5 نوع کیسه‌ پارچه‌ای به عنوان هدیه شرکتی

کیسه‌های پارچه‌ای در زمان قدیم نقش بزرگی در خانه‌های ایرانی داشته‌اند. اما متاسفانه طی یکی، دو دهه اخیر، کیسه‌های پارچه‌ای به سرعت جای خود را به انواع پلاستیک‌ها داده‌اند و دیگر خبری از آن کیسه‌های دوستدار محیط زیست نیست.

 خیلی از افراد ارزش کیسه‌های پارچه‌ای به عنوان هدیه را از یاد برده‌اند. نه تنها به عنوان تشویق افراد برای حفاظت از محیط زیست گزینه مناسبی است بلکه این کیسه‌ها، مخصوصا کیسه‌های گلدوزی شده زیبا، بسیار کاربردی و مفید هستند! 

شما می‌توانید از این کیسه‌ها برای نگه داشتن خوراکی، اکسسوری، و یا در سفرهایتان استفاده کنید.

ما درباره اهمیت هدایای شرکتی  صحبت کردیم، و یکی از مهم‌ترین دلایل اهمیت این هدایا، تثبیت کردن ارزش‌ها و عقاید شرکتتان است. همانطور که گفتیم، ترویج و تشویق افراد برای اینکه انتخاب‌های خود را محیط زیستی بکنند، این روزها بسیار مهم است. و هدیه دادن محصولاتی که در این چارچوب قرار می‌گیرند، بهترین روش برای این کار است. 

در روستاتیش، علاوه بر ارائه محصولات روستایی و دست‌ساز، بسته‌های هدیه شما را کاملا محیط زیستی و با تولید اندک پسماند طراحی کرده‌ایم. و کیسه‌های پارچه‌ای، کمک بزرگی در رسیدن به این اهداف کردند. 

در ادامه این متن، چند نوع کیسه پارچه‌ای دستبافت گلدوزی شده را به شما معرفی میکنیم که هدیه‌های سازمانی بسیار منحصر به فردی می‌شوند. 

تمام این محصولات کار دست زنان زحمت‌کش و هنرمند روستاها است و با خرید آنها، شما هم در پیشبرد پروژه‌های توسعه روستایی و اهداف روستاتیش نقش بزرگی داشته‌اید. 

  • هنر گلدوزی

گلدوزی هنری است برای دوختن طرح‌های مختلف که با سوزن و انواع نخ روی پارچه انجام می‌شود. این هنر در تمام روستاهای خراسان بزرگ تا استان سمنان، گلستان و مازندران رواج داشته است.اغلب دوخت ها در گلدوزی‌ها یکسان است اما آنچه گلدوزی‌ها را از هم متفاوت می‌سازد زاویه دوخت، نوع نخ و رنگ بندی است. از آنجا که طرحها عموما ذهنی و زاییده خیال زنان روستایی هنرمند است، هیچ گلدوزی به این سبک شبیه کار دیگر نمی‌شود و این خاصیت منحصر به فرد این هنر، ارزش این کار را چند برابر می‌کند.

نخ گلدوزی بیشتر نخ کوبلن بوده، اما در حال حاضر از نخ کاموای ظریف استفاده می‌کنند. رنگ نخ‌ها ثابت است و قابل شستشو هستند.

  • طرح و نقش ها

نقوش به کار رفته سرشار از مفاهیم نمادینی است که در بستر زمان از فرهنگ، اعتقادات و اندیشه‌های مردم این سرزمین تاثیر پذیرفته است.

کیسه پارچه ای گلدوزی طرح تک انار یلدا (4)
کیسه پارچه‌ای گلدوزی انار 2 (طرح یلدا)

معرفی چند کیسه‌ پارچه‌ای:

1- کیسه گلدوزی شده دستبافت‌ پارچه‌ای‌

این کیسه آستردار است و در سایزهای مختلف تولید می‌شود. 

نقش‌های روی این کیسه‌ها برگرفته از داستان‌ها و فرهنگ قدیمی است و برای نگه‌داری قند، آجیل و … بسیار مناسب است. 

2- کیسه گلدوزی متقال‌ پارچه‌ای‌ 

گلدوزی روی این کیسه با چرخ دوخته شده و در سایزهای مختلف موجود است. 

3- کیسه پارچه‌ای‌ گلدوزی‌ 

پارچه به کار رفت در این کیسه پارچه قمیص سفید گلدوزی است که به طور سنتی استفاده می‌شده. این کیسه‌ها در کنار بقیه ایتم‌های هدیه شرکتی روستاتیش بسیار زیبا می‌شود.

کیسه پارچه‌ای گلدوزی یلدا (5)
  • پته دوزی 

پته دوزی از دوخت‌های سنتی و اصیل استان کرمان است. زنان این خطه با صبر و حوصله زیاد با نخ‌های پشمی که به آن “ریس” می‌گویند روی پارچه‌هایی که “عریض” نام دارد سوزن‌دوزی می‌کنند.

نقش‌های روی پته از طرح های اصیل ایرانی هستند که هر کدام نمادی از طبیعت و زیبایی‌های آن است و عمدتا با هشت رنگ اصلی مشکی، زرد، قرمز، قهوه‌ای، سبز کم رنگ، سبز پر رنگ، آبی کم رنگ، آبی پر رنگ سوزن‌دوزی شده‌اند.

به کیسه‌های پته دوزی، مفشو یا مفرشو می‌گویند که از زمان قدیم کاربرد‌های مختلفی داشته است. 

مفشو از قدیم در استان کرمان برای نگهداری قند، آجیل، شکلات، گیاهان دارویی و لوازم خیاطی استفاده می‌شده است. این کاربری مفشو را که صنایع دستی و هنری زیباست را تبدیل به یک محصول محیط زیستی و سبز می‌کند و شما می‌توانید آجیل، شکلات و تنقلاتتان را در آن بریزید و آن را هدیه دهید.

4- کیسه ‌پته‌دوزی‌(مفشو) 

این کیسه‌ها با پارچه پشمی آستردار ساخته شدند و کار دست زنان کرمان هستند و در رنگ‌های مختلف موجود هستند. 

5- کیسه قند

این پارچه دستبافت ابریشم کار دست زنان روستای قلعه قافه استان گلستان است. 

کیسه‌های قند یکی از ایتم‌های مهم هر خانه بوده‌اند و بازگشت آنها می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. 

اگر به ین متن علاقه داشتید، از تمام مطالب مربوط به هدایای شرکتی ما بازدید کنید!

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی