تاثیر هدایای سازمانی بر روابط شرکتی

جعبه هدیه دمنوش و عسل

 

همه ما از هدیه گرفتن خوشمان می‌آید. هدیه گرفتن یک حس درونی خوب را در انسان‌ها بیدار می‌کند و باعث ایجاد خاطره و ذهنیت مثبت از فرد هدیه دهنده در ما می‌شود. همچنین مانع از بروز روزمرگی و یکنواختی در زندگی افراد می‌شود. حال تصور کنید که در یک شرکت مشغول به کار هستید. دربافت هدیه از طرف شرکت چقدر باعث ایجاد روحیه بانشاط در یک کارمند می‌شود؟ هدایای سازمانی چه تاثیری روی ارتقای روابط کاری میان مجموعه دست اندرکاران یک شرکت می‌شود؟ آیا می‌توان ادعا کرد که هدیه شرکتی موجب بالا رفتن راندمان کار در مجموعه می‌شود؟ درباره مسئله برندینگ و هدیه سازمانی چیزی شنیده‌اید؟ این‌ها همه سوالات مهمی است که باید پیرامون هدیه های سازمانی متفاوت مورد بحث و بررسی قرار گیرد. در ادامه با ما همراه باشید. 

بسته هدایای سازمانی هدیه شرکتی
زرتشتی دوزی قاب شده هدیه نفیس برای منزل نو
پته دوزی تابلو چته

هدایای سازمانی چیست؟ 

در یک سازمان یا شرکت در طول سال برنامه‌های متعددی اجرا می‌شود. این برنامه‌ها به دو دسته کلی درون سازمانی و برون سازمان تقسیم می‌شوند. برنامه‌های درون سازمانی صرفا با حضور تمام یا بخشی از کارکنان شرکت برگزار می‌شود. اما برنامه‌های برون سازمانی در تعامل میان شرکت با مشتریان یا سایر شرکت‌ها اجرا می‌شود. 

یکی از مهم‌ترین مسائلی که در این گونه جلسات و گردهمایی‌ها به عنوان دغدغه مسئولان یک سازمان به شمار می‌رود، انتخاب هدایای سازمانی مناسب است. این هدایا با اهداف مختلفی اعطا می‌شود. گاهی اوقات جنبه تشویقی دارد و برخی مواقع در مناسبت‌های ملی یا مذهبی اعطا می‌شود. 

حتی ممکن است شما اهداف اقتصادی داشته باشید؛ به عنوان مثال در حال وارد شدن به یک قرارداد مهم هستید و می‌خواهید با یک هدیه شرکت خاص نظر طرف مقابل را جلب کنید. تعجب نکنید؛ این کار کاملا امکان‌پذیر است. تنها باید توجه داشته باشید که ویژگی های هدایای سازمانی خوب برای موقعیت‌های مختلف چیست. آن وقت است که می‌توانید به اهداف خود از این کار دست پیدا کنید.

اهدای پکیچ هدیه سازمانی چه تاثیری در روابط درونی شرکت دارد؟ 

همان طور که مشاهده کردید، هدایای سازمانی به دو دسته تقسیم شدند که هدیه درون سازمانی یکی از آن‌ها به شمار می‌رود. کارمندان یک شرکت ابزارهای در اختیار مدیران برای تحقق اهداف و برنامه‌های کاری خود هستند. اعطای هدیه به کارمندان از نظر قانونی به هیچ عنوان وظیفه مدیران یک شرکت به شمار نمی‌رود. اما یک مدیر خوش فکر و باهوش به هیچ عنوان از کنار این فرصت عالی برای پیشرفت روند کاری شرکت خود به سادگی عبور نمی‌کند. 

مناسبت‌های مختلفی وجود دارد که شرکت‌ها می‌توانند از آن‌ها به عنوان فرصتی برای تقدیر و تشویق کارمندان خود استفاده کنند. عید نوروز و سایر اعیاد ملی – مذهبی در کشور ما  بهانه‌‌های خوبی برای این منظور هستند. حتی روز تولد کارمندان نیز یک ایده فوق‌العاده برای اعطای پکیج هدیه سازمانی به شمار می‌رود. 

به طور کلی تاثیر هدایای سازمانی در روابط درونی شرکت را می‌توان در موارد زیر خلاصه کرد: 

  • ارتقای صمیمیت در محیط کاری

برگزاری جشن‌ها و این قبیل مراسمات در یک شرکت موجب تعامل غیرکاری کارمندان یک شرکت می‌شود. این مسئله فرصتی را به وجود می‌آورد تا افراد بتوانند با هم بیشتر تعامل کنند. نتیجه تعامل بیشتر هم چیزی جز ایجاد صمیمیت نیست. مدیران شرکت نیز می‌توانند با اعطای هدیه های سازمانی متفاوت روابط خود با کارمندان را بهبود ببخشند. این کار موجب می‌شود که کارمندان در طول دوره خدمت خود به دید مثبت به مدیران شرکت نگاه کنند. این اتفاق می‌تواند مدیران را در تحقق برنامه‌های خود یاری رساند.

  • ایجاد انگیزه برای کارمندان 

کارمندان با دریافت هدایای سازمانی متوجه می‌شوند که از طرف شرکت به آن‌ها توجه می‌شود. این دقیقا همان چیزی است که می‌تواند یک انقلاب انگیزشی در میان کارمندان به وجود بیاورد. وقتی کارمندان مشاهده کنند که مدیران شرکت برای آن‌ها اهمیت قائل هستند، در نتیجه انگیزه بالایی برای فعالیت و کار کردن در شرکت پیدا می‌کنند. 

  • بهبود روحیه کاری 

بسیاری از محیط‌های اداری در تمام کشورهای دنیا، فضای تکراری و بسته‌ای دارند. این مسئله موجب می‌شود که به مرور فضایی یکنواخت و روزمرگی در محیط شرکت حاکم شود. مدیران شرکت باید همواره نسبت به این مسئله حساس باشند. فضای کسل کننده کاری قطعا روی راندمان کاری کارمندان اثر منفی دارد. هدیه نوروزی شرکتی و سایر هدایای سازمانی می‌تواند بهانه خوبی برای تلطیف فضای کاری باشد. این کار روحیه کارمندان را به شدت افزایش می‌دهد. 

  • ارتقای راندمان کاری شرکت 

در نهایت برگزاری این دست مراسمات در شرکت‌ها در راستای تحقق اهداف مدیریت شرکت یعنی افزایش بهره‌وری عمل می‌کند. کارمندان که روحیه و انگیزه بالاتری پیدا کرده‌اند، قطعا بهتر کار خواهند کرد و در نتیجه کیفیت کاری آنها به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین مدیران شرکت‌ها، نباید هدایای سازمانی را به چشم یک هزینه نگاه کنند. بلکه در یک چرخه صحیح، چندین برابر این هزینه به عنوان درآمد شرکت به آن‌ها باز می‌گردد. 

  • مسئله برندینگ و هدیه سازمانی 

مدل دوم هدیه شرکتی در تعامل میان شرکت‌ها با محیط بیرون از آن‌ها رخ می‌دهد. مشتریان شرکت، شرکای تجاری و طرف‌های قراداد به عنوان اصلی‌ترین مخاطب این دسته از هدایا هستند. اعطای هدیه به مشتری می‌تواند در ایجاد وفاداری بسیار اثرگذار باشد. به خصوص اگر انتخاب هدیه هوشمندانه باشد و در ذهن مشتری برای همیشه ماندگار شود. همچنین این هدیه یک تبلیغ دائمی از برند شما در ذهن مشتری خواهد بود. حتی با صرف هزینه‌های گزاف تبلیغات تلویزیونی نیز به ندرت می‌توان یک چنین کارکردی را در ذهن مشتری به وجود آورد. 

شرکای تجاری یک کسب و کار مخاطب دیگر هدایای سازمانی هستند. بخش قابل توجهی از فرآیندهای کاری و پیشرفت یک شرکت در تعامل سازنده با شرکای آن شکل می‌گیرد. هدیه شرکتی فرصتی برای بهبود روابط میان شرکای تجاری است. این فرصت را مغتنم بشمارید. 

ویژگی های هدیه سازمانی خوب چیست؟ 

در ادامه لازم است که به مسئلهای مهم در زمینه هدایای سازمانی بپردازیم. ویژگی های هدیه سازمانی خوب چیست؟ در یک شرکت مجموعه‌ای از افراد حضور دارند که تفاوت‌های شخصیتی بسیار زیادی با یکدیگر دارند. آقایان و خانم‌ها قطعا سلایق مختلفی با یکدیگر دارند. برخی از افراد حاضر در شرکت مجرد هستند و برخی دیگر متاهل. اعتقاد و مسائل فرهنگی گوناگونی نیز در بین افراد فعال در یک شرکت وجود دارد. این‌ها نکات مهمی است که در خرید یک پکیچ هدیه سازمانی اثرگذار است. 

  • افرادی که می‌خواهید برای آن‌ها هدیه بگیرید را بشناسید 
  • شناخت روحیات اخلاقی و فرهنگی افرادی که قصد دارید برای آن‌ها هدیه بگیرید، کمک زیادی به انتخاب هدیه مناسب می‌کند. 
  • شان و جایگاه هدیه گیرنده را در نظر بگیرید

بسیار مهم است که هدیه مناسب شان و جایگاه طرف مقابل شما باشد. گاهی اوقات ممکن است شما برای یک دوست هدیه تهیه ‌کنید. در این مواقع اهمیت شان و جایگاه کمرنگ‌تر است. اما در روابط رسمی اداری بسیار مهم است که بدانید به چه کسی و با چه جایگاهی هدیه می‌دهید. احترام گذاشتن به شان و جایگاه فرد هدیه گیرنده در واقع احترام گذاشتن به خود شما است.

  • ارزش هدایای سازمانی را متعادل در نظر بگیرید

یک هدیه شرکت نه باید بی‌ارزش باشد و نه خیلی گران. هر دو این هدایا باعث ایجاد سوءتفاهم در افراد می‌‌شود. هدیه گران قیمت می‌تواند این شائبه را در ذهن هدیه گیرنده به وجود بیاورد که قصد تفاخر دارید. همچنین هدیه ارزان قیمت نیز ممکن است شائبه بی‌احترامی را در ذهن افراد ایجاد کند. 

  • در اهدای هدیه سعی کنید سوءتفاهم به وجود نیاید

در هدیه دادن به همکاران به ویژه همکاران خانم باید دقت عمل لازم به عمل آید تا سوءتفاهم به وجود نیاید.

  • برند شرکت خود را در هدیه تبلیغ کنید

در اعطای هدایای سازمانی حتما مسئله برندسازی برای کسب و کار خود را در نظر داشته باشید. یک هدیه شرکتی می‌تواند تا سال‌ها در یاد و خاطره هدیه گیرنده باقی بماند و این فرصتی برای تبلیغ برند شما است. 

  • هدیه‌های دائمی انتخاب کنید

سعی کنید هدیه‌هایی انتخاب کنید که برای طولانی مدت باقی بمانند. در پکیج هدیه سازمانی می‌توانید از ترکیب مواد خوراکی و صنایع دستی استفاده کنید تا در ذهن هدیه گیرنده برای همیشه باقی بماند. 

  • چند پیشنهاد عالی برای هدیه های سازمانی متفاوت 

تا اینجا با ویژگی های هدیه سازمانی خوب آشنا شدیم. در ادامه به بررسی چند پیشنهاد عالی برای پکیج هدیه سازمانی اشاره می‌کنیم.

  • برخی از هدایای سازمانی خوراکی 

پیشنهاد ما این است که حتما در اعطای هدایا به افراد از یک خوراکی خاص و متفاوت نیز استفاده کنید. سوغات و محصولات خوراکی سنتی و روستایی به عنوان یک پیشنهاد بسیار خوب و خاص به شمار می‌رود؛ چراکه افراد معمولا در طول سال کمتر فرصت می‌کنند که از این دست خوراکی‌ها میل کنند. برخی از مهم‌ترین پیشنهادات هدیه های سازمانی خوراکی که در سایت روستاتیش می‌توانید تهیه کنید، عبارتند از: 

بسته هدایای سازمانی هدیه شرکتی
دمنوش و عسل
هدایای شرکتی هدایای سازمانی شیرینی

1- جعبه هدیه شیرینی تی تی: 

اگر قصد انتخاب هدیه نوروزی شرکتی دارید، این جعبه شیرینی پیشنهاد خوبی است. چراکه جعبه شیرینی تی تی متشکل از مجموعه‌ای از شیرینی‌های سنتی مخصوص نوروز ایران است. در این جعبه شیرینی از قطاب پسته‌ای کرمان، نان خرمایی کرمانشاه، نان نازک قزوین، شیرینی گردویی کناک آمل و شیرینی کنجدی بشتزیک آمل استفاده شده است. 

2- جعبه هدیه سازمانی شیرینی ته گره:‌ 

این جعبه شیرینی نیز متشکل از شیرینی‌های سنتی نوروزی ایران است و تنها تفاوت آن با جعبه تی تی وزن آن است. 

3- جعبه هدیه سازمانی دمنوش و شیرینی: 

اگر به دنبال یک هدیه غافلگیرکننده و خاص هستید، این جعبه هدیه را به شما پیشنهاد می‌کنیم. هدیه گیرنده وقتی درب جعبه هدیه را باز می‌کند، با عطر گیاهان دارویی معطر موجود در جعبه هدیه مدهوش می‌شود. محتویات این جعبه شامل شیرینی سنتی قزوین، دمنوش چای به، عناب خشک، دمنوش گل گاوزبان، دمنوش چای ترش و غنچه گل محمدی. 

4- بسته هدیه سازمانی دمنوش و عسل: 

این جعبه هدیه محتویات بسیار مقوی و سالمی دارد و هدیه گیرنده با مشاهده کیفیت بالای محصولات موجود در آن لذت می‌برد. محتویات آن شامل نیم کیلو عسل زیرفون سیاه رودبار، کیسه دمنوش گل گاوزبان سیاه رودبار، کیسه دمنوش اسطوخودوس، کیسه دمنوش چای ترش دلگان ایرانشهر و جعبه حصیری دستبافت است. 

5- بسته هدیه سازمانی کرمان: 

خوراکی‌ها و صنایع دستی کرمان همواره در کشور ما شناخته شده و مشهور هستند. در این بسته هدایای سازمانی از نیم کیلو قطاب پسته‌ای، نیم کیلو پسته اکبری رفسنجان، یک عدد کیسه پته دوزی و باکس حصیری دردار بافته شده در منطقه قلعه‌گنج استفاده می‌شود. 

صنایع دستی، پیشنهادی مناسب برای هدایای سازمانی 

یکی از مهم‌ترین انتخاب‌هایی که همواره در ذهن مدیران شرکت‌ها برای انتخاب هدیه شرکتی نقش می‌بندد، صنایع دستی است. این محصولات از این جهت انتخاب می‌شوند که اولا دوام طولانی دارند و می‌توان کارهای برندینگ شرکت را به خوبی با آن‌ها انجام داد. همچنین ظاهر زیبایی دارند و معمولا افراد هدیه گیرنده از آن‌ها در دکوراسیون منازل خود استفاده می‌کنند. در سایت روستاتیش بخش قابل توجهی از صنایع دستی روستاهای ایران گردآوری شده است که می‌توانید با انتخاب آن‌ها یک هدیه به یاد ماندنی برای کارمندان خود تهیه کنید.

یکی از بسته‌های هدیه سازمانی خاص موجود در سایت روستاتیش، بسته هدیه گرمابه است. یک هدیه خاص با عطر و رنگ یادآوری خاطرات گذشته نه‌چندان دور. این بسته هدیه در عین سادگی بسیار جذاب است و مطمئنا می‌تواند حس و حال خوبی را در فرد هدیه گیرنده به وجود بیاورد. در این بسته وسایلی از قبل یک صابون دست ساز صورت اسطوخودوس، یک صابون دست ساز گیاهی بدن آلوئورا، حوله دستبافت تمام نخ پنبه دست، یک لیف طبیعی لوفا و جعبه چوبی دست ساز وجود دارد. 

 بسته بندی محیط زیستی هدیه سازمانی 

تمام تلاش روستاتیش بر ارائه محصولات هدایای سازمانی در بسته‌بندی‌های خاص و سازگار با محیط زیست است. بسته بندی محیط زیستی هدیه سازمانی علاوه بر آن که با محیط سازگار است، جلوه ظاهری خاص و منحصربه‌فردی دارد و به همین دلیل باعث جذاب‌تر شدن هدایای سازمانی شما می‌شود. 

 

جعبه حصیری هدیه ریزبافت

کلام پایانی 

در این مقاله با هدایای سازمانی، کاربرد آن‌ها و همچنین ویژگی های هدیه سازمانی خوب به طور مفصل آشنا شدیم. سنت خوب هدیه دادن در میان مردم ما از گذشته‌های دور تا به امروز ادامه داشته است. از معجزه‌ای که با هدیه شرکتی می‌توانید برای کسب‌وکار یا سازمان خود به وجود بیاورید، غفلت نکنید. هدیه های سازمانی متفاوت انتخاب کنید و مانع از تکراری شدن این هدایا شوید. سایت روستاتیش با ارائه پیشنهادات منحصربه‌فرد و خاص برای هدایای سازمانی آماده همکاری با مدیران شرکت‌ها و سازمان‌های گوناگون در سراسر کشور است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه می‌توانید با همکاران ما تماس حاصل کنید. 

سایر وبلاگ های روستاتیش را از اینجا ببینید

با هر خرید از روستاتیش در یک پروژه توسعه روستایی مشارکت می‌کنید

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی