مهم‌ترین ویژگی‌های هدایای سازمانی روستاتیش

هدایای شرکتی هدایای سازمانی

هدیه دادن حال روابط درون و بیرون سازمان را خوب می‌کند

هدیه دادن حال روابط درون و بیرون سازمان را خوب می‌کند
تجارت و رسم هدیه دادن
از قدیم هدیه راهی برای نشان دادن علاقه بوده است. برای همین، هدیه هرقدر هم کوچک اما راه و روشی برای شادی افراد بیان شده. شاید کشف همین موضوع باعث شده تا این روزها هدیه دادن ابعاد بزرگتری پیدا کند و معانی دیگری به آن اضافه شود. مانند هدایای سازمانی که امروزه جایگاه ویژه‌ای دارد و برای برقراری و ایجاد یک ارتباط تجاری خوب به کار می‌رود. البته گاهی هدایای سازمانی معنی تبلیغات هم به خود می‌گیرد. ولی در هر صورت هدیه سازمانی هرچند قدمت و تاریخ بلندی نداشته باشد اما این روزها بسیار مرسوم و مورد اقبال است. چراکه هدایای سازمانی، کار و رابطه تجاری را از شکل وظیفه محوری به رابطه محوری سوق می‌دهد. البته انتخاب نوع هدیه هم اهمیت ویژه‌ای دارد. این مطلب یک راهنمای جمع‌وجور برای انتخاب بهتر تحفه سازمان‌تان است.

ما به هدیه دادن دلخوشیم..

هدیه سازمانی چند نوع است که هر یک از آنها کاربرد متفاوتی دارد.

اول: هدیه تبلیغاتی

ایالت متحده بود که برای اولین بار در برگزاری انتخابات ژورنال واشینگتن هدیه تبلیغاتی در نظر گرفت و دکمه‌های یادبود به افراد شرکت‌کننده اهدا کرد. بعد از این مراسم، شرکت‌ها و برندهای مختلفی در کمپین‌ها و یا مراسم‌های خاص خود هدیه تبلیغاتی به شرکت‌کنندگان اهدا کردند. معمولا برای هدایای تبلیغاتی اقلامی که پرکاربرد هستند و افراد روزانه با آن سروکار دارند، در نظر گرفته می‌شود. ماگ، فلش، پاوربانک، خودکار و سررسید از جمله اقلامی هستند که اکثر سازمان‌ها آنها را برندد و هدیه می‌دهند.


دوم: هدیه مدیران به کارکنان


تحقیقات نشان داده است که هدیه دادن سیستم بدنی را قوی‌ می‌کند. زیرا هدیه همزمان ترشح هورمون استرس در بدن را کاهش می‌دهد و دو هورمون اندورفین و دوپامین که مسئول بخش پاداش مغز هستند را بالا می‌برد. حالا در نظر بگیرید این حس در محیط کار به وجود آید. روشن است که ایجاد حس خوب در سازمان باعث انگیزه می‌شود و به دنبال آن حس وفاداری را بیشتر و روابط کاری را مستحکم‌تر می‌کند. اکنون سازمان‌های بسیاری هستند که با اهدای کادو در فرصت‌های مختلف مانند روز تولد کارکنان و یا اعیاد و جشن‌های فرهنگی‌سنتی از نیروهای خود، قدردانی ‌می‌کنند. این اقدام دلیلی است که کارکنان به این درک برسند که برای شرکت ارزشمندند. همچنین هدیه یک فضای دوستانه در سازمان ایجاد می‌کند که عملکرد بهتر و کارایی موثر کارکنان را به همراه دارد.


سوم: هدیه تجاری


هدیه سازمانی به مدیران اداره‌ها و یا سازمان‌های دیگر در برنامه همه شرکت‌ها نیست. فقط برخی از تشکیلات به ویژه شرکت‌های خصوصی‌ هستند که با اهداف گوناگون برای اهدای کادو در مناسبت‌های مختلف، برنامه‌ریزی می‌کنند. مثلا شرکت‌هایی که نیاز به ایجاد و استحکام روابط تجاری دارند با یک استراتژی مناسب با توجه به رویکرد و فعالیت شرکت و سازمان مقابل هدایایی در نظر می‌گیرند. اهدای کادو به شرکت‌ و سازمان‌ها در فروش و بازاریابی، یک روش موثر به شمار ‌می‌آید. زیرا هدیه به ویژه اگر متفاوت و مناسب باشد، دلیلی است که نام برند و مدیران آن در ذهن و یاد بماند.

هدایای شرکتی هدایای سازمانی
هدایای شرکتی هدایای سازمانی
هدایای شرکتی هدایای سازمانی

کدام هدیه بهتر است؟

برای تحفه می‌توان از هدایای متنوعی بهره برد که در کنار ضروری بودن، جذاب باشد و خوش سلیقگی را نشان دهد.
صنایع دستی شناخته شده
میناکاری، سفالگری، قلم زنی، جاجیم بافی و… از هنرهای ایرانی شناخته می‌شود که برای هدیه دادن ایده‌آل است. اما خب بسیار رایج است و شاید دیگر هدیه متفاوت با ایده جدید به شمار نیاید.

انتخاب محصولات ایرانی که نماد هنر این مرز بوم است، چند مزیت دارد. تولید ناخالص ملی افزایش پیدا می‌کند، ارز از کشور بیرون نمی‌رود

هدایای شرکتی هدایای سازمانی

در کنار صنایع دستی شناخته شده ایرانی که در تیراژ بالا تولید و صادر می‌شود، هنرهای بومی هستند که فقط به منطقه‌ای خاص یا روستایی محدود شده‌اند. این هنرها که فرهنگ اصیل و ناب ایرانی را در خود دارد معمولا کمتر دیده و شناخته شده است. به نوعی جزو هنرهای فراموش شده ایرانی به شمار می‌آید و برای احیا و حفظ نیاز به توجه دارد. همچنین این محصولات دلیلی است که خرده فرهنگ‌های سرزمین ایران بیشتر معرفی شود، مردم عطر و بوی یک منطقه را بهتر استشمام کنند و هنرمندان و صاحبان کسب‌وکار مورد حمایت قرار گیرند. این موضوع یکی از مهم‌ترین اهداف روستاتیش به عنوان کسب و کار اجتماعی است. اینکه با معرفی و فروش محصولاتی که در روستاها تولید می‌شود و نام و نشانی از آنها وجود ندارد، هنر و فرهنگ اصل ایرانی را به ما یادآوری ‌کند.

تاثیر خرید مسئولانه بر زندگی زنان روستایی

انتخاب هدیه خاص، حس متفاوت را هم به همراه دارد. البته منظور از خاص بودن فقط شکل و نوع کادو نیست بلکه داستان و تاریخچه هر هدیه می‌تواند نگاه جدیدی ببخشد و برای هر فرد احساس و روح تازه‌ای بیافریند. مانند اینکه زنان روستایی برای رفع چالش‌های معیشت خود و یا آموزش و بهداشت و توسعه روستای خود کارآفرینی می‌کنند و درآمد به دست می‌آورند. احیای قنات، ساخت مدرسه و کتابخانه از جمله پروژه‌هایی است که زنان روستایی با تولید محصولات مختلف مانند حصیربافی، عروسک‌دوزی، پخت مربا و شیرینی و… به سرانجام می‌رسانند. با توجه به این موضوع خرید و حمایت ما مسئولیتی است که باید به آن توجه کرد. به نوعی انتخاب هدیه‌ای که نشان می‌دهد حمایت از اشتغال زنان و توسعه روستایی را به دنبال دارد، حس همدلانه برمی‌انگیزد و یک هدیه خاص و فراموش نشدنی رقم می‌زند.

کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی
کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی
کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی
کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی
کارآفرینی اجتماعی زنان روستایی

برای نوستالژی
برخی از مجموعه‌ها دوست دارند هدیه‌ای انتخاب کنند که یک حس مشترک بین همه افراد داشته باشد. هدیه‌ای که نشانی از فرهنگ ایرانی دارد. صابون بدن، حوله دستباف خراسان‌جنوبی، لیف لوفا اگر در یک جعبه چوبی دست‌ساز قرار گیرد خاطرات قدیمی مشترکی از گرمابه برای بسیاری زنده می‌کند. همچنین بازی‌های دوران کودکی، هدیه‌ای است که می‌تواند انرژی‌بخش باشد و خنده بر روی لب بیاورد. مانند عروسک‌های بومی و محلی که می‌تواند جزو خاطرات مشترک بچه‌های ایرانی باشد که نسل به نسل منتقل می‌شود.

ایجاد کردن یک حس خوب و ترویج مهر و محبت، ازمهم‌ترینکارهایی است که ما انسان‌ها می‌توانیم برای هم انجام بدهیم.

و چه کاری بهتر از بخشیدن یک هدیه معنادار است؟ 

چطور انتخاب کنیم؟

ویژگی‌ها را بشناسید

معمولا هدیه براساس سن، نوع ارتباط، نیازها، سلیقه فرد و… انتخاب می‌شود. این ماجرا برای سازمان‌ها هم صدق پیدا می‌کند. یعنی مدیران و مسئولان باید براساس فرهنگ سازمانی شرکت، نوع فعالیت، مناسبت در نظر گرفته شده و… تصمیم بگیرند چه کالایی هدیه بدهند. البته برای انتخاب هدیه رسمی ابتدا باید بودجه تعیین شود. چراکه هدیه سازمانی هم یک نوع سرمایه‌گذاری تجاری به شمار می‌آید که باید برای میزان ارزش‌گذاری و هزینه آن برنامه‌ریزی کرد.

خلاقیت داشته باشید

دادن یک هدیه خلاقانه که شبیه هدایای آماده و تکراری نباشد نشان می‌دهد که شما چقدر برای انتخاب و جستجوی هدیه زمان صرف کردید. همین موضوع باعث بالا رفتن ارزش کادوی شما می‌شود. انتخاب هدیه‌ دور از کلیشه حتما با هزینه سنگین اتفاق نمی‌افتد. بلکه ممکن است یک هدیه ساده، تجربه و نگاه جدیدی به همراه آورد تا‌ همیشه در خاطر باقی بماند. مانند زیورآلات و اکسسوری‌ که از دل طبیعت و با گیاه میخک درست شده‌اند و افراد همیشه آن را با بوی خوش به یاد خواهند آورد.

از حافظان محیط‌زیست باشید

یکی از مسائلی که این روزها به آن اهمیت ویژه‌ای داده می‌شود، مسئله محیط زیست است. بسیار از فعالان و کارشناسان با هشدارهایی که می‌دهند اهمیت حفاظت از محیط زیست را برای مردم دوچندان کرده‌اند. اینکه همه ما وظیفه داریم با تغییر رفتارمان جلوی نابودی محیط زیست را بگیریم. شما هم به اهدای محصولات قابل بازیافت و اقلامی که کمترین آسیب را به محیط زیست می‌زند می‌توانید نشان دهید که به فرهنگ زیست‌محیطی احترام می‌گذارید و به آن عمل می‌کنید. همان‌طور که این موضوع اولویت روستاتیش است و شما می‌توانید برای انتخاب هدیه از آن کمک بگیرید. 

بسته‌بندی زیبا اهمیت دارد

آنچه که یک هدیه  را عالی و ایده‌آل می‌کند بسته‌بندی چشم‌نواز است. همیشه باکس هدیه به اندازه خود هدیه مهم است. در نظر گرفتن نکات ریز بسته‌بندی می‌تواند هدیه را برای هر مخاطب و مدیری مورد پسند کند. بسته‌بندی زیبا همراه با یک متن که در آن داستان هدیه شما نوشته شده است، می‌تواند دلیلی شود که همیشه نام برند و مجموعه‌تان در ذهن افرادی که برایتان مهم هستند، باقی بماند. اما توجه به این نکته ضروری است که بسته بندی شیک و زیبا نباید جلوتر از اصل محصول باشد و از طرفی آسیب رسان به محیط زیست. قبلا دیده می شود برای خلق بسته بندی زیبا مواد اولیه زیادی چون کاغذ و چوب یا پلاستیک مصرف می شود و اغلب این بسته بندی ها دور ریخته می‌شود و کارایی خاصی ندارد از این رو علاوه بر صرف هزینه زیاد برای بسته بندی آسیبهای زیادی نیز به زمین وارد می‌شود. 

 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به هدایای شرکتی ما بازدید کنید!

دانلود کاتالوگ هدایای سازمانی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی