طرز تهیه کباب زرگری به سبک کرمانی + فوت و فن

طرز تهیه کباب زرگری

هر یک از شهرهای ایران دارای غذاهای محلی خاص خود هستند. به علاوه افراد زیادی در ایران و جهان وجود دارند که به چشیدن غذاهای هر منطقه علاقه دارند و در واقع دوست دارند که چنین غذاهایی را در خانه و به سبک آن شهر بپزند. کباب زرگری، یکی از غذاهای معروف در کرمان است که مزه آن بسیار پرطرفدار است. این غذا را می‌توان با ساده‌ترین مواد در خانه تهیه کرد و از طعم آن نهایت لذت را برد. یکی از اولین قدم‌ها برای تهیه غذاهای محلی سایر شهرها، پیدا کردن دستور پخت مناسب است. در این مطلب سعی داریم به طرز تهیه کباب زرگری به شیوه محلی بپردازیم.

مواد لازم

  • گوشت گوساله یا گوسفندی: ۲۵۰ گرم
  • سیب زمینی: یک عدد متوسط
  • فلفل سبز: دو عدد کوچک یا یک عدد متوسط
  • فلفل، نمک و زردچوبه: به مقدار لازم
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • گوجه فرنگی: دو عدد متوسط
  • روغن: به میزان لازم

طرز تهیه کباب زرگری

در نخستین مرحله از طرز تهیه کباب زرگری، پیاز را پوست کرده و به خوبی شست و شو دهید. سپس پیاز شسته شده را با استفاده از دستگاه و یا به صورت دستی رنده کنید. دقت کنید که پیازها باید ریز ریز خورد شده باشند. همچنین می‌دانید که پس از رنده کردن، پیاز مقدار قابل توجهی آب می‌اندازد. برای جلوگیری از شل شدن کباب، آب آن را جدا کنید.

توجه کنید اگر گوشت گوساله و یا گوسفندی شما چرخ نشده است، آن را چرخ کنید. حال به یکی از مهم‌ترین مراحل می‌رسیم. در ابتدا یک ظرف یا کاسه با اندازه مناسب انتخاب کنید. سپس گوشت را با پیاز رنده شده مخلوط کنید و آن را به خوبی ورز دهید تا گوشت و پیاز به خوبی با هم مخلوط و یکدست شوند.

 
در ادامه طرز تهیه کباب زرگری کرمانی، ادویه‌های گفته شده یعنی نمک، فلفل و زردچوبه را به میزان مورد نیاز به ترکیب گوشت و پیاز اضافه کنید و باز هم آن را ورز دهید. دقت کنید که ورز دادن از مهم‌ترین عوامل در تهیه یک کباب منسجم و خوشمزه است. آنگاه که دیگر گوشت به دست شما نچسبید، به سراغ مرحله بعدی بروید.
 
زمان آن است که بر روی مخلوط گوشت و پیاز موجود در کاسه یک نایلون بکشید و به آن حدود ۶۰ دقیق زمان بدهید. حتما آن را در یخچال قرار دهید تا استراحت کند. شاید برای شما سوال پیش بیاید که دلیل این کار چیست؟ در واقع ما به گوشت استراحت می‌دهیم تا ادویه‌ها و پیاز اضافه شده به آن به خوبی بوی آن را بگیرند و باعث لذیذتر شدن گوشت شوند.
حال که قدم به قدم با طرز تهیه کباب زرگری پیش آمده‌اید، گوشت را از یخچال خارج کنید و یک ماهیتابه با اندازه مناسب انتخاب کنید. سپس به مقدار لازم روغن در تابه بریزید و شعله را روشن کنید. صبر کنید که روغن داغ شود. به اندازه یک گردو یا توپ کوچک از مخلوط گوشت جدا کنید. آن را در کف دست خود کمی پهن کنید و در روغن موجود در تابه قرار دهید. البته می‌توانید تمام گوشت را در کف تابه بریزید و آن را با یک قاشق چوبی صاف کنید. باز هم تاکید می‌کنیم در صورتی که می‌خواهید طعم واقعی این غذای کرمانی را تجربه کنید، قدم به قدم با طرز تهیه کباب زرگری پیش بیایید.
 
لازم است در هنگام پخت کباب‌ سعی کنید که میان پخت کامل گوشت و میزان برشتگی آن تعادل برقرار کنید و توجه داشته باشید که خود گوشت کمی آب می‌اندازد. پس به جای روغن می‌توان از آن برای پخت بهتر گوشت استفاده کرد. پس از اینکه گوشت به خوبی سرخ شد، زمان آن است که سیب زمینی‌ را پوست کنید، بشویید و حلقه‌ای خورد کنید.
 
پس از خورد کردن سیب زمینی‌ها، ماهیتابه مناسبی را انتخاب و پس از ریختن روغن سعی کنید آن‌ها را به خوبی سرخ کنید. با توجه به طرز تهیه کباب زرگری، سیب زمینی‌های سرخ شده را در یک ظرف بریزید. در همان ماهیتابه قبلی باز هم کمی روغن بریزید. سپس فلفل سبز و گوجه‌هایی که به دو یا سه قسمت تقسیم شده‌اند را در تابه قرار دهید. صبر کنید تا گوجه‌ها و فلفل سبز به صورت کامل پخته شوند.  

در مرحله پایانی پخت این غذای کرمانی، کباب را در یک ظرف مناسب سرو کنید و دورچین آن یعنی سیب زمینی، گوجه و فلفل سبز را در اطراف بشقاب قرار دهید. این غذا را هم می‌توانید با برنج و هم نان بخورید.

اگر علاقه مند به طبخ غذاهای محلی هستید، سایت روستاتیش از جمله بهترین سایت‌ها در زمینه ارائه دستور انواع غذاهای خانگی و محلی است. برای دیدن دستورات سایر غذاهای محلی، به این سایت مراجعه کنید.

فوت و فن‌های پخت کباب زرگری

حال که تا حدی با طرز تهیه کباب زرگری آشنا شدید، وقت آن است که به بررسی نکاتی بپردازید که رعایت هر یک از آن‌ها سبب بهبود طعم و مزه غذا می‌شود.

• در صورتی که فراموش کردید آب پیاز رنده شده را جدا کنید، حتما آن را بدون روغن در تابه تفت دهید تا آب آن بخار شود.
• در صورتی که به بیماری‌های قلب و یا عروقی مبتلا هستید، بهتر استبا استفاده از کاغذهای مناسب روغن سیب زمینی را جدا کنید.
• به جای استفاده از روغن کارخانه‌ای می‌توانید از کره و یا روغن محلی مناسب استفاده کنید که سبب لذیذتر شدن دورچین و گوشت می‌شود.
• حتما به گوشت فرصت استراحت بدهید. چرا که این کار سبب لطافت گوشت پخته شده می‌شود.
• سعی کنید در طول فرایند پخت گوشت، شعله گاز را کم کنید تا لایه میانی آن به خوبی پخته شود. این نکته در طرز تهیه کباب زرگریاهمیت ویژه‌ای دارد.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی