ها و فطیر جدا می‌کند، شیره انگوری است که در آن بکار رفته است. به جز شیره انگور، در ساخت این نوع نان از قند و شیر تازه گاو و گوسفند نیز استفاده می‌شود که همه این موارد باعث شیرینی طبیعی و دلچسب این نان شده است. روی این نان نیز با زرده تخم مرغ تزیین می‌شود.

فطیر زنجان

فطیرهای استان زنجان، به خصوص شهرستان طارم در واقع لقمه نان است که با پنیر و گردو درست شده است. در این نان‌ها از سبزی‌های محلی نیز استفاده شده تا ترکیب فوق‌العاده‌ای از قدیمی‌ترین خوراک‌های ایرانی یعنی پنیر و سبزی به وجود بیاید. گردو که در این استان بسیار یافت می‌شود نیز یکی از ترکیبات این نان خوشمزه است.

فطیر منطقه مهربان

یکی دیگر از انواع نان­ها و فطیر بسیار معروف و محبوب در ایران فطیر منطقه مهربان، در شهرستان سراب در آذربایجان شرقی است. این نان در تنورهای آتش این شهر پخته می‌شود و به شکل دایره‌ای است. این نان شهرت جهانی دارد و به دلیل دمت دیرینه خود در سازمان یونسکو نیز ثبت شده است. انواع مختلف این نان شیرین و معمولی است که بسته به سلیقه خود می‌توانید آن را تهیه کنید.

فطیر سبزوار

نان سبزوار نیز یکی از انواع نان­ها و فطیر معروف شهرها و روستاهای خراسان است که بسیار خوشمزه است و نحوه ساخت آن در مناطق مختلف این استان متفاوت است. در ساخت این نان اغلب از روغن حیوانی، گردو، پیاز داغ، نعناع و ترکیبی از ادویه‌ها همچون زردچوبه و فلفل استفاده می‌شود.

نان‌های سنتی ارومیه | انواع نان­ها و فطیر

از دیگر نان‌های سنتی معروف کشورمان نان سنتی ارومیه است. این نان هم با شیر درست می‌شود و هم آب و بافتی نرم همچون پتی دارد. این نان شیرین است و به شکل‌های مختلف کنجدی، تخمه و مغزدار و حتی شکری نیز مصرف می‌شود. این نان تازه تازه مصرف می‌شود و ماندگاری طعم و بافت نرم آن بسیار بالاست.

نان کرنون شهربابک

نان محلی کرنون از گندم تهیه شده و اگر شکل آن را ببینید اولین چیزی که در ذهنتان تداعی خواهد شد این است که چقدر این نان شبیه معماری قدیمی کرمان است! شهربابک شهرستانی در کرمان است که این نان‌ها در آن پخته می‌شود. این نان‌ها بسیار زخمت هستند و پستی و بلندی‌های بسیاری دارند. نام این نان از تنور آن رفته شده که این تنور نیز پستی و بلندی‌های زیادی دارد.

نان محلی شلکینه

از استان کردستان نیز غافل نشویم! این استان یکی از خوشمزه‌ترین انواع نان­ها و فطیر محلی را دارد که مواد آن عبارت‌اند از آرد سفید، شیر، شکر، شیره خرما، زعفران دم‌کرده و تخم مرغ. در ساخت این نان‌ها از کره نیز استفاده می‌شود و حتی ممکن است از سبزیجات این منطقه به صورت خورد شده در آن وجود داشته باشد. این نان در اجاق هیزمی پخته می‌شود این نان به دلیل دارا بودن شیره خرما بسیار مقوی است.

و در آخر

نان‌های محلی کشور عزیز ما به این لیست کوتاه ختم نمی‌شود. انواع نان­ها و فطیر محلی خواص خیلی بیشتری نسبت به نان‌های سنتی دارد. اگر روزی به شهری دیگر سفر کردید از نان‌های محلی آن روستا یا شهر حتماً بچشید، همان‌طور که از غذای آنها می‌چشید. این کار شما به زنده نگه داشتن فرهنگ و عادات غذایی متنوع بافت‌های مختلف کشور کمک می‌کند و همچنین خودتان هم از خواص این نان‌ها استفاده خواهید کرد. پخت و فروش نان یکی از روش‌های درآمدزایی روستاییان و مناطق توریستی و گردشگری است.

اگر به هر دلیل امکان مسافرت به مناطق مختلف و خرید محصولات سنتی یا حتی صنایع دستی آنها را ندارید ولی همچنان علاقه‌مند به چشیدن این غذاها، انواع نان­ها و فطیر یا خرید محصولات روستایی  و بومی (مانند لوازم خانه، اکسسوری، پوشاک) و حمایت از تولیدکنندگان روستایی هستید اقدام به خرید کنید. امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشند. اگر که این‌طور بوده حتماً با دوستانتان به اشتراک بگذارید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی