روستاتیش logo 2

روستای تاجمیر

• قصه‌ی پروژه روستای تاجمیر
فاطمه، هایده و آسیه، سه تا خواهرن که چند سالیه که ترک تحصیل کردن
این 3 خواهر با اینکه عاشق درس خوندن هستن اما به خاطر نبود مدرسه‌ای با مقاطع بالاتر تا کلاس ششم بیشتر درس نخوندن.
آثنا خواهر کوچکتریه که خیلی خوب کتاب می‌خونه و خوب حرف می‌زنه و این روزا کلاس ششم رو می‌گذرونه و دوست داره درس بخونه و بره دانشگاه، اما اون هم به زودی محبور به ترک تحصیل می‌شه و مثل خواهراش باید از آرزوهاش دست بکشه.
اما این قصه اینطوری تموم نمیشه، می‌شه همه قصه‌هارو یه جور دیگه نوشت…
با سود فروش عروسکایی که دخترای روستا می‌سازن و بخشی از سود فروش محصولات دیگه و همراهی بعضی گروه‌های دیگه، وسایل و ابزارهای کمک آموزشی مثل کامپیوتر، ویدئو پروژکتور، کتاب، محتواهای دیجیتال برای تشکیل کلاس‌های آفلاین مهیا شد.
الان، فاطمه، هایده و آسیه رفتن سر کلاس و همشون امتحانات پایان سال رو با موفقیت پشت سر گذاشتن،
حالا آثنا هم می‌تونه به آرزوهاش فکر کنه و نگران رفتن به کلاس بالاتر نباشه.

• چرا روستای تاجمیر را انتخاب کرده‌ایم؟
روستای تاجمیر در شهرستان سربیشه در استان خراسان جنوبی قرار دارد.
اولین مراجعه حضوری تیم روستاتیش به روستای تاجمیر، مهر 1398 صورت گرفت. حدود 10 سال پیش از ورود ما به روستا، پروژه‌ی بین‌المللی ترسیب کربن توسط برنامه عمران ملل متحد UNDP در این روستا اجرا شده است. یکی از اقدامات این پروژه، تعریف معیشت جایگزین با هدف کاهش وابستگی معیشتی اهالی روستا به منابع ملی پوشش گیاهی منطقه بوده است. یکی از اقدامات این طرح، احیای عروسک‌های محلی است که توسط تیم آوای طبیعت پایدار، صورت گرفته است. در حال حاضر فروش دست سازه‌های بومی و آویزهای پشمی، یکی از راه‌های کسب معیشت زنان روستا است.
با حضور تیم روستاتیش در روستای تاجمیر و انجام نیازسنجی مشارکتی در روستا، علاوه بر توانمندسازی اتصادی زنان، مسئله‌ی ترک تحصیل دختران پس از مقطع ابتدایی، در اولویت قرار گرفت.

• در مورد پروژه‌ی آموزش (ادامه تحصیل دختران)
در روستای تاجمیر، به دلیل جمعیت کم، مدرسه‌ی متوسطه وجود ندارد. البته فاصله‌ی روستای تاجمیر با اولین مدرسه متوسطه کمتر از 50 کیلومتر است. با این وجود در اولین حضور تیم روستاتیش در روستا، دریافتیم که تاکنون هیچ دختری در روستا بیشتر از مقطع ابتدایی، تحصیل نکرده است.

• بررسی ابعاد مسئله‌ی ترک تحصیل دختران به روش مشارکتی
از آنجایی که رویکرد روستاتیش به توسعه روستا، رویکرد مشارکتی است. بررسی ابعاد و ارائه راهکار در ارتباط با ترک تحصیل دختران نیز به شیوه مشارکتی انجام شده است. برگزاری جلسات متعدد با دختران و خانواده‌های آن‌ها از جمله اقداماتی است که در این راستا صورت گرفت.
یکی از راهکارهای مطرح شده در ارتباط با بازگشت دختران به چرخه‌ی تحصیل، ثبت نام در مدرسه به صورت داوطلب آزاد و برگزاری کلاس‌های آموزشی آنلاین بوده است. درواقع به وجود آوردن شرایط آموزش غیرحضوری، به عنوان محور اصلی پروژه‌ی ادامه تحصیل دختران در سال اول، مورد توجه قرار گرفت.
ابتدا پکیج آموزشی آنلاین شامل برگزاری کلاس‌های درسی و ارائه مشاوره درسی آنلاین، در برنامه قرار گرفت. پس از بررسی بیشتر با توجه به مشکل در آنتن دهی اینترنت روستا و وجود محدودیت‌های فرهنگی در ارتباط با استفاده‌ی دختران روستا از تبلت و تلفن همراه هوشمند، تمام برنامه‌های آموزشی آنلاین به برنامه آموزشی آفلاین محدود شد.
در راستای هدف پروژه، محصولات دست‌سازه‌های بومی و آویزهای پشمی دختران و زنان از طریق پلتفرم روستاتیش به فروش رسید و بخش قابل توجهی از سود فروش، به هزینه‌های آموزش از جمله خرید کتاب کمک آموزشی و برگزاری کلاس‌های حضوری رفع اشکال درسی اختصاص یافت.
همچنین توزیع یک عدد تبلت و کتاب‌های داستانی توسط روستاتیش صورت گرفت.
از طرف دیگر، با تامین مالی شرکت ارگ جدید، ویدئو پروژکتور، کامپیوتر، بلندگو تهیه و نصب شد. و توسط کمپین ایران من، پکیج درسی توزیع شد.
در سال اول این پروژه، دختران در طول هفته، به صورت گروهی در مدرسه ابتدایی جمع شدند و کنار یکدیگر، به صورت آفلاین آموزش دیدند. در نزدیکی امتحانات علاوه بر پکیج آموزشی آفلاین، کلاس‌های رفع اشکال حضوری نیز برای دختران به مدت یکماه برگزار شد.
در نهایت از 18 نفری که در ابتدا به ادامه تحصیل اشتیاق نشان دادند، سیزده نفر فرایند آموزش را گذراندند و 10 نفر به صورت کامل در امتحانات (طرح داوطلب آزاد) شرکت کرده و کارنامه دریافت نمودند.
در حال حاضر سال دوم این پروژه آغاز شده است.

• پیوستگی و ارتباط بین پروژه‌ی آموزش (ادامه تحصیل) دختران و پروژه توانمندسازی اقتصادی زنان روستای تاجمیر
لازم به ذکر است در حال حاضر از هفت نفر عروسک‌ساز که محصولات آن‌ها، از طریق پلتفرم روستاتیش به فروش می‌رسد، شش نفر از آن‌ها خودشان یا فرزندشان به واسطه‌ی همین پروژه به چرخه تحصیل بازگشتند.
در طی دو سال گذشته، تیم روستاتیش به صورت مداوم، با اهالی روستا به صورت حضوری و غیرحضوری در ارتباط بوده است. هر دو پروژه‌‌ی فروش عروسک و ادامه تحصیل دختران، همچنان باز و در حال اجرا است.
• برنامه‌ی بعدی روستاتیش در روستای تاجمیر چیست؟
اولویت روستاتیش در روستای تاجمیر در حال حاضر، آموزش دختران است. در حال حاضر پس از دو سال شروع فعالیت روستاتیش در روستا، 13 نفر از دخترانی که ترک تحصیل کرده بودند، به چرخه تحصیل بازگشته‌اند. هر کدام از این دخترها خواهران کوچکتری دارند که دیر یا زود، مقطع ابتدایی را به پایان می‌رسانند و در خطر ترک تحصیل قرار می‌گیرند.
برنامه‌ی روستاتیش در طی سه سال آینده، تمرکز بر آموزش دختران و تلاش برای ورود آن‌ها به فرایند تحصیل در مدرسه شبانه‌روزی شهرستان سربیشه، و ادامه تحصیل بدون وابستگی به روستاتیش است.

• اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستای تاجمیر چیست؟
اهداف بلند مدت روستاتیش در ارتباط با روستای تاجمیر، ایجاد تغییرات پیوسته و تدریجی در ارتباط با نگرش جامعه محلی به آموزش و بهبود دسترسی دختران به آموزش (ادامه تحصیل) است.
ما معتقدیم آموزش و ادامه تحصیل، بستری برای کسب تجربه‌های جدید و توسعه فردی برای دختران ایجاد می‌کند و این توسعه فردی در نهایت می‌تواند به توسعه روستا منجر شود.

• راه‌های حمایت از پروژه‌های روستای تاجمیر
خرید دست سازه‌های بومی تولید شده توسط دختران و زنان روستای تاجمیر یکی از راه‌های موثر برای حمایت از پروژه آموزش و ادامه تحصیل دختران روستا است. چراکه با این روش، علاوه بر حمایت از تحصیل دختران، باعث بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی زنان روستا نیز می‌شود.
در صورتی که تمایل دارید به شیوه‌های دیگری برای مثال تامین مستقیم کتاب کمک آموزشی و … از پروژه حمایت کنید، برای کسب اطلاعات بیشتر از طریق ایمیل با ما در ارتباط باشید.

روستای تاجمیر به روایت تصویر

خانه عروسک روستای تاجمیر
عروسک دوتوک
عروسک قنداقی
قبل
بعدی

منو اصلی