رنگ قرمز در شب یلدا نماد چیست؟

رنگ قرمز در شب یلدا نماد چیست؟

طولانی‌ترین و تاریک‌ترین شب، شب چله یا یلدا نام دارد. این جشن زیبای کهن ایرانی، نه فقط در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای همسایه هم برگذار می شود. این شب نشان دهنده شادی، نور، جشن و سرور و تمام افکار مثبتی که بهار به همراه خود می‌آورد است. رنگ قرمز در شب یلدا نماد چیست؟
از ایران باستان تا امروز، آیین شب یلدا زنده مانده و ما هر سال آن‌ها را جشن می‌گیریم و در کنار هم هستیم.
علاوه بر غذاهای مختلف، فعالیت‌ها و انواع خوراکی‌هاف یکی از چشمگیر ترین ویژگی ها یلدا، رنگ قرمز است.
تقریبا تمام اقلام و نمادهای یلدا این رنگ را به هر شکلی دارند. از غذاهایی که با انار درست شده گرفته، تا ظروف و میوه ها و سفره‌های قرمز رنگ. در این متن کمی درباره نمادهایی که این رنگ به همراه خود دارد صحبت می‌کنیم و درباره معنای رنگ قرمز در شب یلدا صحبت می‌کنیم.

تاریخچه رنگ قرمز چیست و از نظر سنتی نماد چه چیزی است؟

رنگ قرمز از نظر تاریخی بسیار مهم است. این رنگ زیبا حتی در غارهایی که انشان های نخستین با خاک و انواع اجزای طبیعت
بر روی آن ها نقاشی می‌کردند پیدا شده و از ارنگ‌های اصلی‌ای است که انسان ها قادرند مشاهده کنند.
رنگ قرمز رنگ قلب ما و خون جاری در بدن است و به همین دلیل در بسیاری از فرهنگ‌ها نشان دهنده عشق است.
همچنین، رنگ سرخ یا قرمز در بسیاری از فرهنگ ها نشانه مثبتی است. برای مثال، در فرهنگ کشور چین، قرمز نماد آتش و
جنوب است. این نماد تا حد زیادی دارای مفهوم مثبت است، که با شجاعت، وفاداری، افتخار، موفقیت، ثروت، باروری، شادی،
اشتیاق، و تابستان مرتبط است. در سنت های فرهنگی چین، رنگ قرمز با مراسم عروسی مرتبط است. لباس عروس در چین به
طور سنتی سرخ رنگ است و کاغذ قرمز اغلب برای بسته بندی هدایای عروسی مانند پول یا اشیاء دیگر استفاده می شود تا باعث
خوشبختی و خوش شانسی عروس و داماد شود.

در طول سال نوی چینی (همچنین به عنوان سال نو قمری و جشنواره بهار نیز شناخته می شود)، رنگ قرمز را در همه جا خواهید
دید. این نماد خوشبختی و شادی و شانس است.

در ژاپن، قرمز یک رنگ سنتی برای یک شخصیت قهرمان و قوی است. در شبه قاره هند، قرمز رنگ سنتی لباس عروس است و اغلب در رسانه ها به عنوان رنگی نمادین برای زنان متاهل نشان داده می‌شود.
در آفریقای مرکزی،برخی از جنگجویان در طول جشن ‌های پیروزی و دیگر مناسبت ها‌، خود را با رنگ قرمز می پوشانند تا از خود محافظت کنند. از آنجایی که فرهنگ آن ها رنگ قرمز را نماد زندگی و سلامتی می داند، افراد بیمار نیز با آن رنگ آمیزی می شوند. در مجموع، بسیاری از فرهنگ های آفریقای مرکزی، قرمز را از نظر نمادین و معنی، رنگی بین سیاه و سفید می‌بینند.

رنگ قرمز در جشن‌های زمستانی

رنگ قرمز با تعطیلاتی که در زمستان به ما خوشامد می‌گوید ارتباط نزدیکی دارند. برای مثال رنگ‌ اصلی مراسم‌ هایی مانند شب یلدا، کریسمس، سال نوی چینی و… قرمز است.
تا به حال به دلیل این موضوع فکر کرده‌اید؟
در بالا خواندیم که قرمز در برخی فرهنگ‌ها نشان دهنده زندگیف سلامت، خوشبختی و… است و در چین نشان دهنده شادی و شانس نیز هست.

اما چرا قرمز رنگ کریسمس و یلدا است؟
ارتباط بین شب یلدا و کریسمس و انقلاب زمستانه، که اغاز بسیاری از جشن‌های مختلف است، تاریخچه طولانی‌ای دارد. و این ارتباط از خیلی آداب و رسوم مشترک مشخص است. دو نمون از آن، استفاده از درخت و رنگ قرمز است که یه وضوح دیده می‌شود.
بسیاری از مورخان بر این باورند که استفاده از رنگ قرمز در کریسمس به تاریخ بسیار دورتر برمی گردد. آنها به جشن روم باستان Saturnalia اشاره می‌کنند که به احترام خدای زحل و هر سال بین 17 دسامبر تا 23 دسامبر برگزار می‌شود. در طول این جشن، رومی‌ها خانه‌های خود را با قدیس تزئین می‌کردند و مجسمه‌های کوچکی به نام sigillaria را روی شاخه‌های درختان همیشه سبز قرار می‌دادند.
و اما استفاده از رنگ قرمز در ایام شب یادا، می‌تواند به میترا که خدای خورشید، نور، شادی و زندگی بوده برگردد.

آیین یلدا همه آیین مهر و میترا است که در ایران باستان پرستیده می‌شده و هم اکنون ما برخی از سنت‌ های مربوط به آن را سالانه
جشن می‌گیریم. در ایرانف رنگ سرخ در همه گوشه و کنار شهر دیده می‌شود و حتی خوراکی‌ها و میوه‌هایی که در یلدا
می‌خوریم همه سرخ رنگ هستند. میترا الهه خورشید بوده و نور و روشتنایی و برکت را رواج می‌داده. یلدا در ایران باستان، تولد میترا بوده و با توجه به عقاید آن زمان، تولد خورشید، برکت و نور را رواج می‌داده و پخش می‌کرده و رنگ قرمز هم مستقیما مربوط به این نور و خورشید است. به همین دلیل است که شب یلدا و رنگ قرمز رابطه تنگاتنگی دارند.

چطور از رنگ قرمز در یلدا استفاده خلاقانه بکنیم

همانطور که گفتیم، قرمز به عنوان رنگ طلوع و سحر و درخشش زندگی در نظر گرفته می‌شود. و جشن شب چله جشن پیروزی نور بر ظلمت است.
حالا شاید دوست داشته باشید بدانید که چطور می‌توانید این آیین را به روشی خلاقانه تر از فقط گذاشتن انار و هندوانه بر سر میزتان به جا بیاورید؟ در ادامه این متن 3 روش استفاده از رنگ قرمز در سفره یلدایی شما می‌آوریم.

1- استفاده از رومیزی پته دوزی قرمز

پته دوزی و رومیزی‌هایی که از این هنر استفاده کرده‌اند بسیار گزینه خوبی برای شما هستند تا زیر ظروف میوه و آجیل بیندازید. در این رومیزی ها از نقوش سنتی و کهن ایرانی به کار رفته و نه تنها رنگ قرمز را به خانه شما اضافه می‌کند، بلکه ادای احترامی به دیگر سنت‌ها و فرهنگ ایرانی است.

2- ظروف سرامیکی

ظروفی که با ظرافت نقوش مربوط به یلدا را در آن به کار برده، بسیار انتخاب خوبی برای سفره یلدایی شماست.
این ظروف سرامیکی به سفره شما رنگ قرمز را اضافه می‌کند بدون اینکه با بقیه اقلام سغفره شما ترکیب شود و به چشم نیاید.

3- قاب عکس سوزن دوزی قرمز

قاب‌های سوزن دوزی هم رنگ قرمز یلدایی را به سفره و خانه شما اضافه می‌کنند و هم به عنوان هدیه شب یلدا گزینه بسیار مناسبی است. یلدا جشنی برای دور هم بودن و یبه یاد آوردن زمان های خوش با خانواده است و اضافه کردن یک عکس زیبا از شما و عزیزانتان، این آیین ها را به جا می‌آورد و باعث شادی شما و مهمانانتان می‌شود.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی