درباره الیاف طبیعی بیشتر بدانید

شاید هنگام خرید لباس، حوله، لوازم خانه یا هرچیز پارچه‌ای دیگری، عبارت “الیاف طبیعی” زیاد به گوشتان خورده باشد. اما هیچوقت دقیق نمی‌دانستید این الیاف از چه موادی تولید می‌شوند و چرا همه می‌گویند خرید لباس الیاف طبیعی بهتر است؟

 الیاف طبیعی از الیاف گرفته شده از گیاهان یا حیوانات ساخته می‌شود. 

نمونه‌هایی از الیاف طبیعی شامل پنبه (طبیعی و تمام پنبه)، ابریشم، کتان و پشم می‌شود. از سوی دیگر، پارچه‌‌های مصنوعی توسط انسان از طریق فرایندی شیمیایی به نام پلیمریزاسیون تولید می‌شوند.

جدا از ملاحظات اقتصادی، سودمندی الیاف برای مقاصد تجاری با خواصی مانند طول، استحکام، انعطاف پذیری، قابلیت ارتجاعی، مقاومت در برابر سایش، قابلیت جذب و خواص سطحی مختلف تعیین می‌شود.

بیشتر الیاف نساجی باریک، انعطاف پذیر و نسبتاً قوی هستند. آنها یک حالت لاستیکی دارند و وقتی تحت کشش قرار می‌گیرند کشیده می شوند و سپس به طور کامل به شکل اولیه خود باز می‌گردند.

تاریخچه استفاده از الیاف طبیعی چیست؟

استفاده از الیاف طبیعی برای مواد نساجی قبل از تاریخ ثبت شده آغاز شد. قدیمی ترین نشانه استفاده از الیاف احتمالاً کشف پارچه‌های کتان و پشمی بوده. همچنین چندین الیاف گیاهی مورد استفاده مردمان ماقبل تاریخ قرار گرفته. مانند کنف، که احتمالاً از قدیمی‌ترین گیاهان الیافی کشت‌شده است که در آسیای جنوب شرقی سرچشمه گرفته و سپس به چین گسترش یافته است. در چین گزارش‌های مربوط به کشت به 4500 سال قبل از میلاد می‌رسد. 

هنر بافندگی و ریسندگی کتانی تا سال 3400 قبل از میلاد در مصر به خوبی توسعه یافته بود، که نشان می‌دهد کتان قبل از آن تاریخ کشت می‌شده است. گزارش‌های مربوط به ریسندگی پنبه در هند به 3000 سال قبل از میلاد برمی‌گردد. 

شاید حدس زده باشید که تولید ابریشم و محصولات ابریشم از فرهنگ توسعه یافته چین سرچشمه می‌گیرد.

اختراع و توسعه ابریشم سازی:

با بهبود حمل و نقل و ارتباطات، مهارت و هنرهای بومی مرتبط با تولید نساجی به کشورهای دیگر گسترش یافت و با نیازها و قابلیت‌های محلی سازگار شد. گیاهان الیاف طبیعی جدیدی نیز کشف شد و به مرور زمان، مردم شروع به استفاده از آنها کردند.

 در قرن‌های 18 و 19، انقلاب صنعتی باعث اختراع بیشتر ماشین‌ها برای پردازش الیاف طبیعی مختلف شد ، که منجر به افزایش فوق‌العاده در تولید الیاف شد.

معرفی الیاف سلولزی بازسازی شده (الیاف تشکیل شده از مواد سلولزی که حل شده، خالص شده و اکسترود شده‌اند) مانند ابریشم مصنوعی و به دنبال آن اختراع الیاف کاملاً مصنوعی مانند نایلون، انحصار الیاف طبیعی برای نساجی و صنعتی را به چالش کشید. 

آیا می‌دانستید که گزنه به عنوان منبع الیاف پایه برای منسوجات استفاده می‌شود و گاهی اوقات در لوازم آرایشی نیز استفاده می شود؟

خواص الیاف طبیعی چیست؟

افزایش استفاده از مواد طبیعی در کامپوزیت منجر به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ردپای کربن کامپوزیت‌ها شده است.

ویژگی‌های اصلی الیاف طبیعی مصرف انرژی کم، چگالی کم، ماهیت غیر ساینده، هزینه کم (به دلیل ماندگاری بالا)، تجدید پذیری، زیست تخریب پذیری، دسترسی آسان و فراوانی در سراسر جهان است.

چرا پوشیدن لباس‌های الیاف طبیعی برای سلامتی مفید است؟

همانطور که گفتیم، برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد پارچه، مردم شروع به تولید محصولات مصنوعی شیمیایی مانند نایلون و پلی استر در کارخانه‌ها کردند. آنها به دلیل طول عمر و تطبیق پذیری خود فوراً محبوب شدند.

با این حال، به تدریج، پارچه‌های مصنوعی شروع به نشان دادن معایب خود کردند. احتمالا تجربه کردید و می‌دانید که بیشتر مواد مصنوعی راحت نیستند. پارچه‌ها قابل تنفس نیستند و به همین دلیل پوست راحتی لازم را نخواهد داشت. در طول تابستان، مشکلاتی مانند عرق کردن، خارش و… در مواد مصنوعی بسیار رایج است. آنها اجازه تهویه نمی‌دهد و به همین دلیل، عرق  بدن تبخیر نمی‌شوند. ظرفیت جذب رطوبت نیز برای مواد مصنوعی بسیار ضعیف است.

جدا از این، افرادی که پوست حساس دارند همیشه با مواد مصنوعی مانند نایلون و پلی استر مشکل دارند. این پارچه‌ها پوست آنها را تحریک می‌کند. مخصوصا با بالا رفتن سن. 

آنها عایق های عالی هستند: با کمال تعجب، تمام پارچه های طبیعی قابلیت تنظیم حرارتی خود را دارند. زمانی که اسکی بازان در پیست هستند، برای کنترل دمای بدن خود از ابریشم استفاده می کردند. پارچه‌هایی مانند پشم، بامبو و ابریشم هوا را در بین چین‌ها، خم‌ها و ریز سوراخ‌ها جذب می‌کنند. از همین رو؛ هوای محبوس شده در بین سوراخ های پارچه باعث ایجاد گرما در زمستان و خنک شدن در زمستان می شود.

ما در روستاتیش، انواع محصولات الیاف طبیعی را ارائه می‌دهیم تا علاوه بر حمایت از محصولات روستایی، از محیط زیست و پوستتان محافظت کنید. 

 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

دانلود کاتالوگ هدایای سازمانی

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی