طرز تهیه هواری با ماهی غذای خوشمزه جنوبی

طرز تهیه هواری با ماهی غذای خوشمزه جنوبی

در این مقاله با طرز تهیه هواری پلو با ماهی که یک غذای جنوبی خوشمزه است، آشنا می‌شویم. اگر عاشق پلوهای مخلوط هستید و همچنین طعم ماهی را نیز دوست دارید، یک وعده غذایی فوق‌العاده جنوبی را برای شما فراهم می‌کنیم. این غذا دارای یک تاریخچه طولانی در استان هرمزگان و شهر بندرعباس است و با عطر و طعم تند و تیز ادویه‌جات خود، هر ذائقه‌ای را برای چشیدن وسوسه می‌کند.

اگر می‌خواهید بدانید که هواری پلو چیست و چگونه می‌توانید آن را تهیه کنید، در این مقاله همراه ما باشید.
هواری پلو یک غذای خوشمزه و مغذی خطه جنوب ایران است. تهیه آن با ماهی‌های جنوبی که کمترین تیغ دارند، پیشنهاد می‌شود و معمولاً از ماهی هوور استفاده می‌شود. همچنین، ماهی‌های سنگسر و شیر نیز انتخاب‌های خوبی هستند.

در طرز تهیه هواری اگر نگران تیغ ماهی‌ها هستید، این امکان را دارید که ماهی را همراه با مقداری زرد چوبه و نمک به مدت 10 دقیقه آبپز نموده و پس از جدا کردن تیغ‌ها، با استفاده از بقیه مخلفات، سس هواری را آماده کنید. به خاطر داشته باشید که هر چه قدر هواری پلو تندتر باشد، مزه‌ آن بهتر خواهد بود. در ادامه، مواد لازم و نحوه تهیه هواری خوشمزه را با چند روش مختلف یاد خواهید گرفت.

مواد لازم

برای تهیه یک هواری خوشمزه، لازم است مواد اولیه زیر را آماده کنید:

  • 1 عدد ماهی (بهتر است بدون تیغ خرید شود.)
  • 3 پیمانه برنج
  •  1 عدد پیاز
  •  3 حبه سیر
  •  2 عدد گوجه‌فرنگی
  •  3/1 پیمانه تمر هندی
  •  1 لیوان سبزی گشنیز
  •  به مقدار لازم نمک، فلفل، و زردچوبه
  • به مقدار لازم زعفران دم‌کرده

طرز تهیه هواری

در ادامه با طرز تهیه هواری و مراحل آماده‌سازی و پخت آن به صورت گام به گام آشنا می‌شوید:
مرحله اول: برای آماده‌سازی برنج، آن را از شب قبل با مقداری آب و نمک خیس کرده و کنار بگذارید. سپس برنج خیس‌شده را در قابلمه و زیر شعله بگذارید تا جوش بیفتد و سپس برنج را آبکش کنید.

تمر هندی را همراه با 2 لیوان آب در ظرف مناسب ریخته و کمی صبر کنید تا نرم شود. سپس، آب عصاره تمر هندی را صاف کرده و فیله‌های ماهی را به مدت 1 ساعت داخل عصاره تمر هندی قرار دهید تا کاملاً مزه‌دار شوند.

پیاز را بشویید و به شکل نگینی خرد کنید. سپس، در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و طلایی گردد. در ادامه دستورالعمل طرز تهیه هواری سیر را اضافه کنید و به تفت دادن ادامه دهید تا عطر سیر به مشام برسد.

ماهی‌ها را از آب تمر هندی خارج کنید و داخل صافی بگذارید تا آب اضافه آن‌ها خارج شود. حالا ماهی‌ها را در کنار ادویه‌جاتی مانند زردچوبه و فلفل در ترکیب سیر پیاز سرخ نمایید.

در ادامه عصاره تمر هندی را که ماهی‌ها داخل آن بودند، به علاوه مقداری زعفران، در تابه حاوی ماهی بریزید و صبر کنید تا با حرارت موجود، این عصاره نیز کاملاً به خورد سایر مواد برود.

حالا سبزی گشنیز خرد شده را به محتویات تابه اضافه کرده و پس از یک تفت مختصر، تابه را از روی حرارت بردارید.

در این مرحله از طرز تهیه هواری گوجه‌ها را بشویید و به شکل حلقه‌ای برش بزنید و سپس با مقداری نمک در تابه‌ای جداگانه سرخ کنید.

اضافه کردن برنج به محتویات هواری

در قابلمه‌ای مناسب، مقداری آب ریخته و آن را روی حرارت بگذارید تا بجوشد، سپس مقداری نمک اضافه کنید. در ادامه، مدام کف جمع شده روی برنج را بگیرید.

برنج را آبکش کنید. سپس، کف قابلمه‌ای مناسب را چرب کرده و ته دیگ دلخواه خود را کف قابلمه بچینید. حالا کمی از برنج را در قابلمه بریزید و ماهی‌های آماده شده را همراه با حلقه‌های گوجه‌فرنگی، روی آن قرار دهید و در نهایت، قابلمه را با بقیه برنج پر نمایید.

درب قابلمه را با دم‌کنی بپوشانید و آن را روی شعله پخش‌کن قرار دهید. 50 دقیقه زمان لازم است تا این غذای جنوبی طبق دستورالعمل مخصوص طرز تهیه هواری به خوبی دم بکشد. در انتهای پخت، کمی کره روی برنج بریزید و آن را در یک ظرف مناسب بکشید. فراموش نکنید که این غذا در  استان‌های جنوبی کشور مانند هرمزگان، با ترشی فلفل سرو می‌شود و عطر و طعمی بسیار خوش دارد.

فوت و فن‌های تهیه هواری پلو

می‌توانید ماهی را طوری مصرف کنید که مزه بیشتری از آن چشیده شود. در این صورت باید آن را به صورت لایه برنج در قابلمه بگذارید تا با بخار برنج پخته شود. اگر ماهی تیغ دار است، پس از تمیز کردن آن، آن را از برنج جدا کرده و سپس لایه برنج را در قابلمه قرار دهید.

هرگز گشنیز را حذف نکنید، چون به رفع بوی زهم ماهی کمک می‌کند. در دستورالعمل طرز تهیه هواری پلو، اگر ماهی تازه در دسترس نیست، می‌توانید از تن ماهی استفاده کنید.
برای بهتر شدن رنگ برنج، از زعفران استفاده کنید. پوست ماهی را پس از خرد کردن آن، حتماً دور بریزید. اگر دوست دارید غذای با طعم تند داشته باشید، از فلفل قرمز استفاده نمایید.

می‌توانید هواری پلو را به صورت کته با میگو نیز تهیه کنید. برای تهیه هواری میگو، به جای رب این امکان را دارید که از گوجه‌فرنگی استفاده کنید. در این صورت گوجه‌فرنگی را ریز خرد کرده و به پیاز تفت داده شده اضافه کنید.

زمانی که آب گوجه‌فرنگی کشیده شد، میگو را اضافه کنید. در مراحل بالا، از مقداری سبزی گشنیز استفاده کردیم، اما شما می‌توانید پیش از دستور طرز تهیه هواری تنوع سبزیجات این غذا را بیشتر کنید. برای مثال، ترکیب حدود 500 گرم از سبزی‌هایی مانند جعفری، گشنیز، شوید و شنبلیله تازه هم با این غذا، مطلوب است و طعم و عطر آن را دلچسب‌تر خواهد کرد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو دسته بندی

    Cart

    سبد خرید خالی است.