3 دلیل اهمیت روز جهانی دختر

روز جهانی دختر

سه دلیل که نشان دهنده اهمیت روز جهانی دختر است

11 اکتبر (19 مهر) روز جهانی دختر است. این روز برای توجه بیشتر مردم دنیا به مشکلاتی است که دختران با آن مواجه هستند و همچنین برای تجلیل از نقش کلیدی که است که آنها در جامعه دارند.
من به عنوان مشاور چالش های جنسیتی در پروژه “حمایت از کودکان استرالیا” مشغول به کار هستم و به همین دلیل به نظرم روز جهانی دختر فرصت بسیار خوبیست برای منعکس کردن وضعیت دختران در سراسر دنیا و باید این سوال را مطرح کرد که آیا ما به اندازه کافی از آنها حمایت میکنیم یا نه!
نشان دادن تبعیض های جنسیتی و تلاش برای برابری جنسیتی از اهداف مهم شغل من است و برای رسیدن به این هدف ها باید بتوانیم نیازهای متمایز دختران و پسران را به خوبی درک کنیم و بعد برای یافتن پاسخی برای این نیازها تلاش کنیم.
هر روز دخترها با چالش هایی مواجه میشوند که پسرها این چالش ها را ندارند. و این یعنی نابرابری جنسیتی که البته توجیه پذیر هم نیست. پروژه های حمایت از کودکان تمام سیکل زندگی دختران و پسران را دربرمیگیرد. از رحم مادرشان گرفته تا وقتی که والد میشوند. به همین دلیل پتانسیل این را داریم تا زندگی یک دختر را کاملا تغییر دهیم.
در اینجا سه دلیل مهم برای نشان دادن اهمیت روز دختر را برای شما توضیح میدهیم.

  • دختران برای مدت طولانی نامرئی بودند

تا قبل از سال های اخیر، دختران معمولا در برنامه های توسعه، سیاست گذاری های انسانی و برنامه ریزی ها جایی نداشتند. دخترها بعضا زیرمجموعه گروه های بزرگتری مثل “زنان” و یا “کودکان” قرار میگرفتند و البته هنوز هم این اتفاق می افتد.

گروهبندی های بزرگتر باعث میشود تبعیض هایی که علیه آنها صورت میگیرد کمتر به چشم بیاید و تغییر دادن این مسیر نه تنها برای دختران امروز بلکه برای نسل های بعدی هم سخت تر شود.


بزرگداشت روز جهانی دختر برای اولین بار در سال 2012 نامگذاری شد و دلیل اهمیت آن نه تنها توجه ویژه به چالش ها و موانعیست که دختران و زنان جوان جهان با آن دست و پنجه نرم میکنند بلکه مجالیست برای نشان دادن فرصتهای پیش رو برای شکوفایی استعدادهایشان.


خوشبختانه، امروزه به دختها بیشتر توجه میشود. در گذشته، اهداف جهانی در شناختن مشکلات دختران برای مثال ازدواج کودکان، خشونت جنسیتی و بارداری در سنین کم با شکست مواجه شده بود. با وجود این در اهداف جدید توسعه پایدار برای پایان دادن به چالش های پیش روی دختران تمهیدات ویژه ای دیده شده است.
این اهداف جدید همچنین از اقداماتی که باعث ریشه کن کردن فقر و قحطی میشود حمایت میکند و تلاش خواهد کرد تا همه فرصت این را داشته باشند تا زندگی سالمی داشته باشند، بتوانند تحصیل کنند، به آب تمیز و بهداشتی دسترسی داشته باشند، بتوانند شغل مناسب داشته باشند و پایدار و صلح آمیز زندگی کنند.
اهمیت این روز بسیار زیاد است چون اهداف توسعه پایدار کشورها را به جمع آوری، تحلیل و دادن آمارها برای رسیدن به هدف های تعریف شده سوق میدهد و این مکانیزمیست برای جلب کردن تلاش های جهانی حول یک موضوع خاص.

  • دختران نیازهای ویژه ای دارند


در سطح جهانی، دختران نسبت به پسران وقت کمتری برای بازی و آموزش دارند و به طور کلی با تبعیض های بیشتری روبرو هستند. همچنین با توجه به نیازهای ویژه سلامت جنسی و تولیدمثل آنها با چالش های پیچیده تری مواجهند. میلیون ها دختر در سراسر جهان در سنین پایین زمانی که هنوز بدنشان رشد کافی نکرده و برای بارداری آمادگی ندارد مجبور به ازدواج و به دنیا آوردن فرزند میشوند و تمام آرزوها و رویاهایشان به باد میرود.
در واقع بارداری و دشواری های ناشی از به دنیا آوردن بچه دلیل مرگ دختران در سنین بین 15 تا 18 سالگی در کشورهای فقیرنشین است. کودکانی که از مادران زیر 18 سال به دنیا می آیند بیشتر در معرض سوتغذیه و مرگ قرار میگیرند.


دختران و زنان جوان معمولا مجبور به ازدواج با مردهایی بسیار مسن تر از خودشان میشوند و به همین دلیل هم درس خواندن را ادامه نمیدهند و با ریسک وابستگی اقتصادی به شوهرانشان مواجه میشوند و اجازه تصمیم گیری درباره خانه و زندگیشان را نخواهند داشت.
توانمندسازی دختران کاتالیزگری برای ایجاد تغییرات اجتماعیست
دختری که بتواند تحصیل کند، به خدمات درمانی دسترسی داشته باشد، برنامه ریزی خانواده را به صورت داوطلبانه به عهده بگیرد و در امنیت و آرامش زندگی و کار کند باعث رشد سلامت جامعه و خانواده اش خواهد شد.


دخترها هرچقدر بیشتر تحصیل کنند و آموزش ببینند شخصیتشان بیشتر رشد میکند و شکوفایی استعدادهایشان باعث میشود ازدواج عاقلانه تری داشته باشند، فرزندان کمتری بیاورند اما آنها را بهتر تربیت کنند. به همین دلایل سرمایه گذاری بر روی دختران باعث خواهد شد بهترین نتایج از برنامه های فقرزدایی، خشونت و نابرابری جنسیتی حاصل شود.

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به مسائل اجتماعی ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی