طرز تهیه کله جوش کرمانی به همراه فوت و فن ها

طرز تهیه کله جوش کرمانی به همراه فوت و فن ها

هر منطقه‌ای از ایران، دارای غذاهایی خاص و منحصر به فرد است. غذاهای محلی جایگاه ویژه‌ای در بین بسیاری از مردم دارند، به طوری که چشیدن طعم آن‌ها برای بسیاری از افراد جالب است. کرمان یکی از شهرهایی به شمار می‌رود که دارای خوراکی‌های محلی متنوعی است. یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کرمان، کله جوش یا کال جوش است. مواد اولیه مورد نیاز برای پخت این غذا، در هر خانه‌ای یافت می‌شود. به علاوه عطر و بی‌نظیری نیز دارد. در ادامه به طرز تهیه کله جوش کرمانی خواهیم پرداخت.

تاریخچه کله جوش کرمانی

شاید یکی از سوالاتی که برای شما پیش آمده‌ است، درباره معنی و مفهوم نام این غذا باشد. جالب است بدانید که در شیوه تهیه این غذا، در مرحله آخر کشک رقیق شده و یا دوغ اضافه می‌شود و سپس باید پس از اولین قل شعله خاموش شود تا کشک بریده بریده نشود. به همین دلیل است که نام آن کال جوش انتخاب شده است. در واقع کال به معنی نرسیده است و این نام به این معناست که کشک به خوبی نجوشیده است.

به علاوه شهرهای مختلفی هستند که غذایی با این عنوان دارند و از جمله آن‌ها می‌توان به کله جوش اصفهانی، قزوینی، تبریزی، زنجانی، سبزواری و کرمانی اشاره کرد. هر یک از آن‌ها شیوه‌ پختی منحصر به فرد دارند و در این میان کله جوش کرمانی از محبوبیت زیادی برخوردار است. در ادامه به مقدار مواد لازم در طرز تهیه کله جوش کرمانی می‌پردازیم. در صورتی که به شناخت و پخت غذاهای محلی علاقه دارید، از این سایت دیدن کنید. این غذا برای 6 نفر تهیه شده است. 

مواد لازم

  • کشک: یک کیلوگرم
  • روغن: به میزان دلخواه
  • گوجه فرنگی: چهار عدد متوسط
  • نعناع خشک: دو قاشق غذاخوری سر پر
  • نمک، زردچوبه و فلفل: به میزان لازم
  • گردو : دوازده عدد
  • آب: چهار لیوان
  • پیاز: دو عدد بزرگ
  • سیر: هفت حبه

طرز تهیه کله جوش کرمانی 

 
در ابتدا پیازها را به صورت خلالی و نازک خورد کنید. حبه‌های سیر را نیز به صورت دلخواه قطعه قطعه کنید.  گوجه‌ها را رنده و یا با دستگاه له کنید. در مرحله بعد، در تابه دلخواه خود به اندازه لازم روغن بریزید و صبر کنید تا داغ شود. سپس پیازهای خلالی را در روغن بریزید و کمی تفت دهید. پس از اینکه کمی از خامی پیازها گرفته شد، سیر خورد شده را اضافه کنید و باز هم تفت دهید.
 
در ادامه طرز تهیه کله جوش کرمانی، اکنون گوجه‌ها را به محتویات درون ماهیتابه اضافه کنید و صبر کنید تا آب گوجه ها به خوبی بخار شود. تا کشیده شدن کامل آب گوجه، آن را به صورت مداوم تفت دهید.  به میزان لازم نمک، فلفل و زردچوبه اضافه کنید و هم بزنید.
 
در این مرحله کشک را با میزان آب گفته شده مخلوط کنید و تا زمانی که به خوبی یکدست شود، آن را هم بزنید. حال زمان آن رسیده است که کشک رقیق شده را به مواد اضافه کنید. دقت کنید که شعله گاز باید ملایم باشد.
 
در یک ماهیتابه دیگر، کمی روغن بریزید و صبر کنید تا کمی داغ شود. سپس نعناع را اضافه کنید و پس از حدود چند ثانیه تابه را از روی گاز بردارید. چرا که در غیر این صورت نعنا خشک می‌سوزد و مزه غذای شما تلخ خواهد شد. سعی کنید که طرز تهیه کله جوش کرمانی را مرحله به مرحله انجام دهید.
نعناع داغ و گردوی خورد شده را به مواد دیگر اضافه کنید و هم بزنید تا همه مواد به خوبی با هم ترکیب شوند. شعله گاز را کم کنید و حدود بیست تا سی دقیقه به کال جوش زمان بدهید تا به خوبی جا بیفتد. اکنون غذای شما آماده خوردن است.
 

فوت و فن های پخت کله جوش 

استفاده از نوع‌های مختلف نان خشک همچون نان بربری سبب خوشمزه‌تر شدن کال جوش می‌شود.
 
● با توجه به اینکه میزان نمک موجود در کشک به طور معمول زیاد است، بهتر است پیش از اضافه‌ کردن نمک، مزه کال جوش را بچشید و در صورت نیاز نمک اضافه کنید.
 
● یکی از نکات قابل توجه در طرز تهیه کله جوش کرمانی، این است که این کشک اصولا غلیظ است. بنابراین پس از اینکه کشک به غلظت رسید، شعله گاز را خاموش کرده و آن را سرو کنید.
 
● از مهم‌ترین موادی که سبب خوشمزگی این غذا می‌شود، پیاز داغ است. سعی کنید که مقدار پیاز داغ موجود در کله جوش در نسبت مناسبی با کشک باشد.
 
● در این غذا ‌می‌توانید از ترب رنده شده نیز استفاده کنید.
 

سخن پایانی

همانطور که متوجه شدید، کال جوش از غذاهای پرطرفدار و لذیذ کرمان است که هم در میان مردم این شهر و هم مردم سایر مناطق ایران محبوبیت خاصی دارد. پخت این غذا بسیار ساده و راحت است و به علاوه مواد اولیه آن نیز قیمت مناسبی دارند. بنابراین این غذا می‌تواند گزینه مناسبی برای زمان‌هایی باشد که شما وقت کمی برای پخت و پز دارید و هم چنین می‌خواهید که غذایی مفید و سالم مصرف کنید. در این مطلب سعی کردیم به صورت جامع و کامل به طرز تهیه کله جوش کرمانی بپردازیم. امیدواریم این غذا را بپزید و از خوردن آن لذت ببرید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی