اهمیت کسب و کار اجتماعی و مسئولیت اجتماعی شرکتی

کسب و کار اجتماعی و مسوولیت اجتماعی شرکتها

چگونه کسب و کار خود را با استفاده از بازاریابی و ارتباطات موثر متمایز کنید

تصور کنید همین امروز شرکت کوکاکولا پروژه مسئولیت اجتماعی شرکتی خود را دقیقا منطبق با کسب و کار اجتماعی شما تعریف کند. چطور هدف و ماموریت کسب و کار اجتماعی خود را از کمپین اجتماعی آنها متمایز میکنید؟

چه صاحب کسب و کار اجتماعی باشید و چه برگزار کننده مسئولیت اجتماعی شرکتی باید بتوانید درباره مزیت های خود صحبت کنید.

معمولا شرکت های انتفاعی و اقتصادی با تلاش برای اینکه نشان دهند نسبت به محیط پیرامونشان آگاه هستند و تاثیرات مثبتی بر جامعه دارند سراغ مسئولیت اجتماعی شرکتی می روند.

همچنان که این پروژه های مسئولیت اجتماعی مثبت و تاثیرگذار توسط شرکت های باتجربه پیش می رود، کسب و کارهای اجتماعی جوان تر و تازه تاسیس ممکن است به سختی تمایز و تفاوت های بین هدف و ماموریتشان را با ابتکارات های مسئولیت اجتماعی شرکتی بفهمند.

کسب و کار اجتماعی یا مسئولیت اجتماعی شرکتی؟ این دو چه تفاوت هایی دارند؟

مسئولیت اجتماعی شرکتی در دهه های گذشته باعث برتری بعضی از کسب و کارها شده است. چراکه که شرکت ها دریافته اند که می توانند نقشی در تغییرات مثبت جامعه و محیط پیرامون خود داشته باشند. آنها حتی دریافتند که مشتری هایشان شرکت هایی را ترجیح می دهند که در جامعه سرمایه گذاری میکنند و به دنبال بهبود آن هستند.

وجود کسب و کارهای اجتماعی به سال های 1800 میلادی برمی گردد البته چیزی که امروزه ما به عنوان کسب و کار اجتماعی می شناسیم از سال 1980 شکل گرفته است. اما چالش اصلی اینجاست که امروزه مشتریان و حتی صاحبان کسب و کارها نمی توانند تشخیص دهند که یک سازمان یک کسب و کار اجتماعی است یا صرفا در یک مسئولیت اجتماعی شرکتی سرمایه گذاری کرده.

توضیح خلاصه این سوال این است که هدف یک مسئولیت اجتماعی شرکتی صرفا ادای دین و انجام وظیفه آن شرکت نسبت به جامعه پیرامونش است و البته معمولا درکنارش سودی هم در پس انجام آن مسئولیت اجتماعی وجود دارد.

از سوی دیگر کسب و کارهای اجتماعی هستند که از ابتدا هدفشان ارتقای اثرگذاری مثبت در جامعه آن هم به صورت همیشگی است. در حالی که مسئولیت اجتماعی شرکتی معمولا هدف و پروژه ای را دنبال میکنند که ارتباط مستقیمی به کسب و کار اصلی شرکت داشته باشد و هم راستا با اهداف استراتژیکشان باشد، اما کسب و کارهای اجتماعی پروژه هایی را انتخاب میکنند که از مشاهدات و نیازسنجی جامعه اطرافشان و حتی جهان به دست آمده باشد. برای کسب و کارهای اجتماعی سود یک مزیت مضاعف در کنار حل کردن مشکلات جامعه و یا ارائه محصولات و خدماتی است که آگاهی مردم را درباره مشکلات ریشه ای بالا می برد.

چگونه کسب و کار اجتماعی خود را از مسئولیت اجتماعی شرکتی متمایز کنید؟

مادامی که تعداد زیادی از کسب و کارهای اجتماعی مانند کسب و کار شما در مقابل شرکت های بزرگ پرآوازه که مسئولیت اجتماعی شرکتی معمولی و دم دستی اجرا میکنند زیاد شناخته شده نیستند، انعطاف در ارتباطات و روش های بازرایابی میتواند به شما برای افزایش آگاهی در مورد کسب و کار منحصر به فردتان کمک کننده باشد.

در ادامه توضیح میدهیم تا برای متمایز بودن از ابتکارات مسئولیت اجتماعی شرکتی چه کارهایی انجام دهید.

مسوولیت اجتماعی شرکتی

تاکید کنید که ماموریت شما از ابتدا مشخص و واضح بوده است.

این حقیقت که کسب و کار اجتماعی شما به دلایل دیگری به جز سوددهی شکل گرفته باعث خواهد شد تا شما متفاوت باشید. تعریف کردن داستان شکل گیری و شروع کسب و کارتان از طریق پلتفرم های مختلف بازاریابی مخاطبین شما را مطمئن خواهد کرد که هدف اصلی کسب و کار شما اثرگذاری در جامعه است و نه سوددهی.

چشم انداز و ماموریت کسب و کارتان را در معرض دید عموم قرار دهید

در تمام قسمت های کسب و کارتان بر نتایج خوب اهدافتان تاکید کنید. پیام رسانی موثری که نشان دهنده این باشد که شما چگونه میخواهید دنیا را به جای بهتری برای زندگی تبدیل کنید معمولا از سند ماموریت و چشم انداز یک کسب و کار اجتماعی نشات میگیرد. سند چشم انداز شما باید پاسخگوی این سوال باشد که ” اگر شما به تمام اهدافتان برسید دنیا چه تغییری خواهد کرد؟”

این دقیقا همان چیزی است که شما برای تحت تاثیر قرار دادن سرمایه گذارها هم به آن نیاز خواهید داشت. و در ادامه ماموریت شما نشان دهنده این است که شما چگونه به این چشم انداز دست پیدا خواهید کرد.

شما می توانید برای افزایش آگاهی درباره کارتان و چرایی انجام آن تمام بخش های چشم انداز و ماموریت کسب و کارتان را برای مثال در پست های شبکه های اجتماعی، ایمیل ها و بخش های مختلف وبسایتتان منتشر کنید.

سکان یک شخصیت قدرتمند بازار را در دست بگیرید

شما میتوانید به عنوان یک کسب و کار اجتماعی به برند خودتان شخصیت انسانی ببخشید. این فرد میتواند بنیان گذار، هم بنیان گذار و یا فردی از اعضای تیم شما باشد که در سخنوری مهارت داشته باشد. در مسئولیت اجتماعی شرکتی معمولا این امکان وجود ندارد چون قوانین شرکت های بزرگ عموما سفت و سخت هستند و این انعطاف پذیری در چارچوب های از پیش نوشته شده آنها وجود ندارد.

با معرفی و پرداختن به شخصیت کارکنان و همچنین برند شما در شبکه های اجتماعی شما می توانید ارتباط موثرتری بین کسب و کار اجتماعی خود و مخاطبانتان برقرار کنید.

با یک شرکت غیرانتفاعی، مسئولیت اجتماعی شرکتی و یا یک کسب و کار اجتماعی اثرگذار همکاری کنید

بهتر است برای توسعه و اثرگذاری بیشتر کسب و کارتان با یک سازمان غیرانتفاعی، یک مسئولیت اجتماعی شرکتی درست و حسابی و یا یک کسب و کار اجتماعی دیگر گه هدفش هم راستا با ماموریت و چشم انداز کسب و کار شماست همکاری کنید. این همکاری میتواند به صورت تولید یک محصول یا خدماتی مشترک با یک کسب و کار اجتماعی دیگر و یا برگزاری رویدادی مشترک همراه با کمپین مسئولیت اجتماعی شرکتی بزرگ شکل بگیرد.

زمانی که کسب و کارهای اجتماعی و سازمان ها و شرکت های بزرگ به هم کمک کنند و هماهنگی نسبتا خوبی بینشان شکل بگیرد حتی اگر این همکاری به صورت کامل نباشد تمام بخش های مرتبط با جامعه قوی تر و اثرگذارتر عمل خواهند کرد.

روستاتیش؛ محلی نوین برای رونق کارآفرینی اجتماعی در روستاها

اما برای خرید از روستاییان حتما باید به روستا سفر کرد و با روستاییان به صورت حضوری دادوستد کرد؟ پاسخ این سوال خوشبختانه منفی است. برای خرید از زنان و مردان روستایی و رونق بخشیدن به کسب و کارهای خُرد آنها می‌توانید از پایگاه آنلاین روستاتیش استفاده کنید.

ما در جهت ارتقا دادن سطح زندگی مردمان روستایی بخصوص زنان دست به کار ابتکارانه‌ای زده‌ایم. تمامیِ کالاهای موجود در سایت ما به دست زنان و مردان روستایی از سراسر کشور ساخته شده‌اند و مبلغ دریافتی مستقیما به جیب روستاییان خواهد رفت. کالاها در روستاتیش از تنوع خوبی برخوردار هستند؛ از زیورآلات و اکسسوری گرفته تا عروسک‌های روستایی و لوازم تزئینی و حتی مواد خوراکی، همگی کار دست استادانه روستاییان عزیز کشورمان می‌باشند.

 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به مسائل اجتماعی و محلی ما بازدید کنید!

روستاتیش پلتفرم توسعه و عرضه محصولات روستایی است

بخشی از سود فروش محصولات در روستاتیش به یک پروژه توسعه روستایی تخصیص داده می شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی