تفاوت بین کارآفرینی اجتماعی و خیریه

innovation

با وجود تاسیس شرکتهای زیادی در حوزه کارآفرینی اجتماعی در این چند سال همچنان عموم مردم تفاوت مابین خیریه و کارآفرینی اجتماعی را نمی‌دانند. در این مقاله تلاش داریم تا بیشتر با مفهوم کارآفرینی اجتماعی و تفاوتش با بنگاه خیریه آشنا شویم. ابتدا بهتر است تعریف این دو را بدانیم.

یک شرکت یا بنگاه اجتماعی سازمانی است که استراتژی‌های تجاری را برای به حداکثر رساندن بهبود در رفاه انسانی و زیست محیطی اعمال می‌کند؛ این ممکن است شامل به حداکثر رساندن تأثیرات اجتماعی در کنار سود سهامداران نیز باشد.

بنگاه‌های اجتماعی می‌توانند به صورت انتفاعی یا غیرانتفاعی ایجاد شوند و ممکن است به شکل یک سازمان تعاونی، یک موسسه اجتماعی و یا یک شرکت سودآور باشد.

آنچه که کارآفرینی اجتماعی را با بنگاه‌های اقتصادی متمایز می‌کند، این است که مأموریت و تاثیر اجتماعی به اندازه سود بالقوه برای موفقیت آنها ضروری است .

موسسه خیریه نوعی سازمان غیرانتفاعی است که اهداف بشردوستانه و همچنین رفاه اجتماعی را دنبال می‌کند، اما منفعت اقتصادی، اجتماعی به دنبال ندارد.

  • حل مشکلات اجتماعی با راه حلهای خلاقانه

innovation

کارآفرینی اجتماعی و خیریه با استفاده از ابزار و دانش با ایجاد راه‌حل‌های طولانی مدت برای مشکلات پیچیده بشر تلاش می‌کنند تا جهان را به سمت بهترشدن تغییر دهند.

اما در این فعالیتها، موسسات خیریه دامنه کار کمتری دارند ( آنها به گروه‌های آسیب پذیر در جوامع و راه های بهبود زندگی آنها از طریق دسترسی به غذا، آب، مسکن، بهداشت، آموزش و …) توجه دارند، ولی کارآفرینان اجتماعی راه حل‌های خلاقانه و پایدار برای حل مشکلات اجتماعی پیدا می‌کنند، که با گروه گسترده‌تر و پیچیده‌تری از چالش های مدرن مقابله می‌کند.

اگرچه آنها اغلب مستقیماً گروههای آسیب پذیر یا حاشیه‌ای در جوامع را هدف قرار می‌دهند ، اما همچنین با موضوعات گسترده‌تری در ارتباط با کیفیت زندگی در مورد همه انسانها (حفاظت از محیط زیست، دسترسی به غذای سالم و آب پاک، اشتغال، مهاجرت، انرژی، آموزش و یادگیری، دموکراسی و فساد و …) درگیر هستند.

  • رفع وابستگی یا ادامه آن

dependency (1)

در خیریه افراد نیازمند به کمک مداوم نیاز دارند، ولی در کارآفرینی اجتماعی به دنبال راه حلهای خلاقانه برای رفع این وابستگی است.

این مهم ما را به تمایز سوم می رساند؛ مدت زمان تأثیرات به عنوان یکی از تفاوتهای اصلی است. تأثیرات کارهای خیریه عمدتاً کوتاه مدت است و نیاز به تکرار دارد، در حالی که کارآفرینان اجتماعی به دنبال راه حل های طولانی مدت هستند. به عبارت دیگر خیریه دارایی و ثروت را از کسانی که دارند به کسانی که به این منابع دسترسی ندارند منتقل می‌کند. کارآفرینان اجتماعی از طریق نوآوری و ایجاد تبادلات متقابل، باعث تغییرات طولانی مدت می‌شوند.

به عنوان مثال، اگر دسترسی به غذای تازه و آب را به عنوان یك چالش در نظر بگیریم، یك موسسه خیریه صرفاً آب و غذای تازه را در اختیار نیازمندان قرار می‌دهد، در حالی كه یك كارآفرین اجتماعی بذرها و ابزارهایی را برای پرورش مواد غذایی می‌فروشد و به آنها نحوه پرورش و تولید بذر را می‌آموزد. از این طریق به گروه هدف یعنی افراد فقیر، در طولانی مدت غذای تازه داده می شود و پس از مدتی دیگر به کمک آنها نیازی ندارد.

  • رویکردهای متفاوت

خیریه . کارآفرینی اجتماعی

تفاوت چهارم ، رویکرد متفاوتی است که به کار گرفته شده است. موسسات خیریه و موسسات اجتماعی هدفشان بهبود وضعیت رفاه دیگران است، اما کارآفرینی اجتماعی روی موضوعات مختلف تمرکز دارند. موسسات خیریه با وضعیت موجود و بهتر کردن وضعیت موجود سروکار دارند، در حالی که کارآفرینان اجتماعی به دنبال تضعیف علل هستند و سعی می کنند آنها را تغییر دهند تا از عواقب آن جلوگیری کنند، به عبارت دیگر موسسات خیریه با عواقب آن مقابله می‌کنند در حالی که کارآفرینان اجتماعی با ریشه اصلی این مشکل مواجه هستند.

  • موسسات خیریه با کمک های مالی زنده می‌مانند اما کارآفرینی اجتماعی با خلاقیت در کسب سود

به گفته جو جونسون، کارشناس راه اندازی و کارآفرین، کمک‌های مستمر خون حیات خیریه‌ها است. بدون کمک هزاران نفر یا کمک سخاوتمندانه افراد ثروتمند، موسسات خیریه قادر به کمک به کسی نیستند.

از طرف دیگر، بنگاه‌های اجتماعی بر اساس یک مدل تجاری ساخته شده‌اند که سود در آن ضروری است، در حالی که تعهد جدی نسبت به بهبود اجتماعی جوامع دارند.

بودجه و پایداری، به عنوان یک ویژگی اصلی، تمایز اساسی بین این دو ایجاد می کند. موسسات خیریه به کمک های مالی اعتماد می‌کنند، آنها با دلسوزی هدایت می‌شوند و در بودجه و کار خود مستقل نیستند. از طرف دیگر بنگاه های اجتماعی از طریق ایجاد مدل‌های مختلف تجاری که باعث پایداری کار آنها می‌شود، به کار خود متکی هستند.

در حقیقت آنچه شرکتهای اجتماعی را متمایز می‌کند این است که مأموریت و تاثیر اجتماعی آنها مانند هر سود بالقوه اصلی برای موفقیت آنها لازم است، اما درآمد و سود در این ترکیب نقش دارد در صورتی که موسسات خیریه دنبال کسب سود و درآمد نیستند و منابع مالی مورد نیازشان را از خیرین تامین می‌کنند.

 

موسسات خیریه و شرکت های اجتماعی به بهبود زندگی میلیون ها نفر کمک کرده اند. هر دوی آنها بر انسانیت و مهرورزی لنگر انداخته اند، اما وقتی صحبت از پایداری و عملی بودن می‌شود، کارآفرینی اجتماعی بر خیریه برتری دارد.

در شرایط بحرانی مانند سیل، زلزله و … ، خیریه ها از پتانسیلشان برای جلوگیری از آسیب های انسانی استفاده می کنند چرا که به سرعت از منابع مالی خود در جهت حل مساله کمک می گیرند. لیکن باید توجه داشت خیره ها در ادامه نمی توانند مدلی پایدار بنا کنند و حضورشان سنگ بنای وابستگی خواهد بود. در ادامه چنین شرایطی ما به شدت به مدل های پایداری نیاز داریم که هوشمندانه از منابع موجود استفاده و ارزش جدید و تأثیر عمیق‌تری ایجاد کنند. از این رو سرمایه گذاری روی بنگاه‌های اجتماعی راهی برای حل مشکلات اجتماعی، زیست محیطی با راه حلهای پایدار است و تاثیر عمیقی در از بین بردن فقر در جوامع دارد.

روستاتیش یک کارآفرینی اجتماعی است که با راهبری تولید و فروش محصولات روستایی تلاش می‌کند علاوه بر کمک به معیشت زنان روستایی در توسعه درونزا و پایدار آنها همراهی نماید. بخشی از سود فروش محصولات دست ساز ما، (برای مثال انواع پوشاک، لوازم خانه و زیورآلات و…) به یک پروژه توسعه روستایی اختصاص می‌یابد. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی