جشن‌های زمستانه در سراسر دنیا (5 جشن بزرگ)

جشن‌های زمستانه در سراسر دنیا (5 جشن بزرگ)

آیا تا به حال درباره این فکر کرده‌اید که آیا جشن‌های زمستانه  دیگری به جز شب یلدا و کریسمس در سراسر دنیا وجود دارد؟ زمستان فصلی زیبا و سرشار از شادی در سراسر جهان  است. با پایان این فصل سرد ما با تاریکی ها و سختی‌ها خداحافظی کرده و به امید و شروع های دوباره سلام می‌کنیم. با جشن های زمستانه در سراسر دنیا آشنا شوید. 

زمستان زیبایی‌های بسیاری دارد. از برف سفید که همه جا را فرا می‌گیرد تا جشن‌های مختلفی که در دنیا میان مردم محبوب است. 

از چراغ‌های چشمک‌زن که درخت‌های کریسمس را تزئین می‌کنند تا رژه‌های فانوس پر جنب و جوش سال نو چینی، جشن‌های زمستانی مجموعه‌ای از سنت‌ها و آداب و رسوم متنوعی را ارائه می‌کنند که باعث شادی جوامع در سراسر جهان می‌شود. ما در این متن بررسی جشن‌های زمستانی در کشورها و فرهنگ‌های مختلف می‌پردازیم و آداب و رسوم، باورها و اهمیت منحصر به فرد آن‌ها را بررسی می‌کنیم. 

امیدواریم بتوانیم دید شما را نسبت به زمستان عوض کند و با فرهنگ‌های مختلف زمستانی آشنا شوید. 

کریسمس 

با شروع در نیمکره غربی، نمی توان از شادی پیرامون تعطیلات مسیحی کریسمس  صرف نظر کرد.  با اینکه همه با این جشن آشنا هستیم، اما جا دارد تا در این پست درباره آن صحبت کنیم زیرا این جشن در بیش از ۱۶۰ کشور مختلف برگزار می‌شود! 

 جشن تولد عیسی مسیح در 25 دسامبر با آدابی از جمله خرید هدیه برای اطرافیان و عزیزان،  سرودخوانی و دورهمی‌های زیادی در خانواده ها برگزار می شود. در ایام کریسمس، تمام خانواده‌ها دور هم جمع شده و این مدت را در کنار هم می‌گذرانند.  

همچنین در اروپا، بازارهای کریسمسی که با تزئینات مسحور کننده و ارائه غذاهای لذیذ تزئین شده است، یک حس و حال تعطیلات عالی ایجاد می کند. 

رسم است که در شب قبل کریسمس، اعضای خانواده در جوراب‌های بزرگ تزیین شده قرمز و سبز کادو‌های کوچک قرار می‌دهند تا صبح آنها را باز کنند. 

علاوه بر این، زیر درخت کریسمس هدایای مختلفی قرار داده می‌شود و رسم باز کردن این هدایا دور هم بسیار محبوب است. 

یکی از رسوم کریسمس که شاید هر کسی با آن آشنایی نداشته باشد، “secret Santa” است. این یک  فعالیت تفریحی است که در آن،  دوستان یا اعضای خانواده اسم و آدرس خود را به یکدیگر می‌دهند و هر فرد یک هدیه کوچک و محبوب را برای فردی که اسم و آدرس او را دریافت کرده است، مخفیانه ارسال می‌کند. تصور می‌شود که بابانوئل مخفی یا سکرت سانتا، در شب کریسمس می آید و این هدایا را برای افراد تحویل می دهد. این ترفند می تواند خیلی خوشحال کننده باشد، زیرا هر کس که  پیش خودش هدیه‌ای را دریافت می‌کند نمی‌داند هدیه از طرف کیست. کاربرد سکرت سانتا در مهمانی های داخل محل کار مهمانی های خانوادگی و جشن های دیگر به جهت ایجاد جو شاد مناسب است.

سال نو چینی 

در سفر به شرق، سال نو چینی در مرکز توجه قرار می گیرد. این جشن که به عنوان جشنواره بهار شناخته می شود، آغاز تقویم قمری است و جشن های بزرگی را به مدت چندین هفته فرا می‌خواند. خانواده‌ها برای جشن‌ها گرد هم می‌آیند، خانه‌ها با تزئینات قرمز رنگ که نماد شانس و کامیابی است تزئین می‌شوند، و رژه‌های دیدنی خیابان‌ها را با رقص‌های سنتی، موسیقی و نمایش‌های پر جنب و جوش اژدها فرا می‌گیرد.

شام شب سال نو یکی از رسوم معروف سال نو چینی است. خانواده‌ها معمولا به رستوران ‌میروند و این شب را دور هم غذا ‌می‌خورند. 

همچنین، رسم تمیز ‌کردن خانه‌ها قبل از سال نو یک رسم بسیار مهم در چین است که به خانه‌ تکانی ایران هم شباهت دارد. 

همچنین بعد از خانه‌ تکانی آنها خانه را با انواع و اقسام وسایل دکوری قرمز رنگ خانه را زیبا می‌کنند. 

جشن فانوس یکی دیگر از آداب سال نو چینی است. فانوس‌ها نشان دهنده امید و آغاز سال جدید با برکت و روشنایی است. مردم در خیابان‌ها رقص‌های خاص خود را اجرا کرده و غذاهایی مانند برنج خمیر شده و کیک‌های برنجی می‌خورند. 

جشن دیوالی در هند 

جشن دیوالی یا “جشن نورها” یکی از مهمترین جشن‌های هندوستان است که در طول پنج روز برگزار می‌شود. این جشن در فصل پایانی از سال هندوستانی، معمولاً از اواخر اکتبر تا اوایل نوامبر، جشن گرفته می‌شود. دیوالی به عنوان جشن نور و روشنایی به منظور نمادی کردن پیروزی نور بر تاریکی و خیر بر شر، جشن گرفته می‌شود.

این جشن بر پایه یک سری اسطوره‌ها و داستان‌های هندو تا بیش از پنج هزار سال پیش برمی‌گردد. در 

در این پنج روز، مردم با خانواده و دوستان خود دیدار کرده و با هم جشن می‌گیرند. آنها لباس‌های سنتی می‌پوشند و به معابد می‌روند تا عبادت کنند و اعتقادات خود را تجدید کنند. همچنین، آتش بازی‌ها و آتش‌بازی‌های مهیج در شب دیوالی و نمایش تئاتر محلی نیز برگزار می‌شود.

دیوالی فراتر از یک جشن دینی است و به عنوان یکی از مهمترین رویدادهای اجتماعی و تجاری در هندوستان تلقی می‌شود. 

فستا جونینا در برزیل 

با حرکت به سمت نیمکره جنوبی، با جشن زمستانی منحصربه‌فرد در برزیل به نام Festa Junina مواجه می‌شویم. این جشنواره که در ماه ژوئن جشن گرفته می‌شود، جشنواره‌ای پرجنب‌وجوش است که سنت‌های پرتغالی، بومی و آفریقایی را ترکیب می‌کند. اعضای جامعه لباس‌های رنگارنگ می‌پوشند و با موسیقی محلی می‌رقصند، در حالی که آتش‌بازی‌ها و آتش‌بازی‌ها به فضای پر جنب و جوش کمک می‌کنند.

شب یلدا  

همانطور که می‌دانیم، شب یلدا یکی از جشن‌های مهم و سنتی در فرهنگ ایرانی است که در طولانی ترین شب سال (که بیستم یا بیست و یکم دسامبر به عنوان طولانی‌ترین شب سال شمرده می‌شود) برگزار می‌شود. این جشن با نام‌های دیگری همچون شب چله، شب یلداگان و شب چله چیخان نیز شناخته می‌شود.

شب یلدا در ایران به عنوان جشن زمستانی پذیرایی از روزانه‌های متناوب و دراز شدن روز است. این جشن به دست آوردن نور و طولانی شدن روز را جشن می‌گیرد و نمادی از بازگشت نور و زیبایی به دنیا است. این جشن به دست آوردن نور و طولانی شدن روز را جشن می‌گیرد و نمادی از بازگشت نور و زیبایی به دنیا است.

در شب یلدا، خانواده‌ها و دوستان با یکدیگر جمع می‌شوند و در دور هم نشینی، غذا می‌خورند، ترانه می‌خوانند و به یکدیگر هدیه شب یلدا می‌دهند. غذاهای سنتی مانند آش رشته، کشک بادمجان، فرنی و غیره معمولاً در این جشن سرو می‌شوند. همچنین، سرگرمی‌های مختلف مانند خواندن شعر و آهنگ، نقاشی روی چهره، اجرای نمایش‌ها و بازی‌های سنتی نیز در شب یلدا برگزار می‌شود. هدیه دادن در شب یلدا یکی از رسم‌های مهم است که مردم هنوز اجرا می‌کنند. 

هدایایی زیبا و خاص باعث می‌شود شما اطرافیانتان را در این جشن خوشحال کنید و رسوم یلدا را اجرا کنید. 

ما در روستاتیش، انواع و اقسام محصولات تزیینی دست ساز یا زیورآلات را ارائه می‌دهیم که برای هدیه دادن بسیار مناسبند. شما ‌میتوانید با سر زدن به سایت ما از آنها دیدن کنید و در مسیر کارآفرینی اجتماعی و توسعه روستایی با ما شریک شوید. 

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

    منو اصلی