چگونه در مراسم مختلف پسماند پلاستیکی کمتری تولید کنیم؟

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

چگونه در مراسم مختلف پسماند پلاستیکی کمتری تولید کنیم؟

بحران پلاستیک در دنیا یک مساله بسیار حیاتی در دنیای امروز است که نیازمند پیگیری فوری و چاره اندیشی دولت ها و مسئولین است. در این میان مراسم و اتفاقات هم از این قاعده مستثنا نیستند.
بحران پلاستیک معضلی نیست که به سادگی ویک شبه حل شود. همه ما وظیفه داریم در این مسیر حرکت کنیم و با تغییرات هرچند کوچک در میزان تولید پسماند خود به این مهم کمک کنیم.
به همین دلیل بهترین کار این است که وقتی در حال برنامه ریزی برای مراسم بعدی هستید به این فکر کنید که چه راهکارهایی برای تولید کمتر پسماند پیش روی شماست و چگونه میتوانید دیگران را هم تشویق کنید تا با شما همراه شوند.
سعی کردیم در ادامه برخی از راهکارهای کمتر کردن میزان پسماند پلاستیکی در مراسم را توضیح دهیم.

بطری های آب معدنی

میدانستید در هر دقیقه یک میلیون بطری آب معدنی در جهان خریده میشود؟ و طبق محاسبات این عدد در سال 2021 به نصف تریلیون بطری خواهد رسید.
همه ما میدانیم که لزوم فراهم کردن آب برای مهمان ها در مراسم مختلف مثل نشست ها، جشنواره ها و جلسات امری معمول و لازم است. اما راه های محیط زیستی تری برای این کار هست.
میتوانید از آب سردکن ها یا کلمن های بزرگ آب استفاده کنید و در کنار آن از لیوان های شیشه ای و یا کاغذی قابل بازیافت استفاده کنید. علاوه بر کاهش مصرف پلاستیک این روش ها باعث کمتر شدن هزینه ها نیز میشود.
شما حتی میتوانید به مهمانان بطری های قابل استفاده دوباره بدهید تا بتوانند بعدا هم از آن استفاده کنند.
حتما مهمانانتان را متوجه دغدغه های محیط زیستی خود و تلاشهایتان برای استفاده کمتر از بطری آب معدنی بکنید. این کار نه تنها باعث میشود آنها دلیل تصمیمهایتان را بدانند بلکه باعث میشود آنها هم به رفتارهای خود بیشتر توجه کنند.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

لیوان های نوشیدنی، چای و قهوه

تنفس های بین برنامه و مراسم مختلف از مهمترین بخش های هر رویدادیست. چه برای استراحت باشد و چه فرصتی برای آشنایی های تازه. دفعه بعدی که در حال برنامه ریزی برای مراسم یا جلسه ای هستید به یاد بیاورید که فقط در انگلستان به طور تقریبی 2.5 بیلیون لیوان غیربازیافتی در سال استفاده میشود.
کافی شاپ های بین المللی مثل استارباکس و کاستا کافی با دادن تخفیف به مشتریانی که با لیوان خود برای خرید قهوه می آیند، آنها را تشویق میکنند تا پلاستیک کمتری مصرف کنند.
همین کار را میتوان در رویدادها هم انجام داد و به مهمانان اعلام کرد در صورتی که لیوان خودشان را بیاورند به آنها جایزه کوچکی داده میشود. برای بسیاری از افراد سفر عضو جدا نشدنی از زندگیشان است و به همین دلیل اکثرا لیوان چندبار مصرف سفری دارند.
حتی میتوانید با تولیدکنندگان لیوان های سفری رایزنی کنید تا اسپانسر رویداد شما شوند و یا به عنوان هدیه و یادگاری از رویدادتان لیوان چندبار مصرف رایگان به مهمانانتان بدهید و آنها را به استفاده از آن تشویق کنید.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

نی های پلاستیکی

ممکن است استفاده از نی های پلاستیکی باریک و کوچک زیاد به چشم نیاید ولی باید بدانید که اثرات مخرب نی های پلاستیکی بسیار زیاد است. این نی های کوچک یا به دریاها و آبهای آزاد راه پیدا میکنند و یا اگر در زمین دفن شوند و یا در خشکی باشند بیشتر از 500 سال طول میکشد تا تجزیه شود.
به طور کلی بهترین کار این است که از نی های استفاده نکنید و یا در صورت درخواست مهمانان در اختیارشان بگذارید. اگر این کار را بکنید متوجه خواهید شد بسیاری از مهمانان اصلا به نی نیازی ندارند.
نی های شخصی استیل، بامبو و یا شیشه ای جایگزین های مناسبی برای نی های پلاستیکی هستند که قابل شستشو و استفاده دوباره هم هستند.
در عین حال نی های ساخته شده از کاغذ بازیافتی هم طرفداران زیادی پیدا کرده و اگر بتوانید آنها را برای رویدادتان تهیه کنید گزینه های بسیار مناسبی هستند چون زود تجزیه میشوند و به طبیعت آسیبی نمیرسانند.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

کیسه ها و پوشه های پلاستیکی

هدایا و پک های مهمانان و شرکت کنندگان رویدادها و جلسات معمولا در کیسه ها یا پوشه های پلاستیکی به آنها داده میشود. بهترین راه و کم خطرترین راه برای محیط زیست استفاده از بگ ها و کیسه های پارچه ایست که هم قابل تجزیه اند و هم قابل استفاده دوباره. کیسه پته، کیسه توری و کیسه‌های بزرگ خرید گزینه‌های بسیار مناسبی هستند. 
کشورهای زیادی مانند استرالیا تولید انبود کیسه های پلاستیکی را ممنوع کردند و این کار باعث کاهش شدید پسماندهای پلاستیکی این کشور شده است. در صورت ممنوع شدن تولید کیسه های پلاستیکی، استفاده از کیسه ها و ساک های پارچه ای به یک عادت تبدیل میشود.عادتی که آینده روشن تری برای نسل بعدی به ارمغان خواهد آورد.
شما با انتخاب کیسه های پارچه ای به جای کیسه های پلاستیکی در رویدادهایتان به مهمانانتان نشان خواهید داد که شرکتتان اصول پایداری را میشناسد و سعی دارد به سمت توسعه پایدار و زندگی سبز قدم بردارد. 

بروشورها و تبلیغات کاغذی

همه ما میدانیم که کسی پس از پایان یک رویداد از بروشورها و معرفی نمامه های کاغذی استفاده نمیکند و همه آنها با عکس های رنگ و وارنگ یک راست به سطل زباله میروند.
بهترین کار برای جلوگیری از هدر رفتن این حجم از کاغذ استفاده از QR کدهاست که به راحتی نسخه دیجیتال بروشور و معرفی نامه ها را به مشتریان و مهمانان شما نشان میدهد و حتی میتوانند تمامی اطلاعات را در گوشی خود ذخیره کنند. همین کار را میتوانید درباره دعوتنامه هم انجام دهید و به جای فرستادن دعوتنامه چاپ شده در پاکت کاغذی به راحتی آن را از طریق ایمیل یا سایر شبکه های پیام رسانی ارسال کنید.
همچنین میتوانید نسخه دیجیتال بروشور را برای آنها ایمیل کنید و یا روی سایتتان نمایش دهید.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

کارت های شرکت کنندگان

تصور کنید برای هر رویداد، نمایشگاه، فستیوال و یا جشنواره چه حجمی از کاورهای پلاستیکی برای بج و کارت شرکت کنندگان و مهمانان تولید میشود. این آویزهای پلاستیکی فقط در همان روز یا روزها به گردن مهمانان شما انداخته میشود و پس از تمام شدن رویداد دیگر به درد نمیخورند و دور ریخته میشوند. و باز در رویداد بعدی …
بهترین کار این است از مهمانان و شرکت کنندگان رو.یداد یا نمایشگاه بخواهید پوشش پلاستیکی بج یا کارت خود را به شما پس بدهند تا شما برای رویداد بعدی دوباره از آنها استفاده کنید.
شاید به نظرتان این کار حس بی احترامی یا بی کلاسی به مهمانانتان بدهید. اما فراموش نکنید اتفاقا اگر توضیح کوتاهی مثل یک نوشته برای کارتان در معرض دید قرار دهید نه تنها شما را بی توجه فرض نمیکنند بلکه دیدشان نسبت به شرکت و سازمان شما و دغدغه های محیط زیستیتان به شدت مثبت خواهد شد و این کار زیبای شما در راستای دوستی با محیط زیست در خاطرشان خواهد ماند.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

ظروف یک بار مصرف

سعی کنید واقعی باشید. از بشقاب ها، لیوان ها و کارد و چنگال واقعی و قابل شستشو استفاده کنید. بیشترین استفاده از ظروف پلاستیکی یک بار مصرف در زمان جشن ها، رویدادها، فستیوال ها و نمایشکاه هاست و کافیست چند لحظه فکر کنید در کل دنیا روزی چند رویداد در حال برگزاریست!
البته ما هم قبول داریم که وقتی تعداد شرکت کنندگان بسیار بالاست شستن ظروف کار دشواریست، اما میتوانید با کمی دقت و توجه حداقل از ظروف یک بار مصرف قابل بازیافت استفاده کنید و از مهمانان بخواهید ظرف های استفاده شده را در سطل های جداگانه ای که تعبیه کردید بریزند و بعد از تمام شدن رویداتان آنها را به مراکز بازیافت تحویل دهید.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

دکوراسیون

واقعا نیازی نیست برای زیباتر شدن رویدادتان از دم در شروع کنید و هر گوشه و کنار را با پلاکاردهای خوشامدگویی و بنرهای رنگارنگ بپوشانید. بهترین کار این است که برای دکوراسیون رویدادتان از الگوهای طراحی ساده و مینیمال استفاده کنید و در عین حال هیچ اشکالی ندارد تا از بنرهای چاپ شده سال های پیش دوباره و چندباره استفاده کنید. این کارها به شما میکند رویدادتان هزینه کمتری روی دستتان بگذارد.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

خوراکی و غذا

هنگام سفارش غذا سعی کنید تامین کننده محلی پیدا کنید و یا از زنان سرپرست خانواری که کار آشپزی انجام میدهند کمک بگیرید. غذایی سفارش دهید که از محصولات تازه، ارگانیک و مناسب همان فصل تهیه شده باشد.
در سفارش میزان غذایتان دقت کنید که به اندازه سفارش دهید و در صورت اضافه آمدن غذاهای دست نخورده آنها را دور نریزید. بهترین کار این است که غذا را به خیریه ها و مراکز کمک رسانی به کودکان یا بی خانمان ها برسانید.
برای سرو غذا سعی کنید آنها را روی میز و یا به صورت بوفه سرو کنید تا از سرو غذای پک شده برای هر نفر جلوگیری کنید. اگر مجبور به این کار شدید، سعی کنید از بسته بندی های ساده کاغذی و قبل بازیافت استفاده کنید.
مایعات و نوشیدنی ها را در کلمن ها و بانکه های بزرگ بریزید و برای سرو آن از لیوان های شیشه ای و یا قابل بازیافت استفاده کنید.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

نورپردازی

اگر فستیوال یا نمایشگاه شما از آن دسته رویدادهای شلوغ و پرجمعیت است و صدها شرکت کننده دارید. سعی کنید نورپردازی و تزئینات نوری را با لامپ های کم مصرف و ال ای دی یا نئون انجام دهید. این نورها هم زیبایی بیشتری دارند و هم اتمسفر مثبت تری نتسبت به چراغ های پر نور و بزرگ دارند. به این ترتیب در انتهای رویداد شما قبض برق شما را سورپرایز نمیکند و مهمتر از همه محیط زیست از شما تشکر میکند.

پسماند (زباله) پلاستیکی صفر در رویدادها

کلام پایانی | 

در این مقاله با تعداد زیادی از آسیب هایی که با برگزاری ایونت و یا رویدادها به محیط زیست میزنیم، آشنا شدیم. واقعیت این است که می‌توانیم با کمی تلاش و فکر بیشتر پسماند پلاستیکی رویدادها و ایونت‌ها را به صفر برسانیم روستاتیش می‌تواند شما را در برگزاری ایونت‌ها کمک کند و با محصولاتی از جمله کیسه‌های توری و پارچه‌ای، انواع خوراکی‌های محلی و سالم و بدون قند و هدایای شرکتی و هدایای سازمانی پایدار در سطوح مختلف سازمانی، به شما ایده‌هایی دهد که در راستای حفظ محیط زیست بسیار موثر باشد.

سایت روستاتیش با راه‌اندازی یک فروشگاه اینترنتی محصولات بومی تولیدشده در مناطق روستایی کشور را به طور مستقیم و با حذف واسطه‌های اضافی عرضه می‌کند.

سایر وبلاگ های روستاتیش را از اینجا ببینید

با هر خرید از روستاتیش در یک پروژه توسعه روستایی مشارکت می‌کنید

1 دیدگاه

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی