6 جنس پارچه محیط زیستی برای نجات زمین

از مد سریع گرفته تا پنبه طبیعی، فهرست روش‌هایی که ما مد را مصرف می‌کنیم که تأثیر نامطلوبی بر محیط و سایر گونه‌ها دارد، فهرستی طولانی است. اما آیا امیدی هست؟

به جز مصرف کمتر، بازیافت و تعمیر، آیا می‌توانیم لباس‌ها و منسوجاتی را پیدا کنیم که پایدارتر باشند؟ و اگر مجبور به خرید لباس جدید هستید، به کدام پارچه‌ها توجه کنید؟

شش ماده یا نوآوری که می‌تواند به ایجاد یک زندگی پایدارتر کمک کند:

1. چرم آناناس

“چرم های گیاهی یا میوه ای” که از مواد زائد ساخته شده‌اند، الان بسیار معروف هستند. به عنوان مثال، پیناتکس، ماده‌ای است که از برگ‌های آناناسی که در فیلیپین رشد می‌کند ساخته شده . تولید آن بسیار پایدارتر از چرم سنتی است و کاملاً بدون استفاده از پوست حیوانات است. به آب کمتری نیاز دارد و به هیچ ماده شیمیایی مضری که از نظر اکولوژیکی برای حیات وحش سمی است، نیاز ندارد. ضایعات برگ‌های باقی مانده بازیافت می‌شود و برای کود و غیره استفاده می‌شود.

2. ماهی مرکب 

استفاده از علم طبیعی در بسیاری از زمینه‌های مختلف مانند مهندسی، معماری و پزشکی در حال افزایش است. اکنون تولیدکنندگان پارچه و طراحان مد در حال یافتن راه‌هایی برای ترکیب یا تقلید از فرآیندهای طبیعی در کار خود هستند. فرآیندهای موجود در طبیعت اغلب به انرژی کمتری برای دستیابی به نتایج نیاز دارند، به عنوان مثال، تنها حدود پنج پلیمر یا زنجیره طولانی مولکول وجود دارد که معمولاً در دنیای طبیعی استفاده می‌شود، در حالی که در دنیای تجاری ما بیش از 350 مورد تولید کرده‌ایم. اخیراً دانشمندان، در دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا کشف کرده‌اند که پروتئین موجود در دندان‌های حلقوی ماهی مرکب – در مکنده‌های شاخک‌های آنها – می‌تواند در آزمایشگاه مهندسی شود تا کاربرد وسیع‌تری داشته باشد. به عنوان مثال، ساختن پوشاک و منسوجات از این ماده به خاطر وجود پروتئین آن را بسیار بادوام تر می‌کند. این پروتئین همچنین دارای خواص خود ترمیمی است. می‌توان از آن برای ایجاد لباس‌هایی استفاده کرد که قابل بازیافت، زیست تخریب پذیر و دارای ماندگاری بیشتری هستند.

3. پشم

اگرچه همه مزارع پشم استانداردهای رفاهی کافی ندارند و بسیاری از سازمان‌های فعال مانند PETA استدلال می‌کنند که این کار اخلاقی نیست، پشم یکپارچه پایدار است: تجدیدپذیر، بادوام و زیست تخریب‌پذیر. علاوه بر این، برخی از کشاورزان گوسفند با استفاده از تکنیک‌هایی که کربن را از اتمسفر جدا می کنند تا اثرات زیست محیطی را کاهش دهند، پشم تولید می‌کنند. استحکام و ارتجاعی پارچه – هم در برابر شعله و هم ضد آب است – به این معنی است که برای مدت طولانی دوام می آورد و نیاز به تعویض سریع مد را کاهش می‌دهد.

4. کتان

کتان از الیاف گیاه کتان تهیه می‌شود. از زمان مصریان باستان به دلیل دوام و توانایی آن در خنک نگه داشتن مردم و جذب آب توسط فرهنگ ها استفاده می‌شد. این روزها که در مناطق مناسب جغرافیایی مانند اروپا کشت می‌شود (تقریباً سه چهارم کتان در اتحادیه اروپا کشت می‌شود) نیازی به آفت کش و کود نیست و به آب بسیار کمتری نسبت به پنبه نیاز دارد و برای خاک مفید است. این ماده به خودی خود سایش سختی دارد، بنابراین برای سال‌ها نیازی به تعویض ندارد و سریعتر از پنبه و سایر پارچه‌ها خشک می‌شود.

حوله حمام چپربافت دستبافت (2)
مانتو راه راه بیشه کرم

5. پنبه طبیعی 

کشت پنبه نیاز به استفاده شدید از آفت‌کش‌ها و مواد شیمیایی و همچنین گالن‌های آب برای تولید تنها یک مورد تمیز کردن دارد. با این حال، روش‌های پایدارتری برای تولید پارچه وجود دارد که محیط وسیع‌تر و زیستگاه‌های بقیه طبیعت را در نظر می‌گیرد. برای مثال، پوشاک و حوله‌های الیاف طبیعی، ساخته شده از الیاف تمام پنبه طبیعی، گزینه خوبی است اگر شما می‌خواهید کمد لباس پایدارتری داشته باشید. 

ما در روستاتیش انواع محصولات الیاف طبیعی و محصولات سبز را ارائه می‌دهیم که برای محیط زیست مفیدتر هستند و علاوه بر آن، کار دست زنان هنرمند روستایی هستند. 

 راه دیگر برای دانستن اینکه لباس شما قبلا چه تاثیری داشته است، جستجوی خرده فروشانی است که دارای گواهینامه پنبه ارگانیک با برچسب GOTS (استاندارد جهانی نساجی ارگانیک) هستند. این بدان معنی است که در فرآیند تولید از کودهای سمی یا آفت کش‌هایی که برای محیط زیست ما، از جمله کارگران مضر هستند، استفاده نمی‌شود.

6. لیوسل و سایر الیاف طبیعی

آگاهی روزافزونی وجود دارد که وقتی لباس‌های ساخته شده از الیاف مصنوعی را می‌شویم، میکرو الیاف را از طریق ماشین‌های لباسشویی به آبراه‌ها رها می‌کنند. از آنجایی که این میکرو الیاف برای گونه های دیگر مضر هستند، تلاش برای یافتن محصولات الیاف طبیعی و سازگار با محیط زیست در بالاترین حد خود قرار دارد. 

یکی از این مواد Lyocell است. ماده اولیه سلولز از خمیر چوب است. این محصول با نام تجاری Tencel متعلق به یک شرکت در اتریش تولید می شود. الیاف زیست تخریب پذیر و کمپوست پذیر هستند و فرآیند تولید ردپای محیطی پایینی دارد. البته کنف، یکی دیگر از الیاف طبیعی با تاثیرات محیطی کم است. طراحان آگاه همچنین از چوب پنبه، بامبو و حتی جلبک دریایی برای ساخت لباس‌های اخلاقی و وگان استفاده می کنند.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی