بهترین هدیه سازمانی شب یلدا

یلدا چیدمان سفره
هدایاس شرکتی محیط زیستی روستاتیش

شب یلدا یا شب چله یکی از جشن‌های قدیمی ایران محسوب می‌شود. این جشن را به مناسبت فرارسیدن بلندترین شب سال و طولانی‌تر شدن شب‌ها در نیم کره شمالی (که به آن انقلاب زمستانی) می‌گویند، برگزار می‌کنند. البته برخی نیز معتقدند که این شب مصادف است با تولد خورشید. ایرانیان به این شب، شب «چله» نیز می‌گویند و آن را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند.

خانواده‌ها در ایران، شب یلدا را در کنار یکدیگر جشن می‌گیرند و با فراهم آوردن انواع تنقلات، قصه‌گویی و حافظ خوانی این شب را گرامی می‌دارند.

یلدا در ایران قدیم

مردمان قدیم با توجه به تغییر روز و فصل متوجه شده بودند که برخی از روزهای سال، طولانی‌تر هستند و برخی از روزها کوتاه‌تر. آنها معتقد بودند که نیکی (روشنایی) با ظلمت (شب) در نبرد است و طول شب و روز، نشان‌دهنده نتیجه نبرد این دو است. در همان زمان بود که مردم هند و ایران دریافتند، بلندترین شب سال مربوط به آخرین شب پاییز است که بلافاصله پس از آن شب‌ها طولانی‌تر و طولانی‌تر می‌شوند.

هدیه شب یلدا

از گذشته‌های دور تا به امروز، هدیه دادن و هدیه گرفتن یکی از کارهای مورد علاقه انسان‌ها بوده است؛ آنها با برگزاری مراسم و جشن‌های مختلف بهانه‌ای پیدا می‌کردند تا به یکدیگر هدیه بدهند.

هدیه‌ها نقش مهمی در شکل‌گیری و بهبود روابط بین فردی دارند. افراد به راحتی می‌توانند با هدایا و یادبودهای مختلف ابراز دوستی و محبت کنند و یادگاری زیبا از خود به دیگران ببخشند. هدیه‌ها نشان می‌دهند که افراد چقدر برای هم ارزشمند هستند و چقدر به یکدیگر توجه می‌کنند.

مناسبت‌های مختلفی برای هدیه دادن وجود دارد که یکی از آنها شب یلداست. از این هدایا به عنوان هدیه یا گیفت شب یلدا یاد می‌شود و اکثر اوقات شامل صنایع دستی یا خوراکی می‌شوند.

صنایع دستی چیست؟

در لغت، صنایع از ریشه صنع می‌آید و معنای آن ساختن است. از همین رو، صنایع دستی به معنای محصولاتی هستند که به وسیله دست ساخته می‌شوند و در ایران تنوع بسیار زیادی دارند. صنایع دستی یکی از بهترین پیشنهادات برای هدایای سازمانی هستند. 

صنایع دستی ایران خصوصیات ویژه‌ای دارند که اولین و مهمترین آنها، تنوع بالای محصولات بومی است. در ایران بیش از چهارصد نوع صنایع دستی داریم که این تفاوت‌ها با توجه به هر اقلیم و منطقه گسترده شده‌اند. برای مثال برخی از صنایع مانند حصیربافی فقط در مناطق کویری رواج دارند و برخی دیگر مانند فیروزه‌کوبی در مناطقی مرسوم هستند که معادن فیروزه یافت می‌شوند.

از دیگر ویژگی‌های صنایع دستی ایران می‌توان به طراحی‌ها و اشکال مختلفی که روی آنها نقش می‌بندند، اشاره کرد. نقوشی که روی صنایع دستی مناطق جنوبی طراحی می‌شوند بسیار متفاوت‌تر از نقوش روی صنایع مناطق شمالی هستند. این تفاوت‌ها را می‌توان در رنگبندی آثار نیز مشاهده کرد.

چرا صنایع دستی هدیه بدهیم؟

هدیه کردن صنایع دستی به معنای اهمیت به فرهنگ و آداب و رسوم سرزمین خودمان است. از طرفی زیبایی، ظرافت و تنوع آثار دستی ایران به گونه‌ای است که به راحتی می‌توان برای هر سلیقه‌ای یک اثر بومی زیبا انتخاب کرد؛ پس برای هدیه دادن به اشخاص و عزیزان، چه چیزی بهتر از سوغات فرهنگی ایران.

 

روز جهانی دختر

هدیه شب یلدا

هدایای که از بین صنایع دستی انتخاب می‌شوند، منشا هنر و خلاقیت هموطنان هنرمندمان هستند. زنان و مردانی که در سرتاسر ایران زندگی می‌کنند و هنرشان را به در معرض دید قرار می‌دهند.

این هدایا با نقش و نگارهایی اصیل و نمادهایی متنوع از تاریخ و فرهنگ ایران، یکی از ماندگارترین و زیباترین هدایا خواهند بود. ظروف مسی، برنجی، سفالی و زیورآلات دست ساز همیشه مورد توجه بوده‌اند و مردم ایران نیز آنها را به عنوان یکی از بهترین گزینه‌ها برای هدیه انتخاب می‌کنند.

هدیه شب یلدا فقط مختص به سازمان‌ها و ادارات نمی‌باشد بلکه در مناطق مختلف ایران در شب یلدا به تازه عروس‌ها و تازه دامادها نیز هدیه می‌دهند. این هدایا گاهی از صنایع دستی ایرانی انتخاب می‌شوند. 

صنایع دستی برای هدیه

انواع سوزن‌دوزی‌های ایرانی، حصیربافی، عروسک‌های بومی، زیورآلات، لباس‌، خوراکی و …. می‌توانند بهترین گزینه برای هدیه شب یلدا باشند. از طرفی، ما در روستاتیش محصولی منحصر به فرد به نام جعبه نمایش تولید کرده‌ایم که می‌تواند هدیه‌ای جذاب برای کودکان باشد و موجب سرگرمی و لذت آنها در این شب به یادمانی گردد. جعبه نمایش روستاتیش شامل چند عروسک بومی است و کودکان را با خود به دنیای قصه‌ها می‌برد. از گذشته‌ها تا امروز، شب یلدا، شبی برای قصه‌گویی و قصه شنیدن بوده است. پس عروسک بومی می‌تواند هدیه‌ای جالب و فرهنگی برای این شب باشد.

خوراکی شب یلدا

شب یلدا، شب دورهمی‌های خانوادگی است و از گذشته رسم بر این بوده که در این شب از مهمانان با میوه و آجیل و شیرینی پذیرایی می‌شده.

  • چای: چای یک نوشیدنی محبوب بین ایرانی‌ها است. این نوشیدنی داغ، یک نوشیدنی دلچسب برای شب‌های سرد زمستان بوده. در روستاتیش، انواع چای‌های ایرانی را با ضمانت اصالت و کیفیت می‌توان تهیه کرد.
  • آجیل: مجموعه‌ای از مغزی‌جات با طعم‌های مختلف را آجیل می‌گویند. ایرانیان معمولا برای مهمانی‌های خانوادگی خود در ایام نوروز و شب یلدا آجیل تهیه می‌کنند. مثلا بسته‌های هدیه آجیل هدیه بسیار مناسبی می‌تواند باشد. 
  • شیرینی: مناطق مختلف ایران شیرینی‌های سنتی و متنوعی دارند. این شیرینی‌ها معمولا به صورت خانگی تهیه می‌گردند و طعم دلچسبی دارند.
  • غذا: شب یلدا در هرکجای ایران رنگ و بوی متفاوتی دارد اما یک سری از سنت‌های مربوط به این شب در سراسر ایران یکسان هستند. همانطور که می‌دانید، ایران غذاهای بومی متفاوتی دارد و می‌توان آن را سرزمین طعم‌ها و مزه‌ها نامید. در دورهمی‌ها معمولا بنا به نوع آن دورهمی غذاهای محلی و یا رسمی پخت می‌شوند. اما این غذاها هر نوع که باشند، طعم و عطر خود را مدیون ادویه‌جات خواهند بود. ادویه‌های محلی معمولا سرشار از مزه و عطر هستند. 

در انتها لازم است به این نکته توجه کنیم که به راحتی می‌توان جشن‌ها و رسوم ایرانی را با هنر و فرهنگ اصیل و بومی کشور خودمان زیباتر کنیم. هنر بومی ایران سرشار از محصولات منحصر به فرد و متنوع است. تنوع این محصولات به گونه‌ایست که برای تمام افراد در هر سنی مناسب خواهد بود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی