رسوم روز مادر در 7 کشور سراسر جهان

مادران شیرین ترین آدم‌های دنیا هستند، همیشه سربلند و آماده برای بچه‌های کوچکشان. و دقیقاً به همین دلیل است که ما روز مادر را برای جشن گرفتن آنها داریم. اگرچه گاهی اوقات احساس می‌کنیم هر روز باید روز مادر باشد. 

دنیا همیشه از مادران تجلیل و قدردانی کرده است. از زمان‌های بسیار قدیم، در سراسر جهان مردم از آداب و رسوم مختلفی پیروی می‌کنند تا عشق و احترامشان را به مادران خود نشان دهند. و جالب است بدانید که سنت‌های روز مادر در کشورهای مختلف بسیار متفاوت است.

یایید دریابیم که برخی از کشورهای جهان چگونه روز مادر را جشن می‌گیرند. و چگونه آنها میتوانند شما را تشویق کنند که امسال، علاوه بر تهیه کردن هدیه روز مادر،  این روز را برای مادرتان خاص تر کنید.

روز مادر در قاره آمریکا

ایالات متحده آمریکا

جشن روز مادر در ایالات متحده آمریکا به سال 1908 بازمی‌گردد، زمانی که “آنا جارویس” روزی را برای گرامیداشت فداکاری‌هایی که مادران برای فرزندان خود انجام دادند، در نظر گرفت. آنا جارویس دختر “آن ریوز جارویس” بود که در راه اندازی کارگاه روز مادر در قرن نوزدهم نقش اساسی داشت. در این کارگاه، به مادران آموزش داده شد که چگونه به درستی از فرزندان خود مراقبت کنند. پافشاری آنا و پذیرش همزمان توسط ایالت ها و کلیساها منجر به برپایی رسمی روز مادر در دومین یکشنبه ماه مه سال 1914 شد.

در حال حاضر، روز مادر هر سال با شکوه و نمایش در ایالات متحده جشن گرفته می‌شود. مادران آن روز مرخصی می‌گیرند و یا اگز خانه‌دار هستند، از کارهای خانه دست می‌کشند و بچه ها برای آنها شام مفصلی می‌پزند. 

یکی از رسوم  روز مادر هدیه دادن شاخه یا دسته گل است.

میخک گل رسمی روز مادر در ایالات متحده آمریکا است! 

مکزیک

La Dia de la Madre یا روز مادر در مکزیک تاریخچه جالبی در پشت خود دارد. یک مجله مکزیکی به نام El Hogar با انجمن بانوان کاتولیک گرد هم آمد و مقاله‌ای در مورد پیوندهای مادرانه و ارزش های سنتی مکزیک منتشر کرد تا زنان بیشتری را برای فرزندآوری تشویق کنند. 

اولین روز مادر در مکزیک در 10 می 1922 برای حمایت از این کمپین جشن گرفته شد. به زودی، این کمپین مقبولیت گسترده‌ای پیدا کرد. به خصوص در بین خانم‌ها. از این زمان به بعد  La Dia de la Madre هر سال در 10 می در مکزیک جشن گرفته می شود.

10 می هر سال یک روز شلوغ برای مکزیک است. تقریباً همه برای ناهار یا شام بیرون می‌روند و رستوران‌ها مملو از جمعیت است. جوری که باید از هفته‌ها قبل رزرو کنید. خانواده دور هم جمع می‌شوند و در حالی که به موسیقی مکزیکی گوش می‌دهند، یک غذای سنتی مکزیکی می‌خورند. همه به مادران و مادربزرگ‌های خود ابراز محبت و قدردانی می‌کنند. فرزندان با هدیه دادن گل، آب نبات یا موارد دیگر مادرانشان را شاد می‌کنند. آنها حتی گاهی نمایشنامه کوچکی را برای نشان دادن عشق خود به مادرشان نوشته و اجرا می‌کنند.

ایتالیا

روز مادر در ایتالیا به نام La Festa della Mamma شناخته می‌شود. مادر ایتالیایی مهمترین فرد در خانه است. 

La Festa della Mamma در دومین یکشنبه هر ماه می جشن گرفته می‌شود. جشن آنها ساده است. اعضای خانواده سعی می‌کنند دور هم جمع شوند و به مادرانشان تبریک می‌گویند. اگر کسی به دلایلی نمی توانید به خانه برگردد، باید برای تبریک تماس بگیرد. هدایای کوچک، گل‌های تازه (اغلب گل رز) و شعرهای دست نویس در ایتالیا بسیار رایج هستند. بر خلاف کشورهای آمریکایی، کارت تبریک در ایتالیا چندان رایج نیست.

جشن این روز با یک صبحانه ساده شروع می‌شود. سپس، خانواده برای ناهار بیرون می‌روند. روز مادر با یک دسر، بیشتر کیکی به شکل قلب به پایان می‌رسد! در ایتالیا، بیش از هر چیز دیگری به صرف زمان با کیفیت با مادرتان است. و البته باعث می شود او احساس ملکه کند!

آلمان

روز مادر یا Muttertag در آلمان در دومین یکشنبه ماه می جشن گرفته می‌شود. اعتقاد بر این است که جشن روز مادر در آلمان در قرون وسطی آغاز شد، زمانی که اقوام یکدیگر را ملاقات می‌کردند و بهار و آغاز زندگی را برای یکدیگر آرزو می‌کردند. روز مادر در دوران رایش آلمان بسیار مهم شد. به مادرانی که چهار فرزند یا بیشتر داشتند صلیب افتخار اهدا می‌شد. با این حال، پس از جنگ جهانی، جشن‌های روز مادر کمی خنثی شد.

امروز، روز مادر در آلمان بسیار شبیه هر جای دیگری در جهان است. فرزندان، هدیه، کارت و گل‌های رنگارنگ به مادران خود هدیه می‌دهند. 

ژاپن

روز مادر در ژاپن را می‌توان به اوایل سال 1913 ردیابی کرد. اما در طول جنگ جهانی دوم، یک توقف کوتاه در جشن گرفتن آن وجود داشت. روز مادر پس از جنگ جهانی دوباره با معنای بسیار متفاوتی احیا شد. این جشن برای دلجویی از مادرانی بود که فرزندان خود را در جنگ از دست داده بودند. امروزه، تمام ژاپن از روز مادر در دومین یکشنبه ماه می هر سال لذت می‌برند.

در ژاپن بچه ها به مادرشان گل هدیه می‌دهند. معمولا میخک‌های قرمز یا صورتی تازه! میخک در فرهنگ ژاپنی نماد خلوص، عشق و استقامت است. فرزندان همچنین در کارهای خانه کمک می‌کنند و غذا درست می‌کنند. برخی از غذاهای محبوب ژاپنی مرتبط با روز مادر عبارتند از تاماگویاکی (املت مستطیلی شکل) و چاوان موشی (کاستارد تخم مرغ خوش طعم). بچه‌های کوچکتر هدایای دست ساز درست می‌کنند یا از مادران خود نقاشی می‌کشند. هدایایی که شامل خوشنویسی می‌شود هم طرفدار دارد!

هند

هند روز مادر را همزمان با ایالات متحده آمریکا جشن می‌گیرد. کودکان به مادران خود هدایایی می‌دهند. رستوران‌ها و فروشگاه‌های خرده فروشی تخفیف‌هایی ارائه می‌دهند. با این حال، بیشتر مناطق روستایی هند هنوز از این نسخه مدرن روز مادر بی اطلاع هستند. برای آنها، روز مادر همیشه پرستش الهه زن ، “دورگا” بوده است.

به طور سنتی، هندی‌ها مادران و زنان را در فستیوال 9 روزه ناوراتری یا جشن 10 روزه “دورگا پوجا” که در ماه اکتبر برگزار می‌شود، جشن می‌گیرند. مردم در این زمان الهه مادر دورگا را می‌پرستند و پیروزی خیر بر شر را جشن می‌گیرند. مرسوم است که خانواده‌ها دور هم جمع شوند، خانه‌هایشان را تزیین کنند، و برای صوف غذا دور هم باشند. 

ایران باستان

در ایران باستان، روز زن و زمین را داریم که سپندارمزدگان یا اسفندگان نام دارد و در پنجم اسفند ماه جشن گرفته می‌شود. از آنجایی که زن و زمین هر دو نماد زندگی هستند، این روز برای گرامیداشت جشن گرفته می‌شود. 

در این روز، مردان به زنان و مادران هدیه می‌دادند و با هم شادی می‌کردند. لباس نو پوشیدن در این روز بسیار رایج بوده و سفره‌ای که در آن انار، آویشن و مواد دیگری به کار رفته، پهن می‌شده. این روز به عنوان روز عشق هم بین ایرانیان معروف است.

همانطور که دیدیم و خواندیم، رایج‌ترین رسم روز مادر که در تمام موارد بالا ذکر شده، هدیه دادن است. هدیه دادن جزو مهم‌ترین زبان‌های عشق است و برای قدردانی و نشان دادن احترام، گزینه بی نظیری است. 

برای همین ما برای شما، لیستی از بهترین هدایایی که می‌توانید به مادران خود بدهید تهیه کردیم

و علاوه بر آن، به محصولات مخصوص هدیه روز مادر ما، در روستاتیش نگاهی بیندازید. چه هدیه‌ای بهتر از محصولات روستایی دست‌ساز که توسط مادران و زنان روستایی هنرمند ساخته شده؟ 

از جمله هدایایی که ما برای روز مادر توصیه می‌کنیم، می‌توان به رومیزی پته، انواع حوله الیاف طبیعی، عروسک‌های مادر و کیف سوزندوزی اشاره کرد. 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به هدایای ما بازدید کنید!

زیرلیوانی پته سبز
گردنبند عروسک بوک

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی