16 دلیل برای خرید محصولات پنبه ارگانیک

چرا پنبه ارگانیک بهتر از پنبه معمولی و صنعتی است؟ 

ممکن است این سوال برای شما هم پیش آمده باشد. در این متن به مزایای پنبه طبیعی می‌پردازیم.

لباس  و محصولات دیگر مانند کیف یا حوله‌های پنبه ارگانیک پایدارتر و از نظر اخلاقی، گزینه بهتری نسبت به پنبه معمولی است. این نوع پنبه، از محیطی که در آن کشت می‌شود محافظت می‌کند و در عین حال درآمد پایدار با دستمزد منصفانه را برای کسانی که آن را تولید می‌کنند فراهم می‌کند. شاید برایتان جالب باشد که بدانید در کشت پنبه ارگانیک از هیچ آفت‌کش یا کود شیمیایی‌ای استفاده نمی‌شود. علاوه بر این، کشت پنبه به صورت طبیعی فرسایش خاک را محدود می‌کند و این باعث می‌شود که این پنبه، نسبت به پنبه‌ای که به صورت شیمیایی و صنعتی کشت شده، به آب کمتری نیاز داشته باشد. 

سایر مزایای پنبه ارگانیک فراتر از پایداری، در جنبه اخلاقی و اقتصادی آن است. لباس‌های ساخته شده از پنبه ارگانیک نیز با کیفیت‌تر، نرم‌تر و بادوام‌تر هستند. در ادامه این متن، برای شما لیستی از تمام مزایا و ویژگی‌های پنبه و الیاف ارگانیک تهیه کردیم:

1- پنبه ارگانیک پایدارتر از پنبه صنعتی است

پنبه ارگانیک بهتر از پنبه معمولی است زیرا بسیار پایدارتر است. از هیچ ماده شیمیایی، کود یا آفت کش برای تولید استفاده نمی کند و از زیستگاه های محلی و کشاورزانی که آن را پرورش می‌دهند محافظت می‌کند. همچنین آب کمتری مصرف می‌کند، کیفیت خاک را حفظ می کند و فرسایش خاک را محدود می کند.

2- پنبه ارگانیک از انرژی کمتری استفاده می کند و CO2 کمتری آزاد می‌کند

مشخص شده است که پنبه ارگانیک در مقایسه با پنبه معمولی 62 درصد انرژی کمتری برای رشد و تولید مصرف می‌کند، که عمدتاً نتیجه ورودی‌های کمتری مانند تولید کود، سمپاشی منظم، آبیاری و عملیات با تراکتور است.در نتیجه ، پنبه ارگانیک تا 46 درصد کمتر از پنبه معمولی CO2 آزاد می کند.

پنبه معمولی با تعداد عظیمی از آفت کش‌ها برای تقویت رشد اسپری می‌شود. کشت پنبه به این روش، از 5.7 درصد کل آفت کش‌های جهانی و 16.1 درصد حشره کش‌ها استفاده می‌کند، علیرغم اینکه فقط 2.4 درصد از زمین‌های کشاورزی را اشغال می کند. این بیشتر از هر محصول عمده دیگری است. بسیاری از این مواد شیمیایی برای انسان سمی هستند و به کسانی که پنبه معمولی می‌کارند آسیب می‌رسانند.

3- پنبه ارگانیک حیات وحش را در خطر نمی‌اندازد

پنبه ارگانیک به ترویج اکوسیستم متنوع‌تر کمک می‌کند، زیرا آفت‌کش‌های شیمیایی به گونه‌های دیگر آسیب نمی‌رسانند.

4- پنبه ارگانیک باعث ارتقاء کیفیت خاک می شود

پنبه ارگانیک حاصلخیزی خاک را بهبود می‌بخشد، سطح مواد مغذی را افزایش می‌دهد و از فرسایش خاک جلوگیری می‌کند. کیفیت بهتر خاک باعث رشد گیاه سالم تر می‌شود و همچنین به جذب بیشتر CO2 از جو کمک می‌کند.

5- پنبه ارگانیک عاری از GMO است

80 درصد پنبه معمولی از نظر ژنتیکی اصلاح شده است. این رقم در چین، هند و آمریکا نزدیک به 95 درصد است. محصولات صنعتی می‌توانند به انواع مشکلات منجر شوند، از جمله ایجاد “علف‌های هرز” که به طور تصادفی در برابر اسپری‌های شیمیایی مقاوم هستند. همچنین مشکلات بهداشتی و سلامتی‌ای که برای گونه‌های بومی ایجاد می‌کند. حیوانات بومی ممکن است این محصولات  را بخورند، و منجر به کاهش تنوع طبیعی شوند. محصولات تراریخته به گونه‌ای طراحی شدند که در برابر آفات موجود مقاوم باشند. متاسفانه این امر باعث ایجاد آفات جدید شده و میزان سمپاشی علف‌کش‌ها در مزارع را افزایش داده است

6- پنبه می تواند سمی باشد – چه مواد شیمیایی در پنبه وجود دارد؟

با دانستن اینکه لباس‌های نخی معمولی با استفاده از آفت کش‌های شیمیایی سریع‌تر رشد می‌کنند، ممکن است نگران سمی بودن پنبه خود باشید. حقیقت این است که لباس‌های نخی اغلب حاوی مواد شیمیایی سمی هستند که از روند تولید باقی مانده است. 

این مواد سمی شامل این موارد می‌شود:

 آفت کش‌های سمی: حاوی گلایفوسیت است که با ایجاد سرطان مرتبط است و اغلب پس از تولید در پارچه باقی می‌ماند.

کلر: برای سفید کردن پارچه و از بین بردن لکه‌ها استفاده می‌شود و می‌تواند باعث آسم و مشکلات تنفسی شود

فرمالدئید: برای کمک به جلوگیری از چین و چروک، کاهش انقباض و به عنوان حامل رنگ و جوهر روی پارچه اعمال می‌شود. این ماده می‌تواند باعث سرطان شود.

VOC و سایر حلال‌هایی که گازها را در طول فرآیند تولید آزاد می‌کنند، می‌توانند منجر به مشکلات تنفسی، مشکلات تولید مثل و برخی از آنها باعث سرطان شوند.

PFC (مواد شیمیایی پرفلورینه): برای ایجاد مقاومت در برابر آب و دفع لکه‌ها اضافه می‌شود. در محیط زیست تجمع می‌یابد و می‌تواند باعث سرطان شود

آمونیاک: برای جلوگیری از چروکی استفاده می‌شود، می تواند به ریه، چشم و اندام‌های تنفسی آسیب برساند.

7- پنبه ارگانیک برای پوست شما بسیار بهتر است

لباس‌های پنبه‌ای ارگانیک برای پوست‌های حساس بسیار بهتر است، زیرا با مواد شیمیایی خشن مورد نیاز برای رشد و تولید پنبه معمولی درمان نمی‌شوند. بیش از 8000 ماده شیمیایی مصنوعی برای تولید پنبه استفاده می‌شود که بیشتر آنها در لباس‌های پنبه‌ای ارگانیک یافت نمی‌شوند. 

در روستاتیش، شما می‌توانید انواع لباس، کیف و حوله‌هایی با فرآیندهای پایدار و اخلاقی تهیه کنید که نه به محیط اطرافتان و نه به سلامتی خودتان آسیبی برسد.

8- لباس‌های پنبه‌ای ارگانیک از جنبه اجتماعی، اخلاقی‌تر از پنبه‌های معمولی هستند.

دلیل اصلی برتری پنبه طبیعی، این است که به کشاورزان دستمزد منصفانه داده می‌شود، از کار اجباری یا کار کودکان جلوگیری می‌کند و شرایط کار اخلاقی را تضمین می‌کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا در مسیر صنعت پایدار قدم بگذارید

9- پنبه ارگانیک بسیار بادوام است

پنبه ارگانیک اغلب دوام بیشتری نسبت به لباس‌های پنبه‌ای معمولی دارد. نه تنها با دقت و توجه بیشتری ساخته شده است، بلکه خود پارچه اغلب قوی‌تر است. این به این دلیل است که الیاف پنبه معمولی می‌توانند توسط مواد شیمیایی اضافه شده در طول برداشت و پردازش آسیب ببینند. نتیجه این است که الیاف پنبه طبیعی بلندتر و با اتصالات قوی‌تر و صاف‌تر هستند.

10- طول عمر پنبه چقدر است؟

طول عمر پنبه معمولاً بین 2 تا 5 سال است، با این حال این بستگی دارد که در وهله اول چقدر مراقب لباس خود باشید. لباس‌های پنبه‌ای ارگانیک معمولاً بهتر ساخته می‌شوند و ماندگاری بیشتری نسبت به جایگزین‌های پنبه‌ای ارزان‌تر دارند. هرچه دوام لباس شما بیشتر باشد، کمد لباس شما پایدارتر است.

11- بله، پنبه ارگانیک نرم تر از پنبه معمولی است

پنبه ارگانیک اغلب نرم تر و راحت‌تر از پنبه معمولی ارزان تر است. این به این دلیل است که پنبه ارگانیک دارای الیاف بلندتری است که در طی فرآیندهای تولید توسط مواد شیمیایی خشن آسیب نمی‌بینند. پنبه نیز به جای چیدن ماشینی با دست چیده می‌شود، که تضمین می‌کند الیاف ضعیف، شکسته نمی‌شوند و در نتیجه الیاف نرم‌تری با دوام‌ بالاتر ایجاد می‌شود.

پنبه ارگانیک چگونه متفاوت است؟ پنبه ارگانیک شبیه پنبه است، اما کمی ملایم‌تر و در لمس نرم‌تر است. به دلیل کیفیت پارچه، ضخیم‌تر به نظر می‌رسد، در حالی که قابل تنفس و سبک تر است.

12- پنبه ارگانیک پرز نمی دهد

برخلاف مواد مصنوعی، پنبه به راحتی پرز تشکیل نمی‌دهد. پنبه ارگانیک به دلیل اینکه یک پارچه 100٪ طبیعی است مستعد پرز شدن نیست. بر خلاف مواد مصنوعی مانند نایلون یا پلی استر که در آن پرزها پس از تشکیل قابل مشاهده باقی می‌مانند، معمولاً دانه‌هایی که روی پنبه ایجاد می شوند، در هنگام شستشو می ریزند.

13- پنبه ارگانیک قابلیت تنفس بیشتری دارد

پنبه ارگانیک به پوست شما حسی می‌دهد که نسبت به پنبه معمولی تنفس‌پذیرتر است. این اجازه می‌دهد تا هوا از فیبر عبور کند، شما را خنک نگه دارد و به رطوبت اجازه دهد تا با افزایش دما تبخیر شود.

14- پنبه ارگانیک آب نمی‌رود. 

به طور کلی، لازم نیست نگران کوچک شدن لباس‌های پنبه‌ای ارگانیک خود باشید. با این حال، هر دو نوع  پنبه در صورت خشک کردن روی حرارت بالا کمی جمع می‌شوند، بنابراین در صورت امکان از دستگاه خشک‌کن‌ پرهیز کنید.

15- پنبه ارگانیک به طور معمول گرانتر از پنبه معمولی است

چرا پنبه ارگانیک گران است؟ 

خوب، در مقایسه با کشاورزان معمولی پنبه، به کسانی که پنبه ارگانیک می‌کارند، دستمزد منصفانه‌ای پرداخت می‌شود که بیش از حد کافی برای برآورده کردن استانداردهای اولیه زندگی آنها فراهم می‌کند. پنبه ارگانیک همچنین از کار اجباری و شرایط غیر منصفانه کاری اجتناب می‌کند، از طریق تکنیک‌های کشاورزی پایدار از محیط زیست مراقبت می‌کند و حقوق کسانی که آن را تولید می‌کنند را رعایت می‌کند. در نتیجه، پنبه ارگانیک، تقریباً همیشه گران‌تر است.

اما با توجه به قیمت بالاتر، با خریداری از این محصولات نه تنها به خود، بلکه به محیط زیست و جامعه هم ضربه‌ای نمی‌زنید. علاوه بر آن، بهتر است چند نوع لباس گران‌تر اما با کیفیت تهیه کنید تا در دام مد سریع و آسیب‌های آن نیفتید!  

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به محیط زیست ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی