خرید جاقندی‌های سنتی و اهمیت آن

 در گذشته‌های نه چندان دور، پارچه‌ها و انواع صنایع‌دستی مختلف، نقش مهمی در خانه‌های ایرانی ایفا می‌کردند و بانوهای خوش ذوق، با سلیقه هرچه تمام تر از انواع این محصولات برای مصارف مختلف ازجمله نگه داری برخی موادخوراکی بهره می‌بردند. بطورمثال استفاده از پارچه جهت شکستن قند و نگه‌داری قندهای شکسته و آماده شده توسط بانوهای ایرانی کاربرد بسیاری داشت از این رو به آن سفره قند نیز می‌گفتند که در نقاط مختلف ایران به اسامی مختلف با پارچه های مختلف و هنربومی خاص اون منطقه تهیه می‌شده است. کیسه‌هایی که اغلب به دست مادران هنرمند خانه دوخته می‌شد و می‌توانست قندها را برای مدتی طولانی و بدون تغییر رنگ و بو در خود نگه دارند. همچنین استفاده از ظروف صنایع دستی همچون قندان‌های طبیعی مثل قندانهایی که با حصیر یا کپو درست می‌شود، نیز مرسوم بود اما به رغم آنکه زمان زیادی از آن دوران نمی‌‌گذرد، متاسفانه طی یکی، دو دهه اخیر، این نوع محصولات به سرعت جای خود را به انواع پلاستیک‌ها داده‌اند و دیگر خبری از این وسایل دوستدار محیط زیست نیست؛ پس کاملا به‌جاست اگر بخواهیم یک بازنگری دوباره نسبت به این نوع محصولات داشته باشیم.

جاقندی‌هایی که حافظ سلامت خانواده و محیط زیست هستند

سفره قند یا کیسه قندهایی که امروزه مجدد بازآفرینی شدند می‌توانند جایگزین مناسبی برای کیسه‌های پلاستیکی باشد.

 قطعا همه ما به جای استفاده از انواع کیسه‌های دوستدار محیط زیست، درحد غیرقابل قبولی به استفاده از انواع بسته بندی پلاستیکی، فلزی و شیشه‌ای روی آورده‌ایم، اما تقریبا همه نیز به مضرات انواع این مواد دیربازیافت یا غیرقابل بازیافت واقف هستیم و با نگاهی منطقی به این نتیجه می‌رسیم که بهتر است استفاده از این مواد را به کمترین حدممکن برسانیم. به خصوص در رابطه با پلاستیک‌ها که مواد شیمیایی خطرناکی را وارد چرخه زندگی می‌کنند و سلامت انسان و محیط زیست را به شکلی باورنکردنی به خطر می‌اندازند، بنابراین هریک از ما می‌توانیم با انتخاب‌های درست خود، نقش قابل‌توجهی در تضمین سلامتی فرزندانمان و همچنین حفاظت از محیط زیست داشته باشیم. همچنین نباید فراموش کنیم که جایگزینی کالاهای حامی محیط زیست به جای انواع کالاهای دیگر بویژه در آشپزخانه‌ها که مستقیما با خوراک ما دراتباط هستند، کارچندان سختی نیست. یکی از قدم‌هایی که می‌توانیم در این زمینه برداریم، استفاده از انواع کیسه قندهای پارچه ای و قندانهای حصیری است. جاقندی هایی که از تنوع رنگ و طرح بالایی برخوردارند و بدون انتقال مواد سمی و فساد موادغذایی می‌توانند از ما و موادغذایی ما محافظت کنند. طبیعتا این نوع محصولات علاوه بر ممانعت از ایجاد انواع بیماری‌ها می‌توانند به طبیعت بازگشته و از محیط‌‌‌ ‌زیست نیز محافظت کنند. البته در انتخاب همین محصولات نیز باید انتخاب را بادقت هرچه تمام‌تر انجام داد تا محصولاتی با کیفیت مناسب وارد آشپزخانه هایمان شده و مضراتی را با خود به همراه نداشته باشند.

فرصتی برای نسل آینده

استفاده از کیسه قندهای دوستدار محیط زیست نه تنها می تواند ضامن سلامتی فعلی ما و فرزندانمان باشد، بلکه می‌تواند به عنوان کاری تبلیغی، فرهنگ استفاده از آن را برای نسل‌های بعد نیز جا انداخته و آن‌ها را به استفاده از محصولات سالم سوق دهد. شاید مادران نسل‌های قبل به علت عدم آگاهی کامل، چندان نتوانسته باشند در این فرهنگسازی موثر واقع شوند اما قطعا مادران امروز با علم نسبت به مزایای این محصولات که از دل طبیعت بدست آمده‌اند، قادرند نقش قابل‌توجهی در توجیه فرزندان خود ایفا کرده و فرهنگ صحیح استفاده از این نوع محصولات را برای آن ها جابیندازند. اتفاقی که خوشبختانه در بسیاری از خانواده‌ها شاهد آن هستیم و می‌بینیم که فرهنگ استفاده از جاقندی‌های سنتی در میان اقشار زیادی از جامعه جاافتاده و افراد برای داشتن یک سبک زندگی سالم از هیچ تلاشی دریغ نمی‌کنند.

 باتوجه به تمام آنچه گفته شد، در ادامه می‌خواهیم انواع جاقندی‌های موجود در فروشگاه روستاتیش از جمله کیسه قند‌های پارچه‌ای، قندان کپوبافت و کیسه پته‌دوزی(مفشو) را به شما معرفی کنیم تا با آگاهی و سهولت هرچه بیشتر بتوانید نسبت به استفاده از این محصولات اقدام کنید.

کیسه قند پارچه‌ای

گرچه این روزها در دنیایی از تنوع کالا و اجناس مختلف غرق شده‌ایم و برای نگه‌داری از مواد‌‌غذایی مختلف از جمله قندهای شکسته، از انواع محصولات مدرن استفاده می‌کنیم اما باید بدانیم که گزینه های سنتی بسیارخوبی هم پیش روی ما قرار دارند که قطعا از مزایای زیادی برخوردار بوده و می‌توانند نظر بانوهای خانه را به خود جلب کنند. بطورمثال کیسه‌های قند پارچه‌ای از قدیم‌‌‌‌‌الایام در شهرهای مختلف مورد استفاده قرار می‌گرفتند و معمولا در شهرهای مختلف به لحاظ طرح و رنگ، مطابق با فرهنگ و سنت آن شهر دوخته می‌شدند. کیسه‌هایی که نه‌تنها به عنوان کیسه قند، بلکه به عنوان کیسه آجیل و خشکبار نیز کاربرد داشتند و مردم از آن استقبال می‌کردند. تصور کنید که بخواهید به‌جای نایلون‌هایی پر از آجیل یا قند، این مواد را در کیسه‌هایی پارچه ای نگه‌داری کنید یا به دیگران هدیه بدهید. قطعا با چنین تصوری، نگاهتان به کیسه‌های پارچه‌ای تغییر کرده و به استفاده از این کیسه‌ها ترغیب می‌شوید.

متاسفانه امروزه استفاده از این کیسه‌ها به ویژه در کلان شهرهای کشور بسیار محدود شده و در معدود خانه‌هایی می‌توان نمونه‌ای از این کیسه‌ها را پیدا کرد. اما جالب است بدانید که همین الان هم بسیاری از قنادی‌ها و خشکبار فروشی های مدرن و بنام کشور، به استفاده دوباره از این نوع کیسه ها روی آورده و ترجیح می‌دهند که ارزش غذایی این مواد با ارزش را با استفاده از انواع کیسه‌های نایلونی پایین نیاورند؛ بنابراین اگر شما هم تمایل به استفاده از انواع مختلف این نوع کیسه ها دارید و می‌‌خواهید احیاگر فرهنگ استفاده از پارچه باشید، می‌توانید آنها را در سایزها و طرح و رنگ متفاوت از سایت روستاتیش تهیه کنید. کیسه‌های قند این سایت، هنردست زنان روستاهای مینودشت استان گلستان است که بادقت و ظرافت هرچه تمام‌تر و باطرح ابریشم دوخته می‌شود و می تواند نقش بسیار موثری در سلامت موادغذایی و نگه‌داری بهتر از آن‌ها داشته باشد.

کیسه پته‌دوزی(مفشو)

کیسه‌های پته‌دوزی نیز نمونه دیگری از انواع کیسه‌های نگه‌داری قند، شکلات، انواع خشکبار، داروهای گیاهی و حتی نخ و سوزن هستند که آن‌ها نیز به زیبایی هرچه تمام‌تر دوخته می‌شوند و با طرح و رنگی متفاوت می‌توانند زیبایی خاصی به خانه‌های ما ببخشند. مفرشوها، کیسه‌هایی سنتی و زیبا هستند که از صنایع‌دستی استان کرمان به شمار می‌روند. این کیسه ها از زمان‌های دور در خانه‌های شهری و روستایی مورداستفاده قرار می‌گرفتند و الان نیز به سبب مزایایی همچون جنس مناسب جهت نگه‌داری موادغذایی و طرح و نقش هایی زیبا، طرفداران بسیاری دارند، هرچند که هنوز هم جا دارد این نوع کیسه‌ها بیش از پیش به اقوام مختلف از جمله شهرنشینان معرفی شوند و برای مصارف مختلف مورداستفاده قرار گیرند. کیسه های مفرشوی پته دوزی که در سایت روستاتیش به فروش می‌رسند از زیبایی منحصر به فردی برخوردارند و توسط دختران و زنان روستای شفیع آباد و در قالب گروهی به نام گوجینو دوخته می‌شوند. به‌واقع پته دوزی از هنرهای اصیل ایرانی است و کرمان به عنوان خواستگاه این هنر محسوب می‌شود. در این هنر، با نخ‌های پشمی که “ریس” نام دارند، برروی پارچه‌هایی به نام “عریض” سوزن دوزی می‌کنند و آثار بسیار زیبایی پدید می‌آورند. نقش‌های روی پته از طرح‌های اصیل ایرانی و نمادی از طبیعت هستند. ضمنا در پته‌دوزی از رنگ‌های مشکی، زرد، قرمز، قهوه ای، سبز کمرنگ و پررنگ و آبی کمرنگ و پررنگ استفاده می‌شود که به خودی خود می‌توانند بیانگر زیبایی پته باشند. گرچه کیسه‌های پته‌دوزی از ظرافت خاصی برخوردارند اما مثل انواع کیسه‌های پارچه‌ای دیگر، این نوع کیسه‌ها را می‌توان شست و آن‌ها را به زیبایی و پاکیزگی نگه‌داری کرد. البته به نسبت ظرافت در دوخت این نوع کیسه‌ها، در شستن آن‌ها نیز باید ظرافت و دقت بالایی به خرج داد تا مانع از خرابی آن‌ها شد.

قندان کپوبافت

یکی دیگر از محصولاتی که می‌تواند به عنوان جایگزینی برای انواع قندان‌های امروزه یا جا شکلاتی مورد استفاده قرار گیرد، قندان کپوبافت محصولی از صنایع‌دستی استان خوزستان است. همانطور که چای قندپهلوی ما ایرانی‌ها شهرت بسیاری دارد، به طبع قندان‌های مختلفی نیز در خانه هایمان یافت می شود که از تنوع جنس و طرح بالایی برخوردارند اما قطعا استفاده از وسایل سنتی و صنایع‌دستی ایران بیش از هرچیز می‌تواند حس و حال یک چای قندپلو را برایمان تداعی کند؛ چه بساکه قندان های کپوبافت یا حصیری نمونه‌ای از این صنایع دستی هستند. کپوبافی بیشتر در دزفول و روستاهای اطراف آن بویژه منطقه شهیون رونق دارد و از زیبایی و ظرافت خاصی برخوردار است. این هنر زیبا که با هنر اصیل حصیربافی تفاوت‌هایی دارد، با دستان زنان توانمند جنوبی و با مواد طبیعی شکل می گیرد، بطوریکه برگ‌های تازه درخت خرما بخش اصلی این صنایع‌دستی را تشکیل می‌دهند. همچنین نوعی گیاه به نام “کرتک” هم در این هنر استفاده می‌شود که هیچ آفتی ندارد و به همین سبب نیز، کپوبافی محصولی کاملا سالم و بهداشتی به شمار می رود و موردتوجه بسیاری از مردم قرار دارد. باتوجه به استفاده از این مواد طبیعی در کپوبافی و ایجاد محفظه‌هایی در ظروف به هنگام بافت محصول، قطعا تبادل هوا به خوبی هرچه تمام‌تر در این ظروف صورت می‌گیرد و مواد‌غذایی کاملا سالم باقی می‌مانند. یکی دیگر از نکات مثبت این ظروف قابلیت نظافت و حتی شست‌‌وشوی آهاست. شاید برای خریداران این محصول نگرانی‌هایی بابت شست‌و‌شوی این نوع محصول وجود داشته باشد اما جالب است بدانید که این ظروف را علاوه برآنکه می‌توان با دستمالی مرطوب تمیز کرد، همچنین می‌توان به راحتی آن‌ها را شست و بلافاصله خشک کرد تا آسیبی به آن‌ها وارد نشود. قنداهای کپوبافت نمونه‌ای از این ظروف هستند که به عنوان جایگزینی برای انواع قندان‌های مختلف می‌توانند جای خود را در خانه‌هایمان باز کنند. این قندان‌ها همچنین به عنوان ظروف نگه‌داری خشکبار، آجیل و … نیز قابل استفاده هستند و مجموعه‌ای از این قندان‌ها، حس و حال متفاوتی را به خانه‌های ما می‌بخشند. شاید آن‌هایی که بیشتر به استفاده از وسایل مدرن تمایل دارند، درنگاه اول علاقه‌ای به استفاده از این محصول زیبا و کاربردی نشان ندهند اما قطعا نگاهی متفاوت به این نوع محصول و مزایای آن می‌تواند طرفداران قندان‌های حصیری را بیش از پیش افزایش داده و سلامت و سنت را برای ما به ارمغان آورد.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی