ده هدیه برتر برای مسافران خارجی

انسان موجودی اجتماعی است. ما در طول تاریخ  و قرن‌ها، کنار انسان‌های دیگر زندگی کرده‌ایم و روی هم تاثیر می‌گذاریم. اما همیشه، برای خود دایره‌ی مشخصی تعیین می‌کنیم که دوستان، آشنایان و خانواده ما را تشکیل می‌دهد. ما به عنوان کسی که با این افراد ارتباط تنگاتنگی دارد، باید مهربانی و عشق خود را به آن‌ها نشان دهیم. همچنین باید تلاش کنیم تا مهرورزی و ابراز علاقه به همنوعانمان را حفظ کرده و نسل به نسل منتقل کنیم.

یکی از انواع روش‌های اب  راز علاقه و ارزش قائل بودن برای افراد، هدیه دادن و فرهنگ هدیه دادن است که اولین بار از آیین‌های کهن کشورمان برخاسته است.

ایرانیان باستان، عیدی و هدیه دادن را، بین آشنایان خود و مردم  باب کرده و این رسوم و آداب را به نسل‌های آینده هم منتقل کردند. البته امروزه آداب هدیه دادن در ایران شکلی مدرن و متفاوت به خود گرفته اما همچنان پابرجا و مهم است. 

هدیه در فرهنگ ایرانی، جایگاه مهمی در تاریخ و فرهنگ و اجتماع دیرینه ‌دارد.  باب شدن رسوم مهمان نوازی و کادو دادن در گذشته، باعث عمیق‌تر شدن روابط عاطفی بین اعضای خانواده و صمیمیت و همدلی بین مردم شده.

 اقوام مختلف ایرانی هر کدام رسم و رسوم خاص خودشان را در این مورد داشته‌اند و هر کدام با توجه به موقعیت جغرافیایی، فرهنگ، باورها و سنت‌هایشان، هدیه مناسب را انتخاب می‌کردند. اما موردی که در تمام اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایرانی مشترک است، اهمیت مهمان نوازی و پذیرایی از مهمان است.  

در زمان قدیم، مردم صنایع دستی مثل ظرف و ظروف سفالی، انواع رودوزی‌های سنتی و… را با دقت و مراقبت تمام درست می‌کردند و هدیه می‌دادند. جایگاه صنایع دستی در فرهنگ و تاریخ ما، بسیار مهم است و هدیه‌هایی از این قبیل، به خصوص برای افرادی که علاقه به آشنا شدن با فرهنگ ایرانی دارند، بسیار ارزشمند است.  

شاید شما هم با مسافری که از کشوری خارجی به ایران آمده روبرو شدید یا خودتان سفر رفته‌اید و برای انتخاب هدیه مناسب به بن بست خورده‌اید. از آنجایی که تفاوت فرهنگی باعث تفاوت سلیقه می‌شود، شاید انتخاب هر چیزی مناسب نباشد. ما برای شما لیستی از بهترین هدایایی که شما می‌توانید به مسافر خارجی بدهید را تهیه کردیم.

راهنمای انتخاب هدیه مناسب برای مسافران:

1-         پته (انواع رومیزی/مفشو و…)

پته یکی از بهترین هدیه‌های ایرانی است زیرا تنوع رنگ و طرح آن بسیار دوست داشتنی است. پته دوزی طرح‌های تکرار شونده با رنگ‌های مختلف دوخته می‌شود و نخ‌های بی‌جان و پارچه‌ بی‌روح طرحی شاداب و جاودان را خلق می‌کند. همچنین هنر دست زنان، بسیار محبوب و ارزشمند است. شما می‌توانید پته را به صورت رومیزی یا تابلو (تابلو پته دوزی قاب شده طرح درخت زندگی و طرح درخت سرو بهاری از جمله تابلو‌های پته دوزی محبوب و مورد استقبال افراد است.)  هدیه دهید و یا کیسه های پته دوزی شده را با یکی از خوراکی‌های محبوب ایرانی یا زعفران پر کنید و هدیه دهید. 

در مورد هنر پته دوزی بیشتر بخوانید.

تابلو پته‌ دوزی قاب شده طرح درخت زندگی 10
رو میزی پته روز خبرنگار

2-  سوزندوزی 

هنر سوزندوزی یکی از هنرهای دست زنان روستایی است و نقش و نگارهای بسیار زیبایی را با آن رقم می‌زنند. این هنر بیشتر به مردم بلوچ نسبت داده می‌شود و سوزندوزی‌ بلوچی بسیار ارزشمند هستند. کالاهایی که از هنر سوزندوزی روی آن استفاده شده، تنوع زیادی دارند. مثلا شما می‌توانید کیف سوزندوزی، زیورآلاتی مانند گوشواره، دستبند یا کمربند بدهید که به دلیل ظرافت و هنری که در آن به خرج داده شده هدیه بسیار محبوبی است. اگر گیرنده هدیه شما به عکاسی علاقه دارد یا خبرنگار است، بند دوربین هدیه بسیار مناسبی است. 

سوزندوزی بلوچی روستاتیش

3- لباس الیاف طبیعی دستبافت 

اگر فرد مورد نظر شما به محیط زیست و حفاظت از آن علاقه دارد، خرید لباس‌هایی که از الیاف طبیعی ساخته شدند، هدیه فوق‌العاده‌ای است. پارچه‌های طبیعی نسبت به پارچه‌های مصنوعی تأثیر محیطی کمتری دارند. به دلیل ماندگاری و مقاوم بودن این الیاف، خرید بیش از حد لباس کاهش می‌یابد و به تولید کمتر زباله کمک می‌کند. همچین هدیه‌ای نشان می‌دهد شما به ارزش‌ها و باورهای او اهمیت می‌دهید و هدیه‌های متناسب با آن برایشان تهیه کردید. 

 

4-عروسک‌های بومی

یکی از بهترین هدایا برای آشنایی با فرهنگ ایران، عروسک‌های بومی است. نه تنها این عروسک‌ها با خلاقیت تمام توسط دستان زنان روستایی ساخته شده و برای دکور خانه بسیار قشنگ است، بلکه برای بچه‌ها هم هدیه بسیار مناسبی است. عروسک خدیجه و گلنار، گزینه محبوبی است که به صورت زیورآلات هم موجود است.  عروسک‌های بومی هر کدام قصه‌ای دارند که برای افرادی که از کشور دیگری هستند، جالب است.  خصوصا اینکه کودکان از طریق عروسکها با فرهنگ و سنن و پوشش ایرانی نیز آشنا می‌شوند. شما می‌توانید عروسک‌ها را هدیه دهید و قصه آن را هم توضیح دهید یا برای گیرنده این هدیه بنویسید. جعبه نمایشی عروسک هم می‌تواند هدیه خاص و جالبی باشد که کودکان از آن استقبال خواهند کرد. 

(در مورد عروسک‌های بومی بیشتر بخوانید)

عروسک بومی دست‌ساز دوتوک سیاه چشمون

5- کیسه‌های گلدوزی یا سنتی 

کسی که به سفر علاقه دارد، از این کیسه‌های کوچک استقبال خواهد کرد زیرا برای نگه داشتن وسایل مناسب است. کیسه پارچه‌ای گلدوزی شده، از رنگ‌ها و طرح‌های خاصی استفاده شده که هرکدام برگرفته از روایت‌ها و باورهای سنتی است. این هدیه وزن سبکی دارد و حمل آن در چمدان یا کوله پشتی بسیار آسان است. کیسه قندهای سنتی و دستبافت استان گلستان نیز سوغاتی‌های خوبی هستند که می توانید با انواع آجیل و یا خوردنی‌های خاص ایرانی پر کنید و هدیه دهید.

کیسه گلدوزی. طرح انار .

6- اکسسوری سنتی 

اکسسوری‌های سنتی مانند زیورآلات گره سرشتی، که سمبل جهان هستی و خیر و برکت هستند، هدیه زیبا و خاصی هستند. این نوع اکسسوری‌ها، به عنوان سوغاتی گزینه خوبی است زیرا کاربردی، کوچک و سبک هستند و قیمت مناسبی دارد. اگر شما مسافر هستید، بردن تعدادی از این اکسسوری‌ها‌ ایده خوبی به نظر میرسد. شما همچنین می‌توانید این زیورآلات را درون کیسه‌های پارچه ای گلدوزی شده قرار دهید و گیرنده را خوشحال‌تر کنید!  بند عینک گره سرشتی یا جاسوییچی‌های عروسک هدیه‌های مقرون به صرفه‌ای است اگر بخواهید یادگاری‌های کوچک از ایران به دوستان خارجی‌تان دهید

گوشواره سوزن‌دوزی بلوچی تاکرچ
کیف سوزندوزی بلوچی ماهی زرد آبی

7– حوله دستبافت

حوله‌های دستبافت سنتی، یکی از محبوب ترین آیتم‌های هدیه هستند زیرا نه تنها رنگ و جلوه طبیعی و زیبایی دارند بلکه بسیار برای افراد سفردوست کاربردی هستند. این حوله‌های الیاف طبیعی سبک و دارای قدرت جذب بالایی هستند که حمل آن را چند برابر آسان‌تر می‌کند. این حوله‌ها با روش‌های سنتی بافته شدند و الیاف طبیعی تمام پنبه آن برای پوست مناسب‌تر است. همچنین تاثیر اجتماعی خرید این کالاها، ارزش‌های شما و اطرافیانتان را تثبیت میکند و شاید شما می‌توانید با هدیه دادن این نوع محصولات، عزیزانتان را تشویق کنید تا نسبت به محیط اطرافشان محتاط‌‌تر باشند.

حوله دستبافت خبرنگار

8-دیوارکوب کپو

دیوار کوب کپو بافی هم سبک و هم کم جا است. طرح‌های روی آن ساده تر و با رنگ‌های تیره‌تر بافته شده که با هر سلیقهای جور در‌می‌آ‌ید. شما می‌توانید طرح مورد علاقه خود را انتخاب کنید و هدیه دهید. چند نمونه از دیوارکوبهای کپو: دیوارکوب کپوبافی طرح دختر اسب سوار کوچک، طرح انار، چهاردخترون و چهاربز

9-کوسن گلدوزی

یکی از محبوب‌ترین هدایا که افراد به عنوان سوغاتی با خود از ایران میبرند، کاور‌های کوسن گلدوزی شده است. این کاورها با طرح‌های رنگی و متنوع گلدوزی شده‌اند و برای تزیین کردن منزل گزینه بسیار خوبی هستند.

کوسن گلدوزی گل و گلدان

10-کیف سوزندوزی

همانطور که گفتیم، سوزندوزی یکی از مهم‌ترین و باارزش‌ترین هنرهای ایرانی است و کیف سوزندوزی جزو بهترین هدایایی است که شما میتوانید به مسافران خارجی بدهید.

کیف سوزندوزی بانوک عنابی

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به انواع هدیه ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی