شستشو و نگهداری از الیاف طبیعی

الیاف طبیعی، با فرایندی تولید شدند که در آن از هیچ نوع ماده شیمیایی، رنگ مصنوعی و… استفاده نشده است. نمونه‌هایی از الیاف طبیعی عبارتند از: پنبه، کتان، ابریشم و پشم. (که به صورت طبیعی تولید شده باشند)

 چرا ما لباس‌های ساخته شده از الیاف طبیعی را دوست داریم؟

پارچه‌های طبیعی نسبت به پارچه‌های مصنوعی تأثیر محیطی کمتری دارند. آنها انرژی کمتری برای تولید مصرف می‌کنند و به راحتی می‌توان آنها را به صورت چرخه‌ای، مجددا استفاده کرد. به دلیل ماندگاری و مقاوم بودن این الیاف، خرید بیش از حد لباس کاهش می‌یابد و به مدیریت پسماند کمک می‌کند.  لباس‌های الیاف طبیعی همچنین تمایل به ایجاد احساس بهتر در برابر پوست دارند و قابلیت تنفس بیش‌تری دارند. این الیاف برای افرادی که پوست حساسی دارند بسیار مناسب‌تر است و کمتر احتمال دارد که واکنش‌های آلرژیک ایجاد کند.

استفاده از رنگ طبیعی در آن، باعث نجات و حفاظت از گونه‌های جانوری و گیاهی می‌شود و ردپای کربنی به جای نمی‌گذارد. در این دوره، حفاظت از زمین و قدم برداشتن برای پیشرفت کیفیت زندگی خود، از همیشه مهم‌تر است زیرا روز به روز، به نابودی زمین نزدیک‌تر می‌شویم. 

استفاده از پوشاک و کالاهای الیاف طبیعی یکی از کارهایی است که ما برای رسیدن به هدف خود می‌توانیم انجام دهیم. 

لباس‌ها و پارچه‌های دستبافت و الیاف طبیعی چون با نخ طبیعی و به صورت سنتی بافته می‌شوند نحوه نگهداری و شستشوی خود را دارند و برای اینکه طول عمر لباس‌های الیاف طبیعی خصوصا لباس‌هایی که با پارچه دستبافت درست می‌شوند را حفظ کنیم، باید در شستشو حتما نکات لازم را رعایت نماییم.

نمونه هایی از الیاف طبیعی عبارتند از: 

پنبه، کتان، ابریشم و پشم

چگونه لباس‌های الیاف طبیعی خود را بدون آسیب بشوییم؟

محصولات-سبز جدید
پوشاک جدید

بهترین راه برای شستن لباس و جلوگیری از چروکی، شستن پارچه در آب سرد و خشن برخورد نکردن با آن است. چه با دست و چه با ماشین لباسشویی آن را تمیز می‌کنید، مراقب این نکات باشید. طبیعتا، لباس‌های شما که از الیاف طبیعی ساخته شده‌اند، هرگز نباید داخل خشک کن شما قرار بگیرند.

جلوگیری از چروکی:

لباس‌ها نه تنها بر اساس رنگ، بلکه بر اساس جنس پارچه و وزن نیز باید از هم جدا شوند. مرتب کردن لباس‌های خود به درستی باعث کاهش چین و چروک می‌شود. هنگام خشک کردن اقلام، آنها را روی سطحی صاف قرار دهید (قرار دادن آن روی حوله گزینه خوبی است زیرا باعث می‌شو آب آن گرفته شود.) تا الیاف به شکل اصلی خود  بازگردند و خشک شوند.

ترجیحا، لباس را آویزان نکنید تا باعث کش آمدن یا تغییر شکل آن نشود.

مرحله 1: پوشاک را برای شستشو را آماده کنید

یک روش بهتر برای شستشو ​​این است که لباس خود را با مواد شوینده با pH خنثی بشویید تا از شستشو با مواد قلیایی خودداری کنید.

اگر لباس شما لک شده، میتوانید لکه را با مخلوط جوش شیرین و آب لیمو پاک کنید.

 نصف فنجان سرکه را به  شوینده خود اضافه کنید تا وسایل شما بدون استفاده از سفید کننده درخشان بماند.

مرحله 2: قرار دادن در ماشین لباسشویی

در حالت ایده‌آل، با  دمای حداکثر 30 درجه سانتی‌گراد شستشو دهید. لباس‌های خود را جدا از ملحفه یا سایر محصولات خانگی بشویید.

مرحله 3: اقلام خود را خشک کنید

از خشک‌کن‌ها اجتناب کنید، آنها مانند هیولاهایی از انرژی هستند و می‌توانند آسیب جدی به لباس شما وارد کنند.

 وقتی شستشو تمام شد، به آرامی وسایل را حمل کنید تا آنها را پهن کنید. به هیچ وجه پارچه را منقبض نکنید و آن را فشار ندهید.

 لباس را روی یک حوله یا پارچه خشک قرار دهید و آن را به شکل اصلی خود در آورید.

 پس از خشک شدن، آن را صاف نگه دارید و در کمد قرار دهید.  

نکات بیشتر:

 الیاف طبیعی مانند الیاف تمام پنبه یا سایر الیاف نباید آنقدر که فکر می‌کنید شسته شوند زیرا این الیاف خاصیتی دارند که باعث می‌شود مدتی تمیز بمانند. می‌توانید برای از بین بردن بو، پارچه را بیرون و در هوای آزاد آویزان کنید. همچنین مراقب باشید که بعد از شستشو، برای خشک شدن لیاس آن را به طور مستقیم در آفتاب قرار ندهید.

 

همیشه برچسب‌های هر لباس خاص را برای مراقبت مناسب بخوانید.

 به عنوان یک قانون کلی محیطی، به یاد داشته باشید که شستشو با آب سرد همیشه انرژی کمتری مصرف می‌کند!

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی